PDA

Se full versjon : hjelp til å finne hvilken rase passer meg

Lizzie
20-10-2007, 22:02
Heisann

jeg elsker store kraftige hester, da jeg var yngre hadde jeg kaldblods og lettdøl, men det er noen kilo siden:(

hvor mye tåler egentilg en hest å bære på ryggen? jeg ønkser med tiden en hest til tur ridning i skog og mark, og kanskje litt baneridning. event litt kjøring.
jeg er 172 høy og veier idag 85 kilo:oops: (barna mine har satt sine spor...)

hvilken hesterase anbefaler dere, og hvilke raser anbefaler dere absolut ikke?

siden sol ikke er ferdig å leke med sin flotte Shanti.... for henne var bare lekker

Torhild
20-10-2007, 22:27
85 kg er jo ikke så mye, så jeg ville sagt at de aller fleste hesteraser kunne klare det. Fjording, Kaldblods, Døl, Tinker etc etc er jo noen av de kalde rasene, men heller ikke de varme rasene som Varmblodstraver, Varmblods Ridehest osv hadde ikke lidd noen nød med deg på ryggen =) Eller hva med en pen blandingshest?

Så jeg vil si du står ganske fritt. Se etter høyde og personlighet hos hesten, ikke bare rase....

Lizzie
20-10-2007, 22:36
85 kg er jo ikke så mye, så jeg ville sagt at de aller fleste hesteraser kunne klare det. Fjording, Kaldblods, Døl, Tinker etc etc er jo noen av de kalde rasene, men heller ikke de varme rasene som Varmblodstraver, Varmblods Ridehest osv hadde ikke lidd noen nød med deg på ryggen =) Eller hva med en pen blandingshest?

Så jeg vil si du står ganske fritt. Se etter høyde og personlighet hos hesten, ikke bare rase....

høyde er viktig synes jeg. personlighet også, men når jeg søker på nett er det jo etter raser jeg søker, kan ikke søke etter personlighet. men det er selvsagt veldig viktig. jeg skal jo ha en hest som kan gå overens med meg og passe det nivået jeg er på.

men ennå er det bare titting rundt. regner med det ikke blir for til våren jeg virkelig skal bestemme meg. nå titter jeg bare rundt for å finne ut hva jeg ser etter og slikt. Må først teste ut bekkenet over tid for å finne ut at dette lar seg gjøre.. (krysser fingre):)

Sol
20-10-2007, 22:46
da er du 3 cm lavere og ca 5 kg mer enn meg, og jeg har ingen skrupler med å sette meg på det meste(litt trøbbel med å sette meg på isis første gang, men Arvakur overbeviste meg:D)

Lurer på om en Landgraff-døl kunne vært noe for deg jeg? gamlehesten min Linnea var en sånn.. 160, dønn kul i hue, glad i å jobbe, temmelig lett til å være døl(ikke så lett som Shanti men).. han har MANGE fine hester..

han har de hestene som heter skrims-ettellerannet, og avler på den nye lange, høye typen, men med masse hovskjegg, man og hale... *lete etter linneabilder* her er noen bilder av gamlesnuppa.. bare fire år..

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/Linneasommeren2006.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/Linneasover.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/ryttertilvenningmedLinnea1.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/HPIM0398.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/yettilLinnea.jpg

Øyvind er veldig opptatt av lynne på hestene sine, og for meg blir de rett og slett for mye stødig, kul, smart døl:)

Ingvild
20-10-2007, 22:48
Som sagt, med tanke på størrelsen vil du nok kunne ha ein kva som helst slags hest, men ville nok ikkje satsa på shettis for å seie det slik.

Dei rasene eg først tenkjer på er fjordhest og dølehest.

Lizzie
20-10-2007, 23:30
Som sagt, med tanke på størrelsen vil du nok kunne ha ein kva som helst slags hest, men ville nok ikkje satsa på shettis for å seie det slik.

Dei rasene eg først tenkjer på er fjordhest og dølehest.

he he:) nei, tenker nok ikke på shettis jeg heller... annet enn til dattera mi.

Fjording synes jeg er litt for lav, men en litt stor døl er nok det som ligger mitt hjerte nermest. Takk for hjelpa

Lizzie
20-10-2007, 23:31
da er du 3 cm lavere og ca 5 kg mer enn meg, og jeg har ingen skrupler med å sette meg på det meste(litt trøbbel med å sette meg på isis første gang, men Arvakur overbeviste meg:D)

Lurer på om en Landgraff-døl kunne vært noe for deg jeg? gamlehesten min Linnea var en sånn.. 160, dønn kul i hue, glad i å jobbe, temmelig lett til å være døl(ikke så lett som Shanti men).. han har MANGE fine hester..

han har de hestene som heter skrims-ettellerannet, og avler på den nye lange, høye typen, men med masse hovskjegg, man og hale... *lete etter linneabilder* her er noen bilder av gamlesnuppa.. bare fire år..

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/Linneasommeren2006.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/Linneasover.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/ryttertilvenningmedLinnea1.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/HPIM0398.jpg

http://i174.photobucket.com/albums/w106/solanju/yettilLinnea.jpg

Øyvind er veldig opptatt av lynne på hestene sine, og for meg blir de rett og slett for mye stødig, kul, smart døl:)

Har denne mannen noen hjemmeside? eller har du tips på hvor jeg kan titte etter disse?

nydelig hest da:)

Ingvild
20-10-2007, 23:39
he he:) nei, tenker nok ikke på shettis jeg heller... annet enn til dattera mi.

Fjording synes jeg er litt for lav, men en litt stor døl er nok det som ligger mitt hjerte nermest. Takk for hjelpa

Får finne ein stor fjordhest i såfall ;)

Du skulle hatt gamlemerra mi du... NYDELEG dølehoppe, hehe

JOHANNE
20-10-2007, 23:42
Da kan du kjøpe omtrent hvilken som helst hest du ønsker, bortsett type welshponni på 127 i mkh. ;)

Siden du liker kalde hester, hva med en tinker da? De er så fiiine..

Lizzie
21-10-2007, 14:28
Da kan du kjøpe omtrent hvilken som helst hest du ønsker, bortsett type welshponni på 127 i mkh. ;)

Siden du liker kalde hester, hva med en tinker da? De er så fiiine..

skjønner jeg må lære meg litt mer om Tinkere, da jeg trodde de bare var å finne i ponni-str.. har ikke tinker også et annet navn som brukes? noen som vet?

hadde jeg hatt uante midler til fòr , så hadde nok shirehesten vært min favoritt. De er så store og flotte, men eter jo så masse.:)
Døl, fjording og kaldblods er nok favorittene hittil. men skulle ønsket man fant flere av disse i en større utgave..

Ingvild
21-10-2007, 14:30
Kor stor hest vil du ha da? Altså, i mankehøgd?

Reaper
21-10-2007, 14:31
skjønner jeg må lære meg litt mer om Tinkere, da jeg trodde de bare var å finne i ponni-str.. har ikke tinker også et annet navn som brukes? noen som vet?

hadde jeg hatt uante midler til fòr , så hadde nok shirehesten vært min favoritt. De er så store og flotte, men eter jo så masse.:)
Døl, fjording og kaldblods er nok favorittene hittil. men skulle ønsket man fant flere av disse i en større utgave..

