PDA

Se full versjon : Hva har du gjort siste tiden?

Kaja
11-10-2007, 14:37
Vet det kan skrives på treningsdagbok, men uansett, er interessert i å lese om folk har gjort noe spesielt med håndteringen i det siste..? Trent på noen bakkeøvelser kanskje?

Jeg og Meeg skal begynne med sirkelleken i fri til helga om jeg får tid, tenkte jeg. Blir gøy.. :)

Sofie&Lavageitene
21-10-2007, 01:24
Hva er sirkelleken?
Jeg holder på å lære katla å trave spanske steg; har klart det en god del ganger nå. Dessuten trener vi på å gå på to bein og å stå lengere i steilene. Vi har også ridd en del med halsring, noe som stortsett går greit, selvom pånnis stortsett liker å gå hvor hun vil:P
Har også lært hun å 'snurre rundt' når jeg snurrer rundt:)

Kaja
21-10-2007, 20:02
http://www.angelfire.com/ct2/klikk/lek5.html

Vi kom oss aldri så langt, har ikke begynt med det enda. :p Har gjort litt rygging mens jeg går bak, for noen ganger må jeg touche halen for at hun skal rygge når jeg går bak henne, men som regel er hun så fokusert at hun hører på stemmen nå. Skal skjerpe bakpartsvendinger også. :)

Sofie&Lavageitene
21-10-2007, 20:08
Hmm.. Har du sett:P Virker som om jeg har gjort alle de derre lekene uten å vite om det:P

Kaja
21-10-2007, 20:10
Hoho ja. Det som er irriterende med det er at enkelte Parellimennesker tror at Parelli har funnet opp de sju lekene! Det er jo noe mange gjør! Men jaja.. :D

Sofie&Lavageitene
21-10-2007, 20:17
Hmm.. Ja, det er så rart; Jeg leser stadig om ting jeg gjør hele tiden og ser at veldig mange tar 'æren' for det.. Er jo litt rart da.. Menmen...

Er vel ikke noen som har noen forslag til hva mer jeg kan lære katla? Skal ha juleshow i desember, nemlig, og er så lei av de gamle triksene:p

Gulponnis
21-10-2007, 20:18
Jeg har gitt opp..:rofl:

Sofie&Lavageitene
21-10-2007, 20:19
Gitt opp hva? :)

Kaja
21-10-2007, 20:25
Jeg driver ikke med triks så jeg har bare såå peliling på triks. :p Har lyst til å lære Meeg å stå på palle eller noe sånt, kanskje. For det kan jo ikke slite på beina, kan det vel?

Hva har du gitt opp, Ina?

Gulponnis
21-10-2007, 20:26
Bakkøvelser ;-)

Mandarinhest
21-10-2007, 20:38
Har hatt bakkeøvelse-ting-miljø-trening med min lille 6.mnd'ers. Tok henne med ut av innheiningen midt på natta. Ledie henne med lommelykt og i mørket. Inn i stallen der vi børstet og roste og ut igjen.

Kaja
24-10-2007, 23:19
Nåmmen. Søøte føllet.. :)

Hadde en rolig dag i dag, men prøvde litt sideways som vi ikke har gjort skikkelig før faktisk.. Nå har vi noe nytt å øve inn.. :)

Kaja
30-10-2007, 00:07
Fått i oppdrag å få en hest på stallen til å stå i ro generelt, i boks, påstigning og sånt. :) Kan jeg og finne på noe annet enn å fli og rive meg i håret for å finne på noe med Meeg.

Gjest-
30-10-2007, 00:12
I det siste har jeg vært nødt å trene på parkering.
Og vi har trent på klikkertrening som i at hesten skal ta hodet ned, og vi har trent på at hesten skal reagere på ordet Marché som betyr skritt på norsk.
Gått veldig bra hittil :D

Ingvild
30-10-2007, 00:54
Nja, har vore mykje meir konsekvent på at ho ikkje får dytte meg, eller flytte seg vekk når eg ikkje ber om det.

Kaja
24-12-2007, 22:49
I det siste har jeg og Meeg lekt veldig mye. Altså bare løpt tulling på ridebanen og steila og bukka og slikt. Men noen små oppgaver får hun innimellom, bare rygge litt mens jeg rygger bak henne. Prøver å få det inn at hun også skal svinge mens hun rygger, men om jeg endrer retning og svinger når jeg rygger, blir hun forvirra og snur seg. Så lurer på om jeg skal ha på taugrima og tauet eller halsringen med tau for å korrigere/vise henne at hun skal svinge mens hun rygger.

Enya skal jeg leke og trene bakkeøvelser mer med, før innridning og slikt skjer til våren. Hun er så skjønn. ^^

Rikke
25-12-2007, 12:34
Trener hver dag, uansett hva jeg gjør med hesten. Når jeg henter han skal han gå ved siden av meg, men ikke helt inntil. Han skal stoppe når jeg stopper og rygge. (Ingen stopp uten rygging.)
Han skal vike for press (f.eks i boksen) og stå i ro selv om jeg ikke har han fast. Vil ikke egentlig kalle det noe spesifikt for nh..men, men.

I tillegg tømmekjører jeg en del, longerer med en og to liner og gjør han vandt til å ha tau på de fleste plasser. Selv om han er vandt til dette med eieren sin, gjør jeg det selv og. For han stoler ikke helt på meg ennå, det merker jeg.

Skal prøve å leke litt med plast og sånn med han, må bare huske det:p For flygende plastikkremser er KJEMPEskumle. IKKE f om han går forbi de der før noen andre hester har kommet levende forbi;)

CecilieS
25-12-2007, 15:22
Har trent ene hoppa på å gå inn i vaskeboksen. Det har de aldri klart med henne før visst...

Astrid og Embla
03-01-2008, 17:00
Den siste tiden har jeg øvd meg selv til å snakke rett til Embla.hestene forstår jo ikke ordet ikke. så trener på å finne på nye setninger uten det ordet (vanskelig xD), men det funker :D

Sofie&Lavageitene
08-01-2008, 14:03
Men noen små oppgaver får hun innimellom, bare rygge litt mens jeg rygger bak henne. Prøver å få det inn at hun også skal svinge mens hun rygger, men om jeg endrer retning og svinger når jeg rygger, blir hun forvirra og snur seg. Så lurer på om jeg skal ha på taugrima og tauet eller halsringen med tau for å korrigere/vise henne at hun skal svinge mens hun rygger.

Det driver jeg og pånnis å jobber litt med også, men går litt treigt gitt. hun skjønner ikke BÆRET av hvorfor jeg går bak!