PDA

Se full versjon : Uselvstendig

Mari
07-10-2007, 18:53
Hva kan man gjøre med en hest som er uselvstendig? Jeg mistenker at dyret bare spiller, men hun er et ork når man er med henne alene. Tripper og er redd alt. Står og hyler etter flokken, selv om hun ikke akkurat er veldig populær hos dem. Finnes det tillitsøvelser eller lignende, som man kan gjøre?

*Jane*
07-10-2007, 21:39
Hmm, ikke lett. Skjønner det slik at det er et problem både fra bakken og ryggen? Hvordan er hun når dere er på tur? Er det hele tiden eller er det bare når hun er i "nærheten" av flokken.
Tror jeg ville begynt fra bakken. Rett å slett prøve å få oppmerksomheten hennes til deg hele tiden, slik at hun ikke rekker å tenke så mye. Kreve og be om ting hele tiden. Flytte henne til siden, gå fram, rygge osv. Hun vil sikkert være like teit i begynnelsen, men kanskje roe seg etterhvert og fokusere mer på deg... Da bygger tilliten seg opp gradevis... Men har dersverre ikke noe bedre tillitsøvelser. Noen andre som vet om noen andre metoder?

Sol
07-10-2007, 21:43
Shanti er sånn, men det er nok mest BARE tull. grunnen til at jeg tror det er at så lenge jeg gir henne arbeidsoppgaver og rir henne aktivt så er ingenting skummelt.. OG hun har da vært bl.a på togstasjonen på eilo, og vært "trafikkdirigent" på goldagene osv.. Hun har det med å kjede seg, og når hun kjeder seg så er hun "redd" alt mulig, fra fugler til folk og søplesekker.

Shanti er også usigelig lat, og jeg har derfor gjort et stort nummer av å tvinge henne bort til alt som er farlig, sånn at hun må undersøke, se, lukte på det før vi går vidre. det tar jo lang tid vettu, og er enda kjedeligere.. så på mystisk vis forsvant 80% av "skumleriene" gitt, etter bare en tur:)

Mari
27-10-2007, 15:42
Eg las sjølvsagt ikkje tipsa skikkeleg før eg drog ut i dag - åleine.

Ho har nå vore hjå oss snart ein månad, og er trygt inne i flokken. Trivst greitt, og er veldig sjølvstendig på tur med andre, dvs. ho vil gå fremst, er tøff når det dukker opp skumle ting osb. Men åleine er ho heilt skrekkeleg. Gjekk greitt til vi kom oss ut av beitet. Då planta ho fire fjordhestføter i bakken, og der vart vi ståande. Ho er sterkare enn meg, så å dra nytta ikkje. Eg ville heller ikkje fike/slå, så eg lot lina vera slakk, og så fekk vi sjå kva ho gjorde då.

Brukte 45 (!!) minutt på å snike ho dei få hundre meterane det er frå beite til fjøset. Men eg er veldig tilfreds med ho, for dei siste meterane gjekk ho jamnt og fint!!! Flink hest!

Tek gjerne i mot enda fleire tips til "korleis bli sjølvstendig :)"

http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/Kopiavstabeist005.jpg

"Neeeei, eg blir ikkje med nokon plass! Basta"

http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/Kopiavstabeist006.jpg

"Ikkje tale om!"

Sol
27-10-2007, 17:50
Punkt nummer en: plasseringen din i forhold til hesten er HELT feil.. å stille seg forran hesten med ansiktet mot den og så dra i leietauet er bare dumt.. da blokkerer du framdrift med kroppen og legger meget ubehagelig press på henne.. og da blir de gjerne litt sånn baktunge om du skjønner, og du føler at du holder 400 kg fjording etter en tråd;)

Du ser det veldig godt på det siste bildet at hesten er MEGET utilfreds med den som tar bildene og holder i tauet. hele hesten er vent bakover og vekk fra deg. ørene er i "jeg skal nå til å rygge, eller ønsker hvertfall det"-modus, blikket er litt "vrengt" Mulen er i "stabeist"-modus og akkurat i det øyeblikket du får en sånn reaksjon så er det kjørt! Du vil igrunn aldri få hesten med deg når den er sånn der.(på noen positiv måte hvertfall)

Mine tips blir derfor: skaff deg et leietau som er lenger enn det du har på det bildet. Minst 3,5 meter.

Gå alltid med hesten enten bak deg eller på siden av deg, og med ansiktet ditt enten vent i den retningen du vil at hesten skal gå, eller på skrå delvis i den retningen og delvis mot hesten. Husk på at fronten din mot hesten og to øyne på den betyr brems, og rygg, selv om det ikke er bevisst!

det er egentlig bare å prøve på seg sjøl, så skjønner man hvorfor det er sånn;)

Du må drive hesten fram bakfra. be den om et skritt fram om gangen. hesten vet jo ikke hvor langt du har tenkt deg, så om du bare får til et skritt, og det er mye strev å komme dit, ja da snur du og går hjem igjen. bedre å gi seg for tidlig enn for seint, om du skjønner.

Husk også på at dersom det er noe steder du MÅ få hesten til å gå, er det bedre å legge nok pres på den og få den dit du vil, og når du kommer dit må du gjøre det MEGET hyggelig å være der, for det husker de til neste gang. Altså bruker jeg en blanding av tvang og bestikkelser.. jeg tvinger hesten til å bli med meg til et sted jeg kan bestikke den;) det slår igrunn aldri feil heller... det er bare første gangen., når man skal fange, tvinge og stå i krava som er jobben.. Skjemmingen går helt fint og når den er over, så har man etablert en positiv greie.. selv om det startet som tvang!

det er helt tydelig at denne damen her prøver å finne ut hva du er laget av, og hvor mye hun må høre på deg og hvor mye hun kan slippe unna med... så da er det igrunn bare å begynne å sette standard!

Ellers har jeg et tips til når det kommer til smartinger som sånne fjordingdamer ofte er... VENT. Kommer du midt mellom stallen og beitet og hun nekter, javel.. bare la henne stå du.

Ta en kikk på klokka og se hvor mye den er, gå i hvilemodus... hun får ikke lov til å flytte på seg i det hele tatt, annet en framover. Før eller seinere er det eneste hun vil å gå fram, fordi det er KJEDELIG.. da skal du se hvor lenge dere har stått i ro.. og så skal du holde henne tilbake like lenge som du måtte vente på henne;) Altså: nekter hun en time, stå en time til!

Veldig, veldig kjedelig når det står på.. men neste gang hesten stopper og nekter kommer den garantert ikke til å stå særlig lenge før den kommer på at det trikset der fører med seg ulidelige kjedsomheter:)

Tornado
27-10-2007, 17:52
Hva kan man gjøre med en hest som er uselvstendig? Jeg mistenker at dyret bare spiller, men hun er et ork når man er med henne alene. Tripper og er redd alt. Står og hyler etter flokken, selv om hun ikke akkurat er veldig populær hos dem. Finnes det tillitsøvelser eller lignende, som man kan gjøre?

Hun er jo ganske ny i flokken, Tornado var også lik når jeg flyttet han på ny stall sist. Han danset frem og tilbake på stallgangen mens de andre var ute, ropte og engstet seg. Men det gikk seg til, tror nok hun bare trenger litt tid på seg. Vent å se, vær tålmodig. Nå står Tornado bom stille alene på gangen, bryr seg lite om de andre hestene.

