PDA

Se full versjon : Ri med kjørebitt.

Gulponnis
26-10-2007, 19:03
Går det an til å ri med postkandar ? :)

Mari
26-10-2007, 19:04
Har ridd litt med det, er greit nok. Men jeg synes det er best å kjøre med det, fordi jeg liker å ha nødbrems, liker ikke ri med det.

Gulponnis
26-10-2007, 19:06
Men det er ikke skadelig for hesten?

Mari
26-10-2007, 19:08
Er jo ikke skadelig å ri med det, når det går greit å kjøre med det. Men som jeg sa - hesten min reagerer negativt på det når jeg rir, men går fint på det når jeg kjører.

Gulponnis
26-10-2007, 19:10
Du skjønner, jeg skulle bare kjenne åssen det var å ri han på postkandar i dag, en bitteliten tur på sporet. Og hesten gikk så fint som han aldri har gått før!

Mari
26-10-2007, 19:12
Det er jo skarpt selvfølgelig, men jeg kan ikke uttale meg om det er "bra" å ri med det eller ikke. Om du får han til å gå sånn med et mildere bitt, så ville jeg ha droppet postkandar.

Gulponnis
26-10-2007, 19:14
Jo, men når jeg kan ri han KORREKT på postkandar, uten å nesten røre tølyer, er ikke det bedre enn å "dra og slite" med andre bitt ?

Gulponnis
26-10-2007, 19:14
Så må jeg si at det er snakk om en overgangsperiode. Bare for å jobbe litt med det som skal jobbes med, også til slutt gjøre det på trinse.

Sagitaria
26-10-2007, 19:15
Jo, men når jeg kan ri han KORREKT på postkandar, uten å nesten røre tølyer, er ikke det bedre enn å "dra og slite" med andre bitt ?

Jo, det er jeg enig med deg i. (Men så er jo ikke jeg noen ekspert da.)

Mari
26-10-2007, 19:19

Det er jeg enig i, men et skarpt bitt vil jo kanskje bare skjule problemet, er bedre å jobbe mye og være tålmodig med et mildere bitt, og at resultatene kommer sigende senere! Men som sagt snakker jeg kun av min egen erfaring, og den var at også min kan gå fint uten slikt bitt, men da må jeg jobbe mye for det.

:)

Sol
26-10-2007, 19:20
Dersom du feks bruker det bittet en dag i uken til "banejobbings" og resten av tiden bruker et mildere bitt.. OG du har i bakhodet hele tiden at dette er et kraftig håndbrekk så ser jeg ikke helt hva slags skade gamle Blakken kan ta av det;)

Tonje
26-10-2007, 19:21
Må bare spørre, hvorfor ri med det?

insolita
26-10-2007, 19:21

Du får ikke en falsk knekk i nakken da? Mange som føler at hesten går så mye bedre på slike bitt, men så er hesten "falskt på tøylen" uten engasjement bakfra. Vær litt klar over det i tilfelle. Kjenner ikke videre til postkandar jeg, men minns det er kjetting på det? Hvis det ikke er kjetting på ville jeg ikke brukt det.

Mari
26-10-2007, 19:22
Er kjetting på det ja.

Ser slik ut: Link (http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/500454.jpg).
Kan være både rett og delt, med to og tre ringer.

insolita
26-10-2007, 19:24
Er kjetting på det ja.

Husk å ha den stram nok, så går det sikkert bra å ri på postkandar en liten stund innmellom.

Ingvild
26-10-2007, 19:26
Eg kjem til å ri ein del på køyrebittet mitt framover, for å venne meg til det før eg byrjar å kjøre med det. Eg er redd for å ta for hardt i, då bittet er sterkare enn det me brukar til vanleg, og vil lære det å kjenne når me rir først.

Astrid
26-10-2007, 19:58

Har gjort det samme selv med en gira hest på tur, og red faktisk med pessoa (fy fy ja). Brukte tøylene kun når hun begynte å slå over i trav, og det funket som bare det.. Mye bedre enn å sitte å tviholde på et trinsebitt og gjør hesten steinhard i munnen!

stallflua
26-10-2007, 20:04
Som Sol skriver, kan du nok bruke det en eller to dager i uken, men skal en blir vant med å kjøre med det, vil jeg anbefale å bruke det til tømmekjøring da en har en helt annen kontakt med hesten når en kjører enn når en rir.
Ang. kjettingen er det VELDIG viktig at den er helt rett, ikke noe snurr i det hele tatt. Kjettingen tar korrekt når den strammer når stengene står i ca 45 graders vinkel.

Gulponnis
27-10-2007, 20:47
Det er ikke ment til å brukes hver dag nei, men eventuelle SJELDNE banejobbinger eller under tømmelongeringer eller oppgaver hvor jeg ikke KAN dra i tøyler. Jeg har også merket at om jeg bruker dette bittet i 15 minutter og etterpå bruker trinse, er han da også mye mer oppmerksom på trinsa og mildere på bremsene. Det er kjetting på det ja.

MariaR
27-10-2007, 21:51
Jeg rei Prinsessa på tur med postkandar da jeg fikk lov av eier å prøve et annet bitt, og det sto imellom det og et annet jeg ikke husker hva var.. Funka kjempe bra! Prinsessa skjønte med en gang at det IKEK var noe vits i å prøve, prøvde en gang, og kun den ene gangen med det bittet i munnen. Blei faktisk roligere også etter jeg begynte å ri med det på tur. Men da kun på tur, tredelt trinse på banen,

Hanna
27-10-2007, 22:13
så lenge du er forsiktig og husker på hva du gjør så går det nok greit. blir jo veldig mye den samme effekten som pelham. kanskje ri på to tøyler?

Gulponnis
27-10-2007, 23:51
så lenge du er forsiktig og husker på hva du gjør så går det nok greit. blir jo veldig mye den samme effekten som pelham. kanskje ri på to tøyler?

Er det mulig å ri på en tøyle? :confused:

Hanna
28-10-2007, 00:05
altså, to sett med tøyler. et fra den øverste ringen og en fra den nederste, liksom.
ikke en tøyle på hver side:p