PDA

Se full versjon : Tølter!

ponnitrollet
11-10-2007, 10:13
Hesten min er en fjording på 5 år. Ho gikk en stund sammen med en islandsvallak, men gjør ikke det nå. Denne isisen hadde naturlig tølt. Det jeg har merka i ettertid er at Almira tølter påenmåte. Jeg snakka med ei hestedame om dette, og ho sa det var fordi jeg satte meg langt bak.. Det kan sikkert stemme. Men kan ho ha utvikla tølten gjennom isisen? Hvis han tølta i innhegninga? AV og til tølter ho, ikke alltid, men av og til.. Nå ho velger selv.

Karen
11-10-2007, 10:17
Fordi du satte deg langt bak? Tullprat! En hest begynner da ikke å tølte om du setter deg på rumpe til'n!

Helt sikker på at det er tølt? Er en tråd om dette på islandshestforumet der det er gitt mange gode svar!

Cezaree
11-10-2007, 11:01
Fordi du satte deg langt bak? Tullprat! En hest begynner da ikke å tølte om du setter deg på rumpe til'n!

Helt sikker på at det er tølt? Er en tråd om dette på islandshestforumet der det er gitt mange gode svar!

hmm.. når jeg gikk på ridekurs (gikk på issis-rideskole) fikk jeg beskjed om og legge tyngde bak når jeg skulle få hesten "min" til og tølte... Så det kan jo være noe i det.

men at den har begynt og tølte fordi den dto med en som tølta... hmmm? Syntes det hørtes litt rart ut, men jeg har ikke peil, så det kan jo hende.:)

IngvildK
11-10-2007, 11:11
Det er ikke bare passgang, da? Sånn før hun begynner å trave, så passer hun?
Red en varmblods en gang som passet i overgangene, og det var faktisk ganske behagelig å sitte på, så jeg tror nok godt det kan forveksles med tølt for noen som skjeldent rir isis (jeg har tøltet én gang så jeg har ikke heeelt fått den tølte-feelingen :p)

Ragnhild
11-10-2007, 11:40
Tror nok ikke en fjording tølter fordi den har stått i paddoc med en isis iallefall..

Karen
11-10-2007, 13:00
hmm.. når jeg gikk på ridekurs (gikk på issis-rideskole) fikk jeg beskjed om og legge tyngde bak når jeg skulle få hesten "min" til og tølte... Så det kan jo være noe i det.

Prøvde du det på en fjording? tølten den da?
Neppe...

Felix VII
11-10-2007, 13:01
En varmblodtstraver som stod på stallen før, tølta når rytter satte seg ned i arbeidstrav.. Hun fikk equiterapaut på han, og hun fastslo at han hadde vondt i ryggen, kanskje Almira også har det ? Har hun alltid tølta, elelr har det kommet i ettertid ?

Cezaree
11-10-2007, 13:34
Prøvde du det på en fjording? tølten den da?
Neppe...

nei, det var jo issis da, og jeg har egentlig ikke peil på det jeg snakker om, bare det jeg fikk beskjed on på rideskolen...:)

Mandarinhest
11-10-2007, 13:51
Jeg også fikk beskjed om å legge vekten bak Og den tøltet som en drøm..

Azawakh
11-10-2007, 14:48
Fjordingen har ihvertfall ikke begynt å tølte fordi den har stått med islending ;)

Jeg ville heller sjekket kroppen dens. Og har lagt merke til at de fleste som ikke driver ordentlig med isis, pleier å påstå at hestene "tølter" når de går grisepass og lignende :p

Om hesten din veksler til en "blandet" gangart og ER en hest som skal ha rene gangarter, og når den da gjør det når du legger tyngde bakover, vel, da ville jeg virkelig sjekke ut sal og hesterygg! :o
Om den fjordingen er bygd slik fjordinger flest er, så vil bygningen ikke være heldig for tølt, og den vil ikke kunne gå naturlig og avslappet tølt. Det vil også føre til store belastninger, som tølt er, men isiser og lignende er bygd for gangarten, det er ikke raser med tre klare gangarter.

OG... "hmm.. når jeg gikk på ridekurs (gikk på issis-rideskole) fikk jeg beskjed om og legge tyngde bak når jeg skulle få hesten "min" til og tølte... Så det kan jo være noe i det."

Vel, nei, det er egentlig ikke slik man tølter.. Dessverre mange som lærer det slik. :( Å sitte tungt og bakoverlent i setet med masse tøylekontakt. Joda, man kan få til firtakt med det, men tølten blir HELT feil med tanke på form, bæring og steg, og er absolutt ikke bra for hesten! Man får aldri noen god tølt på denne måten.Ser stadigvekk slik "tøltridning", men det er i ferd med å bli bedre her i landet, heldigvis! :)

