PDA

Se full versjon : Dykk med store hestar, korleis trenar dykk ?

AnetteH
21-10-2007, 15:30
Eg har då ein fin islandshest som vi vil starte med. Men då treng vi god grunntrening. Eg skal lage ein treningsplan, men eg kan ikkje så veldig mykje enda.

Det vi holder på med no, er å skritte i oppoverbakker med vogn og hjul bak.. Denne hesten har ikkje noko særs muskler eller grunntrening.

Korleis vil dykk råde meg til å trene ? Nokon som vil hjelpe meg å setje opp treningsplanen ?

Eg håpar nokon vil hjelpe meg, for eg vil så gjerne gjere det riktig :)

Marte+Quicky
23-10-2007, 11:05
Trene masse styrke først. Både kjøre og ri i bakker.

Bente & Etanec
23-10-2007, 11:10
Fortsette å skritte mye, jobbe godt i bakker med hesten. Når den blir sterk nok kan du jo samle ham litt i bakkene for så å la ham få strekke seg etter kort tid ( dette er TUNGT for ham.. så max 50 meter om gangen ).
Trene masse mykgjørende dressurøvelser på turene ( om du ikke har tilgang til bane ), samlinger med ettergift gir også masse gode muskler :)
Og ulendt terreng er jo supert og skritte i :)

AnetteH
24-10-2007, 16:08
Jeg har laget et forslag her. Trur dere at dette er noe som kan fungere ? Jeg kommer selvfølgelig ikke til å gjøre det samme de samme dagene i uken, og jeg har mange steder å vege å ri på.

dag: Bane
dag: Kjøre i oppoverbakke
dag: Intervaller ?
dag: Ri i oppoverbakker
dag: Ri i skogen / ulendt terreng
dag: Fri

Marte+Quicky
24-10-2007, 20:58
Det ser jo bra ut det. Men jeg hadde kanskje bytta ut en av dagene med jogging. Altså at du jogger i rolig tempo med vogn i en lengere periode.

AnetteH
25-10-2007, 15:09
Om jogging skal med, tenkte jeg at det endten går ann å bytte litt på om det skal være intervaller, eller bare jogging den dagen.

dag: Intervaller / jogging

Ellers går det jo ann å forlenge uka med en dag.

dag: Intervaller ?
dag: Jogge

Jeg kom også til å tenke på noe. Hesten får jo ikke løpt ut sikkerlig, eller galoppert skikkelig. Derfor tenkte jeg om den dagen i skogen skulle bli til en slags kombinasjon, eller om jeg bare skulle ta en tur i blandt ? Også går det jo selvfølgelig ann å bruke hesten to ganger om dagen, men jeg er ikke helt sikker ? Noen forslag ? :)

Marte+Quicky
25-10-2007, 17:55
Ja, du kan godt bytte litt på.
Du kan jo feks bytte på å ri galoppintervaller og kjøre travintervaller hvis du vil.