PDA

Se full versjon : Hest med sprøyteskrekk!

hildechristine
22-10-2007, 03:57
Jeg har en kar med ekstrem sprøyteskrekk!!
Han går på 2, og er stor og sterk.
Har ikke sjans i havet til å holde han.
Noen med forslag til hva jeg kan gjøre?
Treningsmetoder.. Kan jo ikke drive å stikke i han hver dag heller :p

Han har visst vært sånn hele sitt liv, og har nok heller ikke blitt satt grenser for.
Fikk "hjemmelekse" om å provosere han litt, sånn at jeg kunne ta kontrollen, slik at han kuet seg.
Aaargh, dette er ikke lett.

Nytter ikke noe som helst. Sist gang måtte vi ha hingstebitt på han, og noe over øya.. Men jeg tror det var mest utmattelse som gjorde at dyrlege fikk stikt han..
Huff!!!
Bortskjemte ridehester!! :hammer:

Birre
22-10-2007, 08:47
Hesten min er heller ikke særlig begeistret for sprøyter, og hadde hun fått velge så hadde det ikke blitt noe vaksinering en gang i året. Hun får hjertebank og blir redd, og forsøker så godt hun kan å vri seg unna.

Skal du "trene" på sprøyter, så kan du kanskje skaffe deg noen engangssprøyter som du får kjøpt på apoteket? Så kan du kanskje late som at du skal stikke de i halsen på hesten. (Det er jo ingen spiss å stikke med, men du kan jo "stikke" litt i halsen alike vel).

Jeg har engengssprøyter som jeg skyller øynene hennes med saltvann på sommeren om hun får betente øyer. Hun reagerer ikke på disse sprøytene, men vaksinene liker hun som sagt ike. Så jeg mistenker det er en kombinasjon av sprøyte og dyrlegelukt hun er engstelg for...

Går det bedre om veterinæren har på seg rene klær når han eller hun kommer og skal stikke?

Lopke
22-10-2007, 15:48
hmm mystisk det er.. Lopke har fått en del sprøyter på den tiden jeg har hatt henne.. Jeg holder henne alltid for det ene øyet når jeg holder henne og dyrlegen stikker. Har aldri opplevd noen reaksjoner. Selv engang da det var litt umulig å finne blodåren og dyrlegen måtte stikke en 4-5 ganger stod hun helt iro.
Hun har som sagt aldri sett en sprøyte og har aldri fått vondt ved stikk.
Derfor ingen reaksjon. Jeg tror det er derfor..

Om en hest reagerer på sprøyte med nål men ikke sprøyten generelt synes jeg virker litt rart.. Nålen er så tynn at hesten vil ikke kunne merke eller se den. (om den settes riktig)

Jeg ville om jeg hadde en urolig hest ved stikk hold den over øyet men dyrlegen holder på.. evt fått en annen person til ågjøre det.. det er jo helt utrolig hva dyr kan fornemme av hva "som vil skje"..

Øv evt på å prikke den på halsen med en engangssprøyte uten nål, men jeg ser egentlig ikke helt poenget med det...

Sol
22-10-2007, 16:37
man får og kjøpt butte nåler til øving.

mine hester er overhode ike sprøyteredde, men venninna mi sine er livredde sprøyter... hvorfor? jeg har ingen medlidenhet eller sympati for dem og har heller ike redsel for sånne ting. jeg stikker selv om jeg må også.. i samråd med vertinær selvsagt!
venninna mi er hysterisk redd for alt som ligner på sprøyter, besvimer av blodprøver osv.. gjett om det smitter da!

Poenget er. har du sprøyteskrekk, få noen andre til å holde hesten mens den skal stikkes og gå ut selv. Ellers så er jeg enig i at mange dyr er redd for lukten av vetrinær, ikke for selve sprøyten.

lopke hadde et godt råd, det skal jeg huske på..

et annet råd er jo å spørre dyrlegen om du kan få stikke selv, sånn a hesten blir stukket av noen den stoler på noen ganger. da selvsagt kun muskulært, og med dyrlegen til stede!

