PDA

Se full versjon : Behøver hjelp fra kyndige "kaldblodsfolk":)

elly3
21-10-2007, 21:56
Heia!
Jeg har akkurat fått meg ei kaldblodshoppe, og behøver sal til henne. Fins det noen av dere dyktige, drevne hestemennesker som har noen tips og råd å komme med?
Kanskje noen som til og med har en god, gammel sal å tilby meg?:D

Marianne
21-10-2007, 21:57
Hei, og velkommen hit :)
Hvor i ringsaker er du fra?

elly3
21-10-2007, 21:59
Heisann!
Opprinnelig brumunddøl - nå bosatt på Nes:)

Sol
21-10-2007, 22:05
kaldblodser er jo så himla forskjellige i størrelse da:) er det en sånn med kort bred rygg du har, eller en lang slank en? Bilde kanskje?

EliFi
21-10-2007, 22:07
Enig med sol.. Kommer veldig an på hvordan ryggen til hesten din er. Veldig manke, eller ingen manke? Lang rygg? Kort rygg? Sleng ut et bilde du ;)

elly3
21-10-2007, 22:23
kaldblodser er jo så himla forskjellige i størrelse da:) er det en sånn med kort bred rygg du har, eller en lang slank en? Bilde kanskje?

Koselig å se at jeg får respons!:D

Vel... jeg har ikke innmari mange bilder av henne enda, men her er ett. Hun har ihvertfall IKKE høy manke, og ifølge hun som har hatt henne behøver hun en bred bom.
Vil nok kanskje si hun er ganske flat over ryggen.

Sol
21-10-2007, 22:31
Denne ser unektelig litt sånn kort og bred ut ja.. da er det egentlig litt kjørt med westernsal, for nesten alle de er litt vel lange for ryggen. Stocksal er kortere og passer sånn sett ganske bra. Om du liker sånne saltyper anbefaler jeg en fra TOF hesteutstyr som har westernsal-underlag(ikke engelsk), for de ligger mer stabilt på rund-ryggede hester uten manke:)

Ellers har du jo masse engelsk som er laget for feks haflinger, fjording osv som ligger godt på runde rygger.. både sprang, dressur og allround. throwgood(skrives sånn?) feks..

elly3
21-10-2007, 22:42
Ellers har du jo masse engelsk som er laget for feks haflinger, fjording osv som ligger godt på runde rygger.. både sprang, dressur og allround. throwgood(skrives sånn?) feks..

Syns jeg holder på å gå meg bort i denne sal-jungelen jeg...:confused:
Men jeg har vært inne på minhestebutikk.no og sett på Thorowgoodsaler ja. Der ser jeg det er en som heter "Thorowgood Maxam Kaldblod m/Fish Kombi". Den er jo veldig billig også... Blir jo litt skeptisk da, men det er nå ikke ALLTID at det som er billig behøver å være dårlig...
Noen som har erfaringer med denne salen kanskje?

Sol
21-10-2007, 22:45
tror egentlig det er en ganske grei sal.. vurderer den selv til el dino... har ikke hørt at dette er en av de papiraktige billigsalene hvertfall. Og jeg ser veldig få brukte til salgs i forhold til andre billigsaler på annonsesider.. det betyr enten at de fort slites ut og kastes eller at de er såpas gode at folk beholder dem;)

Fish systemet er jo genialt i det at man kan bytte ut bommen om hesten får mindre fett, eller evt mer muskler over ryggen:)

elly3
21-10-2007, 22:47
Fish systemet er jo genialt i det at man kan bytte ut bommen om hesten får mindre fett, eller evt mer muskler over ryggen:)

Ah! Er det DET det betyr ja;)
For å si det sånn er jeg veldig fersk i faget kan du si;) Tusen takk for gode råd og tips:)

Sol
21-10-2007, 22:50
jeg er ganske sal-teit sjøl jeg.. men også på jakt etter sal til minst en av mine to.. og etter å ha prøvd en drøss vet man hva man ikke vil ha! man vil ikke ha papirkvalitet lær... man vil ha noe som passer, gjerne med utskiftbart system.. og man vil ha noe som holder og som man ikke får gnag av å ri noen timer i.. ikke lett å finne, men verdt jakten!

Marianne
21-10-2007, 22:53
Heisann!
Opprinnelig brumunddøl - nå bosatt på Nes:)

Har gjort nesning av deg du da :p Hehe!!
Får komme på besøk en dag da :)
Hesten min står på en liten stall mellom Brumund og Nybygda.

elly3
21-10-2007, 23:04
Har gjort nesning av deg du da :p Hehe!!
Får komme på besøk en dag da :)
Hesten min står på en liten stall mellom Brumund og Nybygda.

Hehe..ja, du kan le du;)
Bodde tre år i Brumunddal igjen - fordi jeg etter å ha bodd på Nes i 16 år trodde jeg fortsatt var brumunddøl - for å finne ut etter de tre årene at jeg faktisk var blitt nesning, og flyttet tilbake dit:)
Som du skjønner er jeg godt voksen;) Måtte bli over 40 før jeg fant ut at hest var LIVET:D

elly3
21-10-2007, 23:07
jeg er ganske sal-teit sjøl jeg.. men også på jakt etter sal til minst en av mine to.. og etter å ha prøvd en drøss vet man hva man ikke vil ha! man vil ikke ha papirkvalitet lær... man vil ha noe som passer, gjerne med utskiftbart system.. og man vil ha noe som holder og som man ikke får gnag av å ri noen timer i.. ikke lett å finne, men verdt jakten!

Mm...sant det. Også det å kunne kjøpe en sal uten å føle seg flådd! Så takk for tipset:)
Var inne på hjemmesiden din, og ser at du jo har holdt på med hest i noen år, så da har du sikkert erfaring på godt og vondt på det meste vil jeg tro:)
Dumt da av meg å tråkke stien sjøl - uten å høre med andre mer erfarne folk først.

Sol
21-10-2007, 23:14
hehe... man skulle kanskje tro det.. men jeg har jo bare eid hest i fire år og i tre av de ike ridbar hest.. og før det jobbet jeg for folk som mente at utstyr enten passet, eller nesten passet, eller var helt feil.. saler gikk enten på, eller ikke.. og mer enn det var det ikke. Så på utstyr er jeg helt fersking og lærer fra alle jeg finner som kan noe lurt! men jeg kjenner jo hester ganske godt da.. og derfor klarer jeg stort sett å finne ut hva de hater og hva de kan tåle.. og hva de evt faktisk syns er riktig så greit å kle på seg! mer enn det er det dessverre ikke..

vet det er en artikkel på hest.no med saltilpassning av ellen Ofstad som er litt informativ.. og at den også ligger på hennes hjemmeside en plass..

www.ellenofstad.com

Stall Johansen
19-12-2008, 16:25
Heisann! :-)

Har kaldblods selv og skal finne sal som passer. Få tak i en flink (!) saltilpasser. Bedre å betale litt ekstra for en ordentlig "konsultasjon" om hva hesten din behøver og en sal av god kvalitet :)) Fin hest forresten! :)

Jeg hadde en pessoa sprangsal til min, som passet bra. Trodde jeg. Den lå der den skulle, men Borken har bogbladene ganske langt tilbake. De framovertrukte salkappene hemmet han i bevegelsene, så den ble fort solgt gitt! :/ Har deltatt på masse kurs og lest en god del om saltilpasning, men føler meg ikke trygg på å finne den "rette" salen enda. Det er såpass viktig at den sitter slik den skal at jeg overlater "Jobben" til de med mange års erfaring :)

Masse lykke til! :-)
Vh, Lotte