PDA

Se full versjon : Har du på transportbeskyttere under frakting av hest?

Karen
17-10-2007, 23:12
høye? lave? halebeskytter? dekken? annet?

Jeg pakker inn dyra i høye transportbeskyttere, og for de som ikke liker det får på gummikopper og blir bandasjert på beina. Halen blir bandasjert inn i bandasje.

Lopke
17-10-2007, 23:31
ingen dekken.. men bruker halebandage og av å til beinbeskyttere.

Ingvild
17-10-2007, 23:32
Har hatt bandasjer på bakbeina ein gong, når vi skulle på utstilling. Ellers har eg aldri brukt noko på transporten.

Shadowfax
17-10-2007, 23:34
Brukte transportbeskyttelse før.. men.. er noen år siden sist kan man si.. Blitt litt sløv der. Putter av og til på et dekken og en halebandasje, men skjelden mer enn det..

Annette
17-10-2007, 23:48
Bruker som regel transportbeskyttere og dekken på min, og på de andre 3 hestene vet jeg ikke.. men tror de bruker dekken og bandasjer..

Augustina
17-10-2007, 23:49
alltid transportsbeskyttere:) dekken etter vær, og halebeskytter om det er en hest som lener seg på bakbommen..

Anette
18-10-2007, 00:01
Nei. Bruker ikke dekken og ikke noe på beina.
Jeg har beinbeskyttere, men jeg velger å la være... sist gang jeg hadde dem på, ble hesten mer oppskaka av de. Hestene mine har ikke sko, og transporttiden er max en halvtime. Burde sikkert satt de på, men...

Rosita!
18-10-2007, 00:36
Som regel bandasjerer jeg beina og bruker halebeskyttelse.
Og dekken etter vær.
Men kommer an på hvor langt jeg skal,bruker ingenting på småturer.

Men liker å bruke beskyttelse på transport for å være sikker.
Men får høre mye rart når jeg pakker på en isis masse beskyttelse,de skal liksom ikke trenge det de ifølge noen folk :rolleyes:

Marianne
18-10-2007, 00:39
Bandasjerer alltid beina til hesten under transport!

LivK
18-10-2007, 00:44
Ingenting. Kan jo selvfølgelig slenge på et dekken, men har ikke gjort det enda..

Camilla
18-10-2007, 00:47
Jeg bandasjerer halen som en gal!
Men ellers bruker jeg ingenting..

Marianne
18-10-2007, 00:48
Men jeg lurer på en ting! Hvorfor bandasjerer noen halen framfor beina?

Lotteloppa
18-10-2007, 01:29
bruker alltid beskyttelse.. ikke det att jeg har transportert min mye, men brukte det da vi henta han, kjørte han og meg til tante, å hjem igjen..
Han bruker høye benbeskyttere, å halebeskytter, å evt. dekken etter temp.

Turene han har stådd på transporten har som regelt bare vært på 45-60min.
Men kunne ikke tenke meg å ha uten, omså det bare hadde tatt 3min å kjøre dit jeg skulle..

Lotteloppa
18-10-2007, 01:33
Men jeg lurer på en ting! Hvorfor bandasjerer noen halen framfor beina?

Fordi att det er noen hester, som min! som er fæl til å støtte seg bak.. så halen tar i døren/luken..så halen blir ødelagt.. (i mitt tilfelle VÆRRE enn før)

Harneshaug
18-10-2007, 01:35
Bruker kun halebeskytter, Ulskaug HATER beinbeskyttere, får helt hetta og blir sur som ei potte.
Han har full kontroll ved på-og-avstigning så det er greit...

Ingvild
18-10-2007, 01:43
Forstår ikkje at folk orkar å dille så mykje eg... Vert det ikkje sinnsjukt tungvindt å frakte ein hest viss ein skal ha på dei så mykje først? Forstår jo at dersom ein har ein hest som lett trakkar på seg, at ein vil bruke noko på beina, men er det naudsynt å bruke alt som feks Ingvild&Kenzo bruker?

Kopper på alle bein, bandasjer med dyneunderlag. På vinteren har jeg doble dyneunderlag pga broddene. Halebeskytter og lærgrime. Dekken etter været, er det varmt og sol på sommeren står han uten, ellers kan han stå med alt fra vaffeldekken til dyne.

No offence, eg skjønner at du vil vere ekstra forsiktig, men er det naudsynt med alt det der?

Eg har kjørt hest mange gonger, og det har kun skjedd ein gong at hesten har fått skade. Det var berre eit lite fillesår på foten, som var borte med litt salve...

Torhild
18-10-2007, 02:04
Bruker normalt høye transportbeskyttere på Katie, men nå som hun reiser med føllet bruker hun ingenting. Bruker heller ingenting på Tungejento.

Thea og Ronja
18-10-2007, 06:56
Jeg bruker bare dekken etter hvordan været er. Har verken høye bein beskyttere eller hale beskytter, selv om hun nok kunne trengt det siste:rolleyes:, men nå transporterer ikke jeg super mye heller da!

Silje og Tindra
18-10-2007, 07:01
Transportbeskyttere for de som liker det, bandasjer og kopper for de som ikke liker beskytterne. Lærgrime. Ellers ingen dekken eller halebandasje.

Oliverrags
18-10-2007, 08:12
Før jeg fikk transportbeskyttere bandasjerte jeg, men nå bruker jeg beskytterne mine(de er høye), og dekken etter været.

IngaSN
18-10-2007, 08:48
bruker ofte halebandasje, brukte transportbeskyttere før, men ikke nå mer. bruker dekke hvis det er kalt

Mari
18-10-2007, 08:53
Varierer. Glittra transporterte vi uten.

Lovise_Felex
18-10-2007, 09:21
jeg hadde høye transport bekyttere men felex klarte ikke gå eller stå med dem, jeg kan bandasjere men det gidder jeg ikke så korte strekkninger vi kjører. Felex står så stødig også.
Men vet ikke med den nye hesten, caiman. har ikke transportert han enda ! men det blir nokk bandasjer på han første turen. de som kjørte han her til brukte ingen ting på han da.

idaoglinndi
18-10-2007, 09:33
Bruker transportbeskyttere, eller kopper og bandasjer. Halebeskytter er også som regel på, og dekken tar vi etter temperaturen og veret.

Jeg bruker heller 10 min. ekstra på å putte på transportbeskyttelse, enn å risikere at hun tråkker på seg på transport. Det kan gå bra, men det kan gå så riktig ille også.

Wulfi
18-10-2007, 09:36
KOmmer an på hvor langt vi skal.

Birre
18-10-2007, 09:37
Gjett om! Lange transportbeskyttere og lærgrime. ALLTID!

Etter å ha erfart at hester kan skifte mening fortere enn svint om at de så absolutt ikke skal ut å kjøre den dagen, og opprevne ben noen cm fra hovedpulsårene, så ja. Transportbeskyttere er et must og en billig investering.

Edit: Det er ingen her som tydeligvis tenker på skader ved av og pålasting av hest, men kun hvor langt de skal kjøre?

Merkelig...

Hanna
18-10-2007, 10:18
jeg tar bandasjer på, som regel, ihvertfall hvis vi skal langt - og ihvertfall på bakbena på vei til stevne, ellers blir de hvite sokkene nedbæsjet :lol: Og så har jeg dekken på vinteren.
Lukas står og går pent på henger, ellers hadde jeg sikkert hatt mer beskyttelse på (selv om man aldri vet, så klart, men sjansen er jo mindre på greie hester).

kari anne
18-10-2007, 12:26
Bandasjer/belegg og lærgrime.

"Jeg bruker heller 10 min. ekstra på å putte på transportbeskyttelse, enn å risikere at hun tråkker på seg på transport. Det kan gå bra, men det kan gå så riktig ille også."

Enig!

stino89
18-10-2007, 12:53
Siden jeg ikke har hest transporterer jeg jo ikke, så her har jeg ingen erfaring. Men ett spørsmål; Hvis man nå vil ha noe på beina, er det nødvending å kjøpe transportsokker, eller "holder det" med vanlige stallbandasjer? Gir det dårligre beskyttelse?

SiljeE
18-10-2007, 14:21
Bruker transportbeskyttere på beina og halen, aldri noe dekken!

TinaL
18-10-2007, 14:31
No offence, eg skjønner at du vil vere ekstra forsiktig, men er det naudsynt med alt det der?

Eg har kjørt hest mange gonger, og det har kun skjedd ein gong at hesten har fått skade. Det var berre eit lite fillesår på foten, som var borte med litt salve...

