PDA

Se full versjon : Vits i?

Mari
25-10-2007, 20:27
Er det noe vits å stille ut en gamp med elendige karakterer fra før?

7-7-6-7-7 framkaller ikke akkurat hurra-rop, og 31 av 50 på kjøreprøven er også huffhuff.
"Lettbygd av bra type.God hals og manke.Låg rygg.Bra kryss.Noe grunne lår.Velstilte,noe spede f.bein.Tørre bakbein med små ledd.Bra bevegelser"

Grunnen til at jeg vil stille henne ut, er at hun har et fremragende lynne og er en god brukshest. Har lyst til å ta kjøreprøven om igjen. Men det var eksteriøret da. Er så redd hun skal miste 3.premien sin..!

Anniken
25-10-2007, 20:31
Du kan jo høre med noen som kan veldig mye om kåringer og slikt, opg høre hva de tror og synes. Så kan dere ha en liten "mini utstilling" med bare dere? :)Så får du iallefall høre litt før du eventlelt melder dere på... ;)

Levinja
26-10-2007, 07:43
Er det noe vits å stille ut en gamp med elendige karakterer fra før?

7-7-6-7-7 framkaller ikke akkurat hurra-rop, og 31 av 50 på kjøreprøven er også huffhuff.
"Lettbygd av bra type.God hals og manke.Låg rygg.Bra kryss.Noe grunne lår.Velstilte,noe spede f.bein.Tørre bakbein med små ledd.Bra bevegelser"

Grunnen til at jeg vil stille henne ut, er at hun har et fremragende lynne og er en god brukshest. Har lyst til å ta kjøreprøven om igjen. Men det var eksteriøret da. Er så redd hun skal miste 3.premien sin..!

Det har ingen hensikt å stille på nytt bare for å få bedre på kjøreprøven. Du får heller vise verden rundt deg at hun er en fin brukshest i andre sammenhenger.

Det er skjelden at en hoppe blir satt ned i premiegrad, med de tallene og den beskrivelsen blir den nok ikke satt opp heller.

Ingvild
26-10-2007, 10:29
Kor gammal var ho då ho vart utstilt?

Eg trur ikkje ho mistar 3. premien sin, for etter mi meining er ho ikkje ein 6'ar på verken type/preg eller kropp. Det er kjekt å stille, og du kunne sikkert ha aukt karakterar på både eksteriør og køyreprøve.

Mari
26-10-2007, 13:08
Kjøreprøven hadde jeg tenkt å ta bare for gøy, resultatet fra 2004 blir vel stående uansett.

Hun ble stilt i 2004, som treåring. Synes ikke selv hun er verdig noen 6'er på type og kropp, men jeg har ikke god nok greie på det til å vite om hun kan gå opp heller. Beina er gode, men hun har litt overbein, vet ikke hvor mye det trekker ned. Hun er mye mer muskulert og ikke så "skrinn" som sist.

Det hadde som sagt vært gøy, men ønsker ikke å kaste bort mange timers kjøring og mye penger om hun mister 3.pr. sin.

Kan jo legge ut bilder, så kan noen her si litt om eksteriøret henne?

EDIT: Hun skal ikke avles på. Ihvertfall har jeg den innstillingen nå.

Mari
26-10-2007, 13:54
Her er hun i Stryn 2004. Legger ut link da det ikke er jeg som har tatt bildet.

http://www.fjordhest.no/sognogfjordane/bilder/04Stryn10.jpg

På våren året etter hun fikk 3.pr (2005).
http://www.hestemarked.no/vip/5500/Glittra%20005.jpg

Sommer 2005.
Hodebilde.
http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/pictures027.jpg

Her er hun rett etter hun kom til meg. Lite muskler, gått på beite hele sommeren. Skal fikse oppstilt bilde snart. Manen er klippet ned.

http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/Kopiav2110025.jpg

Liz
26-10-2007, 14:06
Hva betyr tørre bein?

Astrid
26-10-2007, 18:57
At de ikke er våt? :lol: (aner ikke)

Liz
26-10-2007, 18:59
:lol:

Levinja
26-10-2007, 19:18
Hva betyr tørre bein?

Tørre bein betyr at det er rene og fine seneskjeder uten fyllinger og lignende

Levinja
26-10-2007, 19:24
Kjøreprøven hadde jeg tenkt å ta bare for gøy, resultatet fra 2004 blir vel stående uansett.

