PDA

Se full versjon : Fraværende dyr!

taaketussa
27-10-2007, 18:20
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, beklager hvis den må flyttes på.

Helt siden jeg kjøpte Archi (2 1/2år siden), har jeg hatt litt kommunikasjonsproblemer med ham. Tenkte jeg skulle fortelle litt om personligheten hans og hvordan jeg trener ham før jeg kommer til problemet. Skal forsøke å skrive mest mulig ryddig og forstålig:)

Han er en knallsøt hest med masse personlighet og egne meninger, som han står for:p Han er glad i nesten alt og alle og er veldig hengiven. Elsker å være midtpunkt, men hvis det blir formye av det gode finner han på noe annet å gjøre. Han er et bedagelig vesen, mange oppfatter ham som lat, noe som er så feil som det kan få blitt.
Han er som oftest livlig og helt i hundre, men blir ting litt kjedelig eller tungt så blir han giddasløs. Han kan være fryktelig sta/giddesløs hvis han ikke får gjøre ting på sin måte/får det som han vil. Han er ikke bortskjemt, men har egne meninger om hvordan ting bør bli gjort. Han har en egen verden som han forsvinner til hver gang noe blir kjedelig, irriterende, gøy. Da er det umulig å få noen varig kontakt med ham.
Et eks: Når han skulle hjem fra beitet måtte jeg kaste meg inn i ham for å få ham til å rygge. (Han reagerte ikke på finger, albue el.) Da må det også nevnes at han hadde store smerter i det ene bakbeinet (ille innfisert sår). Men det er et eksempel på hvor flink han kan være til å glemme omverdnen.
Han er på ingen måte ondskapsfull/slem/infam.
Han blir fort lei seg hvis det er noe han ikke skjønner eller hvis han merker at jeg blir frustrert over at det er noe vi ikke får til. Han er veldig nærtagen.

Siden han fort begynner å kjede seg, varierer jeg treningen så mye som mulig.
Vi klatrer i skogen, roter oss bort sånn at han må finne veien hjem (han er alltid kjempestolt etterpå), galopptrening på jordet, hopper over trær ol i skogen, dressur på banen, sprang, leking, nh-trening, moro-turer osv.

Vi har time en gang i uka med Tone M, i akademisk og det virker som at han er fornøyd med det. Jeg er ikke hard på hånda, men alikevel legger han seg fort på fremparten og henger i hånden min. (Se så flink jeg er til å bøye halsen min da!). Hvis ting blir litt kjedelig eller slitsomt så forsvinner han fort inn i sin egen verden.
I sprang er han ille ivrig og ørene peker alltid rett frem. Men han tviler og titter mye på hinderene.
På tur er han ivrig og glad. Men det hender at han kobler ut da også, blir hard i munnen og vanskelig å få kontakt med. Han har ørene rett frem og bryr seg ikke noe om den rødhåra pasasjeren som forgjeves prøver å få kontakt.
Jeg har prøvd å gi ham masse ting å tenke på, versader ol. Han gjør det jeg ber ham om, men det er alltid så halvhjertet.
Og hvis han er ivrig og jeg ber ham om å roe ned, så protesterer han med å legge seg litt på og snubble fordi han ikke tenker over hvor han går.

Problemet vårt er altså det at han kobler ut/forsvinner inn i sin egne lille verden. Vi trener nh og jeg er veldig opptatt av å samarbeide både med ham og Abby. Og gjøre ting så naturlig som mulig for dem, tenke hest og slik.

Noen her som har noen råd å komme med? Hvordan jeg kan få kontakt med ham når han 'forsvinner'?:p
Vil jo gjerne at han skal ha det moro når vi jobber og at vi kan ha et godt samarbeid under alle omstendigheter. Også hvis han er veldig livlig en dag eller hvis noe blir litt kjedelig.

taaketussa
27-10-2007, 22:33
ingen?

Line Christine
27-10-2007, 23:32
Du må finne på noe som gir ham en GRUNN til å zoome inn igjen og følge med..

