PDA

Se full versjon : Hvordan ditt og hvordan datt ?

Henarn
22-10-2007, 20:44
Jeg er litt dum jeg...

ehm jeg lurer veldig på noen ting:
Hvordan får man hesten til å sitte ?
steile?
ligge? osv..

Hvor skal jeg begynne ?

Sol
22-10-2007, 21:55
Først og fremst bør du være helt sikker på at hesten er 100% skadefri.. ingen låsninger auer og stivheter noe sted

Deretter bør du tenke nøye igjennom om det lønner seg å lære hesten feks å steile, og hvilken kommando du kan bruke på det som ALDRI kan gis ved et uhell. For om man ikke tenker på sånt, kan fort noen komme til skade, og det er jo slett ikke hestens skyld:)

Beste trikset jeg har hørt om for å få en hest til å ligge er rett å slett: vask den, og klikkertren den når den alikevel legger seg ned for å rulle seg:) forutsetningen er jo da at hesten er kjent med klikkertrening.

Ellers har jeg ingen gode råd, da jeg ikke har kommet på en eneste god grunn til å lære hesten min å sitte eller steile.

Når jeg skal lære hesten min ting som er litt krevende og nytt bruker jeg bestandig klikker som metode. Mer om det finner du på feks Ellen Ofstad sin side..

Tonje
22-10-2007, 21:57
Boken: Gi hesten nye utfordringer står det hvordan du kan lære det:)

Tornado
22-10-2007, 23:57
Siden du lurer - ikke tenk på å begynne med dette enda. Krever mye kunnskap, ett godt forhold og tålmodighet. Søk litt, mangen andre emner om dette også, mye intressangt å lærerikt :)

Azawakh
23-10-2007, 10:15
Ikke lær hesten å steile om du ikke engang vet hvor du skal begynne.
Har man nok kompetanse til å skulle kunne lære hesten å steile, så vet man hvordan, om man på død og liv til lære hesten å steile. MEN dette er noe "vanlige" hestemennesker burde la være å gjøre, farlig!
Gjør som du vil med de andre triksene, men vil advare deg mot å lære en hest å steile...

(Om man på død og liv vil lære hesten å "steile" burde man heller jobbe seg fram fra levade og videre, så hesten er i balanse og faren er liten for overbalanse og overbelastning.)

Sofie&Lavageitene
24-10-2007, 21:13
Boken: Gi hesten nye utfordringer står det hvordan du kan lære det:)

Jeg hater den boken...

Kaja
24-10-2007, 22:37
Slenger meg på Sofie. Den er hvertfall ikke noe bra inspirasjon for unge jenter eller andre hesteiere som vil prøve å lære triks og gjør som noen av illustrasjonene viser.

Sofie&Lavageitene
24-10-2007, 22:44
Kunne ikke sagt meg enig... Tau=Fyfy i mine øyne

Sofie&Lavageitene
24-10-2007, 23:31
Jeg er litt dum jeg...

ehm jeg lurer veldig på noen ting:
Hvordan får man hesten til å sitte ?
steile?
ligge? osv..

Hvor skal jeg begynne ?

Du kan begynne med å ta denne quizen: