PDA

Se full versjon : Guusje.

Embliss
26-10-2007, 16:19
Fjord POWER! :D
Denne fjordingen er nyyydelig, og alt han kan! Et prakteksemplar. :D

Film. (http://www.youtube.com/watch?v=JeDYoQtJv_8)

Ingvild
26-10-2007, 16:28
Flott dressurhest ja, men han har ikkje heilt utsjånaden med seg ;)

IngvildK
26-10-2007, 16:29
Fine filmen - for en fantastisk nydelig hest! Og hun jenta var virkelig det man kan kalle en naturlig skjønnhet :)

Embliss
26-10-2007, 16:31

Joooda. Men han kunne jo hatt litt mer "Fjordske" avtegn, det kan jeg jo være enig i. :p

Anniken
26-10-2007, 16:33
Den hesten var jo bare nydelig (L)

Ingvild
26-10-2007, 16:33
Han har jo snipp og lang man... USJ. :p

stallflua
26-10-2007, 16:35
Fantastisk å sjå ein fjording gå slik som dette, tross at preget er noko svekka. Men det viser jo og at dei treng ikkje vere så langbeinte og lette for å kunne bevege seg :)

Embliss
26-10-2007, 16:35

:D

Fin fordeom! :;P:

Lizzie
26-10-2007, 16:44
han var helt nydelig, MED manen også! ble jo rett rørt da jeg så filmen

Sigrid
26-10-2007, 16:46
Den hesten er nydelig!

Mari
26-10-2007, 16:46
Olympic Guusje ja... Okei, jeg blir vanligvis kvalm av fjordhester med lang man, men denne ehr var jo griselekker!!! Najs! Han er rødblakk (eller gulblakk?) med avtegn ja, men gjør jo ikke noe det, kan jo ikke brukes i avl likevel. Jenta som har han er kjempesøt, har sett bilder av dem før også. Han viser ihvertfall at en fjordhest kan være en skikkelig sportshest!

Ingvild
26-10-2007, 16:47
Stussar veldig på fargen eg også.. Trur han må vere veldig lys raudblakk.

Anniken
26-10-2007, 16:47
Hva så? Han er, og vil alltid være nydelig (L) Ikke se på han som en fjording, da blir han nok det nydligeste dyret du har sett! :ilu:

Mari
26-10-2007, 16:48
Ja, stusser endel på fargen, er usikker på om han er rød- eller gulblakk. Han så rødblakk ut på noen bilder, men på noen virket han enda lysere, nesten så han såg gulblakk ut. Noen som vet hvilken farge han har?

Ingvild
26-10-2007, 16:49
Hva så? Han er, og vil altid være nydelig (L) Ikke se på han som en fjording, da blir han nok det nydligeste dyret du har sett! :ilu:

NEI, det er jo Karisma det ;) Og så klart tenkjer eg på han som ein fjordhest når han er det :p

Ja, stusser endel på fargen, er usikker på om han er rød- eller gulblakk. Han så rødblakk ut på noen bilder, men på noen virket han enda lysere, nesten så han såg gulblakk ut. Noen som vet hvilken farge han har?

Hadde kunna sjekka det om eg hadde fått sett stammen, men har ikkje peiling på kvar eg kan finne den.. :p

Funa
26-10-2007, 16:50
syns han var nydelig jeg :D
En av de få fjordingene som virkelig kler lang man.

Anniken
26-10-2007, 16:51
NEI, det er jo Karisma det ;) Og så klart tenkjer eg på han som ein fjordhest når han er det :p
ja, men trenk på han som en... *tenke* en... En blandingsponni! :D
Ikke se etter typiske fjording ting (:lol:)

Reaper
26-10-2007, 16:52

Hadde kunna sjekka det om eg hadde fått sett stammen, men har ikkje peiling på kvar eg kan finne den.. :p

Det er vel ingen som vet hva stammen hans er?!:)

Mari
26-10-2007, 16:54
Han har vel nederlandske hester i stammen, hehe. Så litt på hjemmesiden, og han ser altså rødblakk ut, men dog veldig lys.

Andrea
26-10-2007, 17:07
Den var nyydelig!!

RenateSJ
26-10-2007, 17:11
På noen bilder ser han nesten hvit ut
men sikkert fiksa litt på.. veldig lys iallefall

Ingvild
26-10-2007, 17:16
Han er nok lys raudblakk tenkjer eg..

Gulponnis
26-10-2007, 17:17
Tsst.. Blakken er tøffere:lol:

Liz
26-10-2007, 17:21
Men er han ren fjordhest? Hun sier jo i begynnelsen av filmen: "...since no one knew exactly what breed he was..."

Anniken
26-10-2007, 17:27
Men er han ren fjordhest? Hun sier jo i begynnelsen av filmen: "...since no one knew exactly what breed he was..."
Tror de fant det ut litt senere i fimen... :p

Andrea
26-10-2007, 17:28
Hvorfor kan den ikke brukes til avl?

Therese
26-10-2007, 17:29
Er ikke han vallak? :lol:

IngvildK
26-10-2007, 17:30
Hvorfor kan den ikke brukes til avl?

Den er vallak? :p

Andrea
26-10-2007, 17:31
Åja :p

Anniken
26-10-2007, 17:34
Smart - smartere - Andrea (nææææt! x) Næt betyr not, for di som ikke vet det.... :rolleyes: )

Lucinda
26-10-2007, 17:34
Den må være rødblakk. Gulblakk kan han ikkje være. Sjekk halen hans ;)

Og ingen veit vel heilt sikkert om han er 100% fjordhest. Men det ser no egentleg ut til å være veldig stor % fjordhest i han i allefall.

Lizzie
26-10-2007, 18:19
På noen bilder ser han nesten hvit ut
men sikkert fiksa litt på.. veldig lys iallefall

dersom dere ser på bildet der han er helt barbert, men bare et hjerte er igjen, så ser dere at han er veldig lyr pga barberinga og hjertet er mørkere/rødere.

Levinja
26-10-2007, 19:09
Den må være rødblakk. Gulblakk kan han ikkje være. Sjekk halen hans ;)

Og ingen veit vel heilt sikkert om han er 100% fjordhest. Men det ser no egentleg ut til å være veldig stor % fjordhest i han i allefall.

Det er nok mye fjordhest i denne , men noe annet blod også ser det ut til. Den er litt for edel i preget selv om man ikke er i tvil om at det er fjordhest.
men for all del. imponerende og en god ambasadør for rasen uansett

Tone Kristin
27-10-2007, 01:32
Edel? Guusje er ikke det jeg vil kalle edel akkurat. Har sett, og ridd, mange fjordinger som er edlere enn det der. Og alle har vært erkenorske, sett bort i fra en som er importert fra Danmark. Guusje er bare godt ridd og promotert. Og ikke minst slank! Er rart hvordan slanke fjordinger som går bra plutselig får stempelet "edel".

Nå synes jeg ikke Guusje er videre pen heller jeg da.

Rosita!
27-10-2007, 01:49
Nå liker jeg ikke akkurat så godt fjordinger men denne var veldig pen :D

Og kjempe fin film da.

Tornado
27-10-2007, 02:22
Nydelig film, nydelig hest, nydelig jente. Fikk tårer i øynene her.. Sukk

Tone Kristin
27-10-2007, 02:27
Bare en ting jeg lurer på... Hvis denne jenta og denne hesten er så fantastisk, hvorfor rir hun med aachennesereim + kandar, ørehette og pisk på oppvisning (http://www.youtube.com/watch?v=v3LKw2tuh4Y) da? Jeg mener, når hesten går på GP nivå (Regner med det, når hun skriver på hjemmesiden at den går på høyeste nivå i Nederland), så burde den jo vært vandt til folkemengder, og pisken skal hun jo ikke trenge (Det er jo ikke lov på GP), og dobbel nesereim på kandar er jo heller ikke lov.

Det er ikke meningen å disse Jolanda og Guusje, hun har kommet langt med hesten sin. Men, de er ikke guder heller. Den eneste forskjellen fra hun og alle andre på det nivået er at hun rir fjording.

Lopke
27-10-2007, 02:31
Bare en ting jeg lurer på... Hvis denne jenta og denne hesten er så fantastisk, hvorfor rir hun med aachennesereim + kandar, ørehette og pisk på oppvisning (http://www.youtube.com/watch?v=v3LKw2tuh4Y) da? Jeg mener, når hesten går på GP nivå (Regner med det, når hun skriver på hjemmesiden at den går på høyeste nivå i Nederland), så burde den jo vært vandt til folkemengder, og pisken skal hun jo ikke trenge (Det er jo ikke lov på GP), og dobbel nesereim på kandar er jo heller ikke lov.

Det er ikke meningen å disse Jolanda og Guusje, hun har kommet langt med hesten sin. Men, de er ikke guder heller. Den eneste forskjellen fra hun og alle andre på det nivået er at hun rir fjording.

Jamen er det ikke netopp det at hun rir en fjording at dette er litt spesielt?? er den første fjordingen i den klassen i Holland. Ikke kan vi skryte på oss noe spesielt mye fjordinger i grand prix her til lands heller.. selvom vi svømmer i fjordinger..

At hun rir med ørehette på show så ser det ut som det er en del av utkledningen deres.. hva hun ellers har brukt av utstyr er vel det samme. Er ikke sikkert det er samme regler heller, eller at bildene du så var fra de høyeste klassene, men show.

Lopke
27-10-2007, 02:33
ser ikke noe feil på bildene av henne jeg..

http://www.superguus.com/zzlicht-2.jpg

Tone Kristin
27-10-2007, 02:43
Som sagt, så er det ikke for å disse Guusje. Men jeg synes de blir skrytt opp i skyene som å være så veldig spesielle. Ja, han er flott, ja, hun er flink, og alt det der. Men hun har ikke gjort noe mer spesielt enn alle andre dressurryttere, bortsett fra at hun har valgt fjording som sin rase.

Grunnen til at vi ikke ser så mange fjordinger så høyt oppe her til lands er fordi folk med ambisjoner velger andre hester. Og det er greit nok det, men det betyr ikke at Guusje er så spesiell fordet. Det betyr bare at hun har valgt å heller jobbe med sin fjordhest, enn å satse på en stor, varmblods. Hvorfor kan vi vel bare spekulere i, kanskje hun ikke hadde råd til noe annet, kanskje hun ble veldig glad i Guusje, og ville ikke selge han til fordel for en annen hest. Istede tok hun utfordringen, og lyktes med det. Og jeg er sikker på at det hadde hun fått til like bra med en nesten hvilken som helst annen fjording med ålreit bygning og god arbeidsvilje.

Grunnen til at jeg påpekte utstyret var fordi jeg faktisk lurer på hvorfor hun bruker det. Jeg synes ikke ørehette og aachennesereim er noe særlig pent, og ville heller plukket det av på det show. Pisken skjønner jeg, til en viss grad, men på en annen side så skjønner jeg ikke den heller. Når hun rir GP til vanlig, så burde hun jo være vandt til å ikke ha pisk inni ringen. Så du at det var en link inni der forresten? Det var den videoen jeg pratet om, og kun den. Jeg har også sett bilder fra stevner, og der bruker hun jo lovlig utstyr, i følge FEI reglementet. Og det er nettopp derfor jeg reagerte litt på det.

La meg igjen si, jeg er ikke negativ til Guusje. Jeg vil bare ha frem at han ikke er noen superspesiell fjording. Han har bare en motivert rytter.

Anna Kristine
27-10-2007, 18:29
Jeg er enig med Tone Kristin i at Guusje ikke er hverken særlig edel eller pen.

Guusje er i mine øyne en flott representant for fjordrasen nettopp fordi han viser at en hest ikke trenger å være edel som en varmblods for å nå langt.
Det hadde tydligvis bare vært edle fjordhester omtrent dersom alle hadde vært i fornuftig hold.

Levinja
27-10-2007, 18:40
Edel? Guusje er ikke det jeg vil kalle edel akkurat. Har sett, og ridd, mange fjordinger som er edlere enn det der. Og alle har vært erkenorske, sett bort i fra en som er importert fra Danmark. Guusje er bare godt ridd og promotert. Og ikke minst slank! Er rart hvordan slanke fjordinger som går bra plutselig får stempelet "edel".

Nå nå, hvis man ser denne hesten i forhold til det som foretrekkes her til lands så er den edel i preget. Det betyr at han har et noe annet utrykk og preg, som kan minne om en edlere hest enn hva vi ønsker oss hos fjordhesten.

Edelhet har ingenting å gjøre med hvor slank en hest er, en feit sportsponni har alikevell et edelt preg.

Jeg kan heller ikke finne noen feil på måten hun rir han på, synes det er god reklame for rasen i utlandet. Selv om han ikke er så typisk fjordhestpen.
Nettop fordi han blir for edel i preget, den utstrålingen av naturrase og styrke som vi ønsker hos fjordhesten mangler

Anna Kristine
27-10-2007, 18:50
Hvis Guusje er edel, da trenger jeg en oppfrisking i hva som er edelt.
Jeg ser ham godt presentert, men ellers ikke noe "sportsponni" i ham.

Anniken
27-10-2007, 19:00
Lever han enda foresten?

Anniken
27-10-2007, 19:03
Er ikke han nydelig, så vet ikke jeg :ilu:
http://www.youtube.com/watch?v=v3LKw2tuh4Y

stine
27-10-2007, 19:19
For et nydelig sjarmtroll :) Fiiin film!

Levinja
27-10-2007, 19:34
Hvis Guusje er edel, da trenger jeg en oppfrisking i hva som er edelt.
Jeg ser ham godt presentert, men ellers ikke noe "sportsponni" i ham.

Nei, så har jeg aldrig sagt at det var sportsponni der heller. Det ble brukt som et eksempel på at edelhet ikke har med tykk eler tynn hest å gjøre.

Hodet utgjør ein viktig del av særpreget til fjordhesten. Det bør vere lite og godt markert, med en brei og flat panne. Denne hesten har et smalere hode som gir et mere edelt utrykk
Ørene til en fjordhest skal være breistilte og korte. De skal være parallelle og ha en markert og fin tupp. Lange ører som er i konstant bevegelse er ikke typisk for fjordhesten
Denne Guusje har slike litt lange ører, noe som også er med på å gi han et edlere preg som avviker fra hva man ønsker hos fjordhesten

Karen
27-10-2007, 19:39
Den hesten der var fin til å være fjording!

Ingvild
27-10-2007, 19:41
Den hesten der var fin til å være fjording!

Sukk......

Anniken
27-10-2007, 19:42
Men det er jo ikke sikkert at han er renraset fjording heller da?

Tone Kristin
27-10-2007, 20:10
Om Guusje ikke er en rasetypisk fjording, så har jeg aldri sett en rasetypisk fjording heller...

Her (http://www.superguus.com/free-gallery1piccolo.jpg) og her (http://www.superguus.com/free-gallery2piccolo.jpg) er et par bilder av Guusje. Hva er ikke rasetypisk for den hesten der? Husk, han er rødblakk, og har derfor ikke midtstol eller ål, og han har lang man. Se for deg han med ståman, da hadde du pekt ut fjordingen tvert. For meg så ser ikke ørene så veldig lange ut. De er smalere, ja, men ikke lange. Han har markert tupp også, men den er lys, fordi han er rød, derfor ser man den ikke så godt. Hodet er kort, pent, med markerte kjever. Dette (http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/sgw.jpg) bildet kunne vært tatt ut rett ut fra NM.

Her (http://www.hestemarked.no/vip/2823/023.jpg) er et bilde av en norsk fjording. Vinje Kari heter hun, under Sølvor, etter Geist Tyler (Dansk, riktignok). Her (http://www.hestemarked.no/vip/9636/div%20juni%2003%20005.JPG) er halvsøstra, Siri Vinje, under Guri Vinje.
Her (http://www.hestemarked.no/vip/9636/trana%20%E5pning%20011.JPG) er venninna mi sin fjording, Lenar Festival (Tjalfe). Han er dansk, av Halsnæs slekt. Husker ikke umiddelbart hvem som er foreldrene.
Siri igjen. (http://www.hestemarked.no/vip/9636/hest%20013.jpg)
Her (http://www.hestemarked.no/vip/3112/Laura%20mii.JPG) er gamle fjordingen min, Liatuns Laura. Etter Enar.
Her (http://www.hestemarked.no/vip/7223/CIMG1361.JPG) er den hingsten Halse Vildar, etter Felix, under Huldra. Jeg tror kanskje han er kåret? Han var det da det bildet ble tatt.

Alle hestene jeg la ut bilder av vil jeg faktisk si er edlere enn Guusje. Og de er norske fjordinger, untatt Lenar, som faktisk er den tyngste av de. Jeg har sett og studert alle de fjordingene selv, så det er ikke noe jeg har plukket ut av bilder, det er noe jeg vet.

Ingvild
27-10-2007, 20:22
Som Levinja nemner så er blant anna hovudet hans ikkje så veldig rasetypisk. Alle ser at han er ein fjordhest, ja, men det tyder ikkje at han er rasetypisk av den grunn. Fjordhesten er veldig lett å kjenne att.

Vildar vart avkåra i 2005, og er no valakk.

Liz
27-10-2007, 20:27
Her (http://www.hestemarked.no/vip/7223/CIMG1361.JPG) er den hingsten Halse Vildar, etter Felix, under Huldra. Jeg tror kanskje han er kåret? Han var det da det bildet ble tatt.

Neimenn, så fiiiiin! :D

Ingvild
27-10-2007, 20:27
;);););)

Lisa C.
27-10-2007, 20:29
Så søt den var.. Så på en film når den tok piaff også.. Det var kult

insolita
27-10-2007, 20:40

Jeg skulle igrunn akkurat til å kommentere at hesten på veldig mange bilder er presentert i et for godt hold jeg da :p :D. Enig i at hesten ikke er edel, særlig nakken synes jeg ødelegger endel.

Den filmen som er lagt ut og viser en oppvisning synes jeg ikke var videre imponerende. Hesten "jukkes" og "piskes" inn i en pjaff med hodet på bærtur. Hesten har utstråling og karisma (og helt ærlig tror jeg en pen og søt eier som viser hesten med lang flagrende man og flagrende kjoler har hatt endel å si også). Tror det er det søte og isbjørnaktige loddne med han som sjarmerer mer enn hvordan han egentlig går. Man ser liksom forbi feilene hans fordi han er søt.

Mari
27-10-2007, 21:02
Neimenn, så fiiiiin! :D

Hihi :D

Karen
27-10-2007, 21:04
Sukk......

såså, *klappe på hode*:klemme:

Lucinda
27-10-2007, 22:13
Må sei eg stiller meg veldig undrande til att folk fremstiller Guusje som edel.

kva seier dykk da om dette hodet?? http://www.lyheim.net/album/albums/fol_07/normal_fol_240607_19.jpg

http://www.lyheim.net/album/albums/fol_07/normal_fol_240607_20.jpg

Og som Tone Kristin nemner her. Svært mange fjordinger har vist ein tendens til å bli edle dersom dei er i riktig hold og viser seg bra på dressur og sprangbana. Samme hesten men f.eks på beite med føl ved fot er plutselig både tung og lågstilt etc..........

Som nemt over her synest eg Guusje er i veldig godt hold på enklete av videoane og spesielt den oppvisninga er ikkje noko eg ville skrytt så mykje over. urein takt. korte bevegelser etc.......

NB ho har nådd høgste nivå i nederland på sitt aldersnivå (dette var gjerne når ho var junior eller noko ??). Etter det eg har høyrt så er ikkje det så høgt. ikkje Grand prix nivå i allefall.

Anniken
27-10-2007, 22:15
Smak og behag! ;)
Jeg merker at det er fjording folkene her som ikke liker han..! ;o

insolita
27-10-2007, 22:18
Smak og behag! ;)

jeg er ikke noe fjordingmenneske...

Anniken
27-10-2007, 22:19
jeg er ikke noe fjordingmenneske...
nei det er sant...

Liz
27-10-2007, 22:26
Jeg synes noe av det viktigste hos fjordhesten er ståmana, og den har han jo ikke. Da ser han jo ut som en hvilken som helst annen ponny.

MariaR
27-10-2007, 22:29
*nå blir noen sikkert sinte på meg, men ikke det jeg er ute etter, setter det litt på spissen med vilje..*

Guusje med lang man og uten å være noe prakteksemplar av fjordingen, gir meg mer lyst på guling enn en med ståman og perfekt bygning..

Ingvild
27-10-2007, 22:32
...viss den perfekte med ståman gjekk høge dressurklasser også?

MariaR
27-10-2007, 22:34
...viss den perfekte med ståman gjekk høge dressurklasser også?

Høye dressurklasser er det flere gulinger som gjør, men Guusje har liksom prikken over i'en for min del. Feks det at han hadde svulst i hodet som blei opperert bort, og at han etterpå kom seg opp på det nivået der igjen også..

Lucinda
27-10-2007, 23:06
Smak og behag! ;)

men da trur eg du mistforstår kraftig. har ikkje noko imot Guusje. han er ein flott ehst og det står respekt ut av det han og eigaren har oppnådd. Dei fleste har har vel ikkje sagt anna, men det må vel gå ann å komme med faktaopplysninger likevel??? Eller er ikkje det lov.

I allefall har eg høyrt att det Guusje har gått ikkje er for Grand prix nivå å rekne da det var i aldersbestemte klasser dei var på høgste nivået i nederland.

og det er fakta att Guusje er ein kraftig hest. Det er også fakta att han på ein del videoer er direkte feit. i allefall ser det slik ut.

Det er også fakta att han ikkje er taktmessig rein og har korte bevegelser i den eine oppvisningsfilmen det er linka til her.

Er det att eg nemner dette ensbetydande med att eg ikkje "liker" Guusje. ?? Ja da synest eg folk trekker rare slutninger. Det må da gå ann å sei ting man meiner også om det er i negativ lei og likevel må man da kunne like ting???

F.eks er det jo ting eg synest er negativ om min egen hest. Det betyr jo ikkje det att eg ikkje liker hesten min fordi om altså. Ehhh ja....

Det att han er rødblakk gjer vel til att folk som ikkje er så "glad" i fjordinger synest han er fin, spesiell etc. har i allefall merka det mykje her inne blant "ikkje fjordhestfolk" att uvanlege fjordhestfarger da er det oji den hesten var fin osv.

insolita
28-10-2007, 00:25
Jeg synes noe av det viktigste hos fjordhesten er ståmana, og den har han jo ikke. Da ser han jo ut som en hvilken som helst annen ponny.

Akkurat det synes jeg er en pussig uttalelse. Er de ikke fjording om de ikke har ål heller da? Er manlengden avgjørende for om en DV er en skikkelig DV? Med lang man ser den kanskje ut som hvilken som helst traver? Altså... Man kan mene mye om fjordingen og hester generelt, men å mene at en hest som Guusje ser ut som en hvilken som helst annen ponni fordi han ikke har ståman, det blir litt feil. Her er forresten en hvilken som helst annen ponni med langt hår... http://www.dkimages.com/discover/previews/1358/10947715.JPG

Måne
28-10-2007, 00:50
Små, lite imponerende bevegelser, feil man, feil avtegn og teit navn. Hun har jo lært ham mye, men samtidig så hadde det kanskje ikke vært like spennende om det var en annen rase hun hadde lært akkurat det samme?

Lopke
28-10-2007, 00:52
Hvorfor er navnet teit??

Augustina
28-10-2007, 00:54
En fjording er en fjording, ståman eller ei.. Guusje er en utrolig utgave av en fjording, det er ikke mange som er som han. Feit eller ikke- utrolig er han!;)

Ingvild
28-10-2007, 00:54
GUSJE? :p

Måne
28-10-2007, 00:55
Fordi det er min subjektive mening. Det høres rart ut. Og dessuten synes jeg fjordinger skal ha norske navn uansett hvor de bor i verden.

Ingvild
28-10-2007, 00:56
Den er eg faktisk einig i!:)

Augustina
28-10-2007, 00:59
Fordi det er min subjektive mening. Det høres rart ut. Og dessuten synes jeg fjordinger skal ha norske navn uansett hvor de bor i verden.

Så hvis en kineser (bare eksempel) har en fjording h*n skal gi navn til, så skal h*n kalle fjordingen for Blakken eller Rappen osv? Selvom fjording er en norsk rase, synes iallefall jeg det er tøft at den rasen er i flere land, og ikke er så "tradisjonell"... Jeg synes at norskfødte fjordinger skal ha norske navn, men hvis de er født i utlandet, blir det jo rart?

hadde nok hatt et annet syn på dette hadde jeg vært en guling-rytter..

Holbytla
28-10-2007, 01:01
Hehe, Karisma er et gresk navn da...

Mvh Holbytla (litt ekkel nå :))

Augustina
28-10-2007, 01:02
Hehe, Karisma er et gresk navn da...

Mvh Holbytla (litt ekkel nå :))

HøHø:D

Lopke
28-10-2007, 01:02
nå var det vel sånn at de ikke viste det var en fjording før senere og da hadde den vel navn.. Guusje er hollandsk.. Blir jo litt teit å endre navnet til Gunnar senere da..

like teit når en fjording i norge heter beauty eller andre engelske navn da??
eller når islendinger heter norske navn?

Måne
28-10-2007, 01:03
Tja. Islandshester har da islandske navn selv om de bor i USA eller Italia? Synes fjordhestavlen kunne vært litt strengere på dette, jeg.

Måne
28-10-2007, 01:04
nå var det vel sånn at de ikke viste det var en fjording før senere og da hadde den vel navn.. Guusje er hollandsk.. Blir jo litt teit å endre navnet til Gunnar senere da..

eller når islendinger heter norske navn?

Jepp, det synes jeg er like teit. ;)

Sier ikke at de skal bytte navn på den, men jeg har da lov til å tenke at det er et teit navn likevel?