Jeg har vært med å kjørt en hest som ikke var spesielt glad i svinger, og det er det jo uansett når man skal frakte..
Dette var på vinteren, og hesten hadde brodder på. Hun sparka og tråkka som besatt der inne, og når vi kom fram, var det blod langt oppover veggene, da kan dere jo tenke dere hvordan beina så ut.. Tok ganske så lang tid før de beina var bra igjen for å si det sånn :(
Selv om hun hadde bandasjer på så skjedde dette, tenk dere da hvordan det hadde vært uten..

anettex
18-10-2007, 14:37
Bruker bandasjer ved lange turer, men vi kjører mye småkjøring når vi skal på tur eller trene i hallen.
Og da bruker jeg ingenting.
Aldri halebeskyttelse, ingen av mine gnikker hale.
Mine hester er barfot, og de står fjellstøtt på hengeren, det gjør sjansen for skader mindre.

Har tidligere hatt hester som stod dårlig på hengeren og hadde sko.
Da brukte jeg gode beskyttere av lær og filt.

Astrid
18-10-2007, 14:39
De gangene jeg har transportert Western har han hatt på høye transportsokker og dekken, etter temperatur. Hadde ikke falt meg inn å ikke hatt beskyttelse på beina hanna! Bedre føre var...
Når jeg hentet Lunder hadde ikke han på noe, men fant ut at han kanskje skulle hatt en halebeskytter :lol:

Karen
18-10-2007, 15:29
Forstår ikkje at folk orkar å dille så mykje eg... Vert det ikkje sinnsjukt tungvindt å frakte ein hest viss ein skal ha på dei så mykje først? Forstår jo at dersom ein har ein hest som lett trakkar på seg, at ein vil bruke noko på beina, men er det naudsynt å bruke alt som feks Ingvild&Kenzo bruker?

Det er jo for sikkerhetsskyld, ikke får at det skal se fint ut ol.(for det gjør det jo heller ikke).

Når vi først frakter hestene, står de ikke på hengeren bare i 10 minutter! sist gang i 6 timer.
Hestene her tråkker seg ikke fort, men hvis det skjer, er det forsent. Selv om hesten aldri har gjort det (samme med piggtråd, en hest trenger ikke ha blitt skadet av en piggtråd, men når den gjør det er det forseint. piggtråden må fjernes FØR hesten skader seg. Og bandasjer/sokker må på FØR hesten tråkker ol.)
Jeg kan ofre 5 minutter for å klapse på et par transportsokker og en bandasje på halen. Det tar bare 5 minutter! -heller ofre de 5 minuttene enn å få en kanskje skadet hest og i verstefall en høy dyrlegeregning attpå.

Birre
18-10-2007, 15:41
Siden jeg ikke har hest transporterer jeg jo ikke, så her har jeg ingen erfaring. Men ett spørsmål; Hvis man nå vil ha noe på beina, er det nødvending å kjøpe transportsokker, eller "holder det" med vanlige stallbandasjer? Gir det dårligre beskyttelse?

Bandasjene beskytter ikke like godt, og i mitt tilfelle ble de bare dratt ned i det hesten tråkket utfor og på siden av lemmen og dro hele bakbenet over stålkanten på siden. All huden ble skrellt av og bandasjen lå som en krøll rundt koden.

Polstrede transportbeskyttere er tykkere, og de beskytter også selve hoven. Og de sitter der de skal - ikke minst.
Husker jeg set skal jeg finne frem bildene fra skrekkturen og legge inn. Det var ikke mye moro for å si det sånn...

MariaR
18-10-2007, 15:50
Har jo ikke egen, men forhesten min har høye transportbandasjer og dekken etter været. Har også ei dyne bak rumpa, da hun gnukker og gnir på seg sår på rompa.

jameho
18-10-2007, 18:19
Min egen hest transporteres alltid med høye belegg, men hestene vi har hatt på fòr har det vært så som så med.. Det kommer an på hvordan de kom, og hva eierne selv har gjort. Er det lengre turer bandagerer vi, men er det kun til ridebanen som er ca. 10 minutter unna gjør vi det vanligvis ikke det. Dekken brukes etter behov, og halebeskytter har jeg aldri brukt.