Ellers blir det forferdelig vanskelig å bli noe mere konkret uten å se hesten gjøre det og lese hva som skjer og hvorfor..

Mvh Line.

LisaFi
27-10-2007, 23:39
Blivira er også ekspert på å skru av fokus om noe blir intenst eller ubehagelig. Når hun blir "fjern i blikket" er det nummeret før hun blir vrang, om man legger mere press på. Da funker det bedre og vente, holde henne rolig, og heller forsøke igjen når summetonen funker igjen.

Vanlig måte for hester å "forsvare" seg mot press på?

taaketussa
28-10-2007, 12:07
Du må finne på noe som gir ham en GRUNN til å zoome inn igjen og følge med..

Ellers blir det forferdelig vanskelig å bli noe mere konkret uten å se hesten gjøre det og lese hva som skjer og hvorfor..

Mvh Line.

Hmm..vet liksom ikke helt hvordan grunn det skulle vært :S
Har prøvd alt fra å synge til å hele tiden gi ham nye oppgaver så han ikke skal rekke å tenke så mye..
Hender det hjelper å plystre, men det varer ikke så ille lenge :p

taaketussa
28-10-2007, 12:12
Blivira er også ekspert på å skru av fokus om noe blir intenst eller ubehagelig. Når hun blir "fjern i blikket" er det nummeret før hun blir vrang, om man legger mere press på. Da funker det bedre og vente, holde henne rolig, og heller forsøke igjen når summetonen funker igjen.

Vanlig måte for hester å "forsvare" seg mot press på?

Har aldri presset ham til noe :s er i mot slikt jeg..
Har overtalt ham til å hoppe når han har refusert. Pleier heller ikke å være hard på handa eller med sjenkler.
Kan hende jeg misforstod deg litt nå :S

LisaFi
28-10-2007, 12:58
Aldri presset ham til noe? Har han refusert, så har du jo presset ham først, dvs å be om noe er jo å legge på press?

taaketussa
28-10-2007, 13:15
Aldri presset ham til noe? Har han refusert, så har du jo presset ham først, dvs å be om noe er jo å legge på press?

Sånn sett ja..hmm..
Jeg legger jo mer press på ham hvis han ikke reagerer på første forsøk, men det er ikke spesielt da han pleier å koble ut.
Og på tur så er det ikke alltid jeg rekker å be ham om noe en gang, før han forsvinner.

taaketussa
08-11-2007, 17:09
Ingen flere som har tips å komme med? =\

shortmusa
01-12-2007, 19:40
Ingen flere som har tips å komme med? =\

Det forekommer faktisk at hester er født mer eller mindre tilbakestående, uten at jeg sier dette gjelder din hest =)
Har du prøvd klikker trening, med ei belønning han virkelig liker? feks eplebiter?? Dakan det hende at han greier å fokusere=)

CatogEinir
01-12-2007, 22:35
Hmm...kanskje litt rart men hesten høres ut som en slags autist. Jeg har selv jobbet på psykiatrisk avdeling for barn, og har møtt endel mennskelig autister. Mulig belønning vil hjelpe litt ja, som shortmusa sier. Men kan være vanskelig å gjøre noe med...

Speedy As A Bullet
03-12-2007, 03:18
Tenker også i retning mot en viss tilbakeståenhet.. Var bare noe som slo meg, trenger overhode ikke ligge noe i det.

Juliet
03-12-2007, 20:33
Når han faller sånn ut,blir han "tittete" og oppmerksom på andre ting? eller går han bare inn i sin egen verden?

Therese(:
03-12-2007, 21:01
jeg har samme problemet på tur hvis jeg ikke rir med andre hester.. og han kan da i tilegg skvette og løpe hjem helt av seg selv når han går sånn.. er ekkelt og jeg finner liksom aldri ut hva jeg skal gjøre når han er sånn..har prøvd alt nesten! :|

Therese(:
09-12-2007, 20:46
jeg har funnet ut noe XD

med meg hjelper det å snakke med han.. føler meg litt dum når jeg rir rundt inni skogen og snakker med han, men det funker faktisk :D

taaketussa
19-06-2008, 12:48
Når han faller sånn ut,blir han "tittete" og oppmerksom på andre ting? eller går han bare inn i sin egen verden?
Han blir ukonsentrert. Titter og fokuserer på alt annet enn meg.