Augustina
28-10-2007, 01:07
Tja. Islandshester har da islandske navn selv om de bor i USA eller Italia? Synes fjordhestavlen kunne vært litt strengere på dette, jeg.

Mulig jeg tar feil, men synes nettopp jeg leste på forumet her at norskfødte isiser ikke kunne ha apostroff på Fra (Frá) fordi de ikke var født på island.. Selvom forskjellen er liten der, så er jo prinsippet det samme? (dvs. norskfødte fjordiner= norske navn Ikke norskfødte fjordinger= ikke norske navn)

Ingvild
28-10-2007, 01:09

Det er ikkje godteke med utanlandske namn på fjordhestar, dei skal ha norsk eller norrøn skrivemåte.

insolita
28-10-2007, 01:12

Vel.. Såvidt jeg har fått med meg så er ikke opphavet til denne hesten kjent, ergo har den ingen stamtavle, ingen garanti for at den er ren fjording, og således er det vel unaturlig å bytte navn på den når den allerede har et navn som man trives med.

Det blir liksom litt for dumt å dra inn hestens navn i en debatt som dette... Som om hesten blir styggere eller penere om den heter Guusje eller Gulars? Dessuten uttales det ikke Gussje som i gusjegrønn, men på en annen måte (hør etter i videoen).

En fjording er vel en fjording selv om den heter Svarten. At det er isisverden har strenge regler (de har jo dette frå/fra som dermed virkelig gir mening med strenge regler) behøver ikke bety at det er fornuftig for alle andre raser. Jetstile from Asker o.l blir brått litt feil.

insolita
28-10-2007, 01:14
Det er ikkje godteke med utanlandske namn på fjordhestar, dei skal ha norsk eller norrøn skrivemåte.

Jeg kjenner nå til en som nylig er registrert der oppe som riktignok har bytta en C ut med en K, en Y med en I osv, men når man leser det er det nokså engelsk. Skrives på norsk, uttales "engelsk". Da blir skilnaden kanskje ikke så stor likevel.

Måne
28-10-2007, 01:14
Mulig jeg tar feil, men synes nettopp jeg leste på forumet her at norskfødte isiser ikke kunne ha apostroff på Fra (Frá) fordi de ikke var født på island.. Selvom forskjellen er liten der, så er jo prinsippet det samme? (dvs. norskfødte fjordiner= norske navn Ikke norskfødte fjordinger= ikke norske navn)

Nei, det blir ikke det samme. "Etternavnet" til islandshesten er stedet/gården den er født, og er den norskfødt så får den det norske etternavnet. Man kan jo ikke finne på et islandsk gårdsnavn når den er født på f.eks Smedstad gård i Ytre Enebakk.. Det viktige er fornavnet, som SKAL være islandsk. Om en fjording heter "Tennessee Blakken" er det helt greit, så lenge den heter Blakken. ;)

Lopke
28-10-2007, 01:17
Sier ikke at de skal bytte navn på den, men jeg har da lov til å tenke at det er et teit navn likevel?

men dette er jo en hollandsk eid hest så for en hollender er jo ikke navnet teit.. blir jo det samme som at de synes at norske navn høres helt rart ut..

Ingvild
28-10-2007, 01:17
Jeg kjenner nå til en som nylig er registrert der oppe som riktignok har bytta en C ut med en K, en Y med en I osv, men når man leser det er det nokså engelsk. Skrives på norsk, uttales "engelsk". Da blir skilnaden kanskje ikke så stor likevel.

Løkki? :p eller, ho er vel ikkje akkurat nylig registrert...

så lenge det er norsk skrivemåte er det det samme. Karisma sin "onkel" heiter jo Kasanova feks

insolita
28-10-2007, 01:24
Løkki? :p eller, ho er vel ikkje akkurat nylig registrert...

så lenge det er norsk skrivemåte er det det samme. Karisma sin "onkel" heiter jo Kasanova feks

nei ikke den faktisk. Men om en hest heter Casanova eller Kasanova, Lucky eller Løkki så er vel gampen presis den samme. Når man begynner å kritisere en hest for manen og navnet så viser det vel egentlig bare at man ikke fant så veldig mye annet å krisitere, men måtte komme med noe piss. Usakelig kritikk kaller jeg sånt. Har tilgode å være på noe som helst slags tilstelning med hest der navnet til hesten har noe som helst å si.

Måne
28-10-2007, 01:26
Vel.. Såvidt jeg har fått med meg så er ikke opphavet til denne hesten kjent, ergo har den ingen stamtavle, ingen garanti for at den er ren fjording, og således er det vel unaturlig å bytte navn på den når den allerede har et navn som man trives med.

Det blir liksom litt for dumt å dra inn hestens navn i en debatt som dette... Som om hesten blir styggere eller penere om den heter Guusje eller Gulars? Dessuten uttales det ikke Gussje som i gusjegrønn, men på en annen måte (hør etter i videoen).

En fjording er vel en fjording selv om den heter Svarten. At det er isisverden har strenge regler (de har jo dette frå/fra som dermed virkelig gir mening med strenge regler) behøver ikke bety at det er fornuftig for alle andre raser. Jetstile from Asker o.l blir brått litt feil.

Som jeg har nevnt snakker jeg ikke om at hesten skal bytte navn eller opphavet til hvorfor hesten fikk navnet. JEG synes navnet høres teit ut (ja, jeg har hørt uttalen), om hesten blir styggere eller penere av navnet sitt har jeg da vitterlig ikke sagt noe om, og at fjordingen bør ha norske navn er en mening jeg har på et generelt grunnlag. Jeg skal ikke reise rundt i verden og endre stamtavlene til disse gulingene, men jeg synes fjordingnavn har en del med kulturarven vår å gjøre.

men dette er jo en hollandsk eid hest så for en hollender er jo ikke navnet teit.. blir jo det samme som at de synes at norske navn høres helt rart ut..

Jamen les hva jeg skriver, da? Snakker ikke om hva de selv synes om navnet, men hva jeg synes om det selv. Jeg personlig synes ikke navnet er fint, på samme måte som jeg synes enkelte sofaer er stygge.. Man har da forskjellig smak. :rolleyes:

Lopke
28-10-2007, 01:33
jo men jeg ser bare ikke helt poenget med kommentaren når vi snakker om en hollandsk hest og dens prestasjoner at navnet er stykt når en nordmann ikke kan uttale det korrekt engang..

Måne
28-10-2007, 02:04
Poenget med kommentaren var å kommentere hesten og det jeg observerte. Jeg kommenterte også andre ting ved hesten enn navnet. Jeg kan ikke se noe sted at diskusjonen handler utelukkende om hestens prestasjoner? Jeg synes også at hesten var søt og at den kunne mange imponerende øvelser, men utover det synes jeg det er synd at den manglet fjordhestpreg, og i dressursammenheng imponerte den ikke veldig i forhold til andre hesteraser. I tillegg synes jeg personlig ikke navnet var veldig tiltalende, men det er sikkert et fint nok navn for en nederlender. For min del: jeg synes navnet var teit, og det har ingenting med prestasjoner å gjøre, men personlige preferanser.

Er dette sakløs kritikk?

Tone Kristin
28-10-2007, 03:47
Hvorfor er HV avkåret? Ren nysgjerrighet, siden jeg er veldig interessert i avkommet etter han og Siri Vinje om det noen gang blir til salgs;).

Ang. Guusje, så har jeg egentlig sagt det jeg mener. Han er en fantastisk hest, men det er ikke fordi han er en fantastisk fjordhest. Navn, utseende og hold har ingenting med saken å gjøre.

Ingvild
28-10-2007, 03:47
Hvorfor er HV avkåret? Ren nysgjerrighet, siden jeg er veldig interessert i avkommet etter han og Siri Vinje om det noen gang blir til salgs;).

Fordi han hadde for få avkom. Berre 11 stk då han vart vist som 8åring i 2005. I tillegg hadde han låge karakterar då, sjuarrekke..

Tone Kristin
28-10-2007, 03:52
Hmm... *Titte på dommerkort*

Sussi
28-10-2007, 03:55
Lever denne hesten ennå? Guusje altså?

Sussi
28-10-2007, 04:01
http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=106

Liz
28-10-2007, 09:03
Akkurat det synes jeg er en pussig uttalelse. Er de ikke fjording om de ikke har ål heller da? Er manlengden avgjørende for om en DV er en skikkelig DV? Med lang man ser den kanskje ut som hvilken som helst traver? Altså... Man kan mene mye om fjordingen og hester generelt, men å mene at en hest som Guusje ser ut som en hvilken som helst annen ponni fordi han ikke har ståman, det blir litt feil. Her er forresten en hvilken som helst annen ponni med langt hår... http://www.dkimages.com/discover/previews/1358/10947715.JPG
Står det ikke i avlsplanen at fjordhestene skal ha ståman, etter gammel tradisjon?

Forøvrig er det minst like merkelig å mene at det at jeg mener noe er feil. Du kan være uenig i det jeg mener, men ikke min rett til å mene det. Ståmanen er et av de viktigste karakteristiske trekkene hos fjordhester, og jeg synes fjordhester som ikke har ståman er stygt og ser ut som en hvilken som helst annen ponny, ja.

Dette er jo litt sånn det er når man er opptatt av én rase og ikke hester generelt - om man klipper alt hovsjegget og gir en Frieser ståman mister den jo litt av Frieser-preget sitt.

Lopke
28-10-2007, 09:34
- om man klipper alt hovsjegget og gir en Frieser ståman mister den jo litt av Frieser-preget sitt.

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/a025.gif du må ikke tenke slike tanker engang..

:mrgreen:

Liz
28-10-2007, 09:39
Nei, det gjorde faktisk ganske vondt, Marianne. Men da skjønner i hvert fall du hva jeg mener.

Ingvild
28-10-2007, 10:34
Som Liz er eg einig i at manen er ein viktig del, og jo - det står i avlsplanen:

Hårsetnad: Panneluggen på vaksne hestar dekkjer vanlegvis frå ein til to tredelar av hovudet. Sterk hårvekst på beina er ikkje vanleg. I fylgje gammal tradisjon skal fjordhesten ha ståman. Mana skal ha ein konveks fasong som er tilpassa overlinja til hesten. Korrekt manking er viktig for korleis hesten presenterar seg.

I tillegg så er det mange andre ting som spelar inn på om fjordhesten ser ut som ein fjordhest eller ei. "Problemet" er jo at alle er så like, så dei ser ut som ein fjordhest uansett om dei har lang man, stå man eller ikkje man i det heile.

Eg er i alle fall opptatt av å vise fram min hest som eit godt eksempel av rasen. Akkurat no har manen vokse-tid, så den er ikkje så veldig pen. Når me skal "ut i det offentlege" er eg opptatt av at hesten skal presentere seg godt, slik at den er ein god representant for rasen.

Guusje er jo sånn sett det, men eg tykkjer ho skulle tenkt litt meir på kva slags rase ho satt på, og framheva det litt;)

Måne: Han heiter ikkje Guusje på papiret, det ekte namnet hans er Olympic.

Embliss
28-10-2007, 10:40
Tilbake til navnet: Embla er et ERKEnorsk navn. :p (Men det betyr ikke at jeg gidder kalle henne det. :angel:)

Gulponnis
28-10-2007, 10:42
Synes ikke han var noe prakteksemplar av fjordingen, og å si at han var nydelig .. tja. Han var pen, men ikke på fjordingmåten.

MariaR
28-10-2007, 12:27
Heter han ikke Olympic Guusje da?

Embliss
28-10-2007, 12:44
Tror han heter Olympic, egentlig. Men Guusje er "kallenavnet"?
Trooor jeg. :p

Sussi
28-10-2007, 12:49
Han er vel rundt 15 år nå da i følge artikkelen. Synes han er skjønn. Jeg likte fargen

insolita
28-10-2007, 12:52
Som Liz er eg einig i at manen er ein viktig del, og jo - det står i avlsplanen:

I tillegg så er det mange andre ting som spelar inn på om fjordhesten ser ut som ein fjordhest eller ei. "Problemet" er jo at alle er så like, så dei ser ut som ein fjordhest uansett om dei har lang man, stå man eller ikkje man i det heile.

Eg er i alle fall opptatt av å vise fram min hest som eit godt eksempel av rasen. Akkurat no har manen vokse-tid, så den er ikkje så veldig pen. Når me skal "ut i det offentlege" er eg opptatt av at hesten skal presentere seg godt, slik at den er ein god representant for rasen.

Guusje er jo sånn sett det, men eg tykkjer ho skulle tenkt litt meir på kva slags rase ho satt på, og framheva det litt;)

Såvidt jeg har forstått vet man ikke engang om han er 100% fjording. Synes det blir slitsomt å være så raseopphengt og navneopphengt jeg. Når han går dressur så er han en dressurhest og må jo i konkurranser dømmes på det og bare det. Tror faktisk at den lange flagrende manen har smeltet mange pikehjerter, og når han uansett ikke har svart stripe så blir effekten av en ståman ikke helt den samme.