Tinkere kommer igrunn i alle str.. Anbefaler deg å ta en titt på www.tinker.no hvor det står litt mer om de ulike tinkertypene, litt om rasestandard osv:)

Lizzie
21-10-2007, 14:35
Kor stor hest vil du ha da? Altså, i mankehøgd?

vet egentlig ikke, men synes de under 155 er for små til meg. så kanskje en plass mellom 160-170..? men det er jo mest varmblodser i denne str, er det ikke?

synes fotsatt at Sol skal bli ferdig å leke med sin Shanti, hun var bare lekker:thumpsup:

Lizzie
21-10-2007, 14:36
Tinkere kommer igrunn i alle str.. Anbefaler deg å ta en titt på www.tinker.no (http://www.tinker.no) hvor det står litt mer om de ulike tinkertypene, litt om rasestandard osv:)

Å, den hvite på fremsiden var nydelig. Ante ikke at Tinkere hadde så mye hovskjegg.
skal titte mer på den siden. Tusen takk

Reaper
21-10-2007, 14:48
Å, den hvite på fremsiden var nydelig. Ante ikke at Tinkere hadde så mye hovskjegg.

Hårveksten varierer faktisk ganske mye fra individ til individ, slikt som med de fleste andre raser egentlig:phehe

Håper du finner en passende hest! Uansett hva slags rase du ender opp med:)

Lykke til!

Ingvild
21-10-2007, 14:51
vet egentlig ikke, men synes de under 155 er for små til meg. så kanskje en plass mellom 160-170..? men det er jo mest varmblodser i denne str, er det ikke?

synes fotsatt at Sol skal bli ferdig å leke med sin Shanti, hun var bare lekker:thumpsup:

Det vert nok vanskeleg å finne ein så stor fjordhest.
Sats på ein døl du..

ps: eg veit kor sol bur, skal vi reise og kidnappe shanti? ;)

Lizzie
21-10-2007, 16:10
ps: eg veit kor sol bur, skal vi reise og kidnappe shanti? ;)

he he:rofl: . neida, hun kan få kose og leke seg med den hun. men har hun en tvilling, vil jeg gjerne ha henne

Bælena
21-10-2007, 17:09
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11309568&sid=xz20tfaDuL-U168613&WT.svl=Link

Hva med noe sånt? Den må være noe av det nydeligste jeg har sett i hvertfall:)

Funa
21-10-2007, 17:54
Oi den var kraftig! Og pen :)

Brao
21-10-2007, 17:59
Me har ei stor blå dølahoppe som skal selgast.
både innridd og innkøyrt.
7 år etter Hallingblåen og Tunstjerna

Reaper
21-10-2007, 18:01
Ja, den hoppa på linken er utrolig vakker! Har hilst på henne ved flere anledninger:)

mallilen
21-10-2007, 18:01
Sånne blir liksom litt i tyngste laget som ridehester, synes nå jeg...

Lizzie
21-10-2007, 18:42
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11309568&sid=xz20tfaDuL-U168613&WT.svl=Link

Hva med noe sånt? Den må være noe av det nydeligste jeg har sett i hvertfall:)

jeg har aldri likt skimmel noe særlig, men her var det bare nydelig! den var stor og flott og likte beskrivelsen av henne, ei skikkelig arbeidsmerr. :-)
søt var hun.

Lizzie
21-10-2007, 18:46
Me har ei stor blå dølahoppe som skal selgast.
både innridd og innkøyrt.
7 år etter Hallingblåen og Tunstjerna

jeg er jo ikke ute etter noen hest akkurat nå, tenkte mer til våren.
Men del gjerne bilder av ho med oss. Hvordan er hun og hvor høy er hun?

IngvildK
21-10-2007, 18:53
Kan percheron være noe for deg? De er store, kraftige og superflotte :)

Lizzie
21-10-2007, 19:02
Kan percheron være noe for deg? De er store, kraftige og superflotte :)

Den hoppa på linken var vel blanding av percheron og ardenner, tror jeg. tenkte det samme. :) men de må ikke være så kraftige at de blir vanskelige å ri.
men at de kan kjøres med i tillegg, er jo bare en fordel.
jeg har fått mange innspill her og det er lettere å titte rundt på salgs-sider nå.
ennå er det jo ikke hast, en gang dukker sikkert hesten, som smelter hjertet mitt, opp og det blir full klaff.. (lov å drømme) Men jeg har god tid.