Tenker også i retning mot en viss tilbakeståenhet.. Var bare noe som slo meg, trenger overhode ikke ligge noe i det.

Hmm...kanskje litt rart men hesten høres ut som en slags autist. Jeg har selv jobbet på psykiatrisk avdeling for barn, og har møtt endel mennskelig autister. Mulig belønning vil hjelpe litt ja, som shortmusa sier. Men kan være vanskelig å gjøre noe med...

Det forekommer faktisk at hester er født mer eller mindre tilbakestående, uten at jeg sier dette gjelder din hest =)
Har du prøvd klikker trening, med ei belønning han virkelig liker? feks eplebiter?? Dakan det hende at han greier å fokusere=)

Tror nok ikke han er tilbakestående el. Har lest litt om det og slik som jeg oppfatter ham, passer han ikke til beskrivelsene. Er nok bare jeg som har formulert meg litt dårlig, igjen.:p

Jeg bruker kun klikker i arbeid med hund, ikke hest.
Prøvde for en stund siden med positiv forsterkning i form av eplebiter, men da ble han så fokusert på eplebitene at det rett og slett ikke fungerte.

Er jo en stund siden jeg lagde denne tråden, har helt glemt den.
Har fått noen bra tips og forklaringer fra de trenerne som har trent oss.
Har også prøvd å tenke litt på samarbeidet vårt og hvordan jeg er mot meg selv når det gjelder mål/trening osv.
Kom fort frem til at Archi og jeg har mange likheter når det gjelder motivasjonen..kan godt hende at problemet da ligger hos meg.

De siste årene har jeg blitt mer og mer fokusert og tenkt på hva jeg vil og ikke vil, hvor jeg vil hen med treningen/livet osv. Men ikke så mye på hvordan jeg skal komme meg dit.
Jeg har lenge slitt med at jeg setter for høye mål for meg selv, som jeg da selvfølgelig ikke klarer å gjennomføre. Dette fører til at jeg mister mer og mer av selvtillit, selvrespekt og motivasjon.
Og hva kan jeg da forvente av Archi, når jeg setter like høye krav til ham?!

Vet ikke helt om jeg er helt på bærtur nå, men selv syns jeg det virker logiskt.
Jeg kan ikke forvente et godt samarbeid fra hans side, når jeg selv ikke 'fungerer'.
:confused:

Randi M
19-06-2008, 14:34
Kan det hende at han trenger mer utfordrende oppgaver kanskje?(fikk med meg at du varierer treningen ja;) ) Hesten min blir fort lei av ting, da vi har et ganske godt forhold forstår vi hverandre ganske godt. Han kan bli ufokusert på en oppgave å se bort på alt annet prøve å spise etc. Jeg venter da litt før jeg vinker framom hodet hans eller plystrer kort. for å få oppmerksomheten hans. Han er også ganske følsom og nærtagende. (Når jeg kjefta på han før gikk han i et hjørne å furta, sto å sniktitta på meg, men hvis han så at jeg kikka på han satte han nesen i sky og snudde seg. :rolleyes: ) Men nå så spør han som oftest hvis det er noe. Nekta å ut på tur og sånt når jeg fikk han, prøvde å gjøre turen så hyggelig som mulig. (fikk lov til å spise av og til, slappe av osv.)
Samme problemet med klikker/godbiter som med din hest.

Kanskje noe likt din hest?

Kan godt hende det stemmer det du sier om at fokuset ditt påvirker hesten osv. Har merket dette selv på hester jeg har jobbet med. Sliter litt med selvtillit, samvittighet osv.selv, (ikke selvtilliten rundt hester) noe hesten min merker. Hvis du er nedfor osv. Kan det jo hende hesten prøver å være leder/passe på deg eller lignende. Eller kan det være noe hesten har opplevd som fører til at han blokkerer ting av og til? (sier ikke at du eller andre har gjort han noe.)

