PDA

Se full versjon : Vet ikke jeg altså..

HannaC
18-10-2007, 22:17
Altså.. Siden jeg har begynt på vid. så har jeg fått så innmari stor interesse for horsemanship, men jeg liker å ri dressur enda! Er så usikker på hva jeg skal satse på.. Horsemanship er har jo andre "regler" for måter å ri hester på, enn i dressur. Jeg vil gjerne bli god i dressur, men i Horsemanship også. Hva hadde dere valgt? Noen tips?

Edit: Jeg er på level 1, men snaaart klar for level 2 håper jeg:)

Reaper
18-10-2007, 22:19
Det må da finnes en måte å kombinere begge deler på?

Er du nødt til å fullstendig hengi deg til en av delene?:)

Kaja
18-10-2007, 22:21
Er det Parelli savvy system du mener?

HannaC
18-10-2007, 22:42
Det må da finnes en måte å kombinere begge deler på?

Er du nødt til å fullstendig hengi deg til en av delene?:)

Nei, men problemet er at jeg liker begge deler veldig godt. Men horsemanship sier at man gjør sånn og sånn. Mens dressuren mener sånn og sånn.

HannaC
18-10-2007, 22:43
Er det Parelli savvy system du mener?

Tenker på Parelli ja:)

Kaja
18-10-2007, 22:46
Hadde jeg fulgt level-systemet i Parelli hadde jeg begynt dressuren etter level 3! Det er der man begynner ridningen med bittet. Ellers kan du jo bare kombinere, og ta noen biter fra Parelli i treningen din. :)

Ingvild
18-10-2007, 22:48
Altså.. Siden jeg har begynt på vid. så har jeg fått så innmari stor interesse for horsemanship, men jeg liker å ri dressur enda! Er så usikker på hva jeg skal satse på.. Horsemanship er har jo andre "regler" for måter å ri hester på, enn i dressur. Jeg vil gjerne bli god i dressur, men i Horsemanship også. Hva hadde dere valgt? Noen tips?

Det er fullstendig mogleg å praktisere NH samtidig som ein driv med dressur.

Holbytla
18-10-2007, 22:49
Skjønner ikke helt problemet jeg. Men så er jeg ikke inne på Parelli heller, ei er jeg vel bevandret i dressurens verden. Men du kan da ri dressur OG drive horsemanshiptrening? Skikkelig dressur er skikkelig horsemanship spør du meg og vice versa.

Mvh Holbytla (skal jeg nå begynne å kverulere og argumentere for å ta bort Horsemanshipforumet til fordel for et Hestehånderingsforum ;)?? Som vi må ape etter og apoptere etter andres benevnelsespåfunn her i landet..)

HannaC
18-10-2007, 22:51
Ok, takk for tips:) Er jo ganske fersk i NH, så mye jeg ikke viste, hehe. Man lærer jo ikke hvis man ikke spør.

Kaja
18-10-2007, 23:21
Er du på naturlighestehold-forumet? Der er det masse Parelli-folk du kan snakke og spørre om råd. :)

http://www.naturlighestehold.no

HannaC
19-10-2007, 13:39
Nei, har ikke sett den:p Vet du hvor den er? FInner den ikke..

Sol
19-10-2007, 14:25
men horsemanship...(misbrukt ord) det betyr jo egentlig at man driver med hest på hestlig vis, altså med forståelse for hesten som individ. Parelli er jo bare en av de utøverne som mener å ha funnet en metode som fungerer på hester.. og for han så fungerer den utmerket. kanskje du kan lære mye av han, litt av noen andre og mest av hestene du jobber med, å finne din egen måte å drive med dressur på hestlig vis? jeg tror det da..

Kaja
19-10-2007, 16:53
Er man parelli-student er det en fordel å følge level-systemet, det er vel derfor hun er usikker. Jeg vurderte å skaffe meg level-sett men dreit i det, på mange måter er Parelli kjempebra å ta tips fra hvertfall, men er du glad i dressur og ikke føler deg fortrolig med å kaste hodelag og dressur til du er kommet gjennom en del, så synes jeg du skal gjøre begge deler.. :) Er enig i det Sol skriver!