PDA

Se full versjon : Trenger man to gjorder på arbeidsselen??

Mari
24-10-2007, 09:34
Leste i en tråd for lenge siden, men husker selvfølgelig ikke hvilken.. Og der stod det at man kunne klare seg uten den ene gjorden på en arbeidssele, man trengte kun den som skulle strammes skikkelig, den bredeste som holder alt på plass.

Stemmer dette?

Prøvde pappa sin gamle sele i går, og den hadde bare en gjord. En bred gjord som er festet i orene. Har noen tatt av den andre, eller skal det være slik tro? Kan ikke huske å ha sett den i bruk med to gjorder.

http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/Kopiav2310039.jpg

Mandarinhest
24-10-2007, 10:07
Har bare en jeg og.. Har ikke vært borti sele med 2 enda..

Men strammes skikkelig???? Det skal den ikke.. Strammer aldri ordnlig jeg.. Får som regel ei flat hånd imellom og mer.. Sitter den riktig på skal man ikke stramme..

Mari
24-10-2007, 10:10
Ikke snurpe hesten helt sammen da, men stramme mer enn den andre gjorden..

Mandarinhest
24-10-2007, 10:12
Og hvor skal den andre gjorten være henn da??

Mari
24-10-2007, 10:14
Her er en med to gjorder tror jeg.

http://i21.photobucket.com/albums/b277/mountainwelsh/KopiavIMG_1092.jpg

Marianne
24-10-2007, 10:15
Jeg har aldri sett en arbeidssele med 2 gjordter før!

Mandarinhest
24-10-2007, 10:16
Men umulig for deg å ha 2 gjorter.

Den selen der er annderledes oppbygd og er mer stassele. En gjort på draget og en på saletten..

Mari
24-10-2007, 10:18
Men umulig for deg å ha 2 gjorter.

Den selen der er annderledes oppbygd og er mer stassele. En gjort på draget og en på saletten..

Ja, sant det. Tusen takk for hjelpen Kristine, da kjører vi trygt uten to gjorder :)

RenateSJ
24-10-2007, 10:21
Fillern at jeg skal ha så dårlig husk, var jo nettopp på kjørekurs hvor han forklarte hva og hvorfor.

Den gjorden som er på øverste bildet der skal iallefall være slakk. Den er bare der for å holde ting på plass i nedoverbakker.

Skulle da tro at det egentlig skal være en til gjord for å holde ting på plass... Men de putta kanskje ikke på sånt i gamledager?

Sagitaria
24-10-2007, 10:23
Den fremste gjorden, (den eneste på det øverste bildet) skal være så slakk at den ikke kommer bortpå hesten før baksela gjør det.

Det er den gjorden som skal være lengre bak som skal være stram isåfall?

Mari
24-10-2007, 10:23
Fillern at jeg skal ha så dårlig husk, var jo nettopp på kjørekurs hvor han forklarte hva og hvorfor.

Den gjorden som er på øverste bildet der skal iallefall være slakk. Den er bare der for å holde ting på plass i nedoverbakker.

Skulle da tro at det egentlig skal være en til gjord for å holde ting på plass... Men de putta kanskje ikke på sånt i gamledager?

Veit ikke, jeg har hørt at den på mitt første bilde skal være stram, men skal kanskje ikke det da. Den er fra ca. 1930-1950, har ikke anslått nøyaktig årstall på den.

Embliss
24-10-2007, 10:26
Er ikke den "stramme" gjorden den for å holde høvret på plass?

Mari
24-10-2007, 10:28
Ok, men det gjør altså ingenting om den gjorden til høvret ikke er der? Det er i såfall bra, jeg har ikke mye lyst til å ordne meg med nye gjord.

RenateSJ
24-10-2007, 10:29
Den som holder draget skal ikke være stram når du har to gjorder iallefall. Sjønner ikke at den skal strammes når den andre mangler, da den fremdeles har samme funksjon som før. Det finnes altså ingen teng til feste for en til?

Embliss: Er det jeg også mener, at den stramme "innerste" skal holde høvret på plass. Sklir det, så sliter man fort litt med styringa

Embliss
24-10-2007, 10:29
Ok, men det gjør altså ingenting om den gjorden til høvret ikke er der? Det er i såfall bra, jeg har ikke mye lyst til å ordne meg med nye gjord.

Tror det skulle gå bra, så lenge høvret er stabilt. ;-)

Ingvild
24-10-2007, 10:53
Du treng nok ikkje den lause nei, men den er veldig praktisk å ha.. ;)

Mari
24-10-2007, 10:54
Du treng nok ikkje den lause nei, men den er veldig praktisk å ha.. ;)

Jammen, er det ikke den lause jeg har allerede? MÅ jeg ha den som er festet til høvret?

*forvirra*

Ingvild
24-10-2007, 10:55
Ja det vil eg tru - eg hadde ikkje klart å kjøre utan den i alle fall!

Mari
24-10-2007, 10:56
Huffda.

Ragnhild
24-10-2007, 12:05
Jeg kjørte med sele med to gjorder.. Sliter litt med å finne gode bilder av det da.. Men du kan såvidt se det på de to første bildene. På det tredje bildet er det løst på en annen måte igjen.. Hm.. Glad jeg har maratonsele jeg.. Den forstår jeg meg iallefall på :p

Mari
24-10-2007, 12:12
Har løst problemet.. Kjøper meg en spinggjord fra Holmøyane, koster nesten ingentin!

mallilen
24-10-2007, 12:20
Skal du kjøre med arbeidssele og baksele er det BUKgjorden du trenger. Det er den som er festet i drottene. Denne skal være litt slakkere enn bakselen.

Springgjord kalles den andre. Denne har ingen annen oppgave enn å holde høvret på plass når hesten går i annen gangart enn skritt. Dog ligger noen like stødig og fint uansett tempo uten gjord, andre forsvinner "nedi der", noe som ikke er særlig praktisk med tanke på tommeføring...

Embliss
24-10-2007, 12:22
Skal du kjøre med arbeidssele og baksele er det BUKgjorden du trenger. Det er den som er festet i drottene. Denne skal være litt slakkere enn bakselen.

Springgjord kalles den andre. Denne har ingen annen oppgave enn å holde høvret på plass når hesten går i annen gangart enn skritt. Dog ligger noen like stødig og fint uansett tempo uten gjord, andre forsvinner "nedi der", noe som ikke er særlig praktisk med tanke på tommeføring...

Enig med deg. :)

Løkki
24-10-2007, 12:32
Som sagt på fjordhestforumet så kan du køyre utan springgjord utan problem :) Det er mange selar som ikkje har springgjord i utgangspunktet. Selen ligg like stabilt utan, så lenge vogna er på vel å merke.

Mari
24-10-2007, 12:36
Takk Gunvor :)

tebj0
24-10-2007, 21:19
Jeg har en holmøyane arbeidssele og jeg har to gjorter på min. Den innerste skal holde høvre på plass. Den skal være stram, men ikke like stram som en salgjort. Den ytterste skal være slakk. Ser for meg at høvre blir veldig ustabilt uten den innerste gjorten.
Edit: Så ikke at det allerede var avklart:)

Sagitaria
24-10-2007, 21:24
mjaa.jeg har kjørt uten spring-gjord, i fart da vel og merke og da begynte hele greia å skli. skeeeptiiisk... :p

JanneogTanha
24-10-2007, 22:02
det er to gjorder på våres arb,seler og andre seler. den du har på din fjording(gjord)skal være slakk, maris bilde av eksempel var riktig.den bakerste gjorden er strammere. ikke for stram men et lite tak i maven til hesten.