Hesten min hadde sprunget ut med bekkvogn i ung alder og vogna hadde hoppa rundt og gjennom gjerde og div. mista tillita til mennesker osv. så jeg tror det er noe av grunnen til at han er litt var ennå.

Var iallfall det jeg tenkte på, er ikke sikkert det stemmer altså. Men som andre sier er det vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett hesten.

taaketussa
19-06-2008, 17:45
Kan det hende at han trenger mer utfordrende oppgaver kanskje?(fikk med meg at du varierer treningen ja;) ) Hesten min blir fort lei av ting, da vi har et ganske godt forhold forstår vi hverandre ganske godt. Han kan bli ufokusert på en oppgave å se bort på alt annet prøve å spise etc. Jeg venter da litt før jeg vinker framom hodet hans eller plystrer kort. for å få oppmerksomheten hans. Han er også ganske følsom og nærtagende. (Når jeg kjefta på han før gikk han i et hjørne å furta, sto å sniktitta på meg, men hvis han så at jeg kikka på han satte han nesen i sky og snudde seg. :rolleyes: ) Men nå så spør han som oftest hvis det er noe. Nekta å ut på tur og sånt når jeg fikk han, prøvde å gjøre turen så hyggelig som mulig. (fikk lov til å spise av og til, slappe av osv.)
Samme problemet med klikker/godbiter som med din hest.

Kanskje noe likt din hest?

Kan godt hende det stemmer det du sier om at fokuset ditt påvirker hesten osv. Har merket dette selv på hester jeg har jobbet med. Sliter litt med selvtillit, samvittighet osv.selv, (ikke selvtilliten rundt hester) noe hesten min merker. Hvis du er nedfor osv. Kan det jo hende hesten prøver å være leder/passe på deg eller lignende. Eller kan det være noe hesten har opplevd som fører til at han blokkerer ting av og til? (sier ikke at du eller andre har gjort han noe.)

Hesten min hadde sprunget ut med bekkvogn i ung alder og vogna hadde hoppa rundt og gjennom gjerde og div. mista tillita til mennesker osv. så jeg tror det er noe av grunnen til at han er litt var ennå.

Var iallfall det jeg tenkte på, er ikke sikkert det stemmer altså. Men som andre sier er det vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett hesten.

Er nok litt lik, ja :)
Hm..kan godt hende at han trenger mer utfordrene oppgaver. Vi gjør liksom aldri noe ordentlig spennende. Det er akkurat som om jeg har en sånn..hm..kreativ grense eller noe?:p
Vi er jo ute på tur og gjør mye rart osv..men ingenting som er virkelig utfordrene (gjelder banejobbing også).
Må fikse på det når han komme hjem fra beite :)

Jeg har jobbet mye med NH og dette med lederskap osv. men han ser nok ikke på meg som noen verdig leder, i hvertfall ikke i alle situasjoner. Han stoler på meg til et visst punkt og han er på ingen måte slem eller dominerende. Min usikkerhet og slik gjør nok at han ikke føler seg trygg nok på meg, til å la meg være leder. Eller noe i den duren :S
Dette er noe jeg jobber veldig med når det gjelder meg selv. Er nødt til det..både for min og Archi og Arion sin del.
Regner ikke akkurat med at Arion kommer til å være like snill og 'ukomplisert' som Archi nå fremover når han blir tenåring!:p

Det med at han blokkerer ting på grunn av evt ting i fortiden hans, har jeg også tenkt på selv.
Jeg vet ikke så mye om fortiden hans, annet enn at det var en 14år gammel sprangrytter som hadde ham fra da han var 4-7år.
Hun red i følge forrige eier ikke noe pent og var ikke redd for å bruke sporer og pisk hyppig.
Så med tanke på det, er det ikke så rart at han blokkerer meg når han syns jeg legger for mye press på ham.