Manen er selvsagt viktig på utstilling og slike ting, men hesten blir ikke noe dårligere av å ha en annen man. Traveren min hadde ridehestman, og selv om det er tradisjon for lang man på kaldblodser ble hun ikke noe mindre kaldblods og mer ridehest av den grunn. Så lenge det er slike filleting synes jeg folk skal få gjøre som man vil med hesten sin. Det er jo mer helseskadelig for den at den f.eks tidvis presenteres med spekklag.

Sussi
28-10-2007, 13:04
Vi hadde jo en fjording. Hun hadde aldri piggman, men ingen dro i tvil at hun va fjordhest av den grunn. Vi synes rett og slett ( ikke drep meg nå) at hun var finere med vanlig man og derfor hadde vi det:) Jeg vet jo at det er lang tradisjon for å klippe dem opp da:)

Jeg vet ikke, det er jo smak og behag det der.

IngaSN
28-10-2007, 13:15
pen hest, spesigjelt på dressur bildene

Sussi
28-10-2007, 15:22
Guusje er ikke en henson da? Har ikke sett dem, men de har vel 50 prosent fjording og noen edlere raser. En ganske ny fransk rase.

Embliss
28-10-2007, 15:25
Guusje er ikke en henson da? Har ikke sett dem, men de har vel 50 prosent fjording og noen edlere raser. En ganske ny fransk rase.

Nei, tror ikke det?

Sussi
28-10-2007, 15:25
Nei, tror ikke det?

Ok, tenkte bare siden så mange snakket om at han ikke var typisk fjording for dem ol. :)

Levinja
28-10-2007, 15:26
:)
Om Guusje ikke er en rasetypisk fjording, så har jeg aldri sett en rasetypisk fjording heller...

Her (http://www.superguus.com/free-gallery1piccolo.jpg) og her (http://www.superguus.com/free-gallery2piccolo.jpg) er et par bilder av Guusje. Hva er ikke rasetypisk for den hesten der? Husk, han er rødblakk, og har derfor ikke midtstol eller ål, og han har lang man. Se for deg han med ståman, da hadde du pekt ut fjordingen tvert. For meg så ser ikke ørene så veldig lange ut. De er smalere, ja, men ikke lange. Han har markert tupp også, men den er lys, fordi han er rød, derfor ser man den ikke så godt. Hodet er kort, pent, med markerte kjever. Dette (http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/sgw.jpg) bildet kunne vært tatt ut rett ut fra NM.

Her (http://www.hestemarked.no/vip/2823/023.jpg) er et bilde av en norsk fjording. Vinje Kari heter hun, under Sølvor, etter Geist Tyler (Dansk, riktignok). Her (http://www.hestemarked.no/vip/9636/div%20juni%2003%20005.JPG) er halvsøstra, Siri Vinje, under Guri Vinje.
Her (http://www.hestemarked.no/vip/9636/trana%20%E5pning%20011.JPG) er venninna mi sin fjording, Lenar Festival (Tjalfe). Han er dansk, av Halsnæs slekt. Husker ikke umiddelbart hvem som er foreldrene.
Siri igjen. (http://www.hestemarked.no/vip/9636/hest%20013.jpg)
Her (http://www.hestemarked.no/vip/3112/Laura%20mii.JPG) er gamle fjordingen min, Liatuns Laura. Etter Enar.

Alle hestene jeg la ut bilder av vil jeg faktisk si er edlere enn Guusje. Og de er norske fjordinger, untatt Lenar, som faktisk er den tyngste av de. Jeg har sett og studert alle de fjordingene selv, så det er ikke noe jeg har plukket ut av bilder, det er noe jeg vet.

På det bildet av Guusje som "kunne vert tatt rett ut av NM" ser man veldig tydelig hvor utypiske lange ører han har.
Kan ikke si jeg synes hestene fra Vinje Bruk er spesielt edle. To av hestene på vedlagte bilder er snaue og lette i bakparten.
Vi kan vel bli enig om at vi er uenige tror jeg.:)

Sagitaria
28-10-2007, 15:52

Høh.En av de fineste JEG har sett.

SiljeE
28-10-2007, 15:56
Høh.En av de fineste JEG har sett.

Tror hun mente fjordingutseende.

Sagitaria
28-10-2007, 15:58
Tror hun mente fjordingutseende.

Jojo, en av de fineste fjordingene jeg har sett. Ikke skabbete og skamklipt. *løøøøøøøøpe ut av tråden og gjemme seg godt* :rofl:

SiljeE
28-10-2007, 16:00
Jojo, en av de fineste fjordingene jeg har sett. Ikke skabbete og skamklipt. *løøøøøøøøpe ut av tråden og gjemme seg godt* :rofl:

:smash:

:D (Men jeg er egentlig enig:D)

HannaC
28-10-2007, 16:16
Syntes han var søt og pen jeg:)

fabolos_willow
28-10-2007, 17:37
DEN fjordingen der er PEN
en av de penere jeg har sett hittil
og den var utrolig søt med manen!

Anna Kristine
28-10-2007, 17:41
Jojo, en av de fineste fjordingene jeg har sett. Ikke skabbete og skamklipt.
Helt ærlig - hvor mange skabbete skamklipte fjordhester har du sett?
Dersom du mener at en korrekt klippet fjordhestman er skamklipt, så skal jeg ikke si noe på det, men at du setter det i sammenheng med at hesten er skabbete, da får du deng!

Jeg klipper selvsagt mine hester (skamklipper?), men at de er skabbete er det største vås jeg har hørt noen gang.

Ragnhild
28-10-2007, 19:28
Dersom du mener at en korrekt klippet fjordhestman er skamklipt, så skal jeg ikke si noe på det, men at du setter det i sammenheng med at hesten er skabbete, da får du deng!

Jeg klipper selvsagt mine hester (skamklipper?), men at de er skabbete er det største vås jeg har hørt noen gang.

Jeg er rimelig sikker på at det var en fleip..

Guusje er en flott hest! Tenk om fjordingfolket heller kunne se hvor mye positivt han tilfører rasen istedetfor å sutre over at han ikke er rasetypisk.. Her er det SÅ mange som faktisk synes den fjordingen er flott (noe det ikke alltid er), også blir det feil det også.. Nei, lang eller kort man, lange eller korte ører, Guusje er flott..!

Sagitaria
28-10-2007, 19:32

:klapp:

Ta meg seriøst du, kjempebra!! :D

Men jeg har ment helt siden jeg var lita, og så min første langhåra fjording, at de er penere med lang man :)

Edit: Forøvrig, å true med DENG for noe som er skrevet på et diskusjonsforum (som en spøk til og med!) eller i det hele tatt...tjaaa, vet ikke helt jeg, tror jeg tar det som en spøk jeg ;)

insolita
28-10-2007, 19:39
:klapp:

Ta meg seriøst du, kjempebra!! :D

Men jeg har ment helt siden jeg var lita, og så min første langhåra fjording, at de er penere med lang man :)

Edit: Forøvrig, å true med DENG for noe som er skrevet på et diskusjonsforum (som en spøk til og med!) eller i det hele tatt...tjaaa, vet ikke helt jeg, tror jeg tar det som en spøk jeg ;)

Thihi. Husk at fjordingen er "hellig"! Husker du ikke den laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange rasedebatten her inne? Ikke erte på seg fjordingfolket:D :p

Liz
28-10-2007, 19:46

Guusje er en flott hest! Tenk om fjordingfolket heller kunne se hvor mye positivt han tilfører rasen istedetfor å sutre over at han ikke er rasetypisk.. Her er det SÅ mange som faktisk synes den fjordingen er flott (noe det ikke alltid er), også blir det feil det også.. Nei, lang eller kort man, lange eller korte ører, Guusje er flott..!
Det er kanskje litt kjipt at når noen først synes en fjordhest er fin, er det en som ikke er rasetypisk. Jeg skulle ønske alle ville se at fjordhesten er finest i verden og at de er en viktig del av norsk kulturarv og alt der der, men da helst en som er rasetypisk. Hvis ikke er jo poenget borte - da er han jo kanskje fin fordi han ikke likner på en fjordhest da..

Embliss
28-10-2007, 19:47

:tilber:

fabolos_willow
28-10-2007, 20:06
Det er kanskje litt kjipt at når noen først synes en fjordhest er fin, er det en som ikke er rasetypisk. Jeg skulle ønske alle ville se at fjordhesten er finest i verden og at de er en viktig del av norsk kulturarv og alt der der, men da helst en som er rasetypisk. Hvis ikke er jo poenget borte - da er han jo kanskje fin fordi han ikke likner på en fjordhest da..

sakelig...

jeg kan ikke annet enn å si at den fjordingen hadde en utrolig nydelig kropp som er veldig rasetypisk for rasen.
jeg skjønte med EN gang at dette var en flott fjording.
Det at manen ikke er tradisjonell har vesentlig lite å si om bygningen og typen er bra eller ikke!!
når det er sagt så vil jeg bare påpeke det at på det første bilde man ser, så er hesten litt tynn, det var da hu kjøpte han... og der ser han ikke ut som en fjording, nettopp fordi han er TYNN, ikke fordi han har en stygg kropp!

Anna Kristine
28-10-2007, 20:08
Jeg gir deng i hytt og pine til de som fortjener det.
Det være seg inkompetente veterinærer, leger, rørleggere eller folk som mobber hesten min. Nett eller ikke :D

insolita
28-10-2007, 20:13
når det er sagt så vil jeg bare påpeke det at på det første bilde man ser, så er hesten litt tynn, det var da hu kjøpte han... og der ser han ikke ut som en fjording, nettopp fordi han er TYNN, ikke fordi han har en stygg kropp!
Tynn eller umusklet.. Jeg vil gå for umusklet. Fett skjuler muskelmangel forøvrig, slik at det kan se bedre ut. Uansett er holdvurdering av hest lik uansett om det er fjording eller varmblods. Jeg for min del synes det ser ut som en litt shabby umusklet hest (og kanskje også litt ung?). Det er en bare tull at fjordinger skal være så veldig runde. Det er bare øynene våre som er vant til å se de litt i overkant (eller mye i overkant). Det er "rasestandard" å være nøysom, men ikke rasestandard å ha spekklag. Dette blei OT gitt

Jeg gir deng i hytt og pine til de som fortjener det.
Det være seg inkompetente veterinærer, leger, rørleggere eller folk som mobber hesten min. Nett eller ikke :D
Jøss! Er dette deg AK?

Ingvild
28-10-2007, 20:20
Manen er selvsagt viktig på utstilling og slike ting, men hesten blir ikke noe dårligere av å ha en annen man. Traveren min hadde ridehestman, og selv om det er tradisjon for lang man på kaldblodser ble hun ikke noe mindre kaldblods og mer ridehest av den grunn. Så lenge det er slike filleting synes jeg folk skal få gjøre som man vil med hesten sin. Det er jo mer helseskadelig for den at den f.eks tidvis presenteres med spekklag.

Det er ikkje snakk om kva som gjer hesten god eller dårlig, for det er ikkje utsjånaden som hoppar/piaffer etc. Det er snakk om korleis ein presenterer hesten sin i det offentlege.

jeg kan ikke annet enn å si at den fjordingen hadde en utrolig nydelig kropp som er veldig rasetypisk for rasen.

Der tek du grundig feil ;) Har du lest avlsplanen?

Flashback
28-10-2007, 20:23
Nei, den hesten der likte jeg IKKE! Fjording med lang man, snipp og uten fjordingavtegn er IKKE fint. Usj.

Ingvild
28-10-2007, 20:25
Nei, den hesten der likte jeg IKKE! Fjording med lang man, snipp og uten fjordingavtegn er IKKE fint. Usj.

Dei raudblakke har ikkje alltid synlege avteikn.

insolita
28-10-2007, 20:26
Det er ikkje snakk om kva som gjer hesten god eller dårlig, for det er ikkje utsjånaden som hoppar/piaffer etc. Det er snakk om korleis ein presenterer hesten sin i det offentlege.

Vel... Jeg tror ikke jente har gått inn for å bli kjendis med den hesten, jeg tror rett og slett den ble det fordi den var så sjarmerende og fordi hun red den godt. Du får nesten sende en klagemail til henne og si hun ikke representerer rasen godt nok... I motsetning til mange andre tror jeg kanskje hun kjøpte hesten pga individet og ikke rasen, og om hun synes kort ståman ikke er så pent som tykk flagrende eventyrman så kan jeg ikke fatte og begripe at dere skal henge dere opp i det. Burde jo være glad for at det finnes fjordinger som presenterer rasen som noe annet enn små tette hester som bare eter og driter, men neida... Det er ikke bra nok... Ikke engang navnet er bra nok. Slike holdninger gjør bare at vi ikke-fjordingfolk ser enda rarere på fjordingfantastene. Do it better yourself then! Vis slanke, dyktige sjarmerende fjordinger istedenfor å til stadighet underbygge alle fordommer som eksisterer mot rasen (dette var et generelt innlegg).

Liv&KleppanBest
28-10-2007, 20:26
Synes hesten er nydelig jeg! Virkelig vakker. Slik som rasetypiske fjordinger også er flotte. Må jo være lov å si at den er vakker, selv om den ikke er rasetypisk?