Mari
27-10-2007, 17:58
Punkt nummer en: plasseringen din i forhold til hesten er HELT feil.. å stille seg forran hesten med ansiktet mot den og så dra i leietauet er bare dumt.. da blokkerer du framdrift med kroppen og legger meget ubehagelig press på henne.. og da blir de gjerne litt sånn baktunge om du skjønner, og du føler at du holder 400 kg fjording etter en tråd;)

Du ser det veldig godt på det siste bildet at hesten er MEGET utilfreds med den som tar bildene og holder i tauet. hele hesten er vent bakover og vekk fra deg. ørene er i "jeg skal nå til å rygge, eller ønsker hvertfall det"-modus, blikket er litt "vrengt" Mulen er i "stabeist"-modus og akkurat i det øyeblikket du får en sånn reaksjon så er det kjørt! Du vil igrunn aldri få hesten med deg når den er sånn der.(på noen positiv måte hvertfall)

Mine tips blir derfor: skaff deg et leietau som er lenger enn det du har på det bildet. Minst 3,5 meter.

Gå alltid med hesten enten bak deg eller på siden av deg, og med ansiktet ditt enten vent i den retningen du vil at hesten skal gå, eller på skrå delvis i den retningen og delvis mot hesten. Husk på at fronten din mot hesten og to øyne på den betyr brems, og rygg, selv om det ikke er bevisst!

det er egentlig bare å prøve på seg sjøl, så skjønner man hvorfor det er sånn;)

Du må drive hesten fram bakfra. be den om et skritt fram om gangen. hesten vet jo ikke hvor langt du har tenkt deg, så om du bare får til et skritt, og det er mye strev å komme dit, ja da snur du og går hjem igjen. bedre å gi seg for tidlig enn for seint, om du skjønner.

Husk også på at dersom det er noe steder du MÅ få hesten til å gå, er det bedre å legge nok pres på den og få den dit du vil, og når du kommer dit må du gjøre det MEGET hyggelig å være der, for det husker de til neste gang. Altså bruker jeg en blanding av tvang og bestikkelser.. jeg tvinger hesten til å bli med meg til et sted jeg kan bestikke den;) det slår igrunn aldri feil heller... det er bare første gangen., når man skal fange, tvinge og stå i krava som er jobben.. Skjemmingen går helt fint og når den er over, så har man etablert en positiv greie.. selv om det startet som tvang!

det er helt tydelig at denne damen her prøver å finne ut hva du er laget av, og hvor mye hun må høre på deg og hvor mye hun kan slippe unna med... så da er det igrunn bare å begynne å sette standard!

Ellers har jeg et tips til når det kommer til smartinger som sånne fjordingdamer ofte er... VENT. Kommer du midt mellom stallen og beitet og hun nekter, javel.. bare la henne stå du.

Ta en kikk på klokka og se hvor mye den er, gå i hvilemodus... hun får ikke lov til å flytte på seg i det hele tatt, annet en framover. Før eller seinere er det eneste hun vil å gå fram, fordi det er KJEDELIG.. da skal du se hvor lenge dere har stått i ro.. og så skal du holde henne tilbake like lenge som du måtte vente på henne;) Altså: nekter hun en time, stå en time til!

Veldig, veldig kjedelig når det står på.. men neste gang hesten stopper og nekter kommer den garantert ikke til å stå særlig lenge før den kommer på at det trikset der fører med seg ulidelige kjedsomheter:)

Wow, tusen takk Sol!!! Eg har nemleg lært at ein skal stå framfor hesten og lirke litt i tauet for at den skal gå. Biletet er teke kun for biletet si skuld, hehe.

Korleis legg du press på hesten frå bak? Dytte?

Mari
28-10-2007, 20:16
*dytte opp*

Korleis legg du press på hesten frå bak? Dytte?

Og, korleis får ein hesten til å gå når ein rir? Eller må ein få den i gang frå bakken fyrst?

Sol
28-10-2007, 20:23
jeg gjør jo absolutt alt fra bakken først, fordi jeg har mest selvtillit der, mens andre gjør ting fra salen først fordi de føler seg mest sikre der.

jeg tror du må vurdere å gjøre en av to ting:

Enten må du sette press på, ved å først smatte henne fram, deretter legge litt press på leietauet og holde det der til hesten går et skritt fram, stoppe henne, rose, vente og så be om et til. det er den snille måten, som tar lang tid og krever stor tålmodighet. den metoden vil jeg alltid prøve før jeg prøver en hardere versjon, og bestandig om jeg er usikker på om hesten vet hva jeg ber om.