Anette
22-10-2007, 23:12
Jeg er ikke redd for sprøyter, men likevel reagerer hesten min på det. Dyrlegen trenger nesten ikke vise seg engang før han går innerst i boksen og "gjemmer" seg..."ingen som ser meg her nei...." Han er ikke så veldig vrang, bare kaster litt på hodet og tripper litt, og smeller beina hardt i bakken, selv når han er dopa.

Det første møtet hans med dyrlegen var at han ble kastrert, og selv om han var dopet og bedøvet så husker han det sikkert. Kanskje hesten din har opplevd noe som kan ha gjort vondt, han er kanskje kastrert han også? Er det bare ved sprøyter den reagerer, eller hver gang dyrlegen kommer?

mallilen
22-10-2007, 23:30
*hm*
Blesen er også redd sprøyter. Veterinærmannen kan gjerne komme og hilse på han, men om han finner frem ei sprøyte blir'n sinna som en veps i oktober.

Men... Så kom jeg på her i stad; han har vært sånn i åtte år, men det året jeg hadde en kvinnelig veterinær til å vaksinere brydde han seg katten, såvidt jeg husker.

*ringe en dame neste gang* :D

hildechristine
25-10-2007, 14:45
Det var en dame ;)

Har bare hatt veterinær på han engang, da i forbindelse med tannpleie.
Han va snill og fin og rolig helt til hun stakk..
Da bare klikka han helt!

Hun hadde på seg vanlige klær, så det skulle nok ikke ligge i det..Snooodig altså!!!
Jo, jeg er livredd jeg når det skal settes sprøyter, er så nervøs at jeg må ta meg sammen for ikke å bare besvime ;)

Var ikke sånn med min forrige, men jeg vet jo hvordan han er, derfor blir jeg sånn.
Og noen må jo holde han :/

Kanskje det kan være en ide å kjøpe butte sprøyter å øve med??eller??hmm..

hildechristine
25-10-2007, 14:47
Forresten, jeg holdt han over øyet.......
Men når hun stakk *ka-boom* så var det gjort..
Kanylen sto i han,jeg fikk ta på den, men hun fikk ikke kom i nærheten engang..
Egentlig skulle jeg spurt om jeg fikk sprøyte inn..da hadde det nok egentlig gått bra tror jeg..

Cecilie_Stormur
25-10-2007, 17:58
vetrinæren min har god teknikk på drama-kongen min. han dunker med knyttneven et par ganger på halsen, sånn 1....2....og på 3 snur han hånda og stikker sprøyta inn. genialt, funker som bare det. bare synd jeg ikke er så god på å forklare. brukte samme metoden da jeg måtte sette antibiotikasprøyte på min i sommer. ble for klønete og stikke hull i halsen på han i slow-motion ;)

Karen
25-10-2007, 18:02
Bra vi er flere med sånne hester!:p

Wulfi
25-10-2007, 18:31
Stina fikk vaksine 3 dager etter jeg kjøpte henne. Da sto vi ute på stallplasssen, og dyrlegedama skulle stikke henne. Stina fikk litt panikk, og holdt på å dunke borti biler, sykler, unger og alt som eller var i nærheten. Hun skulle absolutt IKKE ha sprøyte! Hopp og sprett rundt hele plassen.

I vinter hadde hun lymfangitt, og på en to-tre ukers periode fikk hun 4 sprøyter. Jeg sa til dyrlegemannen at hun får panikk når hun blir stukket, så vi var forberedt på det verste. Stina fikk sprøyter hver 3 dag eller noe.Uten å blunke.

Så var det tid for vaksine igjen. Stina sto fint på stallgangen, og jeg sier til dyrlegedama: Hun reagerer ikke på sprøyter lenger. Hun står heeelt fint. KABAAAANG! Stina sto loddrett, gnistrene føyk rundt skoene hennes, og grima sleit på 5(!) steder.

*sukk*

Tone
25-10-2007, 21:41
Skjønner jeg er bortskjemt med ikke-sprøyte-skrekk-hester:D

Lopke
26-10-2007, 00:03
den metoden med små klaps på halsen før man setter sprøyte funker vel helst best i fht vaksinering og ikke neddoping.

