PDA

Se full versjon : Agressiv oppførsel

Ingvild
07-10-2007, 21:28
Karisma har av og til ein tendens til å bli agressiv ved bakkehandtering, og no har det komt til eit punkt der eg må spørre om råd..

Ein dag før i veka skulle eg dobbellongere Karisma. Ba om litt meir framdrift, og ho gjekk over i galopp. Det var eigentleg ikkje det eg hadde tenkt, så etter at ho hadde galoppert ei runde skulle eg ta ho ned att. Brukte først stemma, og la litt meir press i taumane. Etter det flytta eg meg litt fram, det hjalp heller ikkje. Så tok eg piska, flytta meg tydeleg forran hesten og strakk ut piska. Det hjalp ikkje, ho sprang berre fortare. Vifta tydeleg med piska, medan eg brukte stemma mi så godt eg kunne. Det hjalp ikkje i det heile tatt, ho sprang berre fortare og fortare. Eg kunne jo ikkje sleppe akkurat, så eg fekk Andreas til å ta piska og gå fram til ho og stoppe ho. Det funka, når han kom heilt opp til ho og vifta veldig tydeleg med piska.

I ettertid har eg tenkt at det kanskje var eg som gjorde noko feil, med tanke på plassering e.l., så i dag skulle eg teste det på nytt. Tenkte at det var best å ha ho "naken", slik at eg kunne bruke heile kroppen min om det var nødvendig. Slapp ho i rundpaddocken, og ba ho om å springe eit par runder. Fjerna presset ganske fort i starten, men etterkvart haldt eg det meir og meir. Ho sprang automatisk 2-3 runder utan at eg trengte å legge press åp, så føler ikkje at eg la på for mykje. Eg prøvde å stoppe og snu ho nokre gongar, og det gjekk heilt fint - ho forsto tydeleg kva eg meinte. Tenkte at det var ikkje noko problem, eg måtte ha gjort noko gale sist gong. Så skulle eg be om stopp ein siste gong før me skulle slutte av, og denne gongen reagerte ho ikkje i det heile tatt. Eg veit at eg sto rett og ga dei rette signala, ho berre sprang og dreit i signala mine! Når ho skjønte at eg ikkje ga meg reiste ho seg opp på to... Ho stoppa til slutt, men eg var stygt redd for at ho skulle springe mot meg..

Ann Lajla såg kva som skjedde, og ville sjå om ho fekk det til. Karisma reagerte lynkjapt i starten, ho snudde berre Ann Lajla flytta seg pittelitt. Etter at ho hadde holdt på litt ville Karisma plutseleg ikkje snu likevel. Ho vart ikkje så agressiv som då eg styrte, men ho ville ikkje snu. Det tok mykje mindre tid enn då det var eg som gjorde det, men ho viste tydeleg motstand.

Kva skal eg gjer med dette? Vil jo ikkje risikere at hesten går på meg heller.. Tykkjer det er skummelt når ho viser slik oppførsel..

Sol
07-10-2007, 22:04
det hun gjør er at hun utnytter seg av at du ikke vet hva du skal gjøre med hennes oppførsel, kort og godt. derfor må du bruke hennes opførsel til din fordel. neste gang tenker du bare "springe+ jeg skal gi deg springe jeg!" og så peiser du bare på henne og kjører henne skikkelig ut. Hun er i såpass form nå at det gjør ingenting om hun løper ørtifjørti runder der inne i galopp en gang eller to.

tipper det ikke blir så morsomt å springe fra deg neste gang!

Om du tømmekjører henne før du holde deg på inngjerdet område og ha delte tømmer. løper hun ut, jag henne vidre! Om munnen hennes får vondt, hun tryner eller noe sånt skjer.. ja vel, hvem sitt valg var det? hesten er ikke dum, og det kommer sannsynligvis ikke til å skje en dritt.

den hesten der er SMART og hun vet akkurat hva som skal til for at du skal miste helt styringen. når du har fått styringen en plass så leiter hun helt til hun finner et annet sted å ta deg!

Slutt å vær så redd for hennes helse, for den kommer hun til å ta vare på uansett og kjør henne mye hardere enn du har gjort en periode, det kommer til å hjelpe! Hun er da unektelig ganske lat også. sant? og kombinert med at hun er smart lærer hun fort at å løpe ut gjør henne veldig, veldig sliten og hjelper fryktelig lite:)

Flower
07-10-2007, 22:19
Bruker du trening i rundpaddock mye? Hvor lenge om gangen? Hva er hensikten med treningen?

For meg høres det ut som at hesten opplevde et for stort press, og til slutt protesterte sterkt på det. Å bli trent i sirkel er tungt både fysisk og psykisk. Men vanskelig å si uten å kjenne hesten:) .

mallilen
07-10-2007, 22:21
Litt sånn typisk "jeg er tøffere og sterkere enn deg, bare se her"-oppførsel...
Merrer, altså :roll:

Sol
07-10-2007, 22:22
Bruker du trening i rundpaddock mye? Hvor lenge om gangen? Hva er hensikten med treningen?

For meg høres det ut som at hesten opplevde et for stort press, og til slutt protesterte sterkt på det. Å bli trent i sirkel er tungt både fysisk og psykisk. Men vanskelig å si uten å kjenne hesten:) .

NIKS! denne hesten er litt vel tøff i trynet, tar fort over kontrollen når det er noe hun ikke gidder å drive med, og elsker å kødde med Ingvild:D

Ingvild
07-10-2007, 22:22
Eg har gjort det bere to gongar.

Flower
07-10-2007, 22:40
NIKS! denne hesten er litt vel tøff i trynet, tar fort over kontrollen når det er noe hun ikke gidder å drive med, og elsker å kødde med Ingvild:D

Ok. Synes bare det høres feil (og farlig) ut å legge på mer press på en hest som sier såpass klart ifra.

Å "kjøre henne helt ut" i en rundpaddock - lærer hun noe av det da? Hun får vel ikke en mer positiv attitude til eieren og treningen av det? Jeg kjenner ikke mange hester som hadde latt seg motivere av å bli sendt rundt til den er sliten. Å la henne løpe til hun ikke gidder mer, uten å verken be henne om å fortsette eller be henne om å stoppe virker som en bedre ide synes jeg.

Harneshaug
07-10-2007, 22:47
Det handler om å ikke la seg bli bøllet rundt av hesten, ikke dikkedakkarier.
Jeg er forsåvidt enig med Sol, selv om jeg selv ikke bruker rundpaddoc.
Ingvild og Karisma har jo en "lang historie" her på forumet og jeg tror virkelig ikke Ingvild er av de "harde" med hesten sin :)
Hun trenger å få lov å si fra, Ingvild altså, mennesket først og hesten etterpå.
All trening trenger ikke være lystbetont, av og til skal og må hesten rett og slett gjøre slik den får beskjed om .
At den ikke alltid har lyst styrer ikke min trening i alle fall.

Ingvild
07-10-2007, 22:47
Å la henne løpe til hun ikke gidder mer, uten å verken be henne om å fortsette eller be henne om å stoppe virker som en bedre ide synes jeg.

Og korleis skal det hjelpe då?? Lære hesten at ho kan springe når ho vil og stoppe når ho vil?

Ingvild og Karisma har jo en "lang historie" her på forumet og jeg tror virkelig ikke Ingvild er av de "harde" med hesten sin :)
Hun trenger å få lov å si fra, Ingvild altså, mennesket først og hesten etterpå.
All trening trenger ikke være lystbetont, av og til skal og må hesten rett og slett gjøre slik den får beskjed om. At den ikke alltid har lyst styrer ikke min trening i alle fall.

Kva meiner du med det første?

Og nei, eg er ikkje hard mot ho, eg er alt for snill.

Og som du seier, av og til må ein gjere ting sjølv om ein ikkje har lyst! Slik er det både med folk og hest.

Flower
07-10-2007, 23:08
Og korleis skal det hjelpe då?? Lære hesten at ho kan springe når ho vil og stoppe når ho vil?

Det er ikke alltid hesten vet hva du egentlig vil. Det er vi som er opptatt av hvem som vinner og taper, ikke hesten. Den er opptatt av rang, ja, men flokklederen er ofte ikke den mest aggressive hesten. Det er heller den som ikke lar seg vippe av pinnen, og får det som den vil uten å behøve å bli voldsom.

Hvis hesten får løpe fordi den vil, finner de fleste fort ut at det er like greit å senke tempoet. Hun løper jo bare i ring uansett, og kommer ingen vei. Når hesten stopper av egen vilje er det fullt mulig å "late som" det var det du ønsket, gi ros og gi uttrykk for at nå var det flink hest:D . Etter det kan en selvfølgelig sende hesten rundt igjen, eller begynne på en annen oppgave. Etter en tid ser hesten mønsteret, protester preller av på deg, og den må uansett gjøre jobben. Den har valget mellom å anstrenge seg litt mer enn nødvendig først, eller gjøre det den skal med en gang. De fleste er late nok til å velge det siste.

Sånn at ingen tror noe annet: jeg synes ikke at noen er for hard eller gjør feil her. Liker bare å diskutere slike ting.

Ingvild
07-10-2007, 23:10
Eg trur ikkje det vil funke på ein såpass tøff hest som Karisma..

Harneshaug
07-10-2007, 23:12
Jeg mente at du hadde spurt om råd ang jobbing med respekt før??? Ikke noe annet enn det...
Stemmer ikke det?
Og at du BØR og HAR LOV til å si fra overfor hesten, uten at det er synd på sta hest av den grunn.
Slik, ble det mer forståelig nå? :)

Ingvild
07-10-2007, 23:12
Jeg mente at du hadde spurt om råd ang jobbing med respekt før??? Ikke noe annet enn det...
Stemmer ikke det?
Og at du BØR og HAR LOV til å si fra overfor hesten, uten at det er synd på sta hest av den grunn.
Slik, ble det mer forståelig nå? :)

Ah, sånn ja.. trur eg har spurt om det meste her inne :p

Ja, skjønner no.. hehe :P

Sol
07-10-2007, 23:20
jeg tror at det karisma gjør når hun fortsetter å løpe er å ta fra ingvild makten i forholdet. For det er det hun gjør under rytter og det er det hun gjør når de kjører, eller når de bakkehåndterer. Hun finner en måte å 2sette ut" Invild på, og så bruker hun dette for å slippe å jobbe helt til ingvild finner en løsning. da leiter hun etter en ny måte å sluntre unna på.

Nei, hester er ikke utspekulerte, men de liker å ha en tydelig leder. SÆRLIG smarte hester liker det. de trenger det for å føle seg trygge, rett og slett! Og får de ikke det, gjør de alt mulig for å be deg om å ta tak i dem, sette dem inn i en ramme, holde dem der.. fordi egentlig blir de utrygge når de ikke har rammer.

jeg er vanligvis heller ikke for å jage på en hest rundt og rundt i rp. men Karisma kommer til å fortsette å løpe igjennom Ingvild og rundt og rundt helt til det blir satt en stopper for. Å vente på henne kan fungere, en gang.. så vil hun bare finne ut at det er venting Ingvild driver med, og da må ingvild vente lenger..

Ved å drive hesten mer når den løper ut, tar du fra den våpenet sitt. Hva skal den gjøre da? den klarer jo ikke løpe enda fortere, den klarer ikke steile, den klarer heller ike bukke så lett når den har max fart. Ergo må den sjene ut til en side(umulig i en rundpaddock, eller på en bane) eller den må stoppe.

Når hesten gjør tegn til at den vil sakke farten, ville jeg drevet den kanskje en halv runde, snudd den drevet den litt, snudd tilbake og bedt om å sakke farten. Altså ville jeg fratatt den kontrollen, og gradvis fått den over til meg, og så bedt hesten stoppe.

I det øyeblikket hesten står med alle fire beina i bakken, ville jeg gått bort, tatt den på line, rost den opp i skyene, og leid den ut av rp, som for å markere at DETTE var det jeg ville ha va deg.. og heller gått en tur for å kjøle den ned.

dagen etter ville jeg tatt den tilbake i rp, bedt den om skritt, trav, galopp, og så stopp.. og dersom den stoppet, hadde jeg avsluttet øket og rost den. markert igjen med andre ord.

jeg jobber også lite i rp, men jeg tror at for Ingvild og Karisma er det et sted hvor de har mulighet til å lykkes. nettopp fordi karisma er en tøff, klok, utholdende, lur dame, og Ingvild er litt vel snill og forsiktig med henne.

Harneshaug
07-10-2007, 23:32
Sol harr fått nytt og tøffere image :D yeiii...

Flower
07-10-2007, 23:34
Ved å drive hesten mer når den løper ut, tar du fra den våpenet sitt. Hva skal den gjøre da? den klarer jo ikke løpe enda fortere, den klarer ikke steile, den klarer heller ike bukke så lett når den har max fart. Ergo må den sjene ut til en side(umulig i en rundpaddock, eller på en bane) eller den må stoppe.

eller den kan slå, sparke, osv.

Men dette fungerer jo for mange. Spesielt for folk som har veldig lang erfaring med slikt arbeid med hester.

Er dette måten de fleste vill gjort det på? Har vi garanti for at om vi oppnår lydighet i en rundpaddock, så har vi det i andre situasjoner også? På tur for eksempel? Rundpaddocken er et hjelpemiddel som gjør oss mektigere overfor hesten enn vi er i andre situasjoner. Blir vi automatisk sjef i alle situasjoner fordi vi har vært en tydelig leder, som du kaller det, i rundpaddocken?

Sol
07-10-2007, 23:35
Sol harr fått nytt og tøffere image :D yeiii...

nei. men Karisma er ikke som Bajas bare:D Hver hest må få sin egen kur vettu.. og hadde du eller jeg jagd karisma rundt der inne kunne det blitt mye, men jeg er ikke særlig bekymret for at ingvild skal overdrive. hun er litt greiere enn oss to trollkjærringer vettu:p

Sol
07-10-2007, 23:39
eller den kan slå, sparke, osv.

Men dette fungerer jo for mange. Spesielt for folk som har veldig lang erfaring med slikt arbeid med hester.

Er dette måten de fleste vill gjort det på? Har vi garanti for at om vi oppnår lydighet i en rundpaddock, så har vi det i andre situasjoner også? På tur for eksempel? Rundpaddocken er et hjelpemiddel som gjør oss mektigere overfor hesten enn vi er i andre situasjoner. Blir vi automatisk sjef i alle situasjoner fordi vi har vært en tydelig leder, som du kaller det, i rundpaddocken?

Såklart ikke! Og siden jeg delvis har svart ingvild på msn også så har jeg forberedt henne på at dette er noe Karisma sannsynligvis vil teste på banen og på tur. men dersom man har lært hesten at dersom den tar initiativ til å løpe, så må den løpe mer en gang i rundpaddock, og deretter på bane,m tror jeg at den vil huske dette i det den prøver seg på tur, og at man da kan stoppe den raskere. Og først da, når man har fratatt den dette initiativet på alle disse stedene vil den sannsynligvis gi opp og heller se om det fins andre måter.. Og da må man blokkere de metodene på en eller annen måte.

Siden jeg føler at jeg "kjenner" ingvild og Karisma ganske bra så føler jeg meg rimelig trygg på at Karisma kommer til å velge å bite i det sure eplet og løpe for så å gi seg heller enn å tørne bananas:) Hun er ikke en hest med voldsom adferd, hun er bare smart og frekk!

LisaFi
07-10-2007, 23:40
Ganske så enig med Sol og Helen her. Høres ut som Blivira light.. Blivira er en engel så lenge du ber om ting som er innenfor rammen for "greit", og begynner du med ting som minner mistenkelig om "dytte Blivira nedover på rangstigen" så blir hun FURIOUS! Fra skjønnhet til udyr på et millisekund. Og hun er MYE verre enn det du beskriver Karisma som her.

Så jeg oppfatter det som at hun tester deg som leder, hvor mye som skal til for å vippe deg av pinnen.

Her om dagen når min hoppedings hadde fått jobbet seg skikkelig med sånne ting på formiddagen, var hun noe umotivert når jeg skulle ri på skrittetur på ettermiddagen. Da jeg skulle flytte henne over på siden på stallgangen løftet kreket bakbeinet etter meg gitt. En så tydelig trussel (FREKKHET!) har jeg aldri opplevd fra henne før, og jeg tente på ALLE plugger og planta muckbooten min i ræva på svineriet med et rasende indianerbrøl. (Ja, vi snakker med store boksataver når hesten gjør sånt..).

Dette var tydeligvis IKKE reaksjonen hun hadde forventet, for hun tråkket bakbeina godt innunder seg, og ble velidg spiss/ bekymret - i to-tre sekunder.

Når hun så at jeg var "ferdig" med å være sinna og fortsatte med mitt, slapp hun hodet ned igjen, tygde et par ganger -- og flyttet seg de to forlangte stegene... ;)

Les også gjerne innlegget mitt her: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=12530&page=11

for å forstå mer. Alfahopper ER ikke hester for hvem som helst, selv om det ofte er gode, trygge hester. Skal man få lov til å være sjef over en sånn, må man VIRKELIG gjøre seg fortjent.

Ann Lajla
07-10-2007, 23:43
Eg var som sagt og "hjalp" Ingvild nedi paddocken her. Såg då ho vart tøff i trynet, og tenkte eg skulle prøve. Har sjølv trent hestar som har prøvd å ta meg fysisk, og då er det berre ein ting å gjere: få den vekk, jage den sånn den ikkje kan "ta meg". Og ja, det å drive hesten hjelp.

Karisma svingte på flekken, eit steg til sida og *knips* der var ho! Kjappare hest har eg ikkje vore borti! Heilt til ho ikkje stoppa, ho fortsatte å springe, eg gjekk framfor skuldra hennar, og brukte piska i lufta, null reaksjon, så eg lot ho springe, då ho kom tilbake til der ho ikkje lydde meg smalt eg piska i bakken og brukte stemma. Då svingte ho rundt og prøvde seg ikkje, så me ga oss.

Flower
07-10-2007, 23:44
Såklart ikke! Og siden jeg delvis har svart ingvild på msn også så har jeg forberedt henne på at dette er noe Karisma sannsynligvis vil teste på banen og på tur. men dersom man har lært hesten at dersom den tar initiativ til å løpe, så må den løpe mer en gang i rundpaddock, og deretter på bane,m tror jeg at den vil huske dette i det den prøver seg på tur, og at man da kan stoppe den raskere. Og først da, når man har fratatt den dette initiativet på alle disse stedene vil den sannsynligvis gi opp og heller se om det fins andre måter.. Og da må man blokkere de metodene på en eller annen måte.

Siden jeg føler at jeg "kjenner" ingvild og Karisma ganske bra så føler jeg meg rimelig trygg på at Karisma kommer til å velge å bite i det sure eplet og løpe for så å gi seg heller enn å tørne bananas:) Hun er ikke en hest med voldsom adferd, hun er bare smart og frekk!

Høres bra ut! Regnet ikke med at du mente det, men måtte bare sjekke. Siden jeg ikke kjenner verken deg, Ingvild eller karisma.;)

Sol
07-10-2007, 23:45
Eg var som sagt og "hjalp" Ingvild nedi paddocken her. Såg då ho vart tøff i trynet, og tenkte eg skulle prøve. Har sjølv trent hestar som har prøvd å ta meg fysisk, og då er det berre ein ting å gjere: få den vekk, jage den sånn den ikkje kan "ta meg". Og ja, det å drive hesten hjelp.

Karisma svingte på flekken, eit steg til sida og *knips* der var ho! Kjappare hest har eg ikkje vore borti! Heilt til ho ikkje stoppa, ho fortsatte å springe, eg gjekk framfor skuldra hennar, og brukte piska i lufta, null reaksjon, så eg lot ho springe, då ho kom tilbake til der ho ikkje lydde meg smalt eg piska i bakken og brukte stemma. Då svingte ho rundt og prøvde seg ikkje, så me ga oss.

Akkurat hva jeg egentlig forventet av henne. Hun er tøff, men ikke dum. Hun er kul, men hun er ikke en redd hest.. så derfor tåler hun press, så lenge det er rettferdig og realt. Og når hun svarer som hun skal.. ettergift!

Sol
07-10-2007, 23:47
Høres bra ut! Regnet ikke med at du mente det, men måtte bare sjekke. Siden jeg ikke kjenner verken deg, Ingvild eller karisma.;)

hehe.. klart man skal sjekke:D

Lopke
07-10-2007, 23:50
Nei, hester er ikke utspekulerte, men de liker å ha en tydelig leder. SÆRLIG smarte hester liker det. de trenger det for å føle seg trygge, rett og slett!

Lurte litt på denne...
Burde det ikke være SÆRLIG utrygge og uselvstendige og untelligente hester som har mest bruk for en leder? i naturen ville det jo være naturlig at det sterke smarte hesten ER lederen..

LisaFi
07-10-2007, 23:56
.. Om de skal fungere sammen med mennsker BØR de finne seg en leder. Ellers blir de ofte pølse, har jeg lagt merke til. For lederhester som aldri underkaster seg blir bare rett og slett farlige.

Sol
08-10-2007, 00:00
kanskje litt dårlig formulert.. men jeg mener at av domestiserte hester så er det faktisk de smarte hestene som roper høyest på en tydelig (menneske)leder. Og da snakker vi om en tydelig menneskeleder, for de er jo ofte leder i flokk. De hestene som er dumme og deilige får ganske automatisk en leder hos menneskene, fordi de ikke er så kompliserte i toppen. kanskje har dette noe med at de er født hos mennesker, oppforstret hos mennesker, og at når de var små blei de dominert og ledet av oss.. og så savner de den støtten som de opplevde at det var når de blirr voksne tøffe hester med mange egne tanker? jeg skal ikke filosofere så langt på den der, for såå god på hesters tankegang er jeg virkelig IKKE:)

Når man leser om problemhester og får møte endel av dem i virkeligheten så oppdager man at nesten alle de hestene med virkelig store problemer er smarte. Og veldig mange av dem slutter å være problemhester når de bare får en menneskeleder som er tøff nok til å være leder uansett hvordan de oppfører seg. det er akkurat som om de en gang i tiden begynte å spørre om å få bli satt på plass i et fellesskap, og så blei de ikke det, og så begynte de å rope om det.. og så roper de høyrere og høyrer og blir farligere og farligere.. helt til noen forstår dem, eller skyter dem.

det sagt så mener jeg IKKE at karisma er en farlig problemhest med skummel adferd. MEN jeg tor at hun kunne blitt det i helt feil hender over lang tid..

Harneshaug
08-10-2007, 00:03
Den er egentlig virkelig interessant...
Jeg tror også det å tillegge hesten mer og mindre intelligens er litt "farlig", jeg vet du skjønner hva jeg mener Sol :)
Jeg ser hvor Marianne vil hen og hun kaaaan ha litt rett :lol:
Spennende å diskutere på!

Harneshaug
08-10-2007, 00:05
Det jeg mener er at det kan være farlig/ikke rett å unskylde dårlig oppførsel med god intelligens :)

Sol
08-10-2007, 00:10
Den er egentlig virkelig interessant...
Jeg tror også det å tillegge hesten mer og mindre intelligens er litt "farlig", jeg vet du skjønner hva jeg mener Sol :)
Jeg ser hvor Marianne vil hen og hun kaaaan ha litt rett :lol:
Spennende å diskutere på!

man kan da vel ikke mene at alle hester kommer med en standardpakke hjerneceller? nei, jeg tror noen har fått mer "lederinstinkt" enn andre, og det er den typen intelligens jeg snakker om, ikke den typen "jeg viiil ha rosa schabrak" og grønn sløyfe intelligens.

Om man bytter ut ordet intelligens med lederegenskaper da.. så tror jeg at noen hester har mer av det enn andre, og at de med mest er en større utfordring enn de med lite.

men jeg tror at siden alle hester vi kommer i kontakt med, bortsett fra noen heldige Islandshester, er født og oppvokst i et miljø hvor mennesker er over hester. Og fra de er bittesmå så kommer vi og flytter på dem, bestemmer over dem, tar på de klær og sko og ber dem gjøre ting. Altså blir dette et barndomsminne(for å kalle det noe) som hester tar med seg hele veien.

Og siden føll lærer av voksne rollemodeller, så lærer de av de voksne hestene at mennesker er viktig. Og derfor tror JEG at det blir utrygt for en domestisert hest når de oppdager at mennesker kan knekkes, slås i stykker, bits i filler, trues og domineres.

jeg har hvertfall aldri til dags dato møtt en dominerende hest mennesker ikke kan håndtere som virker veltilpass og lykkelig. men jeg HAR møtt endel tidligere sådanne som er lykkeligere enn de fleste, fordi de etter lang tid omsider fant tilbake til et menneske som kunne gi de det de hadde da de var små, nemlig trygghet, lederskap og rammer.

Harneshaug
08-10-2007, 00:12
Ja men det du beskriver her er jo lært ut fra miljø?
Mener du det er inteligens?

Sol
08-10-2007, 00:13
Det jeg mener er at det kan være farlig/ikke rett å unskylde dårlig oppførsel med god intelligens :)

joda, det er det selvsagt.. men når det kommer til Karisma er nok ikke det så farlig tror jeg:) Hun velger sine kamper, og hvem hun gidder å kjempe med!

LisaFi
08-10-2007, 00:14
Jeg pleier å kalle det "selvtillit", noe hesten er født med. Som en slags medfødt essens. Min tøffe (mentalt) hoppe avler visste dette trekket videre til sine døtre... Tilfeldig? Neppe.

Edit for å legge til at hingsten (eh, vallaken.. :lol:) etter hoppa IKKE har "arvet" disse egenskapene, ergo er det ikke BARE miljø.

Harneshaug
08-10-2007, 00:14
Jeg tror det gjelder alle jeg. Samme som å si at snille hester er "dumme/mindre inteligente".
Jeg vet jeg setter på spissen her men du skjønner hva jeg mener? :)

LisaFi
08-10-2007, 00:15
Jeg tror det gjelder alle jeg. Samme som å si at snille hester er "dumme/mindre inteligente".

Jeg tror det der er sant.

Harneshaug
08-10-2007, 00:16
At snille hester er dumme?

Sol
08-10-2007, 00:19
Ja men det du beskriver her er jo lært ut fra miljø?
Mener du det er inteligens?

jeg mener at de hestene som har lederevner er mer intelligente enn de som ikke har det. Og jeg mener at hester med stor lederevne vil teste ut denne i en viss perode av livet sitt, også mot mennesker.

dersom de menneskene som håndterer de hestene med stor lederevne i de periodene i livet hvor de tester sine egenskaper mest(unghesttiden) ikke er kompetente til å stå imot hestens forsøk på å klatre over mennesker i rang, så mener jeg at noen hester vil utvikle seg til å bli "problemhester"(hester som har problemer til å plassere seg i Menneskedelen av flokken, siden vi på en eller annen ikke-hestlig måte blir en del av domestiserte hesters flokk) i forhold til mennesker.

Når hester kommer over mennesker i rang, så vil dette føles utrygt for dem, fordi de fra de var føll lærte av sine heste-rollemodeller at de ikke skulle beseire mennesket som leder, og DA tror jeg at hesten begynner å be om at mennesket skal gi den tilbake tryggheten ved å sette den under seg i rang. dersom dette ike skjer, vil hesten gjenta forespørselen om å bli satt på plass med stadig høyere "stemme" helt til den enten blir det vi ser på som farlig og blir avlivet ellere til et menneske kommer inn i livet dens og gir den det den spør om.

Puh Helen... du er pokker meg en hard nøtt:D

LisaFi
08-10-2007, 00:20
Helen: Tja, i alle fall i ekstreme tilfeller. Tror det krever mer IQ å pønske ut diverse måter å kunne teste mennsker, komme seg ut av bokser og inngjerdinger, vurdere HVILKE mennesker det går an å tulle med osv, enn å IKKE gjøre disse tingene, noen sinne i alle fall..?

Lopke
08-10-2007, 00:20
Om å kategorisere hesters intelligens:

og nå er ikke hestepsykologi mitt sterke punkt men ang intelligens og hest så er jo de fleste (med unntak) hester "bare hester" og er et produkt av arv og miljø, og med feil håndtering så kan de fleste blir nervøse nervevrak eller sterke egenrådige staselige dyr..

Mye har vel litt med hvordan hester HAR blitt håndtert før og.. og mye kan rettes på.. da tviler jeg på at dumme hester blir smarte hester og omvendt..

missforstå meg rett..
intelligens kan måles på mange måter.. visst nok 6 generelle intelligenser..

Intelligens (fra latin intellego, å forstå, begripe, innse, avgjøre), i sammenheng med intellekt, er en mental evne til å forstå sammenhenger. Til intelligensen regnes vanligvis muligheten til å resonere, planlegge, løse problem, tenke abstrakt, forstå ideer og språk, kompliserte årsakssammenhenger og muligheten til å lære. Noen regner også hvor raskt man tenker i motsetning til å være langsom i tankegangen, mens andre ikke anser at rask tangegang er et kriterium for intelligens.

Innen psykologien skiller man mellom intelligens og kreativitet, personlighet og visdom. Ulike tider og ulike samfunn og ulike grupper har definert intelligens på ulike vis. Vanligvis menes dog at intelligens, som de fleste andre personlige egenskaper, er en kombinasjon av arv og miljø

Leser man dette ut fra et dyr blir det litt feil i mine ører.. da dyr ikke evner flere av disse egenskapene rett og slett fordi det blir for komplekst..

Tenker da spesielt på at en person som gir rett signal til en hest kan oppfatte hesten som smart fordi den "svarer korrekt" hvor en annen oppfatter en hest som ikke adlyder og kjemper imot som å være smart fordi den ikke lar seg underkue??

Og en person som gir FEIL signal til en hest pga personens lite kjennskap til hestens innlæring, personens manglende kunnskaper på "øvelsen" osv.. kan oppfatte hestens manglende respons som dumhet?? hvor en annen vil oppfatte denne hesten som smart??

Sol
08-10-2007, 00:23

ja, men det tror jeg at de er. de underkaster seg(ikke på en negativ ment måte) lettere hester med større lederskap enn seg selv, og derfor er det lettere for mindre tydelige mennesker også å kontrollere dem.

det er derfor du får tildels tøffe hester hjem til deg vettu mor, fordi du har den attituden du har som sier "ikke faen om du køddr med meg, for da TAR jeg deg"med dine 65 kg:D Ikke alle kan komme hjem til deg og fortelle Ullskaug det og bli TRODD, sant?

For å snu på det da..

Hvorfor tror du noen mennesker har lettere for å få hester lydige og kontrollerbare enn andre?

Er det bare erfaring? det fins mennesker som har jobbet med hest i 40 år som har mindre tak på endel hester enn andre som har holdt på i 3. Hvorfor det?

Harneshaug
08-10-2007, 00:25
Når hester kommer over mennesker i rang, så vil dette føles utrygt for dem, fordi de fra de var føll lærte av sine heste-rollemodeller at de ikke skulle beseire mennesket som leder, og DA tror jeg at hesten begynner å be om at mennesket skal gi den tilbake tryggheten ved å sette den under seg i rang. dersom dette ike skjer, vil hesten gjenta forespørselen om å bli satt på plass med stadig høyere "stemme" helt til den enten blir det vi ser på som farlig og blir avlivet ellere til et menneske kommer inn i livet dens og gir den det den spør om. Sol

Her mener jo jeg at den smarte/intelligente hesten vil tilpasse seg :)
Det er jo smart :D
Mens den som ikke finner sin plass og som fremdeles ikke skjønner helt hva som skal foregå eller som ikke aksepterer sin leder vil teste ut :)

Å for en kul tråd dette ble!!

Harneshaug
08-10-2007, 00:26
[QUOTE=Sol;568361Hvorfor tror du noen mennesker har lettere for å få hester lydige og kontrollerbare enn andre?

Er det bare erfaring? det fins mennesker som har jobbet med hest i 40 år som har mindre tak på endel hester enn andre som har holdt på i 3. Hvorfor det?[/QUOTE]

Tydelighet.
De forstår hva jeg mener, det tror jeg er den eneste forklaringen jeg kan komme på.

Sol
08-10-2007, 00:27
Om å kategorisere hesters intelligens:

og nå er ikke hestepsykologi mitt sterke punkt men ang intelligens og hest så er jo de fleste (med unntak) hester "bare hester" og er et produkt av arv og miljø, og med feil håndtering så kan de fleste blir nervøse nervevrak eller sterke egenrådige staselige dyr..

Mye har vel litt med hvordan hester HAR blitt håndtert før og.. og mye kan rettes på.. da tviler jeg på at dumme hester blir smarte hester og omvendt..

missforstå meg rett..
intelligens kan måles på mange måter.. visst nok 6 generelle intelligenser..

Intelligens (fra latin intellego, å forstå, begripe, innse, avgjøre), i sammenheng med intellekt, er en mental evne til å forstå sammenhenger. Til intelligensen regnes vanligvis muligheten til å resonere, planlegge, løse problem, tenke abstrakt, forstå ideer og språk, kompliserte årsakssammenhenger og muligheten til å lære. Noen regner også hvor raskt man tenker i motsetning til å være langsom i tankegangen, mens andre ikke anser at rask tangegang er et kriterium for intelligens.

Innen psykologien skiller man mellom intelligens og kreativitet, personlighet og visdom. Ulike tider og ulike samfunn og ulike grupper har definert intelligens på ulike vis. Vanligvis menes dog at intelligens, som de fleste andre personlige egenskaper, er en kombinasjon av arv og miljø

Leser man dette ut fra et dyr blir det litt feil i mine ører.. da dyr ikke evner flere av disse egenskapene rett og slett fordi det blir for komplekst..

Tenker da spesielt på at en person som gir rett signal til en hest kan oppfatte hesten som smart fordi den "svarer korrekt" hvor en annen oppfatter en hest som ikke adlyder og kjemper imot som å være smart fordi den ikke lar seg underkue??

Og en person som gir FEIL signal til en hest pga personens lite kjennskap til hestens innlæring, personens manglende kunnskaper på "øvelsen" osv.. kan oppfatte hestens manglende respons som dumhet?? hvor en annen vil oppfatte denne hesten som smart??

men det du argumenterer på her er begrepet intelligent. Og det HAR jeg allerede forklart.. i denne sammenhengen bruker jeg ordet intelligent i mangel av et bedre, og jeg mener "evnen til å lede".

innunder evnen til å lede mener jeg at det ligger evne til å ta avgjørelser, mot, styrke(fysisk og psykisk), evne til å vurdere situasjoner osv.. Altså: hestelige egenskaper som trengs for at de skal være i stand til å lede en hesteflokk.(men som domestiserte hester selvssagt vil forsøke å bruke på mennesker da de på en måte er tvunget til å se på oss som en del av flokken)

LisaFi
08-10-2007, 00:28
[QUOTE=Lopke;568360]

[I]Intelligens (fra latin intellego, å forstå, begripe, innse, avgjøre), i sammenheng med intellekt, er en mental evne til å forstå sammenhenger. Til intelligensen regnes vanligvis muligheten til å resonere, planlegge, løse problem,

Æsj, der ødela jeg sitatruten, men dere ser at dette er fra Lopkes innlegg... :)

DISSE tingene synes jeg avgjør om hester er intelligente eller ei. Hester som forstår at manglende tikking fra gjeteren betyr fritt fram for å tøye gjerdet--? Hester som løfter av grinda etter håndtaket, unngår strømmen og labber ut? Hester som lærer seg å få av slåen på døra for å komme til og stjele fôr?

Jo, de er mer intelligente enn dem som IKKE gjør slikt, mener jeg.

Harneshaug
08-10-2007, 00:28
Helen: Tja, i alle fall i ekstreme tilfeller. Tror det krever mer IQ å pønske ut diverse måter å kunne teste mennsker, komme seg ut av bokser og inngjerdinger, vurdere HVILKE mennesker det går an å tulle med osv, enn å IKKE gjøre disse tingene, noen sinne i alle fall..?

Det kaller jeg å kjede seg, å ape etter det de ser vi gjør når vi åpner porter.. de går jo ut og inn der hver dag, skal da ikke være mye inteligent for å skjønne det?
Å tulle med enkelte mennesker er ikke hestens intelligens men menneskets dårlige lederskap eller utydelighet ...
(mener jeg :) )

Holbytla
08-10-2007, 00:29
Da er Kronprinsessen superintelligent, haha!

Råinteressant diskusjon folkens. Det må jeg si.

Mvh Holbytla

Harneshaug
08-10-2007, 00:31

Det er forskjell på hvordan hest og person oppfatter HVERANDRE og DET er vesentlig!!!
For meg ble DETTE essensen, DET kan tygges litt på :)

Lopke
08-10-2007, 00:32
Hester lærer av å feile og oppleve seier.. de planlegger ikke..
Om en hest lærer fortere enn andre kan ha like mye med rytters/eiers signaler som hestens evner til å lære.
Helen var også inne på kjedsomhet..er veldig enig i dette.

Sol
08-10-2007, 00:33
Sol

Her mener jo jeg at den smarte/intelligente hesten vil tilpasse seg :)
Det er jo smart :D
Mens den som ikke finner sin plass og som fremdeles ikke skjønner helt hva som skal foregå eller som ikke aksepterer sin leder vil teste ut :)

Å for en kul tråd dette ble!!

Og jeg mener det motsatte. fordi hester i det fri lever og ånder for å hevde seg. de sterkeste i en flokk vil alltid klatre. Den aller sterkeste vil klatre høyest og bli sjef. dersom alle de intelligente hestene hadde funnet ut at "næh, vi tilpasser oss heller, for det er ikke så slitsomt" så ville nok ikke hesten ha overlevd, fordi da måtte de jo hatt rådslagning og blitt enig hver gang det dukket opp en puma som ville spise dem:)"eh.. er dere enig i at den der ser litt sulten ut? skal vi stikke?" JADDA, satt på spissen!

jeg mener derfor at de hestene som gjør minst motstand gjør det fordi de ikke evner å finne på mer bøll, og derfor finner ut at menneseker er altfor hard kost for dem. mange av disse hestene er jo også midt på i flokken. nederst og øverst er "bråkmakerne" de som prøver seg, fordi de er for smarte til å klare å la være å se om de bare kan klatre et par hakk opp her i verden.

de som IKKE klarer det får såpass mye juling av de som klatrer at de havner helt på bunn og alle de på midtsjiktet får lov til å le av de og sparke litt på de for å føle seg kule:D

(nå begynner Sol å bli trøtt. Altfor trøtt til sånn hjernevridning som dette, så nå pusser jeg tanna og kommer sterkere tilbake i mårra:D)

LisaFi
08-10-2007, 00:34
Lopke: Er du helt sikker på at hester ikke kan planlegge? Det er IKKE jeg?

Lopke
08-10-2007, 00:39
Lopke: Er du helt sikker på at hester ikke kan planlegge? Det er IKKE jeg?

ja det mener jeg..
Det er også gjort forsøk med dette. bland annet av equestrian behaviour center i australia med masse resultater på akkurat dette..
Om du leser noe av Andrew McLean (han har skrevet flere bøker)
Hva skulle en hest kunne planlegge?? som ikke er respons på et signal eller en situasjon?

Harneshaug
08-10-2007, 00:42
Og jeg mener det motsatte. fordi hester i det fri lever og ånder for å hevde seg. de sterkeste i en flokk vil alltid klatre. Den aller sterkeste vil klatre høyest og bli sjef. dersom alle de intelligente hestene hadde funnet ut at "næh, vi tilpasser oss heller, for det er ikke så slitsomt" så ville nok ikke hesten ha overlevd, fordi da måtte de jo hatt rådslagning og blitt enig hver gang det dukket opp en puma som ville spise dem:)"eh.. er dere enig i at den der ser litt sulten ut? skal vi stikke?" JADDA, satt på spissen!

jeg mener derfor at de hestene som gjør minst motstand gjør det fordi de ikke evner å finne på mer bøll, og derfor finner ut at menneseker er altfor hard kost for dem. mange av disse hestene er jo også midt på i flokken. nederst og øverst er "bråkmakerne" de som prøver seg, fordi de er for smarte til å klare å la være å se om de bare kan klatre et par hakk opp her i verden.

de som IKKE klarer det får såpass mye juling av de som klatrer at de havner helt på bunn og alle de på midtsjiktet får lov til å le av de og sparke litt på de for å føle seg kule:D

(nå begynner Sol å bli trøtt. Altfor trøtt til sånn hjernevridning som dette, så nå pusser jeg tanna og kommer sterkere tilbake i mårra:D)

Det er jo ikke det smarteste å slite seg ut på kamp fremfor å bli beskyttet å leve et langt og trygt liv?
Om du går ut i kamp har du ikke tiltro til lederen din, stoler du på at lederen tar deg trygt frem til neste sommer lar du det forvære slik...
Hingst kan nok fungere anderledes, iom parring, men der kommer vel ikke vi helt inn i bildet...
Dette gjelder vel generelt?

Jeg liker ikke å kalle brorparten av problemhestene intelligente av den enkle grunn at de hadde ikke vært problemhester i andres eie.
Hadde de da vært mindre intelligente?
Kan ikke for mitt kjære liv være enig i at en lite medgjørlig hest er MER intelligent enn en som faktisk oppfatter og respekterer de signaler man gir den, er.
Det går på oss som mennesker og ledere mer enn på hesten.

Som mennesker kommer i mange utgaver gjør også hester det.
Det er trist at snille kjekke hester blir betegnet som mindre intelligente fordi de vil gjøre lederen til lags, mens bortskjemte uroræver skal fremstå som smarte...

Er rolige, høflige, veloppdradde barn mindre intelligente enn skrikerungene? (jada, det er lov.....)

LisaFi
08-10-2007, 00:43
Lopke: Tror du ikke ville hester kan resonnere seg fram til løsninger på "problemer" eller tasks uten stimuli fra mennesker? Avlshingsten LykkeGutten LØFTET av øverste tråden på luftegården sin for å komme ut på jordet der det var grønt. Dette så han bli gjort maks to ganger om dagen, på tur ut og på tur inn. Begge tider var han ganske oppspilt og ropte til hopper, lette etter mat etc, og var særdeles lite opptatt av å studere menneskenes håndtering av grinda for senere å ape etter.

Tilfeldig?

Han ble observert med håndtaket I MUNNEN flere ganger, da vi prøvde å finne ut av hvordan han kom seg ut med strømmen på...

Harneshaug
08-10-2007, 00:46
Det tror jeg han SÅ ble gjort ja, hester senser jo godt strøm og han merket vel at det var fritt for strøm i håndtaket, hvor han så leieren holdte :)

LisaFi
08-10-2007, 00:49
Så to ganger om dagen, mens hesten er opptatt med andre ting, er mer enn nok? Tyder ikke det på mer intelligens enn dem som aldri skjønner poenget da?

Harneshaug
08-10-2007, 00:51
Nei, det tyder på mer pågåenhet... hvordan vet du at han ikke har prøvd seg frem, fått støt, prøvd rundt omkring på gjerdet til han kjente at håndtaket ikke ledet?
Han ville ut, har all verdens med tid og lite annet å finne på.
Jeg tror ikke han tenkte aha... det er et håndtak, det er i plast, det er bare metall som leder strøm, da kan jeg ta i det :)

Holbytla
08-10-2007, 00:56
Jeg tror også det (har utbryterhest..) at det dreier seg om pågåenhet og en aldri så liten smule selvsikkerhet som en eller annen nevnte tidligere. Når signalene (enten det dreier seg om strømstyrke eller tydelighet fra heste/menneskeleder), da tror jeg de gir seg. Til det byr seg en anledning igjen.. Tviler på at lederskap er etablert en gang for alle.

Mvh Holbytla

LisaFi
08-10-2007, 00:58
Nei, det tyder på mer pågåenhet... hvordan vet du at han ikke har prøvd seg frem, fått støt, prøvd rundt omkring på gjerdet til han kjente at håndtaket ikke ledet?
Jeg tror ikke han tenkte aha... det er et håndtak, det er i plast, det er bare metall som leder strøm, da kan jeg ta i det :)

Han vet vel ikke om metall og strøm, håper jeg.. :lol:

Men at han i det hele tatt PRØVER der andre hester ikke skjønner BÆRA? De KJENNER jo om det er strøm eller ikke, men hvor mange satser "strøm i nesa" på at mulen faktisk får plass inni håndtaket, for deretter å hekte kroken nøyaktig og pent av og unna?

Blivira hoppet ut av luftegård for å fange grønt gress, de andre tre avslhoppene sto dumt innenfor gjerdet og furtet? DA må det skje en viss "planlegging" også, for det skjedde nemlig aldri når det var folk i stallen, en nabo som tilfeldigvis fikk øye på rømlingen i fiiint svalestup over gjerdet. (Løs fjerde morgen på rad...). Mystiske greier med helt gjerde, alle andre hster på plass, strøm på osv... Artig vår, det der forresten.. Mye løse hester, hihi.. :lol:

Harneshaug
08-10-2007, 01:23
Sitert fra Andrew McLean:

Ingen korrekt utført vitenskapelig undersøkelse har til dags dato vært i stand tyil å demonstrere evnen til å ressonere eller til iniktsful tankegang hos hesten.
Alle øyenstyntlige kloke handlinger som hester med stor regelmessighet utfører feks. den Houdini-lignende ponni som kan åpne dører kan forklares ved betingning og ikke ved ressonemang.
Innenfor forskningen skal 4 kriterier oppfylles som bevis for høyere mental kapasitet som feks. evnen til å ressonere, hos dyr.

1. Evnen til å herme ny motorisk adferd demonstrert av et annet dyr.
2. Evnen til å løse NYE problemer ved første forsøk
3. Evnen til å lære å finne veien i en labyrint
4. Evnen til å forme konsepter

Som de fleste andre gressetende dyr er hester ikke i stand til å utføre noen av de 4 kriteriene nevnt ovenfor.
Vitenskapelige undersøkelser har vist at hester er ute av stand til å lære NY adferd ved å iakta en annen hest utføre den.
"Selv om hester er veldig motivert for å oppnå for/mat, lærer sultne hester feks IKKE å trykke på en pedal for å få adgang til for ved å iakta den andre hesten som har lært å trykke på pedalen.
De lærer ved forsøk feil!

Mine egne undersøkelser har vist at hester IKKE blir mindre redde for en skremmende ting ved å iakta andre hester gå rolig forbi stedet.
Jeg referere her spesielt til det å lære en NY adferd ved iaktagelser.
De fleste pattedyr er i stand til å herme de adferdsmønstre som er en medfødt del av deres adrefrdsreportoar.
Dette kalles sosial fasilitering eller smittsom adferd og er det samme som min motivasjon til å gjespe når jeg ser andre gjespe.
Sosial fasilitering hos hester omfatter det å bli nervøs når de ser andre bli nervøse og legge seg ned og reise seg opp når andre gjør det og følge flokken- det iinstinkt, som tillater flokkvandring og gruppesammenhold.
Innlæring av iaktagelse er kun et bevis for ressonemang når den tillatte adferd er en ny handling.

Forskningen viser også at hester ikke er gode til å løse nye problemer. I forsøk som kalles omvendte diskriminasjonsforsøk presenteres hester for valg mellom 2 forspanner, hvorav den ene inneholder for mens den andre er tom.
Først lærer hesten å vende tilbake til det spann hvor den først fant for. Når den har lært hvor foret er anbringes den i det andre spann.
Hvoretter den skal finne det nye stedet samt fortsette å oppsøke det nye spannet. Når dette er skjedd endres plasseringen av foret igjen.
etc etc.
Noen dyr som sjimpanser lærer fort å søke etter foret i den andre spannen men hester er veldig langsomme til å forstå konseptet.
Å lokalisere gress og urter krever ingen spesiell strategi, hvilket vil si at hester aldri har hatt bruk for de høyere mentale evner som vi tar for gitt.

