PDA

Se full versjon : Baksele?

Kine
16-10-2007, 23:27
Jeg er vel så godt som selvlært på dette omr, da jeg fant en sele i salrommet, satte den på hesten og kjørte avgårde en vårdag for 6 år siden. Denne selen hadde ikke baksele, men ut i fra det jeg har forstått er det mange som bruker det.

Det jeg lurer på er om den har noen funksjon? Og i såfall hvilken?

Sagitaria
16-10-2007, 23:29
Baksele har vi på arbeids-selene. De er fine å ha når vi skal ned bakka fra marka, som er så bratte. Baksela hjelper hesten i nedoverbakke, sånn at den ikke holder vogna bare i hale-stroppen.. :)

De skal ikke være for slakke, da virker de ikke. Men ikke for stramme heller. Og ikke for langt ned, da risikerer man å få en hest som sitter i en bratt nedoverbakke.

Jeg må gruble litt og, det er noe med forholdet mellom baksele og gjort på arbeids-sela, men akkurat nå er jeg så trøtt at jeg klarer ikke å huske det! Husker det når jeg seler på :p

Kine
16-10-2007, 23:30
Aha! Takk! *lyspære*

Tone Kristin
17-10-2007, 00:23
Bakselen skal være på høyde med, eller litt høyere enn, bakkneet. Hvor stram den skal være avhenger av hvor du kjører og hvilken hest du kjører, men en tommelfingerregel er at du skal få to håndbredder mellom hesten og selen (En på hver side av halen, om du skjønner). Om du kjører mye tungt i bakker, så kan det være en fordel å stramme den litt. Men det må du nesten se an på hesten.

En vanlig feil er dette. (http://content.optimapartner.no/Picture.aspx?fid=710&vid=2468518&cid=P6fO9)
Her er selen i riktig høyde ved kneet, men så synker den langs bakparten.
Denne (http://www.holmoyane-seletoy.com/bilder/egenprod/p8050001.gif) ser fin ut.

Det er lettere å tilpasse bakselen på en lettsele, siden de er en egen del som festes i vognen, og ikke henger sammen med resten av selen på samme måte som på en arbeidssele. Her (http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/borstsele/F1110019-A.jpg) er et eksempel på det. På travsele blir det samme greia, for de som bruker travsele til tyngre vogner uten brems.

mallilen
17-10-2007, 19:25
Bakselen skal ligge ca en håndsbredd nedenfor "setebensknoken" på hestens bakpart. Altså ca en håndsbredd nedenfor "lengste" punktet på bakparten, om du skjønner.

Trange bakseler brukes ofte på hester som har tendenser til å slå, eller prøver å vri seg unna å holde igjen i nedoverbakker.

Du skal også få plass til en god knyttneve mellom bakselen og hestens baklår(bakfra).
Bukgjorden SKAl være noe slakkere, gjerne 2,5 knytnever UNDER hesten. Denne forhindrer at dragene løfter selen av hesten i nedoverbakker. Om denne er for stram vil vekten holdes igjen i kun denne remmen (og haleremmen dersom slik finnes på selen), og bakselen vil være satt ut av spill.

Det er utrolig viktig at ikke bakselen er justert såpass lavt at den huker seg i "knekken" under bakparten. Gjør den dette i en nedoverbakke vil hesten måtte holde igjen vekten med bakbena i stedfor med hele kroppen, hvilket kan resultere i at hesten bokstavelig talt setter seg på ræva ned bakken.

Bakselens relle funskjon er at den skal forhindre vogna/sleden fra å fysisk ta igjen hesten i f.eks nedoverbakke. Baksele er derfor generelt sett unødvendig å bruke f.eks ved pløying av jorder o.l, men et absolutt must om det er tyngre arbeid som skal utføres, f.eks kjøre kanefart o.l, ELLER om kjøreturen inneholder nedoverbakker.