Hm..har prøvd å jobbe med det, men kommer liksom ingen vei med noen ting :S

Randi M
20-06-2008, 12:11
Er nok litt lik, ja :)
Hm..kan godt hende at han trenger mer utfordrene oppgaver. Vi gjør liksom aldri noe ordentlig spennende. Det er akkurat som om jeg har en sånn..hm..kreativ grense eller noe?:p
Vi er jo ute på tur og gjør mye rart osv..men ingenting som er virkelig utfordrene (gjelder banejobbing også).
Må fikse på det når han komme hjem fra beite :)

Jeg har jobbet mye med NH og dette med lederskap osv. men han ser nok ikke på meg som noen verdig leder, i hvertfall ikke i alle situasjoner. Han stoler på meg til et visst punkt og han er på ingen måte slem eller dominerende. Min usikkerhet og slik gjør nok at han ikke føler seg trygg nok på meg, til å la meg være leder. Eller noe i den duren :S
Dette er noe jeg jobber veldig med når det gjelder meg selv. Er nødt til det..både for min og Archi og Arion sin del.
Regner ikke akkurat med at Arion kommer til å være like snill og 'ukomplisert' som Archi nå fremover når han blir tenåring!:p

Det med at han blokkerer ting på grunn av evt ting i fortiden hans, har jeg også tenkt på selv.
Jeg vet ikke så mye om fortiden hans, annet enn at det var en 14år gammel sprangrytter som hadde ham fra da han var 4-7år.
Hun red i følge forrige eier ikke noe pent og var ikke redd for å bruke sporer og pisk hyppig.
Så med tanke på det, er det ikke så rart at han blokkerer meg når han syns jeg legger for mye press på ham.

Hm..har prøvd å jobbe med det, men kommer liksom ingen vei med noen ting :S

Kreativ grense ja :p hehe jeg å ;)

Hva med å finne på noe morsomt som gjemsel, enkle øvelser (feks. bli stående mens du går rundt ham), små triks kanskje? (feks. vente på mat i hånden o.l. til du sier værsågod osv.?)

Lærte gampen min det som står ovenfor + gi fot + plukke opp en jakke kaste på den og rygge å gå med den, lære neckreining fra bakken, presening over seg, gå på presening og div.
Leke med ball går jo an?

Som feks. å ha en presening nær seg var utfordende nok for Grim. Å oppdage nye stier i fjellet (traske uti i myra gjennom de laveste greinene han fant..:rolleyes: ) var morsomt nok for han. Digger å gjøre triks gjør han å.

(Kanskje ikke så lurt å gjøre avanserte triks som han kan misbruke hvis du ikke er helt leder ennå.)

Men du kan jo finne på diverse gåter og snodige små morsomme øvelser som styrker selvrespekten deres begge og skaper et tettere bånd mellom dere, så du blir sikrere på deg selv og blir i stand til å ta over lederposisjonen helt, og han innser at han kan stole fullt og hellt på deg? :)

KathrineK
20-06-2008, 12:35
Personligheten til hesten din høres ut som min på mange punkter. Min blir ofte oppfattet som lat, men er egentlig ikke det, elsker å være midtpunkt, blir det for mye snur han seg bare osv. Han kan stå i boksen, helt stille og bare stirre på personen i stallgangen, kjempe lenge, tar jeg på annsiket hans da, skvetter han sikkelig! Han sto en gang og stirret i speilet i ridehuset i hele 7 min, helt stille. Når vi jobber nh og han kjeder seg litt kobler han helt ut.

Jeg tror Victor kobler litt ut og blir fraværende fordi han ikke har hatt noen klar leder på en del år før meg, mange som red han, satt på tilridning da han slang av en rytter i ny og ne. Han har ikke hatt ett menneske å konsentrere seg om og plutselig kom jeg.

Men han har blitt bedre etter at vi har begynt å gjøre ting hvor vi må samarbeide og han må konsentrere seg, gjøre litt spennende ting og gjøre nye øvleser i dressur ol. Som de andre har sagt. Små spennende øvelser. :)