Hun ble stilt i 2004, som treåring. Synes ikke selv hun er verdig noen 6'er på type og kropp, men jeg har ikke god nok greie på det til å vite om hun kan gå opp heller. Beina er gode, men hun har litt overbein, vet ikke hvor mye det trekker ned. Hun er mye mer muskulert og ikke så "skrinn" som sist.

Det hadde som sagt vært gøy, men ønsker ikke å kaste bort mange timers kjøring og mye penger om hun mister 3.pr. sin.

Kan jo legge ut bilder, så kan noen her si litt om eksteriøret henne?

EDIT: Hun skal ikke avles på. Ihvertfall har jeg den innstillingen nå.

Man skal ikke bedømme hester ut fra bilder for de kan lyve begge veier.
Tviler på at du mister 3.pr, men jeg tviler også på at du får noe mere.
Du kan jo selvfølgelig stille henne igjen men jeg synes det betyr mer og sier mer om hesten de prestasjonene dere gjør utenfor utstillinga.

Den korte seansen som en bruksprøve er gir ikke hesten større verdi, hvis du en gang skal selge er det hvordan hesten oppfører seg der og da i vogn og annen redskap som teller. Ikke poengene på bruksprøven som ble tatt for x antall år siden.:)

Mari
26-10-2007, 19:27
Takk for råd Levinja. Er nok bare det at jeg ønsker meg en hest som har gått en god kjøreprøve, altså det er for å dekke er personlig behov. :)

Nei, du har så rett. Drømmen hadde vært å fått litt bedre karakterer, men 2.pr. er utenfor vår rekkevidde, er klar over det.

Ingvild
26-10-2007, 19:28
Som Levinja seier, ho beheld nok 3. premien sin uansett, men det er jo kjekt med litt høgare karakterar, då! Karisma fekk 88677 i haust, og eg kjem kanskje til å stille ho ein gong til for å sjå om ho kan få betre. Med rett skoing og betre mønstring kan ho kanskje gå opp, og eg veit at dommarane vurderte å gi ho litt høgare på "den viktigaste karakteren", så kanskje me klarer det seinare ;)

Mari
26-10-2007, 19:32
En åtter hadde vært moro... Men ser litt svart på det, HEHE. Beina blir nok en 6'er tror jeg, de er spede... Bevegelser kunne hun nok ha fått 8 på, men hun mangler aksjon i traven, fikk 8 på skritt.

Rasetype vet jeg ikke. Kropp og muskler kan jo trenes opp, er jo mulig hun har utviklet seg siden 2004.

Liz
26-10-2007, 19:37
Hva er den viktigste karakteren? :p

Ingvild
26-10-2007, 19:38
KArisma har også spede bein. I tillegg har ho skeive framkne og inntåa frambeinsstilling - men det er mykje skoing kan gjere. Gunvor si Løkki fekk 6 som 3åring, unghest, 7 som 3 åring -hoppe og 8 no i haust, feks. Men akkurat den beinkarakteren trur eg er vanskelegast å endre på Karisma.

Ingvild
26-10-2007, 19:40
Hva er den viktigste karakteren? :p

For meg er rasetype og preg den viktigaste. For å sitere ein eg kjenner, då vi prata om at visse personar avlar for mykje på bein og bevegelsar og gløymer preget: "Det hjelp ikkje med bein og bevegelsar dersom ein er så stygg at ein ikkje bør bevege seg nokon plass"

;);)

Nina
26-10-2007, 19:44
Jeg ville vært forsiktig med å vise hesten på nytt uten god grunn, sett flere ganger at hester har blitt avkåret i slike situasjoner. Vurderte å vise min på nytt da han bare har 3.premie og ligger på 39-42 poeng på uoffisielle utstillinger i ettertid. Men hørt en del "skrekkhistorier",så vet ikke om jeg tør.

Mari
26-10-2007, 19:47
Er vel litt "verre" med hingster? Hopper er det vel snillere med...

Nina
26-10-2007, 19:51
Er vel litt "verre" med hingster? Hopper er det vel snillere med...

Joda,de er snillere med hopper. Men siden du ikke har noen spesiell grunn ville jeg tenkt meg godt om.

Mari
26-10-2007, 19:54
Trodde det var tradisjon jeg, å stille hopper når de er 3, 5 og 8 år? (eller rundt den alderen der). Virker slik i fjordhestmiljøet ihvertfall.

Nina
26-10-2007, 20:07
Trodde det var tradisjon jeg, å stille hopper når de er 3, 5 og 8 år? (eller rundt den alderen der). Virker slik i fjordhestmiljøet ihvertfall.