Flashback
28-10-2007, 20:27
Jeg vet da det, men den var fortsatt VELDIG annerledes og ikke fullt-så-fin som en skikkelig ståman-rødblakk!

Ingvild
28-10-2007, 20:28
Synes hesten er nydelig jeg! Virkelig vakker. Slik som rasetypiske fjordinger også er flotte. Må jo være lov å si at den er vakker, selv om den ikke er rasetypisk?

Klart, men når folk seier at "Den var fin til å vere fjordhest" så reagerer vi som har litt peiling ;)

Augustina
28-10-2007, 20:30

Men en fjording uten ståman kan jo være en god representant for rasen, noe Guusje er. Er ikke mange fjordinger jeg vet om som piaffer, går passage osv... (Vet bare om Guusje og Rappen)... Mye av respekten jeg har for fjordhest, hadde jeg nok ikke hatt før jeg så Rappen eller Guusje.. Ja- gulingene kan faktisk være annet enn stae og.. gule:P (unnskyld formuleringen, men det er jo faktisk sånn de fleste tenker om gulinger.. vi som ikke er "gulingrytter")

Ingvild
28-10-2007, 20:32
Burde jo være glad for at det finnes fjordinger som presenterer rasen som noe annet enn små tette hester som bare eter og driter, men neida...

Det er det jo over alt ;)

insolita
28-10-2007, 20:35

Ja om det er det så burde det vel ikke være noe problem at én hest i Nederland presenterer rasen på en "dårlig måte"...

Augustina
28-10-2007, 20:36

Jeg tror ikke jeg har fått med meg så mange som kan gå så mange øvelser i dressur og så høye program som Guusje og Rappen.. Ja- det er mange fjordinger som kan gå LB dressur og 90-1m sprang, men det er jo ganske vanelig da.. Men det er IKKE mange fjordinger som kan gå like bra som Guusje;) (Eller rappen:p *bareforåfådrattinnhanigjen:p *)

Liz
28-10-2007, 20:38
Poenget er vel at om man skal være representant for en rase, som dere sier, bør man vel helst se ut som rasen man representerer. Det gjør ikke denne.

Anne-Lise
Syns Guusje er fin jeg (:
Artig å se en fjording høyt oppe i klassene, rasetypisk eller ikke!
Guling er guling :)

Ingvild
Jeg tror ikke jeg har fått med meg så mange som kan gå så mange øvelser i dressur og så høye program som Guusje og Rappen.. Ja- det er mange fjordinger som kan gå LB dressur og 90-1m sprang, men det er jo ganske vanelig da.. Men det er IKKE mange fjordinger som kan gå like bra som Guusje;) (Eller rappen:p *bareforåfådrattinnhanigjen:p *)

Det er jo alltid nokre individ som er betre enn andre, det er det jo i alle raser. Tykkjer ikkje han gjekk så fantastisk bra heller eg, men det kan vere fordi eg er litt bortskjemt med å sjå gode fjordhestar ;)
Skjønner jo at dykk som bur på Austlandet ikkje er klar over kor mange gode fjordhestar som faktisk finnast.

Liz
28-10-2007, 20:40
Jeg synes jo nesten at det er litt morsomt at de som er "verst" til å hakke på "oss" for dette er de som også blir dødelig fornærmet om folk viser bilder av en travhest som gjør dressurøvelser og noen kommenterer at den ikke så ut som en travhest... :p

Augustina
28-10-2007, 20:41
Det er jo alltid nokre individ som er betre enn andre, det er det jo i alle raser. Tykkjer ikkje han gjekk så fantastisk bra heller eg, men det kan vere fordi eg er litt bortskjemt med å sjå gode fjordhestar ;)
Skjønner jo at dykk som bur på Austlandet ikkje er klar over kor mange gode fjordhestar som faktisk finnast.

kan du ikke lage en tråd med der du legger inn bilder og videoer osv av gode fjordhester da? sånn at "vi på østlandet med dårlig fjordhest-syn" kan se?:p

insolita
28-10-2007, 20:42
Poenget er vel at om man skal være representant for en rase, som dere sier, bør man vel helst se ut som rasen man representerer. Det gjør ikke denne.

Gud jeg er glad for at jeg er eier av en rase der takhøyden er stor og kvaliteten måles i hva hesten gjør, ikke i hvilken farge den har, lengden på mana eller hva den heter. Jeg har en kaldblods som for ikke-travfolk kan fremstå som en tynn, spinkel sak og ikke rasetypisk nok. Heldigvis er travfolket ikke så sneversynte og stopper meg stadig for å kommentere at han er et glansbilde av en hest og har kropp som er bygd for fart. Siden han er en brukshest teller nemlig slike ting. Trodde fjordingen også var en brukshest, men nå ser jeg jo at det er langt mer overfladisk enn som så.

Flashback
28-10-2007, 20:48
Folk bør VIRKELIG ta seg en tur på Fjordhest-NM en gang. Kjære vene..

Tone Kristin
28-10-2007, 20:58
På det bildet av Guusje som "kunne vert tatt rett ut av NM" ser man veldig tydelig hvor utypiske lange ører han har.
Kan ikke si jeg synes hestene fra Vinje Bruk er spesielt edle. To av hestene på vedlagte bilder er snaue og lette i bakparten.

Nei, Vinje-hestene er ikke så veldig edle i forhold til de konkurransehestene som blir hentet inn fra Danmark nå. Men, de er sånn jeg vil ha de. Passe størrelse og tyngde. Jeg kunne gjerne tenkt meg en hest fra Vinje. Desverre så har de lagt ned oppdretten, Embla ble bare til fordi Gunhild hadde Halse Vildar på prøve, og det passet seg sånn å pare Siri mens han var der. Som sagt, hvis Embla blir til salgs, så skal jeg passe på å være først i køen.

Ingen av hestene jeg la inn bilde av var særlig trent forresten. Kari var 3 år, Siri var 4, Lenar og Laura var skamfeite etter beitesesongen. HV var vel den som var best trent, og han er veldig snau i kroppen i det hele tatt.

Anna Kristine
28-10-2007, 21:14
Tynn eller umusklet.. Jeg vil gå for umusklet. Fett skjuler muskelmangel forøvrig, slik at det kan se bedre ut. Uansett er holdvurdering av hest lik uansett om det er fjording eller varmblods. Jeg for min del synes det ser ut som en litt shabby umusklet hest (og kanskje også litt ung?). Det er en bare tull at fjordinger skal være så veldig runde. Det er bare øynene våre som er vant til å se de litt i overkant (eller mye i overkant). Det er "rasestandard" å være nøysom, men ikke rasestandard å ha spekklag. Dette blei OT gitt

Jøss! Er dette deg AK?

Spør du fordi jeg ikke høres ut som meg, eller fordi jeg har forvillet meg inn på et nytt forum og terger på meg folk? :rofl:
Jeg er definitivt meg uansett :p

Shadowfax
28-10-2007, 21:44
Wow, en fjording som jeg faktisk synes var flott!
De er det ikke mange av!

Augustina
28-10-2007, 21:46
Wow, en fjording som jeg faktisk synes var flott!
De er det ikke mange av!

:D

Ragnhild
28-10-2007, 21:46

Men så er kanskje ikke målet til eiern til Guusje å representere rasen heller.. :)

Liz
28-10-2007, 21:48
Nei, det kan du ha helt rett i. Men det er jo blitt sagt så mange ganger her nå at han er en god representant for rasen, og det er han ikke et mitt syn, selv om han er fin å se på.

Lucinda
28-10-2007, 22:10
Gud jeg er glad for at jeg er eier av en rase der takhøyden er stor og kvaliteten måles i hva hesten gjør, ikke i hvilken farge den har, lengden på mana eller hva den heter. Jeg har en kaldblods som for ikke-travfolk kan fremstå som en tynn, spinkel sak og ikke rasetypisk nok. Heldigvis er travfolket ikke så sneversynte og stopper meg stadig for å kommentere at han er et glansbilde av en hest og har kropp som er bygd for fart. Siden han er en brukshest teller nemlig slike ting. Trodde fjordingen også var en brukshest, men nå ser jeg jo at det er langt mer overfladisk enn som så.

Eg føler du skjærer alle fjordhestfolk over ein kam no.

Det eg meiner om Guusje og som eg har nemnt nokre ganger er att gangen ikkje er spesielt god. og att han har urein takt. i allefall er det slik på nokre av videoane. Att Guuusje er teknisk god det er det ikkje tvil om. Eg blir på mange måter imponert over det Guusje gjer, men inntrykket blir også ødelagt av gangen som er kort og til tider uten noko god takt.

Men det er dog tilsvarande MA nivå her i Norge han har gått og ikkje Grand prix.

Rappen blir også nemnt her i diskusjonen. Om det vil eg sei att Rappen har komme langt og er ein god Fjordhest. Men samtidig så er han berre ein heilt ordinær fjordhest på mange måtar. Svært mange av fjordhestane vi har i mitt område kunne gjort det samme som Rappen eller enda betre, dersom dei hadde fått dei samme mulighetane. No er det ikkje slik og det vil eg ikkje benekte, men det er noko å tenke på.

Sussi
28-10-2007, 22:11
Jeg synes han bidrar til å vise nasjonalhesten vår i utlandet jeg. Han er vakker i mine øyne og hun har vært flink med han. Jeg vet iallefall at for meg er det ikke ål eller man som gjor fjordingen!

Han har en spesiell utstråling over seg og jeg har respekt over at han kom seg fullstendig igjen etter å være så syk. Det er en vilje som sier noe om fjordhestenes styrke.

Jeg tar av hatten! Håper denne hesten kan bidra til at flere ser denne flott rasen. Familien til en venn av meg oppdretter fjordinger i Usa og alle disse har lang man. Synes de er like fine fordet jeg da:)

Augustina
28-10-2007, 22:15
Jeg synes han bidrar til å vise nasjonalhesten vår i utlandet jeg. Han er vakker i mine øyne og hun har vært flink med han. Jeg vet iallefall at for meg er det ikke ål eller man som gjor fjordingen!

Han har en spesiell utstråling over seg og jeg har respekt over at han kom seg fullstendig igjen etter å være så syk. Det er en vilje som sier noe om fjordhestenes styrke.

Jeg tar av hatten! Håper denne hesten kan bidra til at flere ser denne flott rasen. Familien til en venn av meg oppdretter fjordinger i Usa og alle disse har lang man. Synes de er like fine fordet jeg da:)

:tilber: :vinner: :klapp: :happy: :dusk: :hill: OSV..

IngvildK
28-10-2007, 22:19
Herremin, en fjording er da en fjording om den har ståman eller ikke... Gud forby den danske varmblods dressurhesten som har ståman. Den er jo så godt som ikke dansk varmblods, den.

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt...

insolita
28-10-2007, 22:32
Spør du fordi jeg ikke høres ut som meg, eller fordi jeg har forvillet meg inn på et nytt forum og terger på meg folk? :rofl:
Jeg er definitivt meg uansett :p

Spurte fordi det ikke hørtes ut som deg å være så hissig, men så har vi kanskje viftet med et gult flagg :D :D

Men så er kanskje ikke målet til eiern til Guusje å representere rasen heller.. :)
Presis...

Eg føler du skjærer alle fjordhestfolk over ein kam no.

Det eg meiner om Guusje og som eg har nemnt nokre ganger er att gangen ikkje er spesielt god. og att han har urein takt. i allefall er det slik på nokre av videoane. Att Guuusje er teknisk god det er det ikkje tvil om. Eg blir på mange måter imponert over det Guusje gjer, men inntrykket blir også ødelagt av gangen som er kort og til tider uten noko god takt.

Men det er dog tilsvarande MA nivå her i Norge han har gått og ikkje Grand prix.
Merk at jeg ikke skrev fjordhestfolk i et tidligere innlegg men fjordhestfanatikere eller noe lignende.

Jeg synes heller ikke Guusje gikk så fantastisk bra i den videoen fra en oppvisning, og det var heller ikke poenget mitt. Å kritisere hesten fordi den mangler takt og gang er jo definitivt relevant for en hest som bl.a går dressur, men å kritisere navnet og lengden på manen er ikke like relevant på denne hesten mener jeg. Noe annet ville det vært om en hingst ble vist på kåring med lang man.

Anna Kristine
28-10-2007, 22:39
Spurte fordi det ikke hørtes ut som deg å være så hissig, men så har vi kanskje viftet med et gult flagg :D :D

Det eneste som har blitt viftet med er spekkmengde og slikt, og jeg kan da ikke bli fornærmet eller oppøst av det?

Jeg ble derimot svært opprørt da noen presterte å si at dersom fjordinger hadde noe som liknet på trivselsflekker måtte det være utøy!
Men det er leeeeenge siden noen prøvde seg med :p

Lopke
28-10-2007, 23:16
Men for å spørre så dumt da.. siden jeg er en av dem som ikke har peiling selvom jeg ikke er østlending.. :lol:

HVOR mange fjordinger i Norge starter grand Prix klasser da?? Anyone?? Eller MA nivå??

og sett dette tallet i fht til hvor mange ridefjordinger det ER i Norge?? for det tallet har jeg heller ikke..