Hesten utmerker seg heller ikke i labyrintforsøk hvor den skal huske hvordan den når frem til et mål, mange anekdoter fra det virkelige liv bekrefter dette.
Professor Warring fra Southern Illinois University beretter om en flokk ville hester som døde av tørst fordi de ikke klarte å gå rundt om et gjerde som var blitt plassert tvers over den rute de var vant til å følge for å komme til vanningsstedet.

I tidsskriftet Equine Behaviour beskrives hvordan en flokk hester var ute av stand til å nå over til resten av flokken som de var blitt adskildt fra via et gjerde.
Til tross for at det var en åpning i den ene enden av gjerdet stod de bare å vrinsket til hverandre desperate etter å komme sammen i stedenfor å gå bort til åpningen i gjerdet, også selv om de alle gjentagende ganger hadde blitt ført gjennom den.
Og da det endelig lyktes for en enkelt hest å finne gjennom åpningen var de andre stadig ikke i stand til å føre deres eksempel.
Når hester har lært å utføre den slags ahndlinger ved forøk-feil metoden er de som regel i stand til å løse tilsvarende problem ved senere anledninger.
Men eksperimentelle undersøkelser viser tydelig at de ikke kan "se" løsninger uten forutgående øvelser.
De kloke ting som hester har kunnet utføre som å åpne forskjellige lukkemekanismer på dører utfører de IKKE pga av innsikt men pga av forsøk-feil innlæringer.

Det som gjør oss forskjellige fra hester er at du og jeg kan utføre forsøkene og feilene i våre hoder/tanker. "

Dette var mye å skrive håper dere leser godt :D
Fantastisk bok "Trening av hester på hestens premisser" av Andrew McLean

Harneshaug
08-10-2007, 01:33
Om dere tviler eller vil komme med motargumenter på hva alle DERES hester kan og ikke kan, hvor spesielle DE er osv sjekk denne
http://www.aebc.com.au/home
Jeg diskuterer ikke data med Bill Gates :D

Holbytla
08-10-2007, 01:36
Råinteressant igjen.

Eksempel på manglende evne til problemløsning: Har hestene i et ganske stort gjerde. De er kjent der, dvs de er kjent i henholdvis den ene delen, der de har gått i sommer og i den andre delen som er et stor mark som jeg bruker etter sisteslåtten. Nå har jeg altså gjerdet inn alt til et stort område. Det er litt skog og en bekk som renner gjennom "sommerdelen".

Når jeg henter en hest, går gjerne de andre etter, altså de går gjennom over stormarka, over bekkebrua, inn i skogen og opp til den celen der se ser stallen. Der er det også en åpning nemlig.

Om jeg da slipper hesten inn åpningen på stormarka etterpå, står de bare og hyler til hverandre over bekken. Ingen trasker seg nedover henholdsvis skogen eller marka for å treffes. Niks, jeg må altså inn, grabbe til meg en eller annen, leie avsted for å nå resten. DA først kommer alle i fullt firsprang, lykkelig over å ha fått styrkene samla igjen. Men jeg må visst hjelpe til litt. Når dette er gjort mange nok ganger, da fikser de det vel selv, vil jeg tro. Om jeg ikke hadde gjort det, hadde det nok stått og glodd over de få metrene på hverandre i timesvis. Uvisst. Jeg kan jo se etter en dag.. Da tror jeg de hadde møttes mer eller mindre tilfeldig og ikke fordi de hadde tenkt ut at det var lurt å gå dit eller dit.

Mvh Holbytla

Harneshaug
08-10-2007, 01:43
Se der Liv, du har funnet det ut allerede du! :D
De kan ikke være mye intelligente hestene dine :lol:
Jeg tror man ofte går rett i fella ved å tillege hesten menneskelige egenskaper basert på misfortåelser og dermed kalle de intelligente...
Spennende!

Lopke
08-10-2007, 01:44
litt info om Andrew McLean om noen lurer på hvem denne luringen er..

Andrew McLean har en ph.d. i etologi med speciale i hesteadfærd. Han begyndte at ride i en alder af tre år og har en fortid som toprytter i military, hvor han repræsenterede Australien ved internationale stævner. I dag driver han sammen med sin kone The Australian Equine Behaviour Centre i Victoria, Australiens største undervisningssted inden for hestetræning og -adfærd.

Med sig har han sønnen, Warwick, som netop har færdiggjort et træningsophold hos Kyra Kyrklund. Warwick McLean er særligt interesseret i ridningen af problem og -ungheste, og er kendt som en følsom og frygtløs rytter, der kan overføre sin egen ro til selv den varmeste problemhest.

Andrew McLean er selv konkurrencerytter, og har bl.a. repræsenteret Australien internationalt i military. Desuden har han redet både spring og dressur på FEI-niveau. Han er biolog, og har skrevet sin PhD i hestens indlæringspsykologi. Afhandlingen "Hestens mentale processer og deres konsekvenser for træningen" blev publiceret i tidsskriftet Applied Animal Behaviour Science. Han er desuden én af talerne ved det kommende Global Dressage Forum, ligesom han rådgiver FEI.

Inspirador
08-10-2007, 01:53
Jeg lurer på en ting, hva er intelligens?
Hva som er en intelligent hest varierer vel ut fra hva man vil oppnå og hva man ser etter. Hva som er hovedmålet avgjør om det er den eller den handlingen er den mest intelligent, og man kan diskutere evig om hvem som er smartest, - den som gir etter og risikerer lite, eller den som setter seg opp mot ”øvrigheten” og risikerer mye.

Rent instinktivt er hovedmålet for alle arter reproduksjon og overlevelse, men det er ikke lenger hovedmålet for den tamme hesten. Ting ligger til rette for de mest elementære tingene som å ikke bli spist, skaffe mat, vann, oppgjør hingster i mellom, (generell rang) derfor er det helt andre ting som avgjør om hesten er intelligent. Bruksområdet for hesten har også forskjellige krav til intelligens, en som er intelligent i en situasjon/bruk, er det ikke i en annen.

Hester er svært tilpassningsdyktig, og sammen med avl har vi laget hester som ikke har så mange instinkter. Dagens ”smarte” hest ville hatt dårlige sjanser til og overlevd i naturen, fordi det ikke er der den har sin intelligens lenger men på helt andre områder.

På hunderaser er dette nesten enda tydligere. En smart harehund ville blitt en heller usmart gjeterhund. Den er avlet for å jobbe på egenhånd, uten hjelp av fører, mens gjeterhunden jobber hele tiden i nært samarbeid med fører og hadde dugd heller dårlig på harejakt. Hvem er mest intelligent? *begynner å bli seint, så da lurer man på mye rart*:rolleyes:

Holbytla
08-10-2007, 01:54
Hehe, dumskaller hele gjengen! Men, så er de jo arabere også da, som kjent er de jo så teite atte ;).

Nei, alvorlig talt, dette er skikkelig moro å lese om, for det er lett å tenke seg at en krangevoren hest er det fordi den er smart. Prøver å lure oss liksom. Den gjør da vel ikke det? Men vi bruker mennesketermer for å forklare dyr (selvfølgelig gjør vi det, det er jo det vi kan, hehe), men det blir lett misforstått tror jeg. Men, altså, tro om man har funnet ut om noen individer eller raser ER raskere i oppfattelsen enn andre? Hvorfor noen blir ledere i flokken f.eks?

Mvh Holbytla

Holbytla
08-10-2007, 02:03
Hmm, Insirador: Mener du at om vi slipper en spesialisert travhest og en spesialisert spranghest f.eks ut i ødemarka, ville den ene overleve med flokken bedre enn den andre? Eller at en hest det ikke er "gjort" så mye med, at den ville klare seg bedre?

Tror ikke instinktene er avlet bort overhodet jeg. Spise, hvile, finne ly og "ha seg" tror jeg nok de fleste tamhester som hadde blitt sluppet avsted hadde fikset.Hunder er vel enda mer avlet for ulik bruk enn hester, det har jeg lite greie på.

Mvh Holbytla

Harneshaug
08-10-2007, 02:04
[QUOTE=Inspirador;568488]Jeg lurer på en ting, hva er intelligens?
Hva som er en intelligent hest varierer vel ut fra hva man vil oppnå og hva man ser etter. Hva som er hovedmålet avgjør om det er den eller den handlingen er den mest intelligent, og man kan diskutere evig om hvem som er smartest, - den som gir etter og risikerer lite, eller den som setter seg opp mot ”øvrigheten” og risikerer mye.

Egentlig ikke om man skal tro den som har doktorgrad i slikt.
Intelligens ER allerede definert, det er ikke opp til oss. Hesten oppfyller ikke de 4 kriteriene som tidligre nevnt og kan ikke sammenlignes med hund/rotter osv da de ikke har de ressonerende evnene som skal til for å løse oppgaver av ulik art.

Harneshaug
08-10-2007, 02:05
Tror ikke instinktene er avlet bort overhodet jeg. Spise, hvile, finne ly og "ha seg" tror jeg nok de fleste tamhester som hadde blitt sluppet avsted hadde fikset.
Mvh Holbytla

Det er jeg enig i! Eller som Marianne så fint formulerte det "Ete, drikke og pule klarer de"... :D

Lopke
08-10-2007, 02:13
Om man som person oppfatter intelligens som slik Andrew McLean gjør og en annen oppatter intelligens som han mener er instinker, som å prøve å finne mat, parre seg, stikke av fra farer så blir vi nok aldri enige.. for jeg mener og dette er instinkter som vi ikke kan avle vekk..