Skjønner tanken siden du har hatt en dårlig opplevelse Birre. De står jo som oftest støtt mens de kjører, men veien opp og ned rampen er det jo så som så med. Fikk meg til å tenke den der ja..

Birre
18-10-2007, 19:18
Ja, sånn som dette gikk det da Vickie skulle flytte fra Ski til Vestby... En kostbar biltur for å si det mildt, som kunne ha vært unngått med ordentlig polstring på bena. Nå tenker jeg ikke bare på hva det kostet meg i kroner og øre, men de smertene Vickie hadde var uutholdelig å se på.

Her er vi klare til å laste på.
http://i91.photobucket.com/albums/k298/Birre_2006/IMG_0753.jpg

Da er vi på vei opp på hengeren.
http://i91.photobucket.com/albums/k298/Birre_2006/IMG_0757.jpg

Og så skjedde det noe i mellom noen bilder, som resulterte i dette.
http://i91.photobucket.com/albums/k298/Birre_2006/IMG_0760.jpg

Astrid
18-10-2007, 19:40
Men bandasjen var vel uansett ikke så høyt oppe?

jameho
18-10-2007, 19:48
Oi oi..! Enda større grunn til å bruke lange transportbelegg ja.. Det der så ikke mye godt ut.
Synes det er bra du viser bildet Birre. Kanskje det får flere til å tenke.

Hreggur
18-10-2007, 21:42
min får hetta av transportbandasjer...Det er en av de tinga vi bare har forsøkt en gang...temmelig blodig affere det også! bruker kopper på bakbein og ev vanlige bandasjer med underlag

Sagitaria
18-10-2007, 21:43
spørs om det er lang tur eller ikke. hesten min hadde på seg når han skulle reise sørover, men de hadde han trampa av seg flere ganger, og ødelagt. Men ikke gjort seg selv noe da.

Marthe
18-10-2007, 23:14
Ja, alltid. Gamle spranghesten til en jeg kjenner hadde vært ganske flink på et stort stevne og skulle på beite i en uke. Beite var bare etpar km unna så han tok ikke på transportsbeskyttere siden det var så kort. Når han skulle ta av hesten tråkket den litt kjevt så den greide å kutte av noen sener bak på det ene beinet..

Twin Joy
19-10-2007, 00:59
Bruker høye transportsokker på alle bein, kopper i tillegg om vinteren. Halebeskytter, og dekken hvis ikke det er for varmt.

Bentemor
19-10-2007, 10:37
Høye transportsokker på alle bein. Dekken brukes etter vær og tempratur.

Hönnu
19-10-2007, 11:04
Bruker alltid transportsokker. Billig forsikring :) Halebeskytter og dekken etter behov

Marte+Quicky
19-10-2007, 17:18
Bruker bandasjer + evt kopper.

Natalie_s
19-10-2007, 17:45
Bruker lave transportsokker, Holter er ikke så veldig glad i dem, men det er billlig forsikring. Bruker aldri dekken, da Holter får fullstendig hetta hvis jeg har på det (dessuten transporterer jeg henne kun om sommeren likevel). Tora står som en påle på henger, men bandasjerer henne også hvis vi skal kjøre langt, bruker heller ikke dekken på henne.

Marianne
19-10-2007, 17:52
Fordi att det er noen hester, som min! som er fæl til å støtte seg bak.. så halen tar i døren/luken..så halen blir ødelagt.. (i mitt tilfelle VÆRRE enn før)

Men jeg ville da heller hatt en litt avgnugget hale enn bein som er fulle av sår.
Jeg har sett en hest som fikk kuttet en vene på transporten, og det var et et blodsøl uten like.. Blodet bare pumpet som besatt, og veterinær måtte tilkalles..
Fant fram pinner så vi fikk strammet igjen, og fikk stoppet det..
Men hadde hesten hatt på bandasje så hadde ikke dette skjedd.

Marianne
19-10-2007, 17:54
Også ser jeg veldig mange som kun badasjerer fra kodeleddet og oppover..
Hvorfor er det så mange som ikke bandasjerer nede ved kronranda? Det er jo der hester ofte tråkker seg!
Jeg legger bandasjeplaten godt over kronranda, og deretter bandasjerer jeg.

Bromle
19-10-2007, 18:32
alltid transportsbeskyttere:) dekken etter vær, og halebeskytter om det er en hest som lener seg på bakbommen..

Samme her.