Alternativ to er ikke så snill, men funker best om du VET at hesten kan, ikke er redd, men bare nekter..

da tar du hesten i grime og leietau, har med en pisk, legger press på leietauet og smatter, venter litt for å se, legger litt mer press fysisk og ved å snakke litt hardere til henne, venter og ser hva som skjer, smatter, legger press og gir henne en dask på stumpen med pisken.. venter, ser,,, legger press på leietau, smatter, smeller en gang skikkelig til.. vil tro hun da bestemmer seg for å gjøre som du sier.

Når hun gjør det, stopp henne før hun får stoppet selv, altså bare etter et eller to skritt, ros henne og kos med henne og fortelle henne at du er riktig så stolt over at hun valgte å høre på deg. Be deretter på nytt!

Pass på at du alltid ber på den snilleste måten, og at du alltid gir henne litt tid til å reagere på kommandoen din, før du evt legger mer press på.

hesten er ikke ferdig utlært på å gå i grime og leietau før hun går når du går, traver når du jogger, stopper når du stopper og rygger når du rygger mens tauet henger slakt mellom dere og pisken ligger igjen hjemme;)

Når du skal ri hesten fram, gjør du det samme som på bakken , bare at du bruker ridehjelperne som press i stedenfor å trekke i leietauet:)

RenateSJ
29-10-2007, 09:58
Og for all del, ikke "lirk i tauet"
Mange står og drar litt (hesten vil ikke) slipper opp, og drar igjen. Da ser jo hesten at det er bare å stå, for presset går jo vekk uten at den gjør noe.

I mitt hode er det iallefall viktig å fortsette med presset du gir til hesten gjør rett. Slik at den lærer at det eneste som får vekk presset er å gi etter.

Og husk å tro på deg selv. Tro på at dere skal komme dere fremover. Ikke engang tenk tanken på at hun sikkert blir stående, for da gjør hun det!

Ellers meget enig i flinke Sol

Mari
29-10-2007, 10:22
Tusen takk for råd, skal prøve dette i kveld :)

Britt Elin
29-10-2007, 18:36
fikk en aha opplevelse på noe lignende på forrige kurs med kelly og roger. Har en fjording som har virket litt "fjern" og ble skikkelig mobbet i flokken. Etter en runde i roudpen fortalte roger at hesten ikke virket interessert i å finne sin plass i flokken. Hester har en meget streng rangordning seg imellom og de som ikke innretter seg etter systemet blir utstøtt. vi har begynt å trene mer lederskap og se på han med nye øyne og nå begynner han "våkne" og responderer mye mer på oss. Veldig facinerende og moro når man finner ut hva hestene tenker og kan snakke deres språk. så jeg anbefaler deg et kurs i horsemanship! Jeg synes det er veldig interessant og lærerikt!

Mari
10-11-2007, 18:43
Oppdatering. Det går betre. I dag fekk eg heilt sjokk då Glittra villig labba på tur - åleine. Vi rei i djup og ekkel snø, eg vart heilt utslitt. Eg leidde Glittra med syster mi på ryggen. Ho bråstoppa etter nokre kilometer, var ikkje til å rikke. Trur det var fordi ho var veldig sliten. Så eg stod der i nesten to timer, prøvde å rikke på ho. Etter litt gjorde ho det, gjorde som eg sa, og så snudde vi med ein gong. Var det rett av meg? Målet var å prøve å få til noko positivt, at ho gjorde som eg sa, før vi snudde.

Kaja
10-11-2007, 18:56
Det synes jeg var helt rett gjort, og tålmodig også!

Jeg pleide å gjøre sånn med Meeg i fjor, hun steilet rundt flere ganger på en bestemt plass der grensa hennes gikk, men vi gikk litt bortover til slutt og snudde. Nå går hun rett frem på tur og kooser seg. :)

Mari
10-11-2007, 18:59
Vart iskald av å stå der så lenge, eg såg på ho at ho også var kald og sliten, derfor snudde vi med ein gong ho gjorde som eg sa :) Det er framgang at ho gjekk så langt åleine!