LivK
21-10-2007, 19:09

Det er jo Stina til Wulfi her inne det :)

Lizzie
21-10-2007, 19:37
Det er jo Stina til Wulfi her inne det :)

artig. flott hest hun har da:)

tutta23
21-10-2007, 19:52
tung dølen har jeg bare god erfaring med.Supre hester.Også tinker er en herlig hest!!

Sol
21-10-2007, 20:54
Søk opp Øyvind landgraff, bosatt i Kongsberg på gule sider du.. for så vidt meg bekjent har han ingen hjemmeside:) På siden til dølehestlaget finner du sikkert og endel bilder av hester han har og har hatt.

Om du kjenner litt til dølehestavlen i Norge, så kan jeg nevne at han bl.a eier jon Svarten, og at Ristvedt Grane og vetlerauen er hingster han har hatt i sin eie:)

Tror nesten du kan spørre hvilken oppdretter, dølehestmenneske du vil om Øyvinds hester uten å få høre noe negativt:) han er en flott hestekar, med solid avlsmateriale.

Lizzie
21-10-2007, 21:17
Søk opp Øyvind landgraff, bosatt i Kongsberg på gule sider du.. for så vidt meg bekjent har han ingen hjemmeside:) På siden til dølehestlaget finner du sikkert og endel bilder av hester han har og har hatt.

Om du kjenner litt til dølehestavlen i Norge, så kan jeg nevne at han bl.a eier jon Svarten, og at Ristvedt Grane og vetlerauen er hingster han har hatt i sin eie:)

Tror nesten du kan spørre hvilken oppdretter, dølehestmenneske du vil om Øyvinds hester uten å få høre noe negativt:) han er en flott hestekar, med solid avlsmateriale.

denne hesten står det jan svarten, men er det samme hest som du mener?
http://www.dolehesten.no/2007/images/stories/diverse/svart.jpg
isåfall var den dritfin!

Sol
21-10-2007, 21:21
hm... står det eier på den? han heter Jon eller John Svarten altså, men kan jo være skriveleif.. i såfall et eldre bilde:) men jo, hesten er rett og slett til å spise opp.. og like kul i hue som en vallak, selv på dyrsku`n i 2005 med sikkert 40 hopper rundt øra:)

ser heller ikke ut til å være øyvind som står med den hesten.. hm... lete etter et bilde av...

fant en artikkel fra dyrsku`n:
http://www.ta.no/nyheter/vest-telemark/article1735414.ece

og en fra hest.no og hingsteslipp:

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=2877&temasider.tid=29

Sol er veldig fan av både hest og eier...:)(og stalldrengen som er vist med Jonsvarten på hest.no sin artikkel er sånn .. hyggelig å se på;))

Lizzie
21-10-2007, 21:26
hm... står det eier på den? han heter Jon eller John Svarten altså, men kan jo være skriveleif.. i såfall et eldre bilde:) men jo, hesten er rett og slett til å spise opp.. og like kul i hue som en vallak, selv på dyrsku`n i 2005 med sikkert 40 hopper rundt øra:)

ser heller ikke ut til å være øyvind som står med den hesten.. hm... lete etter et bilde av...

"Svart: Jahn Svarten, hingst født 1985 e. Lisejahn"
Dette sto under bildet, som jeg fant på rasebeskrivelsen av Døl på landslaget for dølehest sine sider.
men det er sikkert en annen hest. mange som heter svarten med et eller annet navn foran. og denne var jo ganske så gammel også da. men stor og flott

Sol
21-10-2007, 21:34
det var nok en annen hest ja:) Jonsvarten er født i 94..