Om man rir tølt riktig, så er det ikke én oppskrift, noen hester må man sitte lett på, andre må man bruke setet på, noen må man "holde" med setet, osv osv. Vinklingen av bekkenet vårt kan ofte bli brukt i tølt, vinkle det bak og fram og i naturlig posisjon, å presse bekkenet framover litt så man får en sits som er litt i bakvekt, kan fungere på noen hester, men det er kun bekkenet som skal være slik, man skal ikke lene seg bakover! Ved å lene seg bakover så kommer hele hesten i ubalanse.
Av de hestene jeg har ridd, så har svært svært få satt pris på en sits med hovedtyngden bak, de foretrekker som regel normalposisjon med bekkenet, men man tilpasser seg og får fram tølten med bekkenet som går imot f.eks om hesten nærmer seg trav, og er med når den er i tølt. Vanskelig å forklare :p

ponnitrollet
12-10-2007, 18:08
Det er nok passgang. 8D Ingenting i vei med rygg. Og salen er bittelitt for liten, men den plager henne ikke, da hadde hun sagt i fra på sin merkelige måte ved å kaste meg av å nekte å la meg gå på. uhm ja. Hesten min er spesiel. XD

MariaR
12-10-2007, 18:12
Det er nok passgang. 8D Ingenting i vei med rygg. Og salen er bittelitt for liten, men den plager henne ikke, da hadde hun sagt i fra på sin merkelige måte ved å kaste meg av å nekte å la meg gå på. uhm ja. Hesten min er spesiel. XD

Eeh.. Om salen din er for liten så passer den da ikke! Og da vil den også plage hesten!

ponnitrollet
12-10-2007, 19:39
Eeh.. Om salen din er for liten så passer den da ikke! Og da vil den også plage hesten!

Har fått en heste ekspert til å se på den. Hun sa den ikke var for liten. 8] Stoler på henne. For hun har trossalt sett den PÅ hesten.

Sol
12-10-2007, 19:43
om salen er for liten så plager den kanskje ikke Almira nå.. men da må hun for all del IKKE bygge noen muskler over ryggen, for om hun gjør det så vil den BLI vond for henne å ha på.

Har det problemet på Shanti og siden jeg ØNSKER å ha en hest med muskler i overlinjen leiter jeg desperat etter en hvilken som helst sal som passer bedre til henne, og som gir plass for muskler.

Siden Almira er en ung hest av kald rase så er hun jo heller ikke helt ferdig vokst og dermed hadde det vært bedre om hun hadde en sal som var bittelitt for stor, enn litt for liten, siden hun VIl bli bredere og mer muskelsatt etterhvert.

IngvildK
12-10-2007, 19:43

Har fått en heste ekspert til å se på den. Hun sa den ikke var for liten. 8] Stoler på henne. For hun har trossalt sett den PÅ hesten.

Øøøh? Er den for liten eller er den ikke?

ponnitrollet
12-10-2007, 21:10
Den er ikke for liten. Altså.. Ikke sånn for liten. Vil ikke krangle nå.. :(.. Det går fint an å bruke den, hvis ikke hadde hun dama sagt i fra.

Azawakh
12-10-2007, 23:12
Hva er en hesteekspert? Selv om noen er "ekspert" på ett område, så vil det ikke si at de er eksperter på alt?

Ville heller hatt en saltilpasser til å se på det. Men for all del, kjør på med en sal som ikke passer, du, det er hesten som får smellen senere uansett..
Få deg heller en sal som er litt for stor, enn for liten, litt for stor kan ihvertfall paddes litt opp, en liten sal vil som andre sier hindre hesten i å bygge muskler og kan fort føre til at den får spenninger i kroppen.

Personlig ville jeg virkelig fått den salen sjekket av flere enn bare denne hesteeksperten, for når hesten plutselig blir passaktig og du har en følelse av at salen ikke passer helt - vel...

Wilisia
12-10-2007, 23:21
Det trenger jo ikke være noe farlig, men ville ha sjekket salen ja. Roxanne kan og passe (ei i stallen kalte det wannbe tølt xD), det er sånn når hun er hissig og ikke vil skritte! Eller så kan du jo kjøpe en breiere sal å bygge den litt opp ev.

Katinka
12-10-2007, 23:54
Nesten garantert det vi kaller "grisepass". Passgang uten svevemoment. Hester som spenner seg eller stiver seg av e.l. kan gå "grisepass". Bikkjer og, for den saks skyld. Det er ganske forskjellig fra tølten, som skal være en myk og smidig gangart.
Mest sannsynlig kommer gangarten av stress eller spenninger, ikke at hesten din har kopiert en annen hest sitt ganglag.
Å flytte tyngdepunktet i salen på en islandshest kan selvfølgelig være "behjelpelig" med å få tølt. Men dette er jo helt individuelt fra individ til individ, men det kan godt ha noe med at salen ligger for langt frem i disse tilfellene, og når tyngdepunktet blir flyttet bakover får hesten bedre skulderfrihet, og har lettere for å velge tølten enn ellers.

ponnitrollet
13-10-2007, 09:30
ÅÅÅja. Okeei. For ho pleier å gjøre det ETTER at ho feks. prøvde å løpe ut.. Og når jeg drar henne inn igjen får ho pass/tølt lignende ganglag.. det KAN være skummelt om ho tar kontrollen, men så lenge jeg har kontrollen over henne lar jeg henne "tølte" fra seg.

Rikke
13-10-2007, 22:05
Høres ut som om hun rett og slett stresser da...