På tur med øyrene fram, det var utenkeleg for ei tid sida ;)

http://i83.photobucket.com/albums/j289/mountainmiss/helgetur025.jpg

Mari
14-11-2007, 20:19
Er den gampen varierande i humøret, eller gjer eg noko feil?? Nå er den hesten spenn umogleg å få ut av paddocken. Ho er grei å få på grima på, men der er det slutt. Planter beina i bakken, nekter å gå åleine. Eg har ikkje TID til å vente 4 timar på at ho skal gå ut, dessverre.

Kanskje eg bør leggje ridninga på hylla for ei stund? Men kva skal eg trene på da? Ho er like galen uansett om eg skal gje ho mineralar, sjekke høver, ri, køyre eller rett og slett berre trene på å ta ho ut. Kjipe hest :(

Mari
15-11-2007, 11:42
Ingen som har tips?? Alle er leie av den hesten, alle seier ho er frekk.. For meg ser det ut til at ho ikkje er van med å vera åleine...

Sol
15-11-2007, 11:57
Har egentlig litt samme problemet her for tida med Shanti. Hun vil ikke fanges inn på beitet. årsaken er nok prinsessefaktoren her.. altså: "jeg vil så gjerne at du skal løpe etter meg, for da føler jeg meg såå viktig" Når jeg ikke gjør det, men går, står hun ved porten og ser trist ut. Når hun lar seg fange inn, koser, skryter, duller og steller jeg mye med henne, gjør ting hun liker, før jeg tar henne inn igjen.. da vil hun som regel ikke gå fra meg.

Altså et oppmerksomhetsbehov som jeg ikke er vant til hos hester jeg har her. Et enormt behov for menneskelig kontakt tror jeg.. merkelig, og søt dame, med andre ord.

Det er vanskelig for meg som sitter her å si HVORFOR Glittra ikke vil være med deg, men jeg har noen forslag du kan tygge på:

-Kan det være fordi hver gang du tar henne ut, betyr det tid vekk fra de andre hestene? I såfall, har du av og til mulighet for å ta med en annen hest ut med henne.. feks leie med deg først en døl, så henne, binde opp begge to, og stelle dem i tur og orden? Litt tungvint, men koselig for dyrene da. Hva med å ta ut de to andre hun står sammen med, ri på tur med dem, og la henne stå der aleine? Så får hun et litt mindre positivt syns på hjemmet sitt.. for akkurat nå er det kanskje temmelig glorifisert..;)

Hvem er du sammen med henne? Er du en snill, hyggelig, bestemt og tydelig leder? Er du FOR snill? FOR mye leder? jeg syns at en god blanding er å være 70% konsekvent og 30% kompis. Noen ganger syns jeg man skal la hester si. "åh, jeg klør, deeer, NÅ" eller "mm.. deilig, MER!", eller.. "åh.. har såå lyst til å løpe, løpe, løpe.." Når shanti sier sånn, krever jeg at hun skritter rolig på lange tøyler noen skritt, før jeg finner et egnet sted, samler opp og lar henne få suse avsted. med andre ord: hun ytrer ønske, jeg ber om lydighet, men etterkommer hennes ønske. Selvsagt hender det også at jeg sier nei, av en eller annen grunn. Når Bajas klør(han er en sånn klø av hodelaget sitt-hest) så sier jeg nei, vent, tar av hodelaget og så klør jeg han der jeg vet han klør. Altså, jeg gir litt og tar litt.

Blir du usikker når Glitra oppfører seg sånn? Stressa, sint, lei deg? For det skjønner jeg godt. jeg blir nemlig superfrustrert innimellom av mine hester. Eneste rådet jeg har til deg da er: prøv å finn en omvei for å nå målet ditt, som du ikke blir så opprørt over.. hester merker dette som en negativ følelse fra deg, og da kommer de hvertfall ikke.