Kine
21-10-2007, 21:36

Signerer på Landgraff. På gården har vi Skrimsrose. Hun er superfin, og har et deilig gemytt :D Fine føll får hun også!

mallilen
21-10-2007, 21:37
*oh* Det vakke feil nei. To stk "stødds" til meg, takk :D

Sol
21-10-2007, 21:38
Ja de hestene jeg har vært borti derfra er sånne som passer til alt, er dønn ærlige og som kan brukes til oppdragskjøring, handicapridning osv.. han er NØYE på hva han avler på, og feks liker han aldri de hestene jeg kjøper meg:D

"skithest, skyt`n" om Bajas, og "ja du har vel det du..." om at jag hadde kjøpt Svarten:D Han liker de som er stødige og vetuge som han sier.. og de syns jo jeg kan være litt.. eh.. lite underholdende da:)

Sol
21-10-2007, 21:39
*oh* Det vakke feil nei. To stk "stødds" til meg, takk :D

Hest OG stallkar mener du?:lol: Joa... helst hesten for min del, siden jeg har sånn handyman:)

Kine
21-10-2007, 21:40
JHan liker de som er stødige og vetuge som han sier.. og de syns jo jeg kan være litt.. eh.. lite underholdende da:)

Hehe... Men de er fine som gårdshester som brukes til å kjøre tømmer og slikt med da :)

Sol
21-10-2007, 21:44
ja for all del, og det er jo det han driver med:)

Lizzie
21-10-2007, 21:50
jeg er nok av den typen som liker dem litt stødige og vettuge, jeg også..
noen som vet om noen av hans hester har kommet til nordland?

jeg falt helt for den hingsten, han var bare råflott!

Sol
21-10-2007, 22:09
mulig, for stalldrengen som er avbildet i hest.no-artikkelen bor såvidt jeg vet der oppe nå.. hm.. sjekke litt til....

stamboka virker dessverre ikke her...:(

Ellers får du hoppe på et fly hit til meg da vettu, så skal jeg ta deg med til disse fantastiske dyrene så du kan sikle deg fram til et pent eksemplar:)

Lizzie
21-10-2007, 22:16
mulig, for stalldrengen som er avbildet i hest.no-artikkelen bor såvidt jeg vet der oppe nå.. hm.. sjekke litt til....

Ellers får du hoppe på et fly hit til meg da vettu, så skal jeg ta deg med til disse fantastiske dyrene så du kan sikle deg fram til et pent eksemplar:)

ja, det hadde vært koselig.
blir det aktuelt engang å dra den veien, så kan du regne med at jeg tropper opp. om så bare for å sikle etter Shanti.
så den drengen bor her nord et sted... hmmm..

Sol
21-10-2007, 22:20
mhm.. om han ikke har tatt til fornuft da:)

Bare å komme det, og både sikle og prøve.. men ikke stjele;)

Lizzie
25-10-2007, 12:56

jeg skal innrømme at jeg nå må revurdere ønsket høyde på hest. jeg har da endelig kommet meg ut i stallen igjen, etter 12-13 år borte fra hestene.:digger:

jeg synes 155-165 er passelig høyde, etter å ha sett litt nøyere etter. Høyere blir nok for stort.

Raser jeg har merked meg ved er : Døl, perchedon, store tinkere, store og kraftige kaldblodser, nordsvensk hest, clydesdale, frieser og flere som jeg nå ikke husker navnene på:(
synes shire -hesten er flott, men alt for høy, frieseren er utrolig lekker. men de kan jo så masse innenfor dressur og slikt og da føler jeg den blir litt bortkastet på meg og mine skog-turer og en kjøretur i ny og ne..

men jeg liker kraftige hester med masse hovskjegg, tykke muskuløse ben og kropp. :happy:
så langt har jeg kommet..elsker å titte rundt på hester til salgs

SiljeN
25-10-2007, 17:32

Han avler frem flotte hester! :D Kjenner til ei hoppe som heter Skrims Maja, og hun er stødig på foten i allslags terreng, hun har en flott psyke, og en helt fantastisk personlighet..! Sol kjenner til henne og ;)
*Det er drømmehesten min!*

Sol
25-10-2007, 18:19
ja Maja er en kremhest!