PDA

Se full versjon : Utslippsrutiner på deres stall?

Katrinesf
18-10-2007, 00:04
Hvordan er rutinene på din stall?

Får hestene kraftfôr og høy inne? Bare kraftfôr? Alt ute?

Når blir hestene sluppet ut? Skifter utslipper dekken? Bandasjer?

Fortell! :D

Vi satt nemlig å diskuterte det på stallmøte her om dagen. vi ble enige om at det er best med litt grovfôr før kraftfôr for å få igang spyttprodusering. Gir en liten "dært" før kraftfôret, og resten ute. Også setter utslipper på ett dekken, men skifter ikke. Og bandasjer er det ingen som bruker om natta:)

Kinechristin
18-10-2007, 00:07
Vi gir kraftfor inne på morgenen.
Setter på de dekken som hver hest skal ha. Legger på bandasjer hvis nødvendig (men det skjer så å si aldri)
Men så har vi bare 6 hester på stallen å da.

Ingvild
18-10-2007, 00:07
Hestane vert først fora før kl 0745, og kvar enkelt har ansvaret for å sette ut sin eigen hest før kl 12. Deretter vert dei tatt inn til middag rundt kl 3, og ein må sjølv sette dei ut etter det også. Dei får kveldsmat etter 9 ein gong.

Stallvakta har ikkje noko ansvar for å skifte dekken når hestane er inne til middagsfôring, men stallvakta skiftar dekken ved kveldsfôringa.

Kaja
18-10-2007, 00:10
Her blir de fôret fra 0800 - 1100 om morgenen med kraftfôr, får fri tilgang til høyensliage ute, og blir hentet inn mellom 1900 og 2100 og foret med høy og kraftfôr da. Dekken skiftes og ordnes kveld og morgen.

Marianne
18-10-2007, 00:15
I stallen hvor Miss står så får hestene kraftfôr kl 09.30, og blir sluppet ut kl 10.00. De får grovfôr når de kommer ut, og deretter får de en posjon hver 2 ganger til ute. Kl 19.00 blir hestene sluppet inn, og da får de først grovfôr. ca kl 20.00 får de kraftfôr + enda mere grovfôr.

Stalleier tar det dekkenskifte som trengs.

Katrinesf
18-10-2007, 00:20
Betaler dere noe ekstra for eventuelt å bytte dekken/bandasjer etc?

Rosita!
18-10-2007, 00:20
Nå har jo vi egen stall.
Men blir sluppet ut en gang mellom 9 og 12.
Er det veldig stygt vær får de høy inne hvis ikke får de høyet ute.
Her gir vi ikke kraftfor på morningen,bare kvelden.

Kinechristin
18-10-2007, 00:21
Hestane vert først fora før kl 0745, og kvar enkelt har ansvaret for å sette ut sin eigen hest før kl 12. Deretter vert dei tatt inn til middag rundt kl 3, og ein må sjølv sette dei ut etter det også. Dei får kveldsmat etter 9 ein gong.

Stallvakta har ikkje noko ansvar for å skifte dekken når hestane er inne til middagsfôring, men stallvakta skiftar dekken ved kveldsfôringa.

Det hørtes slitsomt ut! Er det en kjempe stor stall da? Siden dere ikke bare deler på det sånn at ikke alle må i stallen flere ganger om dagen...

Marianne
18-10-2007, 00:22
Betaler dere noe ekstra for eventuelt å bytte dekken/bandasjer etc?

Jeg betaler en fast pris for fullpensjon, og da må stalleier skifte dekken, bandasjer osv..
Jeg trenger egentlig bare å trene jeg :)

Ingvild
18-10-2007, 00:22
Stallen ligg på skulen, og dei fleste som har hest der bur på internatet rett ved ;-)

Det er 20 hestar på stallen.

Nina
18-10-2007, 00:26
Har ikke noen faste klokkeslett, men mellom 6 og 8 får hestene kraftfôr inne (noen ganger høy inne også),så blir de sluppet ut og får høyet sitt. Morgenfôrer tar på/av dekken, men max 2 "dekkenoperasjoner" pr hest for at det ikke skal ta så lang tid. Bandasjer blir ikke satt på/tatt av med mindre det er en medisinsk årsak.

Lotteloppa
18-10-2007, 00:29
Her i stallen" vår, gir vi alltid kraftfor først, fikse dekken på alle 3, så slipper vi dem ut, å slenger høy til de ute..

tar de ut fra ca. 06-10. alt etter som hvem som er vokne først, men aldri senere en til 10, å da har man forsovet seg! så står de ute til 20-22.00, å da igjen, alt ettersom hvem som går ut først.

Hege
18-10-2007, 00:43
Hestene får kraftfor inne ca kl 8, så blir de sluppet ut av de som jobber der (de legger på dekken, og tar av eventuelle bandasjer), og de får høyet ute. Så får de middag ute rundt kl 13, og eier har ansvar for å ta inn hesten selv til kveldsmat rundt kl 19.

Shadowfax
18-10-2007, 00:53
Høy på morraen, slipper evnt ut et par tre hingster hvis været er ok. Så luftes de i puljer ut over dagen på forskjellige plasser rundt her.. Som oftest rekker vi ei lunsjforing før kvelden kommer. Gir høy og kraftfor og diverse på kvelden. (høy = superfirkantballe)

Kinechristin
18-10-2007, 01:17
Stallen ligg på skulen, og dei fleste som har hest der bur på internatet rett ved ;-)

Det er 20 hestar på stallen.

Åhh, sånn ja..skjønner.

Harneshaug
18-10-2007, 01:23
Får en symbolsk mengde kraftfor ispedd en mye større mengde betfiber om kvelden, da har de gått ute hele dagen og knasket :)
Er det drittvær får de frokostgrovfor inne ellers ryker de rett ut.
Min rutine går egentlig bare på at jeg forer alltid i samme rekkefølge (uansett) og slipper ut i samme rekkefølge, så slipper jeg mas og overivrige hester.
Her fores det med åpne boksdører og de får pent vente på sin tur.

lillekira
18-10-2007, 01:35
Har ingen stall vi:p
Men når stallen kommer opp......
Vi forer med kraftfor inne,så får de grovforet ute. Tar av "pysjamas" og legger på utedekken.
Om noen trenger bandasjer fikser vi nok det også.
Så er det middagsforing ute.
Før hestene blir tatt inn på kvelden. Da tar vi av utedekken og på med "pysjen"
Bandasjer etter behov.
Så er det kraftfor og grovfor,før det er nattinatta:)

Men om heste-eier er i stallen på kvelden tar de selv inn sin hest og bytter dekken. Litt sånn gi og ta;)

Edit for å si litt om når....
Slipper ut mellom 8-10 på morgenen og inn alt fra fem på ettermiddagen til 22.00 på kvelden. Alt etter været.Er det knallfint vært tar ikke jeg inn hest klokken fire iallefall.Da får de mat ute og står så lenge som mulig.Så mye utetid som mulig er viktig for min del iallefall.

Tornado
18-10-2007, 01:38
Som regel fòrer jeg både grov og kraftfòr inne - før jeg slipper de ut. Men det varierer hva de andre gjør, men kraftfòret blir alltid gitt inne. De får frokost i 8-9 tiden og sluppet ut når de er ferdig å spise.

Ingvild
18-10-2007, 01:39
Åhh, sånn ja..skjønner.

Men det er ganske tungvindt likevel, særleg for meg som ikkje bur på internatet..

Torhild
18-10-2007, 02:06
Her har vi ingen utslipp-rutiner. Hver slipper ut sin hest, eller man går sammen to og to, og slipper ut den som har tid på formiddag og tar inn den som har tid kveld.

Silje og Tindra
18-10-2007, 07:04
Hos oss får hestene grovfôr inne ved 8-tiden. De får spise i ca. 45 minutter, og så blir de sluppet ut. I løpet av dagen får de mat ute (i en haug). De blir tatt inn av den enkelte eier - eller av stalleier rundt klokken 19/20.

I ukedagene kan man betale ekstra for å få dekkenskift (av eller på), men i helgene må hesten stå med et dekken den kan stå med både ute og inne, da helgefôrer skal slippe sånt arbeide. Ingen står med bandasjer om natten.

Mari
18-10-2007, 08:52
Ute når de vil, fôring av vitaminer og tilleggsfôr inne, fri tilgang på grovfôr hele dagen ute.

Nikita
18-10-2007, 10:31
Det høres ut som vi har det veldig lignende som dere Katrinesf :)

Men det blir ikke gitt noe grovfor før kraftforet inne.... Det er noe å tenke på ja!

De får kraftfor inne, grovfor ute.
De blir tatt på 1 dekken pr. hest. Så det dekkenet evt. hesten har på inne beholdes på og ligger da under utedekkenet ute.
Bandasjer blir ikke tatt av tror jeg, men ingen står med bandasjer på stallen hos oss (Porsgrunn Ridesenter med 19 hester).

Hestene kommer ut som regel mellom kl 8 - 9.

Ingeborg
18-10-2007, 10:40
Forer klokka 08. Kraftfor og høy.
Setter ut i 10 tiden eller litt senere, alt etter hvordan været er.
Har det vært tørt og fint i været, setter jeg hoppene på jordet og hingstene i grus"garden".
Er det fuktig setter jeg hoppene på grusen fram til 13-14 tiden, og bytter da sånn at hingstene går på grusen fra 13-14 tiden til jeg er ferdig med oksene..

Tar dem da inn og gir kraftfor og høy..

Tepper bruker vi aldri, uansett vær..

De har tilgang på grovfor hele dagen når de er ute, da vi legger inn rundballe i luftegården..
De som event. står inne har alltid høy å tygge på..

Tonje
18-10-2007, 10:47
Chambocca:
Om jeg hadde hatt boksplass på stallen har de blitt slipt ut om morgenen og fått morgensforet ute, kraftfor inne før utslipp. Middag ute eller inne(etter ønske) og kveldsmat inne..
Men siden Chambocca går på utegang får hun alt ute.

Janico:
Janico får morgen og middag ute og kveldsfor inne.
Utslipp tar vi oss av selv, da han står hjemme på landet til mamma :)

Ann Lajla
18-10-2007, 10:48
Her får hestane frukost i rundt 8-9 om morgonen, då får dei høy (oppmålt og klart til kvar hest), og kraftfòr dei som skal ha det. Dekken om stygt/kaldt vær. Utslepp i 10-11 tida. Middag får dei som går i paddock/beite med lite gras i 2-3 tida. Hestane blir tatt inn i 6-7 tida, enten går dei inn sjølv (:rolleyes: ) eller så tek me dei inn for å trene dei (om fint vær el. får dei som ikkje skal trenast gå litt lengre).

No er det berre mine hestar på stallen + ei som leiger med oss, og det er pappa som tek seg av fòringa om morgonen, utslepp og middag (+ dekken på eine hesten min/tre av hestane ved stygt vær). Alt av fòr har eigar av hest ansvar for å lage til kvelden i forvegen, og finne fram evt dekken som skal på om morgonen, for å lette arbeidet til pappa. :)

Astrid
18-10-2007, 12:21
Her får hestene frokost inne mellom halv 7 og halv 9 en gang, både grovfor og kr.for. Og en gang mellom halv 10 og halv 2 kommer de ut. Utslipp går på rundgang med faste dager i uken. Jeg har seinvakt annen hver uke, så de dagene slipper jeg ut mine selv da :)
Hestene står som regel med det de skal ha på seg, hvis ikke er det bare å gi beskjed til den som slipper ut hvis den skal ha på noe annet.. Når jeg har tidligvakt bruker jeg å fore, og da kler jeg på hestene mine det de skal ha på i samme slengen.. Været er så varierende her, så er egentlig vanskelig å planlegge hva de skal ha på dagen i forveien :rolleyes:
Om det er fint vær får de halve eller hele middagen ute, men ikke til fast klokkeslett. Ellers får de middag når de kommer inn.. Eier har selv ansvar for at hesten blir tatt inn.
Kvelds får de i halv8-halv9 tida..

Filizity
18-10-2007, 12:24
våre rutiner er slik:

- litt høy og kraftfor inne mellom 7 og 8...
- ut mellom 9 og 10, nå får hestene mye høy

den som har ansvar for å sette ut bytter også dekken osv. fungerer supert:)

MariaR
18-10-2007, 12:34
Frokost (grovfor og kraft) klokka 8, slippes ut når de er ferdige med å spise. Middag mellom 1-2, innslipp før kvelds, eventuelt før det blir mørkt (enkelte av hestene er litt paniske om de blir stående ute etter det har blitt mørkt), men ingen hester skal stå igjen alene. Kveldsforing Tidligst klokken 8, seinest halv 10.

Taes på et dekken om morgenen, et av når de blir tatt inn.

Soleil
18-10-2007, 13:02
Stall Faistrup:
Her blir det fôret frokost i 7-8 tiden om morgenen, og de får alltid høy først. Middagsfôring ca kl 12, da får de først kraftfôr og så høy ute. Bytting og slikt av dekken, men om hesten skal etter avtale ut rett etter frokost settes det bare på et. De står ute til kveld, som varierer på været. Men uansett senest 21. Da byttes det dekken igjen, høy og kraftfôr inne og eventuelle bandasjer (som kun gjelder 1 hest, og det gjøres vanligvis selv). :) 7 hester på stallen.