Det eneste som er tydelig for meg her, er at Glitra forsøker å vise deg at noe ikke er sånn som hun vil ha det. men som sagt, vanskelig å si hva det er.

Kanskje hjelper det om du begynner å loggføre dette? Skriv kort hver dag, hvordan det gikk å hente inn hesten, hvordan humøret og kroppen din var den dagen, og hva dere gjorde etterpå. Kanskje vil det dukke opp et mønster etterhvert?

Mari
15-11-2007, 12:06
Tusen takk Sol, fekk noko å tenke på no. TAKK! Kan byrje med å krive ned korleis ho er kvar dag, for det varierer veldig. Når ho er åleine, så er ho superhysterisk. Vi er mykje saman med andre hestar, over halvparten av tida er vi to stk. ute på tur, minst.

Eg blir heilt klart frustert når ho er sånn, og det kan derfor hende eg forventer for mykje av ho, og at eg er for snill til tider. *skjerpe seg*

Santia Cheyenne
15-11-2007, 14:28
Hun har ikke lagt til seg en haug med dårlige manerer etter å ha vært skolehest da?

Mari
15-11-2007, 14:49
Hun har ikke lagt til seg en haug med dårlige manerer etter å ha vært skolehest da?

Det kan jo også godt hende, men i såfall må eg prøve å få dei av ho att. Ho var jo superpoulær i rideskulen, men ho var svært bestemt med ungane ja... Mildt sagt.

MeretheHa
18-11-2007, 23:01
Rasen fjording er en egen rase...på de fleste måtene. Sol forklarer jo dette veldig godt. Jeg skulle ri inn en sta fjordingsvallak på 8 år, som hadde fått som han ville i 8ÅR... Første lille turen ble sammen med min hest, det var ingen problem. Etter en stund skulle jeg prøve alene....nnnnneida, bukkedibukkedibukk!!!! Skal ingen plasser, ha dæ vækk kjærring!!! Ehh, stallveggen reddet meg... Jeg gikk av og prøvde å leie han på tur... Det gikk bedre, men jeg var tydeligvis ikke mye verdt i hans øyne. Ikke var den møkkagampen redd noe heller, så hvordan bygge opp lederskap da??? SOL HJELP!!!
Sinnataggen Merethe, tilbake til stallen, på med sporer, utstyrt med pisk!! Vet det er fysj.... Prøvde å få han til å gå på nytt, men da ble det en halv salto med skru...merethe BOMP i en traktor.... Fikk are til å leie han etterpå med meg på, men ikke F.N! Da var mitt valg enkelt, juling! Det fungerte....FYSJ Merethe FYSJ! Nå får jeg vel så øra flagrer tenker jeg....

Sol
18-11-2007, 23:28
Rasen fjording er en egen rase...på de fleste måtene. Sol forklarer jo dette veldig godt. Jeg skulle ri inn en sta fjordingsvallak på 8 år, som hadde fått som han ville i 8ÅR... Første lille turen ble sammen med min hest, det var ingen problem. Etter en stund skulle jeg prøve alene....nnnnneida, bukkedibukkedibukk!!!! Skal ingen plasser, ha dæ vækk kjærring!!! Ehh, stallveggen reddet meg... Jeg gikk av og prøvde å leie han på tur... Det gikk bedre, men jeg var tydeligvis ikke mye verdt i hans øyne. Ikke var den møkkagampen redd noe heller, så hvordan bygge opp lederskap da??? SOL HJELP!!!
Sinnataggen Merethe, tilbake til stallen, på med sporer, utstyrt med pisk!! Vet det er fysj.... Prøvde å få han til å gå på nytt, men da ble det en halv salto med skru...merethe BOMP i en traktor.... Fikk are til å leie han etterpå med meg på, men ikke F.N! Da var mitt valg enkelt, juling! Det fungerte....FYSJ Merethe FYSJ! Nå får jeg vel så øra flagrer tenker jeg....