Rosita!
26-10-2007, 00:12
En dyrlege jeg kjenner gir de bare et klaps på brystet med sprøyta inni hånda....Og da var det gjort.
Fatter det ikke helt men,tar liksom ikke et sekund en gang og hesten får hvertfall ikke tid til å reagere.
Dette er jo med vaksine som regel,også med chippen gjort på 1sek.
Men er vel litt værre med sprøyter som skal inn i blodet osv.

Tone Kristin
26-10-2007, 01:10
Lolita fikk også panikk når hun så sprøyter. Dyrlege ellers gikk helt fint, hun sto pal på det meste, men sprøyter var hun livredd. Det var så ille at hun sympatihvinte når en annen hest på stallen ble sprøytet i koden!

Det som fungerte på henne var en dønn rolig dyrlege og at jeg holdt henne over øyet. Nå tok hun bare vaksiner etter den skjebnesvangre blodprøven (Det var den som gjorde henne redd, dyrlegen fant ikke åren og måtte stikke flere ganger, i tillegg til at den dyrlegen ble redd hestene når de begynte å kave), men jeg er sikker på at andre ting også hadde gått greit med den dyrlegen. Han hadde en veldig smittende effekt på hestene. Synd han ikke er hestedyrlege:(.

Må vel legge til at jeg overhode ikke er redd sprøyter, heller det motsatte.

hildechristine
26-10-2007, 23:17
Hun stakk jo Poseidon, men straks hun stakk reiste han seg på 2, og hun rakk ikke å sprøyte inn noe som helst.
Kanylen hang i, og hun fikk ikke_nærme_seg_han_!!

Det hjalp nok ikke med eier som mest hadde lyst til å synke i jorden av skrekk nei..
Jeg holdt han som sagt over øyet, joda, greit nok det, helt til hun stakk og han gikk på 2.. Da gikk den biten fryktelig fort over..
Men jeg skal øve nå! :) :)

Wulfi
18-11-2007, 15:06
Ja, ikke lett å holde en hest når den har funnet ut at dyrlegen er kjempefarlig!

Odinn
28-11-2007, 19:26
Min islandshest reagerer ikke engang på sprøyter/ vaksinering. Han bare står der som om han skulle bli striglet eller stod å spiste! Han er kjempegrei. Men når man kommer til hovslageren er det verre. Der steiler han litt og sparker.

Sweeteyes
29-11-2007, 18:24
Hehe, min er også sånn.. Og han er fjording, så er nok ikke bare ridehestene som har dette problemet, nei:P

Levinja
29-11-2007, 19:23
Jeg har flere hester men kun en med sprøyteskrekk, eller rettere sagt dyrlegeskrekk.
Når han kommer inn i stallen kjenner hun han igjen med en gang og blir nesten hysterisk.
De eneste gangene hun har vert i kontakt med han er ved vaksinering, så hun har fått det for seg at han er farlig og ferdig med det.
Det er såpass ille at vi må sansynligvis sette på brems neste gang.
Jeg vet ikke min arme råd jeg, for det er dyrlegen hun er mest redd.

Hun skiller dyrleger fra andre folk for det nytter ikke med en annen dyrlege, det er prøvd.
Jeg tror det er lukta de har med seg, av andre dyr og kanskje medisiner, som hun kjenner igjen.

De andre hestene er heldigvis dønn rolig og kul når det gjelder dyrlege og behandling.

Mathilde
29-11-2007, 19:38
Shy Boy er livredd dyrlegen! Vi stod og holdt han oppe på ridebanen da dyrlegen kom, og da han gikk ut av bilen, hoppet hesten ca. 5 m bakover bare av synet av mannen!=/

Astrid og Embla
12-12-2007, 17:00
dyrlegen jeg bruker gjør det samme som cecilie sin. men han tar bare spissen i først (uten det som skal inni), så fester han på innholdet og sprøyter inn :). embla reagerer ikke, og han gjorde det samme på et føll i stallen (første gang hun skulle ha sprøyte), og det fungerte på henne.

hildechristine
12-12-2007, 20:38
Shy Boy er livredd dyrlegen! Vi stod og holdt han oppe på ridebanen da dyrlegen kom, og da han gikk ut av bilen, hoppet hesten ca. 5 m bakover bare av synet av mannen!=/

Ja,der begynner vi å snakke om hvordan Poseidon er... :p