Det er mulig, har ikke peiling på fjordhestmiljøet. Men tror ikke det er noen tradisjon ellers i hvert fall. :)
Men føler du det er et poeng med å stille,så er det bare å gjøre det.:) Men med en så svak hoppe(ikke vondt ment altså) ville jeg tenkt på om det var noe poeng med tanke på mulighet for avkåring. Du sier jo selv at hun ikke kan få høyere premiering,og da ser ikke jeg noe poeng med det. Men det er meg da.;)

Løkki
27-10-2007, 10:54
Med ein del trening (og litt frisering? ;)) kan Glittra bli veldig flott ho! Og karakterane kan forandre seg mykje.. Ho mister nok ikkje 3. premien sin nei, det skal ein del til!

På unghestskue våren 05 fekk Løkki 77677.
På hoppeutstilling same hausten 77787 og 3.pr
På hoppeutstilling no i haust 88898 2.pr nr 3 i kval.

Så joda, det går an! Og om Glittra ikkje har vore stilt sidan ho var 3 år så har ho nok forandra seg veldig. Løkki til dømes vart seint utvikla, og kom seg veldig i kroppen etter å ha fått eit føl. Det skjer store forandringar med hesten frå 3 til 5-6 års alder.

Edit for å legge til at eg synest dei var litt strenge med ho når ho vart stilt sist, i alle fall det eg kan sjå på biletet.

Mari
27-10-2007, 10:58
Med ein del trening (og litt frisering? ;)) kan Glittra bli veldig flott ho! Og karakterane kan forandre seg mykje..

På unghestskue våren 05 fekk Løkki 77677.
På hoppeutstilling same hausten 77787 og 3.pr
På hoppeutstilling no i haust 88898 2.pr nr 3 i kval.

Så joda, det går an! Og om Glittra ikkje har vore stilt sidan ho var 3 år så har ho nok forandra seg veldig. Løkki til dømes vart seint utvikla, og kom seg veldig i kroppen etter å ha fått eit føl. Det skjer store forandringar med hesten frå 3 til 5-6 års alder.

Hm. Du seier noko der, merra di er jo kanonflott (veit ikkje korleis ho såg ut som 3 åring men). Har pr. dags dato ikkje lyst til å setje føl på ho, iom. at alle seier ho ikkje vil gje gode føl, men det kjem vel ann på kva hingst ein vel til ho. Frisering ja.. :roll: Eg er elendig på slikt, rett og slett elendig. Må nok ha hjelp frå nokon som kan det før eg evt. sender ho ut i ringen...
Er uansett lenge til neste utstilling, så har nok av tid til å tenkje på.
Fint at folk ser både det negative og det positive i ting :)

Løkki
27-10-2007, 11:32
Løkki såg slik ut når ho var 3:
http://www.hestemarked.no/vip/2750/hoppeutsilling%20022.jpg
Hadde trent ho lite den sommaren pga ho var drektig, gått mykje på beite, og manen hadde vore nedklipt pga eit lite anfall av kløe.
Kommentar denne gongen var:
Middels stor hoppe av bra type. Godt markert manke. Smekker hals. Litt snau i ryggen og lendepartiet.Tørre bein. Tåvid V.F. Langt skritt. Ledige bevegelser
77787

Slik såg ho ut i haust:
http://www.fjordhestlaget.com/images/stories/hoppeutstilling-07.jpg
Då var kommentaren slik:
Lettbygd av fin hoppetype. Smidig hals. God manke. God bakpart. Velstilte bein. Noe spede piper. Meget ledig, godt skritt. 88898

Mari
27-10-2007, 12:13
Flott er ho, absolutt!! (Løkki altså).

Men er det noko spesielt eg kan trene på for å betre visse ting? Som til dømes spede lår? Meir musklar?

Ingvild
27-10-2007, 12:19
Kan jo legge inn bilete av Karisma også, og skrive kommentarane.
http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/oppstillingformonstring.jpg

"Noko mektig hoppe med godt fjordhestpreg. Pent hode. Breidt ansett hals, god skulder og manke, god overline. Spede bein med skeive framknær og inntåa frambeinsstilling. Bra rørsler. God prøve." 8-8-6-7-7

Løkki
27-10-2007, 12:30
Det finnast mange triks for å bygge musklar i lår og underlår. Men om du har tilgang til ein steinslede kan du køyre ho med den på marka. Dette er tungt arbeid, og det er viktig at ho er godt oppvarma først. Køyre 10-20 min i skritt med steinslede, Dette bygger musklar i ryggen, frampart, bakpart, underlår, og i tillegg forbetrar det steglengda. Dette er ikkje noko du treng å halde på med heile året, men eit par gonger i veka siste 1-2 mnd før utstilling er meir enn nok. Lange travturar med vogn strammar opp magen.

Ann Lajla
27-10-2007, 12:41
Hadde Heidi blitt køyrbar hadde eg stilt ho igjen, til tross for at ho ikkje har "verdas beste" karakterar.

Som toåring fekk Heidi: 7-7-6-7-7 (sløyfe)
Som treåring fekk Heidi: 7-7-5-6-5 (ikkje sløyfe)
Blei ikkje stilt på 6 år:
I 2003 fekk ho 8-8-6-6-7
http://i5.piczo.com/view/6/r/6/6/e/w/w/w/s/7/l/img/i170303908_50610_2.jpg
Fekk ikkje premie på ho då køyreprøva ikkje blei fullført.

Embliss
27-10-2007, 12:59
Kanskje litt OT: Men man kan stille en hoppe uten kjøreprøve (fjordhest, altså) Og få karakterer, men ikke premiering?

Ingvild
27-10-2007, 13:00
Nei, ein må ta køyreprøve. Får ein ikkje godkjent denne av ein grunn (ikkje får gjennomført punkta eller for dårlege karakterar), får hesten ikkje premie.

Løkki
27-10-2007, 13:06
Og Heidi har jo også avla godt, trass i at hennar eigne karakterar ikkje er så bra. Regina fekk såvidt eg huskar 99888 på Stryn i fjor. Så ein skal ikkje slå heilt frå seg å avle heller, om ein brukar rette hingsten kan resultatet bli godt. Men sjølvsagt er der jo ein sjangse for at avkomet arvar mora sine lyter. Stiller ein merra med føl er det av ein eller annan grunn også lettare å få høgre karakterar..

Ingvild
27-10-2007, 13:10
Ja, Ann Lajla hadde superflaks der! Regina er jo så flott!! Gledar meg til å sjå følet hennar:)

Ho fekk 99888 ja,og kommentaren "Harmonisk hoppe med meget godt preg. Pent hode. Sterkbygd, god kropp. Velstillte, gode bein med moderat fylning i haseleddene. God rideprøve."

Marita&Enghild
27-10-2007, 13:14
Bilde av Enghild og hennes karakterer.
http://i194.photobucket.com/albums/z126/Enghild/Bilde0282.jpg

Rasetype og preg: Oppsynt meget vakker og feminin hoppe av god type. 9
Kroppsbygning og muskelatur: Pent hode og god hals. God rygg- litt slatt kryss- ønsker mer markert manke. 8
Beinkvalitet, beinstilling: Litt grunne underlår. 8
Bevegelse: Meget godt skritt. Godt trav 8
Helhetsinntrykk: Vakker hoppe m/meget gode bevegelser.
2 premiert og 1 i kvalitet. Hun var den beste hesten på utstillinga:D
Det er vel egentlig veldig gode karakterer?

Ingvild
27-10-2007, 13:20
Det er gode karakterar, ja! :)

Marita&Enghild
27-10-2007, 13:27
:)

Ann Lajla
27-10-2007, 13:42
Ingvild og Gunvor:
Ja rett det. Håper ikkje dei dårlege beina til Heidi slår ut på avkoma til Regina nei, men det er eit sjangsespel med avlen så det er ikkje anna å gjere enn å vente å sjå.

Kan leggje ut bilete av Regina som 3åring:
http://www.vesleblakken.no/regina-brungot.jpg
(Foto: Steinar Furnes)

og 4åring (2 poeng meir på type og musklar):
http://www.hestemarked.no/vip/47102/DSCF4520.JPG

Mari
27-10-2007, 14:25
Det finnast mange triks for å bygge musklar i lår og underlår. Men om du har tilgang til ein steinslede kan du køyre ho med den på marka. Dette er tungt arbeid, og det er viktig at ho er godt oppvarma først. Køyre 10-20 min i skritt med steinslede, Dette bygger musklar i ryggen, frampart, bakpart, underlår, og i tillegg forbetrar det steglengda. Dette er ikkje noko du treng å halde på med heile året, men eit par gonger i veka siste 1-2 mnd før utstilling er meir enn nok. Lange travturar med vogn strammar opp magen.

Tusen takk for tips! Steinslede veit eg ikkje kva er, men har eindel sleder her som eg kan bruke.