Kan det ikke da på en eller annen måte godt forsvares at man synes Guusje har gjort det knallbra?? og fjordhestfanatikere burde vel heller prise ham opp i skyene for det han kan.. for det er jo tydeligvis ikke så mange andre som kan??

Ingvild
28-10-2007, 23:26
Familien til en venn av meg oppdretter fjordinger i Usa og alle disse har lang man. Synes de er like fine fordet jeg da:)

No er eg veldig rett fram her, men det tykkjer eg er forkasteleg og ei skam for rasa.

Men for å spørre så dumt da.. siden jeg er en av dem som ikke har peiling selvom jeg ikke er østlending.. :lol:

HVOR mange fjordinger i Norge starter grand Prix klasser da?? Anyone?? Eller MA nivå??

og sett dette tallet i fht til hvor mange ridefjordinger det ER i Norge?? for det tallet har jeg heller ikke..

Kan det ikke da på en eller annen måte godt forsvares at man synes Guusje har gjort det knallbra?? og fjordhestfanatikere burde vel heller prise ham opp i skyene for det han kan.. for det er jo tydeligvis ikke så mange andre som kan??

Så kan eg jo seie at dei fleste som kjøper fjordhest ikkje kjøper det fordi dei vil ha ein hest som går høgt dressur..! Av dei som faktisk prøver å få opp fjordhesten sin på eit godt dressurnivå er det veldig mange som lukkast med det. Veninna mi rir MB med sin fjordhest, og ho bur i Volda der det ikkje akkurat er dei mest tilrettelagte forholda for å drive med dressur på høgt nivå, men ho har jobba lenge og fått ein fantastisk god hest.

Berre om du lurte, så finnast det 5-6000 fjordhestar i Noreg.

Sussi
28-10-2007, 23:41
[QUOTE=Ingvild;607937]No er eg veldig rett fram her, men det tykkjer eg er forkasteleg og ei skam for rasa.

Jeg er uenig med deg. Hestene er flotte og de blir godt stelt og vist. Mange skal ha fått øynene opp for fjordhest der borte gjennom dem. Nå vet jeg ikke så mye om navn og sånn, bare sett noen fotoer og er noen av de fineste jeg har sett:)

Ingvild
28-10-2007, 23:50
Det er smak og behag. Eg tykkjer ein skal følgje avlsplana uansett kvar ein bur i verda, og der er det desverre nokre som ikkje helt mål - etter mitt syn.

Sussi
28-10-2007, 23:58
Det er smak og behag. Eg tykkjer ein skal følgje avlsplana uansett kvar ein bur i verda, og der er det desverre nokre som ikkje helt mål - etter mitt syn.

Jeg er enig i smak og behag, men anser avlsmålene i bygning og type, som viktigere enn om manen er stående eller ikke:)

Men det er min mening da.

Ingvild
29-10-2007, 00:09
Tenkte ikkje berre på dette tilfellet, men det er mange som - etter mi meining - ikkje følgjer avlsplanen slik dei burde ha;)

Tornado
29-10-2007, 00:31
Jeg synes det er noe veldig spessielt med Guusje, blir litt fasinert av han.. og det er IKKE fordi han kan så mye og konkurerer i høye klasser.

Noen som vet hvor gammel han er? Og eieren?

Sussi
29-10-2007, 00:41
Jeg synes det er noe veldig spessielt med Guusje, blir litt fasinert av han.. og det er IKKE fordi han kan så mye og konkurerer i høye klasser.

Noen som vet hvor gammel han er? Og eieren?

I følge artikkelen jeg la ut i annen post er han født rundt 1994:) Det gjør vel eieren ca 25 år i dag?

Sussi
29-10-2007, 00:42
Tenkte ikkje berre på dette tilfellet, men det er mange som - etter mi meining - ikkje følgjer avlsplanen slik dei burde ha;)

Bare virket som du utrykte deg som den manen var en viktig del av avlsplanen ol..

Tornado
29-10-2007, 00:43
I følge artikkelen jeg la ut i annen post er han født rundt 1994:) Det gjør vel eieren ca 25 år i dag?

Da er han ikke spessielt gammel da, mangen gode år igjen. :-)

Sussi
29-10-2007, 00:47
Da er han ikke spessielt gammel da, mangen gode år igjen. :-)

Om det er riktig det som ligger der, ja:)

Ingvild
29-10-2007, 01:08
Bare virket som du utrykte deg som den manen var en viktig del av avlsplanen ol..

den er jo det;)

LivK
29-10-2007, 01:15
den er jo det;)

Men den er jo bare å klippe?

Sussi
29-10-2007, 01:19
Men den er jo bare å klippe?

Jeg er enig der.

For eksempel eksentriøret til hesten kan man ikke klippe til. Altså synes jeg det er viktigere enn manen;)

insolita
29-10-2007, 07:16
Det som virkelig er en skam for rasen er alle de feite, umuskla hestene som står rundt omkring. Av de fjordingene jeg har sett opp igjennom livet mitt (og det begynner å bli noen), har majoriteten hatt spekklag som delvis skjuler manglende muskulatur. Det skjemmer rasen mer for oss ikke-fjordingelskere enn en lang man som kan gjøres noe med på ti minutter.

stallflua
29-10-2007, 08:33
Det som virkelig er en skam for rasen er alle de feite, umuskla hestene som står rundt omkring. Av de fjordingene jeg har sett opp igjennom livet mitt (og det begynner å bli noen), har majoriteten hatt spekklag som delvis skjuler manglende muskulatur. Det skjemmer rasen mer for oss ikke-fjordingelskere enn en lang man som kan gjøres noe med på ti minutter.

:tilber:

Så rett så rett!!! De fleste her har jo fått med seg at det er fjording jeg har som " favoritt -rase", men fy flate hvor mange stygge og ustelte fjordinger som går rundt omkring her i norges land???? Er det noe som er utprega i fjordhest - holdet, eller er det slik med de fleste raser?? Jeg tror, og er helt sikker på , at dette er grunnen til at så mange har negativ oppfattning av fjordingen.....

Liz
29-10-2007, 08:46
Jeg tror dette har sammenheng med at fjordhesten er en såpass billig rase som den er, du ser det samme hos (eks)travere og andre billige hester. Man kjøper seg ikke en hest til 100.000 og lar den forfalle, mens mange har penger nok til å kjøpe en hest til 10.000 for å la den forfalle. Dessverre. :(

Siv A
29-10-2007, 08:58
Man kjøper seg ikke en hest til 100.000 og lar den forfalle, mens mange har penger nok til å kjøpe en hest til 10.000 for å la den forfalle.

Amen Liz

anexiel
29-10-2007, 13:35
Nei, den var alt for lys og hadde snipp... Fin hest, jada- men i mine øyne ikke en fin fjording..

Ingvild
29-10-2007, 13:38
Jepp, det er mange hestar som berre står der, med 100 kg overvekt, hengeman og gjerne nokre uvaner på toppen. Eg har aldri sagt at det er gode representantar for rasen.

Eg kan ikkje bestemme kva andre skal gjere med hestane sine, men eg veit at min hest er ein god representant, eg prøvar i alle fall å vise ho frå si beste side.

Mari
29-10-2007, 13:44
Ein blir kva ein gjer den til, uansett rase ;)

anexiel
29-10-2007, 13:53
Og en er født slik en er født, er ikke så mye å gjøre med sånnt når hesten er blitt voksen.
Men, sier meg enig med Ingvild- man burde følge avlsplanen for rasen uansett hvor hen i verden en er.

Fancypants
29-10-2007, 13:53

Får jeg virkelig sette det på stygt kanten nå. Altså, dere mener alle fjordhester skal være etter den tradisjonelle "malen". Vi vet INGENTING annet enn det hun forteller og har skrevet om fortiden hannes, ikke er den renraset heller. Ikke vet vi om han ble til ved et uhell heller! Og hva skal man da gjøre, dersom man har en "blandingsfjording", skal man binde den på tunet og sende den til de grønne enger - bare fordi den ikke er etter malen.

Det er også nevnt at det står maaaange ustelte fjordinger rundt i verden (bare fordi den er så billig at den kan forfalle?) hva med å konsentrere seg om dem. De står der, helt etter det tradisjonelle utkastet de har bestemt at de skal se ut som, og forfaller sakte men sikkert. Det legger vi ikke merke til, siden de ser "riktig" ut. Kanskje det er på tide å forandre prioriteringene sine litt?

Jeg for min del ser ikke på Guusje som en "representant" for den tradisjonelle fjordhesten. Men når jeg så han for aller første gang måtte jeg sjekke hva han var, man ser jo at det er fjording - og da er det også mulig å "sjekke ut" hva en fjording faktisk er. Derfor vil jeg si at Guusje ikke er en represenant for fjordingene, men på en måte ett mellomledd til fjordhesten.

Og for all del, Guusje er et nydelig indivd av en hest, og den ekvipasjen har oppnådd mye. Og det gjør meg glad å se både renrasete fjordinger, og ponnier man ser har fjording i seg som representanter av rasen på ett nivå en stor del mennesker legger merke til dem.

Ingvild
29-10-2007, 13:55
Den var ikkje om Guusje, men om ei som fortalde om nokon som dreiv oppdrett av fjordhestar, og alle hadde lang man.

Sussi
29-10-2007, 14:57
Den var ikkje om Guusje, men om ei som fortalde om nokon som dreiv oppdrett av fjordhestar, og alle hadde lang man.

Ja, men de er likevel riktig fine og rett bygget fjordinger. Alt de mangler er den oppklippete manen.

anexiel
29-10-2007, 15:00
men det gir da vell trekk på ei utstilling, om mana ikke er som den skal?

Ingvild
29-10-2007, 15:01
Jepp, det gjer det. Ein hest med lang man vil få trekk på rasetype og -preg, etter mi meinig har ein hest med lang man lite rasepreg - uansett kor flott den er elles.

Fancypants
29-10-2007, 15:10
Men det er faktisk ikke bare utstillingshester vi snakker om. Ta for eksempel hestene Sussi snakker om, de er vel ikke utstillingshester? Hvorfor SKAL de da på død og liv ha oppklipt man?

..og når vi snakker om oppklipt man. Når den er oppklipt skal den være oppklipt på en spesiell måte - alt annet er ikke bra nok. xD

Birre
29-10-2007, 15:12
Fy katten for en prestasjon av en fjording! Det er det jeg alltid har sagt; man kan få til hva som helst med enhver hest, bare man selv er dyktig nok som rytter.

Gosj, jeg fikk ståpels på ryggen av den hesten altså, lang man eller ikke...

Ingvild
29-10-2007, 15:13
Fordi det er tradisjon, vel!!! Frå avlsplanen - igjen:

Hårsetnad: Panneluggen på vaksne hestar dekkjer vanlegvis frå ein til to tredelar av hovudet. Sterk hårvekst på beina er ikkje vanleg. I fylgje gammal tradisjon skal fjordhesten ha ståman. Mana skal ha ein konveks fasong som er tilpassa overlinja til hesten. Korrekt manking er viktig for korleis hesten presenterar seg.

MariaR
29-10-2007, 15:15
Vel... Jeg tror ikke jente har gått inn for å bli kjendis med den hesten, jeg tror rett og slett den ble det fordi den var så sjarmerende og fordi hun red den godt. Du får nesten sende en klagemail til henne og si hun ikke representerer rasen godt nok... I motsetning til mange andre tror jeg kanskje hun kjøpte hesten pga individet og ikke rasen, og om hun synes kort ståman ikke er så pent som tykk flagrende eventyrman så kan jeg ikke fatte og begripe at dere skal henge dere opp i det. Burde jo være glad for at det finnes fjordinger som presenterer rasen som noe annet enn små tette hester som bare eter og driter, men neida... Det er ikke bra nok... Ikke engang navnet er bra nok. Slike holdninger gjør bare at vi ikke-fjordingfolk ser enda rarere på fjordingfantastene. Do it better yourself then! Vis slanke, dyktige sjarmerende fjordinger istedenfor å til stadighet underbygge alle fordommer som eksisterer mot rasen (dette var et generelt innlegg).

Takk!

Fancypants
29-10-2007, 15:17
Fordi det er tradisjon, vel!!! Frå avlsplanen - igjen:

Nå bare spør jeg av ren interesse og nysgjerrighet. Men siden du sier tradisjon. Klippet de opp manene på fjordingene før i tiden? Når de var arbeidshester og pløyet jordene?

Nå mener jeg på "ekte" og ikke slik vi ser i gamle filmer. Brukte bøndene virkelig SÅ mye tid på å ha hesten slik?

Ingvild
29-10-2007, 15:21
Nå bare spør jeg av ren interesse og nysgjerrighet. Men siden du sier tradisjon. Klippet de opp manene på fjordingene før i tiden? Når de var arbeidshester og pløyet jordene?

Nå mener jeg på "ekte" og ikke slik vi ser i gamle filmer. Brukte bøndene virkelig SÅ mye tid på å ha hesten slik?