Ellers ville da ikke dagens ridehest synes at en situasjon var skremmende når dens forfædre har opplevd like situasjoner..

Dagens ridehest har da ikke intelligente egenskaper som en villhest ikke har? isåfall hvilke? Har den instinker som en utemmet ridehest hest ikke har?

Jeg forstod vel egentlig ikke helt innlegget ditt Hilde..
Hva er avlet vekk??

Inspirador
08-10-2007, 02:27
Hmm, Insirador: Mener du at om vi slipper en spesialisert travhest og en spesialisert spranghest f.eks ut i ødemarka, ville den ene overleve med flokken bedre enn den andre? Eller at en hest det ikke er "gjort" så mye med, at den ville klare seg bedre?

Tror ikke instinktene er avlet bort overhodet jeg. Spise, hvile, finne ly og "ha seg" tror jeg nok de fleste tamhester som hadde blitt sluppet avsted hadde fikset.Hunder er vel enda mer avlet for ulik bruk enn hester, det har jeg lite greie på.

Mvh Holbytla

Jeg er overbevist om at mange av de naturlige instinktene til hesten er dempet i tamhesten, og at de ikke ville klart seg så godt som villhester. Selvfølgelig ville utvelgelsen begynt på nytt, og de sterkeste overlever, men til å begynne med tror jeg at utvelgelsen hadde tatt store innhogg.

Tamhesten pr. i dag har blitt utvalgt ut fra helt andre kriterier enn villhesten, og det finnes betydlig færre som "egner" seg til livet som villhester. Etter min mening er det store raseforskjeller på hest, og at en fjording ville klart seg bedre enn en engelsk fullblodshest, ville nå jeg turt å satse pengene mine på.

Harneshaug
08-10-2007, 02:44
Tildels enig men det spørs jo hvor? Var det en plass de måtte løpe fort for å slippe unna rovdyr hadde vel ikke fjordingen vunnet :)
Men igjen mener jeg at inteligens ikke har med overlevelsesinstinkt å gjøre og at det dermed blir feil å kategorisere hester i mer eller mindre inteligent.
Mer eller mindre lærevillig JA men som vist i forskningen går det ikke fort og de blir ikke kategorisert som intelligente.
De har jo mange positive sider og det som er så fint er at han overfører sin forskning til ridningen, hvordan man kan få bedre komunikasjon med hesten både fra ryggen og bakken.
Et helt annet opplegg en nymotens NH. Gleder meg til å lese hele boken.
(jeg må bare slå et slag for de snille :D)

Sol
08-10-2007, 07:50
Sitter her å knurrer litt i morgentimene jeg, fordi dere diskuterer begrepet intelligens som om det er intelligens på lik linje med den intelligens mennesker har...(nboe som dere gjerne må gjøre for min del egentlig) ETTER at jeg minst TO ganger har forklart at med ordet intelligens i denne sammenhengen her mener jeg : evnen til å være en leder" og har forklart hva jeg mener er lederegenskaper hos en hest:)

Føler at dere her sitter å flisespikker i forhold til et begrep som jeg har brukt i mangel på et annet ord for "å være et lederemne" fordi jeg ikke fant et annet ord enn "intelligent".

om det ikke er det dere gjør, må dere gjerne fortsette.(noe dere garantert gjør uansett, men nå har jeg nok en gang forklart hva jeg i denne sammenhengen legger i ordet intelligens:D)

De fleste hestetrenere jeg har lest filosofiene til, som Henry Blake, monty roberts, linda tellington jones, peer Werner vogel osv, som er opptatt av hestens psykiske funksjoner er dog enige i det faktum at "intelligente"(altså flokksterke hester) er vanskeligere å sette under seg for et menneske, og at de dermed krever en tydeligere menneskeleder for å fungere.

På denne tiden av døgnet har jeg ikke tid til å finne beviser for min påstand, men er dere kverulerende nok, skal jeg gjøre det i kveld:lol:

Forøvrig er dette en av højdarne på fh den siste tiden når det kommer til diskusjon:D

Chevaleresse
08-10-2007, 10:19
Veldig mange bra inlegg her! Boken som Harneshaug referer til er bestilt:D

Kan det være slik at hester som vi mennesker oppfatter som intelegente er de som er veldig følsomme for omgivelsene sine og som får med seg alt som skjer, selv om det enkelte ganger ikke ser slik ut? Min åring f.eks. Han scanner omgivelsene sine hele tiden, og tror ikke noe enda har kommet overraskende på han. Selv om han speider på noe i horisonten, så får han med seg det jeg gjør allikevel. Har endel ganger testet dette da det ser ut som at han ikke følger med i det hele tatt og kommer til å gå meg ned om jeg stopper brått. Dette har enda ikke skjedd... Han er helt klart en hest som i feile hender vil bli en problem hest. Hver minste lille feilvurdering fra min side oppfatter han, og om timingen min ikke er riktig eller jeg ikke er konsekvent nok i håndteringen, så prøver han å tøye grensene mine. Jeg er overbevist om at han kommer til å ta over alfaposisjonen i flokken når han vokser seg til. Men det kan nok være at Boz fortsatt vil ha en lederposisjon allikevel da han har større erfaring i å lede flokken dit det er mat osv.

Og så har nok de hestene som oppfattes som smarte en større trang til å utforske omgivelsene sine, og på dem måten finner de ut hva som er lurt, og hva som ikke er det. Gjennom førsøk og feiling som Harneshaug og flere skriver.

Hesten til venninnen min er god på dette. hun leter stadig etter smarte måter å komme seg ut av gjerdet for å spise gress. Har sett henne scanne strømtråden ved å la værhårene berøre strømtråden bl.a. I tillegg fant hun ut at ved å tråkke på plastpålene kom hun seg ut uten å få strøm. En hest som har funnet en metode for å komme seg ut, tror jeg stadig vekk vil teste ut nye metoder, og vil dermed oppfattes som resonnerende når den greier å komme seg ut til tross for de mottiltakene vi setter i verk.

Mvh Torill

Sol
08-10-2007, 10:28
Veldig mange bra inlegg her! Boken som Harneshaug referer til er bestilt:D

Kan det være slik at hester som vi mennesker oppfatter som intelegente er de som er veldig følsomme for omgivelsene sine og som får med seg alt som skjer, selv om det enkelte ganger ikke ser slik ut? Min åring f.eks. Han scanner omgivelsene sine hele tiden, og tror ikke noe enda har kommet overraskende på han. Selv om han speider på noe i horisonten, så får han med seg det jeg gjør allikevel. Har endel ganger testet dette da det ser ut som at han ikke følger med i det hele tatt og kommer til å gå meg ned om jeg stopper brått. Dette har enda ikke skjedd... Han er helt klart en hest som i feile hender vil bli en problem hest. Hver minste lille feilvurdering fra min side oppfatter han, og om timingen min ikke er riktig eller jeg ikke er konsekvent nok i håndteringen, så prøver han å tøye grensene mine. Jeg er overbevist om at han kommer til å ta over alfaposisjonen i flokken når han vokser seg til. Men det kan nok være at Boz fortsatt vil ha en lederposisjon allikevel da han har større erfaring i å lede flokken dit det er mat osv.

Og så har nok de hestene som oppfattes som smarte en større trang til å utforske omgivelsene sine, og på dem måten finner de ut hva som er lurt, og hva som ikke er det. Gjennom førsøk og feiling som Harneshaug og flere skriver.

Hesten til venninnen min er god på dette. hun leter stadig etter smarte måter å komme seg ut av gjerdet for å spise gress. Har sett henne scanne strømtråden ved å la værhårene berøre strømtråden bl.a. I tillegg fant hun ut at ved å tråkke på plastpålene kom hun seg ut uten å få strøm. En hest som har funnet en metode for å komme seg ut, tror jeg stadig vekk vil teste ut nye metoder, og vil dermed oppfattes som resonnerende når den greier å komme seg ut til tross for de mottiltakene vi setter i verk.

Mvh Torill

Jeg tror det. Og det er dette jeg mener når jeg bruker "intelligent" i mangel av et bedre begrep. kall det utholdende, utforskende, kall det gjerne og nerve(men ikke negativt)

jeg mener at en hest som skal kunne fungere som leder for mange andre hester må være mer årvåken, mer følsom, mer modig, mer nyssgjerrig enn andre hester. generelt sett bare være MER omd ere skjønner. OG jeg tror dette er hester som gir oss mennesker utfordringer, fordi de skal sjekke og undersøke og lure på og må lære mer, og man må variere treningen mer.

Bajas feks kunne vært en sånn hest, men fordi han tipper over i for redd, for følsom, ikke modig nok og div andre så havner han nederst på rangstigen om det dukker opp en annen hest som har lederegenskaper. kanskje fordi han aldri slutter å prøve å utfordre lederen? kanskje fordi han på grunn av sin følsomhet roper "ulv, ulv" og til slutt er det ingen som tror han? Aner ikke, bare ser at det skjer gang på gang her.

Holbytla
08-10-2007, 11:17
Hehe, flisespikkeri er da moro, Sol! Jeg bare tvinner på det dere andre skriver, for jeg har lest forsvinnende lite litteratur (noe jeg til en stadighet lover meg sjøl å begynne med :).)

Chevalersesses venninnes hest (puh) minner kraftig om min utbryterhest. Har observert henne snike langs tråden (e) og smyge seg mellom og ut. Det er jeg redd for at hun kommer til å fortsette med når hun bare kan. Om hun blir en leder som voksen? Vet ikke helt jeg, når mye av energien brukes til sånt. Men i hesteverdenen er det vel en lur måte å skaffe mat på, så, hmmm. Hun virker jo ellers som en trygg og selvsikker hest som ikke går av veien for testingtesting på meg heller. Så tror vi har en sånn type der, som mer enn andre MÅ ha klare beskjeder.

Om Inspirador har rett; da er vel f.eks fjordingene mer intelligente (bruker nå det begrepet jeg nå da) enn blodshester da? Om de ville kunne klare seg bedre i naturen? Om vi går ut ifra at det å finne mat osv går på intelligens og ikke instinkt? Om det er tilfelle, da har Ingvild en utfordring når det gjelder Karisma ja, hihi.

Men, det er vel heller robusthet det går på?

Nå ser jeg det er blitt opprettet en ny tråd om noe av det samme (vi snakker jo litt bort tråden til Ingvild..), men tenk om følgende: Om det er slik at hesterasene er blitt så spesialisert. Da måtte man jo ha sluppet fjordingene løs i Skandinavia, araberene i Midtøsten osv. Og hva med alle de andre varmblods- og kaldblodrasene? Hvor ville de ha trivdes best? Det ville jo være urettferdig å slippe en fullblods på Hardangervidda og en islandhest i Sahara? OM det er riktig at instinkter og evne til overlevelse til en viss grad er avla bort? Hva med arabere avlet i Europa i generasjoner og ikke i Midtøsten? Hvor ville de ha hatt størst sjanse?

Dette ble visst fryktelig rotete og mye på en gang, menmen.

Mvh Holbytla

LisaFi
08-10-2007, 16:46

Jodajoda, skjønner hva du mener, og da diskuterer man vel definisjonen av "intelligens". Men hva kaller man denne pågåenheten med et annet ord, da? Evnen til å ta initiativ, utforske mulighetene for å oppnå goder; det være seg drikke, mat eller sex? :lol: Det at noen HAR det, andre ikke har det? Er det sånn at det er bare hester høyt på rangstigen (sterk selvbevissthet?) som gjør slike ting, har noen lagt merke til om det er tilfelle?

Det at NOEN hester finner det verdt bryet, mens andre ikke engang øyensynlig enser muligheten for dette?

Hva vil dere kalle det som skiller "utforskerhester" fra "prøver aldri" hester?
Jeg synes det er veldig interessant med hester som gjør spesielle ting uten videre foranledning, hva er det som gjør disse hestene annerledes enn andre? Bare preg, miljø? Ikke noe arv?

Hva med "nerve" som Marianne nevner? Eller "selvbevissthet"?

For meg må jeg i alle fall si at hester med utforskertrang og selvbevissthet OPPFATTES som mer intelligente, rent kognitivt, enn andre hester; pår grunn av dette "it" som driver dem til å prøve ting. Om de ER målbart mer "intelligente" er vel en annen sak.

mallilen
08-10-2007, 19:30
Intelligens måles vel utfra evnen til å finne logiske løsninger? Slik sett kan vel de færreste hester kalles intelligente.
i mine øyne er en intelligent hest en hest som hele tiden prøver å finne løsninger, stort sett løsninger som gagner HESTEN for hva det enn måtte være, og ikke rytter eller kusk.
De smarte hestene er de som sluntrer mest unna, og de gjør det gjerne på en måte som folk ikke oppdager så lett.

Det er også disse hestene som ikke "bråflyr" gjennom gjerdet, men ser etter andre utveier som fører til at de IKKE får en karamell av tråden på tur gjennom.
Disse hestene er, etter min erfaring, de hestene som lettest kjeder seg under ridning, f.eks. Gi dem en utfordring der de må "bruke huet" litt, så er de straks mer interesserte og villige.

Det er også de intelligente hestene som lyser mest opp når de får ros for godt arbeid :"Damn!I'm good!" lyser liksom av dem.

De intelligente hestene har vel også lettest for å bli stresset og nervøse, rett og slett på grunn av mangel på utfordringer.

Jeg hadde en vallak hjemme engang som var helt utrolig smart. Han visste når det ikke var strøm i tråden, og var ikke sen om å dra gjennom gjerdet vinterstid. Han kom alltid tilbake da det nærmet seg fôring.
Etter å tilfeldigvis ha glemt igjen et par bruskasser på jordet etter litt hopping, fant hesten en måte å underholde seg selv på: Han tok tak i bruskassa og løp avgårde. etterhvert som han fikk teken på dette vippet han kassa opp på hodet og stormet mot de andre hestene og skremte vannet av dem. Det så nesten ut som om han lo for seg selv da han gjorde dette.
Jeg syntes nok det virket bra tilfeldig dette han drev med, men da han endag kom og prøvde å plassere den ene kassa oppi den andre var det tydelig at han hadde en plan med dette. Hva vet jeg ikke, for han ga opp etter en stund, og tok til å løpe mellom trærne med ene kassa i stedet. :lol:

Utbrytingen tok slutt samtidig som han fikk noe å underholde seg med.
Jeg TROR denne hesten var over gjennomsnittet intelligent ;)

Sol
15-10-2007, 16:20
jeg har hvertfall ingen tro på at hester som underholder seg selv på beitet, lærer å åpne dører,osv gjør det fordi de er dummere enn andre;)

Harneshaug
15-10-2007, 17:24
Nei det kan så være, men de er ikke dummere de som ikke gjør det heller?
En hest er et flokkdyr, hvorfor skal den holde på å bryte seg vekk fra flokken sin?
Synes det er helt uakseptabelt at "bråkmakere og oppfinnere" skal kunne kategoriseres som smartere enn de som trives og er rolige og fornøyd...
Er det en grunn til at en hest bryter seg ut hele tiden da?
Vil den vekk? DET kan jo være..... Kanskje den trenger mer trening og stimulasjon og kjeder seg hemningsløst...

Sol
15-10-2007, 18:25
ja det tror jeg helt klart at de gjør.. Kjeder seg hemningsløst og trenger mer stimulans altså... men jeg tror og at årsaken til at de trenger mer enn normal trening for ikke å bli "oppfinnsomme" bunner i at de har mer behov for å bruke hodet sitt i tillegg til kroppen sin enn andre hester. Min erfaring er hvertfall at disse ikke blir noe bedre om man bare trimmer dem mer, om man ikke i tillegg ber dem om ting som krever at de tenker... Da blir de bare "oppfinnsomme" på tur også.

millaT
15-10-2007, 21:05
ja det tror jeg helt klart at de gjør.. Kjeder seg hemningsløst og trenger mer stimulans altså... men jeg tror og at årsaken til at de trenger mer enn normal trening for ikke å bli "oppfinnsomme" bunner i at de har mer behov for å bruke hodet sitt i tillegg til kroppen sin enn andre hester. Min erfaring er hvertfall at disse ikke blir noe bedre om man bare trimmer dem mer, om man ikke i tillegg ber dem om ting som krever at de tenker... Da blir de bare "oppfinnsomme" på tur også.

Er mye enig i hva du skriver. Lurer på om oppfinnsomheten kan være noe som stammer fra kreativt inspirerte handlinger. Hoppa mi har i hvert fall så mange triks oppi hatten sin at jeg bøyer meg nesten ned i støvet. Disse triksene er noe jeg opplever som en del av rangstige kampen ved noen av situasjonene, og ut av kjedsomhet eller at hun egentlig ikke har lyst til å gjøre den enkle tingen som å ta galoppfatning i dag...

Tar jeg henne på ting, så har hun særdeles rar ting med å kreve noe tilbake. Retter jeg på f.eks. galoppfatningen, så får jeg plutselig ikke lov til å ta henne på ørene...på noen dagers tid. Dette har skjedd ved flere anledninger.

Så jeg tror nok at intelligens, oppfinnsomhet, kreativitet gjerne kommer tydeligere frem ved dyr som er mer pressende på å komme oppover i rangstigen.
Jeg synes ikke vi skal være redde for å bruke sånne ord når det gjelder dyr. Det er noe helt annet om man skal tenke i form av iq som tall, og hvorvidt den kan sette sammen to og to osv.

Og vi mennesker er nok ikke så innmari annerledes som vi skal ha det til.
Noe intelligens må jo til for å kunne lære ting. Og noen dyr lærer bedre enn andre.
Hva er det f.eks. de sier om delfinene og deres intelligens?? Hvorfor skulle ikke hester ha det samme...

>rotete skrevet, men interessant diskusjon, så jeg hev meg litt på. Ville bare slenge opp ordet kreativitet.... Det er jo kreativt å hoppe over gjerdet eller åpne døra/porten, osv

Sol
15-10-2007, 21:13
problemet her er vel at definisjonen av ordet intelligens ikke rimer helt med hesters evner.. men fins det noe annet ord for "over-gjennomsnittlig-tenkende-hovdyr" da? Som gjør ting for å oppnå fordeler? For jeg mener at det er derfor de gjør det de gjør, fordi de føler at de oppnår fordeler med det..

Fordeler er jo et vidt begrep og kan omfatte alt fra å slippe å kjede seg de tre sekundene man er opptatt med å grave betonggulv, åpne porten, kaste vannbøtta, plage naboen.. til å oppnå fysiske fordeler som mer mat, dersom man jager kompiser, åpner forromsdøren, stikker ut av det skrinne beitet, bryter seg inn i høyløa, stikker hodet inn kjøkkenvinduet og rapper boller.. Til å bruke kløkt for å komme høyere i rang.

Noen hester er soleklart mer oppfinnsomme enn andre og disse oppfinnsomme hestene jeg har kjent har også vært tildels mer krevende å lære ting, få til å konsentrere seg om jobben, holde seg under meg i rang. Ikke alle har vært agressive eller skumle, noen har bare sett ut til å sovne av kjedsomhet også.. eller sagt "vilikke".