Bitten&Betty
19-10-2007, 23:52
Bruker alltid transportbeskyttere (bortsett fra på fullblodsen, hun får fullstendig panikk dersom hun har noe på beina under transport..). Dekken bruker jeg alt etter om det trengs (ser ann vær og vind :)), halebeskytter bruker jeg dersom vi frakter hest i Gaupen henger, for å ungå dette flere ganger:
http://i52.photobucket.com/albums/g36/Bitten_2006/KopiavTospann037.jpg
Kjører vi hesten i henger med skrå baklem så trengs det ikke :)

Felix VII
20-10-2007, 00:49
Bitten og Betty; Litt fancy bilde :lol:

Bruker alltid transportbeskytterne, dekken etter vær, og halebeskytter om hesten lener seg på bommen..

Kristine & SiljanGutten
20-10-2007, 10:37
Tørr ikke transportere uten transportbeskyttere eller bandasjer, jeg, for det gikk ikke så bra da vi skulle hente Siljan=( Han har skikkelig klaus for hengere så han la seg ned og var urolig, så jeg er VELDIG glad for at jeg hadde beskyttere på beina hans da!! Han trakker lett på seg også fordi han er redd..

LinnMerethe
20-10-2007, 10:46
Rayman bruker vi transportbeskyttere på fordi han er en kloms.Vi har de Finn Tack beskytterne som bla. Horze selger.På de andre bruker vi ingenting,annet enn dekken hvis det er kaldt/svett hest.

Twin Joy
20-10-2007, 16:23
Jeg bruker forresten også ALLTID lærgrime på transport... Altså - ALLTID - lærgrime, halebeskytter,og høye transportsokker... Dekken etter vær...

lukka, solfari og greta
20-10-2007, 18:43
jeg bruker transportbeskyttere og halebeskytter (ikke alltid jeg husker den:P)

Tornado
20-10-2007, 18:43
Bruker alltid transportbeskyttere (bortsett fra på fullblodsen, hun får fullstendig panikk dersom hun har noe på beina under transport..). Dekken bruker jeg alt etter om det trengs (ser ann vær og vind :)), halebeskytter bruker jeg dersom vi frakter hest i Gaupen henger, for å ungå dette flere ganger:

Haha, unnskyld... Men jeg bare MÅTTE LE!

Anna
20-10-2007, 20:07
Høge transportbeskytterar, koppar på alle beine under beskytterane om han har broddar, halebeskyttar, lærgrime og dekken etter været..

Alice
20-10-2007, 20:56
Bruker ALT på langturer, men om det er under en time har jeg kunn halebeskytter på:)

Siljur
21-10-2007, 18:14
Noen ganger bandasjer og dekker hvis det er kaldt, men pleier ikke det :)

Karen
22-10-2007, 21:25

hohoho, herlig! ene mærra her så også sånn ut etter en kort kjøretur en gang:lol:
...siden har vi altid brukt bandasje på henne:p

htj
22-10-2007, 21:57
Når hun ikke har brodder bruker jeg ikke(kun hvis vi skal kjøre langt/skal på stevne). Alltid når hun har brodder. Dekken etter temeraturen;)

Katrinesf
23-10-2007, 00:43
Alltid transportbeskyttere. Aldri brukt halebeskytter, og har heller aldri sett slike haler som Bitten&Betty la ut bilde av :p

Dekken bruker jeg etter temperatur.

Sara&Korak
23-10-2007, 00:44
Bruker ALLTID transportbeskyttere (uansett hvor langt vi skal kjøre), dekken om det er kaldt og halebeskytteren aner jeg ikke hvor er blitt av... :roll:

Jeg mener å ha lest et sted at om du ikke brukte noen form for beskyttelse under transport og hesten ble utsatt for en ulykke under transporten (f.eks utforkjøring), men ble såpass lite skadet at den overlevde så fikk du ikke noe igjen på forsikringa. Skal ikke si at dette er rett altså.. mye mulig jeg surrer... :rolleyes:

Charlotte&Monie
23-10-2007, 15:24
Ja, alltid, uansett. Halebeskytter og høye belegg foran og bak. Dekken om det er kaldt. det er alt for lett å ta på beskyttere, til at JEG gidder å angre senere hvis hesten skader seg. Det kan den jo uansett, men da har jeg iallefall tatt mine forholdsregler!