Jepp, det gjorde dei. Alle gamle bileta eg har sett av fjordhestar har vore med ståman. Det er ingenting dei har funne på i nyare tid.

Fancypants
29-10-2007, 15:24
Jepp, det gjorde dei. Alle gamle bileta eg har sett av fjordhestar har vore med ståman. Det er ingenting dei har funne på i nyare tid.

Men det jeg egentlig ikke skjønner er hvorfor ALLE skal være lik som den tradisjonelle fjordhesten. Greit nok at de ønsker at utstillingshestene skal være slik, men det går jeg ikke inn på. Men hvorfor skal alle fjordingene der ute være like?

Det som skjer er at alle som egentlig ikke syntes så mye om gulingene ser enda fler LIKE hester, og interessen av å bruke dem faller enda mer. For mange sperrer øynene mer opp når de ser noe utenom det vanlige,.

MariaR
29-10-2007, 15:26
Hjelpes... DRIT nå i at hesten ikke er perfekt eksteriør messig, DRIT i at den ikke har tradisjonelt navn, DRIT i at den har lang man.. Hvor mange folk tror dere ikke har fått lyst på guling nettopp pga denne sjarmøren der? Tilogmed JEG *ja, store bokstaver, mitt "inntrykk" av fjordingen GENERELT er treige, stae dyr som helt kun eter, fiser og driter..* får lyst på en guling!! Skjerp dere litt da, eller ta av dere tunellbrillene..

For meg vilel ikke Guusje vært så spesiell om han hadde har ståman og sort stripe/ål og alt det der, da ville han vare ha vært "en av resten", men han skiller seg ut! *storme ut før det er for sent..*

IngvildK
29-10-2007, 15:27
Maria!! :tilber:

Ingvild
29-10-2007, 15:28
fancypants:

Og kvifor tek du dette opp når det gjeld fjordhestar?? Er dei så mykje meir like enn dei andre hesterasene??

La oss avle kvite frieserar, svarte haflingerar - det er jo kult når noko er annleis!! Og avl vekk tølt og pass hos islendingane, og klipp ståman på alle varmblodsar!!

Ingvild
29-10-2007, 15:33
For meg vilel ikke Guusje vært så spesiell om han hadde har ståman og sort stripe/ål og alt det der, da ville han vare ha vært "en av resten", men han skiller seg ut! *storme ut før det er for sent..*

Han har jo ål, men den er lys sidan han er raudblakk.

Det må jo vere lov å ikkje like den hesten også? Eg har som sagt sett ein god del gode fjordhestar i mitt liv, og då tykkjer eg ikkje denne er så imponerande. Eg forstår at dei som kun har sett feite fjordhestar som går i rideskule/berre står og vert feite tykkjer denne hesten er imponerande å sjå på - og eg har kun sagt mi personlege meining om dette, og ikkje nekta nokon å tykkje denne hesten er fin.

Viss dykk får syns at han er fin, får vel eg synes at han ikkje er det??

Sigrid
Hva gjør det om hesten har hengeman? Jeg synes Guusje er nydelig! Han kler virkelig lang man!

Sussi
[QUOTE=Fancypants;608507]Men det er faktisk ikke bare utstillingshester vi snakker om. Ta for eksempel hestene Sussi snakker om, de er vel ikke utstillingshester? Hvorfor SKAL de da på død og liv ha oppklipt man?

Nei, de blir solgt som godt dresserte ridehester!

Sussi
29-10-2007, 15:35
Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis innlegg
Jepp, det gjorde dei. Alle gamle bileta eg har sett av fjordhestar har vore med ståman. Det er ingenting dei har funne på i nyare tid

Vikingene klipte opp manen fordi man skulle virke litt skummel for fiender faktisk:) Så tradisjonen kommer fra gammelt av.

Men ikke alle gamle ting er nødvendigvis det eneste rette.

Se bla temming av hest som ikke alltid har vært like bra til alle tider!

Ingvild
29-10-2007, 15:36
Sussi: hugs å ha [/quote] etter det du skal sitere;)

Sussi
29-10-2007, 15:37
Sussi: hugs å ha etter det du skal sitere;)[/QUOTE]

Det skal jeg huske fra nå av! Ikke superdatakyndig:)

Birre
29-10-2007, 15:47
Til dere som ikke forstår hvorfor en fjording må ha kortklippet man:

Når man avler frem en hesterase, så stilles det visse kriterier til hesten utseendesmessig i tillegg til de egenskapene den er avlet frem for. Dette blir lagt til grunn for kåringer og mønstringer av ALLE raser.

Det er jo dette som er særeget for hver enkelt rase, og om dere velger å kalle tradisjon eller hva som helst, det er jo "sånn det skal være"!? Som flere sier her, så klipper man ikke ragget av hester som skal ha man og hovskjegg! På lik linje skal fjordingen ha ståman.

Likevel synes jeg var Guusje en utrolig vakker hest med sin lange man og kanskje ikke det ideelle utseendet eksteriørmessig. Her var det prestasjonen i seg selv og forholdet mellom hesten og eier som gjorde inntrykk. Hele hestens historie var spesiell, og alt dette tilsammen var med på å gjøre hesten vakker og noe litt uten om det vanlige.

Men tilbake til vår nasjonalhest, så skal den faktisk ha kort man, mest mulig pannelugg, hale og hovskjedd. Så får dere som synes det er dumt bare synes det. Selv synes jeg fjordingen vår er en nydelig hest som vi burde være stolte av!

Sussi
29-10-2007, 16:10
Til dere som ikke forstår hvorfor en fjording må ha kortklippet man:

Når man avler frem en hesterase, så stilles det visse kriterier til hesten utseendesmessig i tillegg til de egenskapene den er avlet frem for. Dette blir lagt til grunn for kåringer og mønstringer av ALLE raser.

Det er jo dette som er særeget for hver enkelt rase, og om dere velger å kalle tradisjon eller hva som helst, det er jo "sånn det skal være"!? Som flere sier her, så klipper man ikke ragget av hester som skal ha man og hovskjegg! På lik linje skal fjordingen ha ståman.

Likevel synes jeg var Guusje en utrolig vakker hest med sin lange man og kanskje ikke det ideelle utseendet eksteriørmessig. Her var det prestasjonen i seg selv og forholdet mellom hesten og eier som gjorde inntrykk. Hele hestens historie var spesiell, og alt dette tilsammen var med på å gjøre hesten vakker og noe litt uten om det vanlige.

Men tilbake til vår nasjonalhest, så skal den faktisk ha kort man, mest mulig pannelugg, hale og hovskjedd. Så får dere som synes det er dumt bare synes det. Selv synes jeg fjordingen vår er en nydelig hest som vi burde være stolte av!

Men da kan man spørre seg selv. Er det piggmanen som gjør en fjording til en fjording?:)

Levinja
29-10-2007, 16:10
Nei, jeg skjønner ikke problemet.
Denne Guusje filmen er en god reklame snutt for rasen i utlandet og innlandet.
Han er ikke typisk fjordhestpen, da mener jeg sånn som man ønsker å se en pen riktig klippet osv osv fjordhest her til lands. Han er heller ikke rasetypisk ut fra rasebeskrivelsene. MEN!! han er uten tvil meget nært å være ren fjordhest og blir fint presentert som det i denne filmen.

Hvis man ser inne på denne siden http://www.ridkonst.nu/ finner man den eneste islandshest som er godkjent med "Riddarprovet" innen akademisk ridekunst.
Det er jo kjempereklame for rasen!! man kan jo ikke begynne å skjelle ut denne dama fordi hun har klart å utvikle denne isisen til å fremstå uten underhals og med sterkt lendeparti.
Det er flott, gjør noe nytt mad flere av rasene som har litt bakpå og sidrompa rykte. Man kan ri akademisk med en isis også ikke bare gangartsridning.

Sussi
29-10-2007, 16:12
Nei, jeg skjønner ikke problemet.
Denne Guusje filmen er en god reklame snutt for rasen i utlandet og innlandet.
Han er ikke typisk fjordhestpen, da mener jeg sånn som man ønsker å se en pen riktig klippet osv osv fjordhest her til lands. Han er heller ikke rasetypisk ut fra rasebeskrivelsene. MEN!! han er uten tvil meget nært å være ren fjordhest og blir fint presentert som det i denne filmen.

Hvis man ser inne på denne siden http://www.ridkonst.nu/ finner man den eneste islandshest som er godkjent med "Riddarprovet" innen akademisk ridekunst.
Det er jo kjempereklame for rasen!! man kan jo ikke begynne å skjelle ut denne dama fordi hun har klart å utvikle denne isisen til å fremstå uten underhals og med sterkt lendeparti.
Det er flott, gjør noe nytt mad flere av rasene som har litt bakpå og sidrompa rykte. Man kan ri akademisk med en isis også ikke bare gangartsridning.

:wav:

Ingvild
29-10-2007, 16:12
Men da kan man spørre seg selv. Er det piggmanen som gjør en fjording til en fjording?:)

Blant anna, ja.

Står det i avlsplanen for islandshest at den skal ha underhals og svakt lendeparti då??

Levinja
29-10-2007, 16:14
Du må lese det jeg har svart og prøve å skjønne hva som står der.
Denne islandshesten er vel noe på sidelinjen av hva man forventer av den rasen og har ingenting med avlsplan å gjøre. Men de fleste isiser utvikler underhals pga måten de blir ridd på

Liz
29-10-2007, 16:16
Men han så jo ut som en islandshest da.

Sussi
29-10-2007, 16:18
Ja, men en fjording uten piggman kan likevel se ut som en fjording..

Ingvild
29-10-2007, 16:18
Du må lese det jeg har svart og prøve å skjønne hva som står der.
Denne islandshesten er vel noe på sidelinjen av hva man forventer av den rasen og har ingenting med avlsplan å gjøre. Men de fleste isiser utvikler underhals pga måten de blir ridd på

Eg har lest det du har skreve. Det vi kommenterar når det gjeld bygninga til Guusje er jo ting som står i avlsplanen, som han ikkje oppfyller.

Godt innlegg, forresten, Birre!:)

Fancypants
29-10-2007, 16:44
fancypants:

Og kvifor tek du dette opp når det gjeld fjordhestar?? Er dei så mykje meir like enn dei andre hesterasene??

La oss avle kvite frieserar, svarte haflingerar - det er jo kult når noko er annleis!! Og avl vekk tølt og pass hos islendingane, og klipp ståman på alle varmblodsar!!

Jeg har nevnt flere ganger at jeg ikke syntes alle fjordinger er like, det var ett eksempel. Jeg sa bare at det faktisk er mulig med "ett par utskudd", ikke at vi skal avle på nye måter! For det er faktisk forskjell på å la manen vokse og forandre farger.

insolita
29-10-2007, 16:53
fancypants:

Vel... Dersom du ikke klarer å se forskjellen mellom en lang eller kort man og hvit farge på friesere og ekstra gangarter på islandshester så blir jeg overrasket. Her er det ikke snakk om å påvirke avlen akkurat. Det er en sammenligning som bare ikke går ann å gjøre.

Noen ganger føler jeg at det er litt sjalusi som gjør at man kritiserer Guusje så fælt pga en ussel lang man.

Ingvild
29-10-2007, 17:04
Fancypants skreiv at ho tykte det var bra at nokon skilte seg ut - eg tykkjer ikkje det når det er på den negative måten. Eksempla mine var satt litt på spissen ja, men det står vel i avlsplanen til frieseren at den skal vere svart, på same måte som det står i avlsplanen til fjordhesten at den skal ha ståman.

fabolos_willow
29-10-2007, 17:06
DRITFIN isis!
sånne vil jeg se flere av!
tenk om flere hadde trent og bygget muskler på samme måte? da ville man sett PENE isiser med flotte bevegelser, høye kneløft, uten nese limt fast i himmelen i tølten!
ps. kommer bakparten mere under hesten, vil den automatisk løfte seg bedre på egenhånd... har hittil sett FÅ toppryttere hvor hesten går avslappet med hode i tølt:(

Fancypants
29-10-2007, 17:16
Fancypants skreiv at ho tykte det var bra at nokon skilte seg ut - eg tykkjer ikkje det når det er på den negative måten. Eksempla mine var satt litt på spissen ja, men det står vel i avlsplanen til frieseren at den skal vere svart, på same måte som det står i avlsplanen til fjordhesten at den skal ha ståman.

Hva jeg mente, var at dersom det står en fjording som hobbyhest, eller noe lignende. Så er det ikke verdens undergang dersom manen ikke er klipt opp.

Altså, dersom jeg hadde hatt guling, hadde jeg nok klippet manen. Jeg respekterer en rasestander, ikke forstå meg feil. Men jeg syntes det blir for dumt dersom man skal ta sånn på vei utifra ett mindretall av fjordinger som skiller seg litt ut.. Fjordinger er de framdeles!

..For å ta det på en litt annen side da. Vi skulle kjøpe valper, Cavalier. Etter valpene ble født og de fant ut at de var feile farger avlivet de hele kullet på 7 valper. BARE fordi de ikke var "riktig".