Soma Friesergård:
Her fôrer og slipper Tonje hestene ut selv, hun er vanligvis i stallen 6 om morgenen :O Men så bor hun rett nedenfor. Vi bytter på å ta inn om kvelden og fôre. Hestene får høy inne, men ute av og til, men fortsatt mye gress ute :). Dekken tas av av den som fôrer kvelds. Alltid rundt 12-13 hester, men så er nesten alle Tonje sine.

Natalie_s
18-10-2007, 13:14
Hestene fores rundt 6-7, de som har rundball ute (slik som min) får kun kraftfor inne før de settes ut, resten får grovfor inne før de settes ut. De tar av bandasjer, men bytter ikke dekken (lenger), bare legger på. Innslipp ordner eierene selv (noe som vanligvis ikke er noe problem da jeg stort sett alltid er der på kveldstid, og det er alltid noen å spørre hvis jeg ikke er der), vil helst at hesten min står ute ca 12 timer pr dag.

Twin Joy
18-10-2007, 14:17
På vår stall får hestene frokost kl 8, middag kl 2, og kvelds kl 20 igjen. Stalleier står for frokost + middagsforing i uken, oppstallører for resten av foringene. Utslipp må vi stå for selv. De fleste har hesteneute mens de er der, men jeg og en annen i stallen har hestene våre på beite sammen, så førstemann som kommer slipper ut begge, og sistemann der tar inn begge, så de pleier å få stå ut hele dagen...

htj
18-10-2007, 15:32
Her blir de fôret fra 0800 - 1100 om morgenen med kraftfôr, får fri tilgang til høyensliage ute, og blir hentet inn mellom 1900 og 2200 og foret med høy og kraftfôr da. Dekken skiftes og ordnes kveld og morgen.

+ eventuelle bandasjer tas av.. Hvis det er stygt vær får de litt høy inne først..

Bente & Etanec
18-10-2007, 16:01
De slippes ut i 07-tiden og får frokosthøyet ute.
Blir tatt inn i 21-tiden og får da evnt. kraftfòr o.l. + høy.

Om en eller begge har dekken på seg ute, så henges disse evnt. opp til tørk og står som regel uten dekken inne.

Tornado
18-10-2007, 16:19
Den som har ut og inn til kvelds og frokost bytter dekken, har noen av hestene bandasjer tar den som har vakten de av/på.

Løkki
18-10-2007, 17:00
Vi deler på inn og utslepp, det er 6 hestar på stallen. Forar inne dersom vi har tid til det, og lar dei ete før vi slepp dei ut. Har på dekken på dei som skal ha det ute. Kun Løkki som står med dekken inne pga ho er barbert. Foring i 8 - 9 tida, og utslepp etter det, eller at dei får maten ute om ein har dårlig tid. Ikkje noko fast middagsforing enda pga dei går på beite, men slenger inn rundball ein gong i løpet av dagen. Kveldsforing i 8 - 9 tida. Kveldsforar tek då inn hestane, tek av dekken. Forar rundball og kraftfôr, og kastar ned rundball til morgenforinga. Eigar lagar ikkje til fôr til sin hest, men vi har kraftfôrplan på fôrrommet som kveldsfôrar følger. Foreløpig får alle hestane same mengde rundball, då vi ikkje har analyse på det prøver vi oss fram no i begynnelsen. Men sjølv etter ein mnd ser det ut som det er passelig for alle. Kun fjordhest og islandshest på stallen.

Marita&Enghild
18-10-2007, 17:29
Foring klokken 6.30 om morgenen, det går på rundgang.
Hver enkelt slipper ut om morgenen, forer lunch og tar inn om kvelden.
Slipper som oftest Enghild ut klokken 8 tar da av bandasjer og tar på dekken.

*Jane*
18-10-2007, 21:08
På stallen her forer jeg med grovfor og kraftfor kl 8. Skifter dekken ol lignede etter behov. Bare 2 av 8 hester som bruker dekken med mindre det er ille vær. Kl 9 kommer de ut. Grovfor kl 12 og kl 4, samt kraftfor for to av dem kl 4. De komemr inn til grovfor og kraftfor kl 9 på kvelden. Skifter da dekken ol som jeg vil.

tebj0
18-10-2007, 22:36
Utslipp og foring ute kl 7.00. Middagsforing ute mellom 14.00 og 15.00. Hestene er vel inne rundt 20.00 på kvelden +-, og får kvelds inne kl 21.00.

Rikke
20-10-2007, 01:55
Utslipp i 7-8tiden og de får kraftfor først. Rundball eller høy ute.
Blir tatt inn rundt 9 nå når det begynner å bli minusgrader, og da får de høy og kraftfor.

Lopke
20-10-2007, 02:00
Hos oss går de for tiden selv inn og ut av boksene sine.. De deler 2 bokser men det ser ikke ut til at de helt har bestemt seg for hvor de vil være eller ha en hver..

Evt om dritt vær står de innelåst om natta. Kommer da ut om morgenen mellom 6-10 alt etter som..

Blir foret 2 ganger pr dag men ikke fastsatt klokkeslett.

Bitten&Betty
20-10-2007, 02:06
Våre hester får fôr (kraftfôr + høy/rundball) rundt kl 06.00/07.00 og kommer ut så snart de har spist opp. Får grovfôr ute. Blir tatt inn når jeg er ferdig med stallarbeidet. Alt i fra 20.00-23.00, får da kraftfôr, høy og rundball. Går alltid en tur på kvelden før jeg legger meg og etterfyller med grovfôr hos de hestene som har spist opp eller har lite igjen.

Hanna&Brá
20-10-2007, 02:19
Hos oss er det bare den ene hesten som får kraftfôr inne på morgenen. Våre egne får det de skal ha på kvelden.. De går ikke på de riktig store mengdene heller... Liker at de har litt grovfôr i magen før de får kraftfôr jeg da... Slipper ut og gir grovfôret ute...
Setter på regndekken ved behov, men sånn ellers tar vi ikke de store dekkenskiftene om morgenen.. Prøver å holde temperaturen i stallen og ute nogenlunde lik.. Altså, det er jo ikke helt gjennomførbart i kuldegrader, da ville vannet fryst.. Men ellers gjør vi det.. Og da er det ikke så om å gjøre å ha sånt dekken inne og slikt dekken ute..

hildechristine
20-10-2007, 09:26
Morgenforing rundt 08.00.
Hver enkelt setter ut sin egen hest.

Lunch ca. 13.30

Kveldsforing 20.00
Hver enkelt tar inn sin hest når de måtte ønske det..

Det blir foret høy & r
kraftfor på alle måltider :)

Wilisia
20-10-2007, 09:59
På stallen jeg sto på før fikk de mat i 8 tida og kom ute 10-11 tida, inn igjen 14-15 tida. Syns jo så klart det er for lite jeg :p Hjemme slipper jeg de både ut kl 7 også er det inn 7-8

Jossa
21-10-2007, 12:57
Hos oss fores det kl 8, hestene slippes ut fra 9. Om sommrene tar eier inn selv når de kommer, men om vintern blir de tatt inn ca 12-1 og får høy og kraft inne da. I helgene går utslippet på rundgang, om du ikke er med på gruppe eller slipper ut selv, kommer ikke hesten din ut. Eier tar inn selv i helgene, om ikke annet er avtalt. Blir foret i 7-8 tiden på kvelden. De legger bare dekken oppå, de skifter ikke for det er 37 hester på stallen, og da hadde de brukt hele dagen om de skulle skiftet på hver hest. De tar av bandasjer, men ikke på noe på beina.

Lopke
21-10-2007, 13:22
Hos oss fores det kl 8, hestene slippes ut fra 9. Om sommrene tar eier inn selv når de kommer, men om vintern blir de tatt inn ca 12-1 og får høy og kraft inne da. I helgene går utslippet på rundgang, om du ikke er med på gruppe eller slipper ut selv, kommer ikke hesten din ut. Eier tar inn selv i helgene, om ikke annet er avtalt. Blir foret i 7-8 tiden på kvelden. De legger bare dekken oppå, de skifter ikke for det er 37 hester på stallen, og da hadde de brukt hele dagen om de skulle skiftet på hver hest. De tar av bandasjer, men ikke på noe på beina.

HVis hestene allerede kommer ut klokken 9, hvordan kan det så være at hesten din kun er ute 2 timer pr dag da?

Jossa
21-10-2007, 13:43
Den står ute 5 timer nå;)

Katrinesf
23-10-2007, 00:03
Vil svare selv også forresten :D

Hestene våre får da altså en liten "dært" grovfôr inne før de får kraftfôret. Så når de har spist opp, legger utslipper på max 1 dekken, tar ikke av noe. Resten av grovfôret får de ute.

Så blir det fôret lunsj mellom 1-2.

Kl 4 igjen blir det fôret ett 4 måltid for de som ønsker dette. Oppstallørene samarbeider da med denne alternative fôringen.

Kveldsfôr kl 8, som går på rundgang mellom alle.
Helgefôret er på samme måte, men da går morgen og midtfôr også på rundgang, og blir ikke fôret av han som eier stallen.

For at noen skal skifte dekken på hesten i ukedagene, koster dette 300kr. ekstra. Bandasjer kan kanskje tas av ved spesielle anledninger (skadet hest), men tror ikke han gjør det ellers, hvertfall ikke uten betaling.

Geronimo
25-10-2007, 18:06
Blir foret morgen kl. åtte. Får kraffor, på med dekken, og ut. Først hingsten, så ponniene og så de store. Til sammen 21 hester + 2 føll. Ute får de rundballe.
Middagskraftfor får de inne når de en eller annen gang kommer inn før kvelden. De hestene som får middagsgrovtfor ute får det kl. ett. Noen av hestene har rundballe hele dagen, og blir tatt inn rundt kl. 15 så de ikke spiser seg ihjel. De andre tas inn kl 19, rideskoleponniene tidligere.
Kveldsforing er i sjutida på kvelden, på/av med dekken.
Ellers er vi noen som har foring i helgene.

Hesteeier har selv ansvar for å ta inn hesten sin i helgene om den står på jordet hvor de har mat hele dagen. Står de ute hele dagen da, får de ikke mye rundballe til kvelds.

Er hesteeier i stallen på kveldene, skifter den selv dekken om ønskelig. Ellers er stalleier veldig snill på dette, og skifter etter behov. Så lenge det står navn på dekken.

Funa
25-10-2007, 21:29
Jeg står på samme stall som Ingvild, men har litt ulike rutiner likevel fordi min hest ikke står i padokk.
Min får frokost og kvelds inne, og middagen ute. Ut før tolv etter morgenfôring.
Inn klokken ni om kvelden

Alice
25-10-2007, 21:34
Morgen: 08:00 morgen foring av pappa
Middag: 15:00 Middag foring av meg
Tatt ut: 16:00 sleppest ut av pappa
Kveldsforing og tatt inn 23:00 da er det meg og pappa som er i stallen

absinthe
27-10-2007, 02:02
i vår stall fores det mellom klokka 07.00 og 08.00, morgenforer bytter dekken og på vinterstid(7 hester)
så komme de ut mellom 09.30 og 10.30.
så får de grovfor midt på dagen...
kveldsforer tar inn igjen hestene på kvelden, ca 18.00 vinterstid, 21.00 sommertid.

i stallen her bytter vi på rutinene, så alle får variert litt.

LivM
28-10-2007, 16:34
Stalleier forer alle hester kl.7, rundt 8-9 kommer berideren som skal begynne sin arbeidsdag og slipper ut alle hestene. Hippologene tar inn hestene i 6 tiden og stalleier forer ved innslipp. I helgen er det samme opplegg, bortsett fra att vi må for lunch selv.

Bryghaug
28-10-2007, 17:50
Forer mellom 7 og 8, kraftfor, dekkenskift, også ut til fri tilgang på grovfor. Inn etter 19 på kvelden, før kl 22. Kraftfor, og dekkenskift. Hver enkelt eier må selv måle opp høy til natta.

Puselusa
29-10-2007, 01:38
Står på dugnadsstall, der hver oppstallør har tre ut/innslipp/foringer pr uke. Helgene går på omgang.
-Utslipp ca. åtte, kraftfor inne og høy ute.
-Middag i 12-13 tida. Høy og evt. kraftfor.
-Innslipp og kveldforing i 19-20 tida. Høy og kveldsgrøt.

Hver oppstallør setter fra kraftfor selv samt høy til natta.
Dessverre ingen dekkenskift, men heldigvis har vi kald stall.

anexiel
29-10-2007, 10:27
Vet ikke helt, for å være ærlig. Før fikk de kraftfôr inne og høy ute, samt att de ble bytta dekken på, nå tror jeg det varierer litt om de får allt inne eller ute, samt de får kun dekken på om det henger på boksdøra. Henger det til tørk får ikke hesten dekken på..