NOPE, det får du ikke. jeg tror jeg hadde spent meg fast i den salen, og satset på at den ikke ville rulle med meg(som den sikkert hadde gjort i siste runde) og holdt meg fast til DEN ga opp;)

Når en hest har lært så mange triks for å dominere mennesker er det bare hardt mot hardt som virker tror jeg. mener da ikke at man skal banke den, men at man skal holde ut lenger enn den, i alt som skjer, til den gir opp, og forstår at den har møtt en som er av samme kaliber som den sjøl.. bare hakket værre;)

Har feks sittet på en hest, HELT i ro i 45 minutter, for å vise den at jeg var flinkere til å stå stille og nekte enn den:) Trenger jeg si det var ei fjordingmerr på rundt 13-14 år?

MeretheHa
18-11-2007, 23:53
NOPE, det får du ikke. jeg tror jeg hadde spent meg fast i den salen, og satset på at den ikke ville rulle med meg(som den sikkert hadde gjort i siste runde) og holdt meg fast til DEN ga opp;)

Når en hest har lært så mange triks for å dominere mennesker er det bare hardt mot hardt som virker tror jeg. mener da ikke at man skal banke den, men at man skal holde ut lenger enn den, i alt som skjer, til den gir opp, og forstår at den har møtt en som er av samme kaliber som den sjøl.. bare hakket værre;)

Har feks sittet på en hest, HELT i ro i 45 minutter, for å vise den at jeg var flinkere til å stå stille og nekte enn den:) Trenger jeg si det var ei fjordingmerr på rundt 13-14 år?

Hehe... nå ble jeg litt letta gitt!!! Sta rase altså... går gjennom murvegger..:rolleyes:

Sol
18-11-2007, 23:55
jepp! Hvertfall de jeg har møtt. men det er jo det som gjør dem til supre arbeidsgamper da.. er jo litt samme lynne på dølahester også... sta, seige, late.. holder en dag eller to i jobb av gengen, gir seg ikke på tørre møkka, og finner en løsning på alt... både hvordan komme seg inn til for, og komme seg unna jobb;)

MeretheHa
19-11-2007, 00:49
jepp! Hvertfall de jeg har møtt. men det er jo det som gjør dem til supre arbeidsgamper da.. er jo litt samme lynne på dølahester også... sta, seige, late.. holder en dag eller to i jobb av gengen, gir seg ikke på tørre møkka, og finner en løsning på alt... både hvordan komme seg inn til for, og komme seg unna jobb;)

Smarte hester stinker :shock:

Mari
19-11-2007, 06:23
Hehe. Dei fleste fjordhestar er ikkje sånn heile tida då. Når Glittra fyrst kjem i gang, så er ho ein herleg arbeidsgamp! Må nevne at ho kjem frå ei morsstamme som er kjent for å ha svært eigne meinigar om ting, så må nesten skulde på det :p

Sol
19-11-2007, 11:13
Smarte hester stinker :shock:

nei, nei, nei.. man må bare lure dem over på sin side;)

NYE, smarte hester som man ikke har overtalt til å være bestevenn, og 25 mål løsdrift STINKER... Shanti:p

Sol
19-11-2007, 11:14
Hehe. Dei fleste fjordhestar er ikkje sånn heile tida då. Når Glittra fyrst kjem i gang, så er ho ein herleg arbeidsgamp! Må nevne at ho kjem frå ei morsstamme som er kjent for å ha svært eigne meinigar om ting, så må nesten skulde på det :p

neida, når man har fått litt taket på dem er de jo de beste hestene.. disse luringene. men før den tid kan man bli ganske så lei og sliten av påfunna deres.

Marianne
19-11-2007, 11:30
Fjordinger er stae dyr!! Der jeg jobbet før så hadde de leid en fjording som de skulle bruke på barnegruppa. Jeg ble spurt om jeg ikke kunne prøveri denne fjordingen, og se hvordan det var.
Joda, leide den opp på ridebanen, steg opp, og der sto vi!

Denne fjordingen ble sendt tilbake etter at den sparket meg ned. