PDA

Se full versjon : Bukkehesten

Rosita!
18-10-2007, 01:15
Vet ikke om jeg legger dette på riktige plass,men vi prøver.

Ene hoppe vår på 11år er en skikkelig bukkehest eller hva jeg skal kalle henne.
Hun er så barnslig og helt hyper og elsker å bukke....

Hun er en bortkjemt liten drittunge men hun er igrunnen super snill,finnes ikke noe vondt i henne bortsett fra at hun har litt lite respekt.

Men,det som er problemet er denne bukkinga hennes.
Tar abselutt ikke hensyn til om det er folk tilstede når hun kommer med sine "gledesbukk".
Ofte når vi slipper henne ut,idet vi slipper henne så bukker hun,så man må virkelig passe på hvor man har henne,har blitt truffet en gang.
Så man må alltid snu henne så hun står mot oss på en måte når vi slipper henne for ikke å risikere å få en på tryne.

Og en gang når vi skulle slippe henne ut så kom hun med det bukket inni boksen,akkurat det hadde vi ikke ventet....
Det hadde vært et farlig spark om vi hadde blitt truffet for det var det krefter i.

Og avogtil så kan det virke som hun prøver å fyre løs mot oss,om hun har til hensikt å treffe er det jo ingen som vet.
Dette skjer ikke til vanlig altså kun når hun er gira,om hun feks ikke vil inn eller at de herjer ute på beite osv.

Så uansett hvor snill hun er så man man passe seg for den rompa hennes om hun er i det humøret der.
Og sånn har hun vært siden hun var føll......

Så what to do i sånne situasjoner egentlig?

Hanne&Kenyan
28-10-2007, 09:35
Fjordingen min var litt som du har beskrevet her, han tok også å bukket da han ble sluppet ut og han bukket endel på tur... men dette gjorde han mest i den perioden han fikk litt kraftfor... han hadde rett og slett for mye energi. problemet avtok endel da jeg begynte å gi han mindre kraftfor.
men at hun gjør det i boksen og sånn er jo skummelt da...

Line Christine
28-10-2007, 12:47
Jeg mener dere har et respektproblem.
Det finnes regler for når hesten skal få lov å gjøre ting, og dette er en av de tingene den IKKE får gjøre annet enn løs ute.
Jeg kaller det uakseptabel adferd når hesten ikke overholder mine regler for "folkeskikk", og setter derfor hesten på plass når den oppfører seg slik med meg i nærheten. Dette gjør jeg f.eks. med stemmen i det hesten gjør det "ulovlige", og så følger jeg på med dominansøvelser straks beina er på bakken igjen.

MeretheHa
04-11-2007, 09:41
Ja, ganske så enig med Line.. Uakseptabel adferd vil jeg si, det er farlig!

Wulfi
04-11-2007, 09:47
Det skulle vært min hest som gjorde noe sånt... Jeg hadde tatt to store grytelokk og smelt dem sammen over ørene på henne! (Ikke bokstavlig da...)Totalt uakseptabel adferd.

Asa Garsy
04-11-2007, 11:45
Hjelpes, hadde en slik på forje stallen men denne sparket etter folk.. Garsy kan bukke i luftegår og hoppe men det er når det ikke er folk tilstede

Rosita!
04-11-2007, 15:51
Ja....har et stort respektproblem for hun har abselutt ikke respekt for en eneste ting....Jobber med det og hun har blitt bedre men er fortsatt mye hun gir faen i på en måte.

Sisselle
05-11-2007, 18:35
Er enig med de andre her.Ho mangler respekt for dere.Dere må begynne med grunntrening på ho.Hvordan er ho å leie?ved stell?longering?ridning?Er ho høyt,midt på eller lavt på rangstigen sammen med andre hester?

Hadde ho hatt til hensikt å treffe dere så hadde ho gjort det!De "bommer" veldig sjeldent om hensikten er å treffe!!Husk at de har en lynrask reaksjonstid,..vi har ikke en sjanse i forhold til å komme oss unna.Truer hun før sparket fyres løs eller kommer det plutselig uten forvarsel?...

Rosita!
05-11-2007, 19:53
Hun er kjempe fin ved longering og ridning,da er det aldri noe tull.
Under longering så bukker hun også mye hele tiden omtrent,så hun har masse energi.
Hun er ikke vanskelig å leie for oss,men for andre kan hun være det for hun er så sinnsykt hard i hodet så hun bare går og da nytter det ikke å være "snill" for å holde henne igjen,hun må settes hardt på plass hver gang.
Ved vanlig stell variere det litt,om hun står bundet på stallgangen står hun som regel helt fint så lenge det ikke tar alt for lang tid da blir hun fort rastløs.
Om man bare holder henne når man feks. skal strigle,sale på osv. så står hun IKKE i ro.
Og vil vel si at hun er midt på rangstigen,heller mer lavt enn høyt der hvertfall.

Disse sparka kommer helt uventet uten noe forvarsel.
Men nå kjenner vi jo henne så godt så vet når vi kan vente det så tar jo visse forhåndsregler.

Har i det siste bare pleid å ha med meg en pisk,trenger nødvendigvis ikke bruke den,men bare at jeg slår den i bakken eller vifter med den i luften så blir hun mye mer oppmerksom på meg med en gang.
Et lite rapp med leietauet el. bryr hun seg ikke stort om.

Så er det en grei måte eller blir det galt å gjøre det slik?

Og hun har stort sett bare gått som selskapshest hele livet pga. diverse problemer.
Så er omtrent ikke trent men har nå i det siste begynt å jobbe en del med henne fra bakken og da er hun veldig oppmersom på meg så det hjelper vel på dette også?

Sisselle
05-11-2007, 23:55
Hun har mye energi skriver du..lurer på hva ho får av for?

Jeg tenker bare høyt her hva jeg ville gjort,...sikkert andre måter å gripe disse problemene på...Når dere trener på leiing må dere trene ho på å gå bak dere.Ho skal ikke gå ved siden av eller fremfor dere.Du må da ha et litt langt leietau(3,5m) og bruke pisk i begynnelsen.Pisken er bare din forlengende arm ,du har den i høyre hånd i samme grepet som du holder leietauet.Kommer ho for nær deg vifter du med pisken framfor bringen hennes.I begynnelsen må du nok gå opp i gradene før ho lystrer og flytter seg bak(når ho begynner å flytte seg=maaasse ros)Og ja av og til kan det være nødvendig å touche ho m pisken også.Etterhvert som ho innser at dere faktisk mener det dere sier(her gjelder det å være konsekvent),så vil det være nok å så vidt bevege litt på tuppen av pisken eller bare riste litt på tauet og ho vil rygge.
Du kan også trene på å flytte bakpart,frempart,gå frem,stoppe..å flytte bein på ho er å dominere ho.
Du bør lære ho å stå i ro v stell.Er ho urolig og tripper fra side til side så gjør det ubehagelig for ho når ho driver på slik,feks med gjentatte dytt m tommelen i sida..stopper ho og står stille..roooos og gå over til å stryke med handa i stedet.Du kan også holde på ute,ha ho i grime og tau,be ho stå og begynn å børste ho/legg på sal el.Begynner ho å gå fram så gi ho arbeid..gå fram,rygg,frem,rygg...stopper ho..maaassse ros igjen og kløing.Belønn den atferden du vil ha,gjør den uønskede atferden mindre behagelig.

Rosita!
06-11-2007, 00:07
Jepp, takk for råd,er ganske enig i det du skriver,er noenlunde samme tinga jeg prøver på og få oppnå.

Hun har alltid vært en med mye energi,hun er 12år men skulle tro hun var 3.
Elsker å være der det skjer noe osv. Så vi prøver å holde på med henne så hun kan få trimme hjernen sin litt også.
Men er begrenset hvor mye vi kan trene henne pga. forfangenhet.
Hun får kun høy + vitaminer.
Kraftfor får hun ingenting av.