Det jeg egentlig har prøvd å få frem hele tiden er egentlig at ikke alle kommer til å følge rase, og slik er det. En utstillingshest bør gjøre det, det er greit. Og dersom den ikke gjør det, får eieren ta konsekvensene for det.

Men dersom noen faktisk ikke bryr seg om å opprettholde rase, men konsentrer seg om hesten som ett individ. For å ta ett eksempel: Tenk deg at du finner drømmehesten, og det er kontakt mellom dere fra første dag. Du er bare interessert i hesten, og bryr deg ikke om rase. Skal du da ikke ta denne hesten fordi du ikke har noen interesse av å opprettholde rasen, og se etter ett blandingsdyr?

Jeg sier ikke alt dette for å kverulere, men fordi jeg faktisk ikke skjønner.

Ingvild
29-10-2007, 17:19
Men dersom noen faktisk ikke bryr seg om å opprettholde rase, men konsentrer seg om hesten som ett individ. For å ta ett eksempel: Tenk deg at du finner drømmehesten, og det er kontakt mellom dere fra første dag. Du er bare interessert i hesten, og bryr deg ikke om rase. Skal du da ikke ta denne hesten fordi du ikke har noen interesse av å opprettholde rasen, og se etter ett blandingsdyr?

Hadde eg kjøpt ein frieser feks, hadde eg ikkje klipt ståman på den og barbert vekk hovsjegget, sjølv om eg kanskje ikkje orka å ha lang man og langt hovsjegg. Eg respekterer slike ting. Det hadde vore mykje lettare for meg å hatt lang man på Karisma, sidan det er mykje styr med den mankinga - men eg respekterer rasestandarden og har difor ståman (og fordi eg tykkjer det er mykje penare, så klart).

Uavhengig av om hesten er hobbyhest, dressurhest, kjørehest, selskapshest etc., så ville eg gjere det eg kunne for at hesten skulle presentere seg best mogleg - og sorry, men det gjer ikkje ein fjordhest med lang man. Eg tykkjer rett og slett det er håning av avlsplanen, der det står svart på kvitt.

fabolos_willow
29-10-2007, 18:02
hvorfor da ikke avle fjordingen slik at man ikke bør klippe manen da, altså at manen ikke vokser mer enn til en fin naturlig ståman???
slik som prsjevalski eller åssen det staves...

jeg hevder bare at en lang fjordhest man ikke skal trekke ned på kropskvaliteten osv.

Embliss
29-10-2007, 18:16
hvorfor da ikke avle fjordingen slik at man ikke bør klippe manen da, altså at manen ikke vokser mer enn til en fin naturlig ståman???

jeg hevder bare at en lang fjordhest man ikke skal trekke ned på kropskvaliteten osv.

Det kan vel bli vanskelig...?

Ingvild
29-10-2007, 19:21

Trur det vert veldig vanskeleg å få til, då er det lettare å berre klippe den, hehehe...

anexiel
29-10-2007, 20:51

Ja gjør det du, og fortell meg hvordan du får håret til hestene til å slutte å vokse! :p

MariaR
29-10-2007, 21:49
Hadde eg kjøpt ein frieser feks, hadde eg ikkje klipt ståman på den og barbert vekk hovsjegget, sjølv om eg kanskje ikkje orka å ha lang man og langt hovsjegg. Eg respekterer slike ting. Det hadde vore mykje lettare for meg å hatt lang man på Karisma, sidan det er mykje styr med den mankinga - men eg respekterer rasestandarden og har difor ståman (og fordi eg tykkjer det er mykje penare, så klart).

Uavhengig av om hesten er hobbyhest, dressurhest, kjørehest, selskapshest etc., så ville eg gjere det eg kunne for at hesten skulle presentere seg best mogleg - og sorry, men det gjer ikkje ein fjordhest med lang man. Eg tykkjer rett og slett det er håning av avlsplanen, der det står svart på kvitt.

Norne: Nydelig kaldblodstraver
Guusje: nydelig fjording
Den isisen: Nydelig isis

Skal vi ikke bare begynne (eksempel) å rakke ned på Norne, fordi han ikke har noe fin bygning, ikke riktig ditten, og ikke riktig datten og er derfor en dårlig representatn for kaldblodstraveren som rase?

Enn den isisen? Dårli ditt, skjeiv datt, flat ditten = dårlig eksempel og dårlig representant for rasen..

Noen som ser logikken? Ikke jeg iallefall..

Guusje og hesten til ei på stallen er de eneste fjordingene som faktisk har gitt meg lyst på fjording, og kan se for meg meg som eier av en senere.. Det å se hva en fjording faktisk kan oppnå med riktig trening, det er en motivasjonsfaktor, samme når det kommer til kaldblodstraveren som mange mener kun egner seg til å løpe fort og å stresse..
Hva så om den har lang man og dårlig eksteriør, sålenge det ikke hemmer den så ser jeg ikke problemet? Jeg har ikke peiling på eksteriør, og det veit jeg mange andre heller ikke har, og ingen av oss ser da om Guusje er fin eller "stygg" eksteriørmessig? Ikke vil han jo bli avlet på heller..? Greit nok at noen ikke liker han, men trenger han å være en dårlig representant for rasen fordi? For meg er han en representatn av hesterasen vår, og viser hva som er mulig å oppnå med en "guling", uansett om han har hengeman, unorsk navn og dårlig eksteriør..

Sussi
29-10-2007, 22:00
Altså bør ikke vi om vi kjøper fjording igjen fortelle oppdretter at vi tenker å la manen vokse, fordi vi da bryter avlsplanen?

Klarer ikke å se gamlemor som en ikke Fjording fordi hun hadde lang man. Hun hadde jo hatt det i over 20 år før hun kom til oss.

Men vakker var hun. Tom gamle fjordhestmennesker i bygda mente på det. :)

Lucinda
30-10-2007, 09:54
Eg må sei att eg synest Guusje, dersom han er rein fjording for det veit man jo ikkje sikkert det eg har høyrt, er ein flott representant for rasen. Uansett så ser han ut som ein fjordhest og vert rekna som det.

Men eg vil da påstå att vi har ein betre representant for rasen her til land i Rappen som går dei fleste av øvelsane som Guusje gjer. Dvs eg veit ikkje kva angår spansk skritt og øvelser over marken. Men Rappen kan bytter, piaff og passasje og det meste. Men vi får jo ikkje vist han fram på samme måte siden det ikkje er så mykje videoer av han som det er av Guusje.

Men det som forundrer meg er att mange av dei som ikkje liker fjordingen gjer det fordi dei er så kraftige, tjukke etc. Man vil ha dei edlare, med betre hals, betre gang osv. Guusje har jo ikkje nokon av delane. Han er kraftig, halsen er kraftig, gangen er svak sjølv for ein fjordhest. Eg ser ingen ting galt i det. Eg har alltid sagt att fjordingen er ein hest som kan bli teknisk god og da vil den faktisk hevde seg godt sjølv om gangen ikkje er å samanlikne med dei store brune.

Og for å gjere det så treng dei ikkje nødvendigvis å bli edlare. Og i tillegg så blander mange fjordinger som er veltrente med å være edel sjølv om dei faktisk egentleg etter rasen er ganske kraftige. F.eks Athos som var vist video av i eit anna emne her. Han ER ein kraftig type. Men også ein god representant som rir LA dressur til over 70% Noko også store brune virkelig må være svært gode for å gjere.

Oda
30-10-2007, 11:10
Guusje er VAKKER! :D

Birre
30-10-2007, 13:04

Her velger jeg å svare at ja, det er bla annet dens særegne ståman som gjør fjordingen til den hesten den er. Det er fjordingens særpreg, sammen med den markerte ålen og tigerstriper på bena.

På lik linje som mange andre hesteraser har veldig markerte særpreg utseendemessig. Tar man bort disse så tar man bort mye av identiteten til selve rasen.

Snauklipp en Frieser, så har du ramponert hele hesten og tatt fra den det som er så flott med rasen. Enkelte hesteraser er så "sære" på utseendet at det er tragisk å ødelegge det. Da kan man like så godt finne seg en annen hest med nogen lunde like egenskaper i lynne, gemytt og eksteriør.

Jeg har en omkledd varmblodstraver, hvor de som ikke kjenner henne må spørre meg hvilken rase hun er. Ergo, så er hun en hest med lite fremtredende rasetrekk. Men det skal godt la seg gjøre å trylle om en fjording, og hvorfor skal man? Når det er utseendet som gjør den spesiell?

Tropi Hera
10-11-2007, 08:50
Sku æ ha hatt fjording så måtte d ha blitt en den dærran... Den va fin og ikke typisk fjording :)

Sussi
11-11-2007, 15:18
Nja, hadde de vært født med piggman. Ok at de begynte å få den i vikingtiden. Men gamlehoppa mi var en fjording i høyestegrad, selv om vi lot manen vokse:)

Anne&gneistene
11-11-2007, 17:54
sukk.. han er helt nydelig jo.. for en sjarmerende fjording! det er da man er stolt over å være eier av en hest av samme rase :) Syns faktisk han er den første fjordingen som passer lang man, stå man hadde ikke vært så fint på han.
Rett og slett: NYDELIG fjording!

Embliss
11-11-2007, 17:58
Jeg synes at fjordinger som uansett ike har den rasetypiske ålen, godt kan ha lang man. Jeg selv synes liksom at vitsen med ståmanen er at den skal "vise frem" ålen. Og når ålen er borte, er vitsen borte...

Torhild
11-11-2007, 18:15
Men hva da i gamle gamle dager? Om man ser på bilder fra 1800-tallet, så var det vel få fjordinger som var klippet kort? De var jo renrasede fjordinger likevel...

Og jeg hørte fra noen som hadde vært på utstilling, at de nå avlet mer på nettopp fjordinger uten ål?

Jeg synes Guusje er vakker jeg. En lang man kan fremheve andre trekk enn ståman kan, og motsatt, men uansett er de fjordinger =)

Ingvild
11-11-2007, 18:36
Jeg synes at fjordinger som uansett ike har den rasetypiske ålen, godt kan ha lang man. Jeg selv synes liksom at vitsen med ståmanen er at den skal "vise frem" ålen. Og når ålen er borte, er vitsen borte...

Alle fjordhestar har ål, men den syns ikkje godt på raudblakke og gulblakke individ.

Men hva da i gamle gamle dager? Om man ser på bilder fra 1800-tallet, så var det vel få fjordinger som var klippet kort? De var jo renrasede fjordinger likevel...

Og jeg hørte fra noen som hadde vært på utstilling, at de nå avlet mer på nettopp fjordinger uten ål?

Eg har aldri sett eit bilete frå gamledager av ein fjordhest med lang man. Har du eit du kan vise? :)

Så nært som alle fjordhestar i verda i dag er homozygote for blakkgenet, og alle er difor blakke. Alle blakke hestar har ål, og eg har aldri sett ein fjordhest utan ål (unntatt blåaugd kvite, men dette er ikkje ein av dei offisielle fjordhestfargane). Kan det vere noko anna dei meinte? Ålen er nemmeleg ein del av dei primitive avteikna på fjordhesten, dei "skal" vere der og er ein del av fjordhestpreget.

Sigrid
11-11-2007, 20:34
Er dette med lang man på fjording noe å lage så forferdelig mye styr av da? En hest med lang man, so what?? Herregud.. :p

Torhild
11-11-2007, 23:16
Alle fjordhestar har ål, men den syns ikkje godt på raudblakke og gulblakke individ.
Så nært som alle fjordhestar i verda i dag er homozygote for blakkgenet, og alle er difor blakke. Alle blakke hestar har ål, og eg har aldri sett ein fjordhest utan ål (unntatt blåaugd kvite, men dette er ikkje ein av dei offisielle fjordhestfargane). Kan det vere noko anna dei meinte? Ålen er nemmeleg ein del av dei primitive avteikna på fjordhesten, dei "skal" vere der og er ein del av fjordhestpreget.

Hva med fjordingene uten svart stripe i manen da? Det var det de mente, og det har jeg selv sett flere av...

Ingvild
11-11-2007, 23:23
Hva med fjordingene uten svart stripe i manen da? Det var det de mente, og det har jeg selv sett flere av...

Dei har også ål, men fordi dei manglar svart pigment har dei ingen svarte hår på kroppen. Dette gjeld to fjordhestfargar, raudblakk (http://www.fjordhest.no/popup_bilde.asp?id=432) og gulblakk (http://www.fjordhest.no/popup_bilde.asp?id=799).

Bobbibrown
30-11-2007, 18:19
Fineste og flinkeste fjordingen jeg har sett i allefall!! :D
Go Guusje! Fantastisk video.. har sett den flere ganger :)

Levinja
05-12-2007, 18:55
Sku æ ha hatt fjording så måtte d ha blitt en den dærran... Den va fin og ikke typisk fjording :)

Enig me du, korr det går me gamle skimmelfar ferresten;)

JOHANNE
05-12-2007, 19:45
www.superguus.com

Masse mer om ekvipasjen :)