PDA

Se full versjon : nedsitting i trav...

IrisV
25-10-2007, 13:14
Jeg sliter skikkelig med nedsitting i trav! Nå rir jeg skjeldent på bane og sitter skjeldent ned i trav pga unghest med lite muskler.
Men dette er noe jeg alltid har slitt med. Har dere tips til hvordan jeg har sjangs til og sitte nede i traven?

Hesten min er foresten en liten blanding mellom fjording og haflinger, og har litt ponnigangart (humping) i trav, men er fin i bevegelsen i skritt og galopp.

Lurer også på om noen som har tips til hva jeg bør jobbe med i dressur på hesten min.
Det vi trener på nå er å:
- ha runde volter.
- At rompa følger med skuldre i svinger.
- Holdt.
- Rygging.
- og overganger i både skritt og trav.

Iris:)

Ingvild
25-10-2007, 13:16
Ri utan stigbøyler ei stund! :)

Rikke
25-10-2007, 13:21
Len deg litt bakover, men pass på at du samtidig ikke drar hendene med deg så du drar hesten i munnen. Hvis du har for korte stigbøyler er det også vanskelig å sitte ned, fordi du tipper litt fremover..

Du kan jo også få noen til å longere deg, så du bare kan konsentrere deg om å sitte ned?:)

Filizity
25-10-2007, 13:23
det er superlurt å bli longert! ta av stogbøyler å tøyler og tenk på og rett deg opp og strekke bena dine nedover og ikke minst slapp av:) da kan også personen som longerer kjefte på deg hver gang du glemmer noe;)

LeneogShatan
25-10-2007, 13:32
Prøv å sette rompa de litt mer frem i salen og få sjenklene bak der de skal være. Det er vanskeliger å sitte ned i salen når man sitter i stolsits :)

Sol
25-10-2007, 13:43
Jeg så en film for litt siden av kona til pat parelli som viste hvordan man skulle tenke for å sitte ned i trav. hun anbefalte å la sjenklene falle helt naturlig ned, selv om de gjerne ville litt bakover, og så tenke at man beveger hoftene fram annenhver gang...

når du rir lett så reiser du jo deg annenhver gang.. når du sitter ned skyver du hoftene fram annenhvergang.. høyre-venstre.høyre-venstre.. Finner du ut av hvilken side som skal fram når hjelper dette helt utrolig mye, syns jeg.

Skal ikke store bevegelsen til heller altså, er bare en påminnelse til kroppen og hjernen om å følge, ikke motarbeide hestens bevegelser i gangarten;)

RenateSJ
25-10-2007, 14:00
Lær deg å slappe av i hoftene i tillegg til resten av underkroppen. Da vil bevegelsen Sol snakker om komme av seg selv. Det er jo hestens rytme du skal følge, ikke lage din egen. Om du tenker for mye at du skal bevege hoften for hvert steg kan det hende du forstyrrer hesten, eller kommer ut av takten.

Får du løsna i hofte/bekken og strammet opp overkroppen vil kroppen følge disse fremog tilbake bevegelsene av seg selv

IrisV
25-10-2007, 21:46
Tusen takk for tips, da får jeg prøve med tipsene deres når ponni er i trening igjen :)
Har fortiden ridefri pga hun er blitt såpass høy på rompa i forhold til manken at jeg ikke tør og ri henne nå, med tanke på belastningsskader i rygg, skuldre og bekken.
Så nå tømmekjører, longsjerer og leker vi bare :)

LeneogShatan
25-10-2007, 21:52
Saroz er blitt så stor og fin :) Husker veldig godt den bestemte lille frøkna på knappe et år som stadig fant på nye sprell :D

IrisV
25-10-2007, 22:46
Takk takk :) Godt den "rebellske" tiden av livet er over :o Var ikke bare bare og holde styr på lille gul under den tiden :p Hehe

Prikkeponni
30-10-2007, 19:40
Ri masse uten stigbøyler, og få gjerne noen til å longere deg ;) Med trening blir det nok bedre etter hvert :)

Ruthe :)
30-10-2007, 19:50
Av meg stigbøylene!! Eneste som hjelper! Få gjerne en instruktør til å longere deg uten stigbøyler og pirke på sitsen! Jeg lover det funker!! (...og gir gangsperr!!!)

Ruthe :)
30-10-2007, 20:16
Av meg stigbøylene!! Eneste som hjelper! Få gjerne en instruktør til å longere deg uten stigbøyler og pirke på sitsen! Jeg lover det funker!! (...og gir gangsperr!!!)

Akvinn4ever
03-11-2007, 18:45
Bli longert uten stigbøyler! Det hjalp både nedsittingen og sitsen min :)

Hanna
03-11-2007, 23:44
for meg funker det bra å slappe veldig godt av i korsryggen, samtidig som jeg strammer magemusklene litt. slik at det er magen som holder meg oppreist i salen, mens ryggen absorberer bevegelsen fra hesten. ikke vet jeg om det er "riktig" å gjøre det sånn, men det funker for meg :p

og å ri uten stigbøyler er magi for min del. masse.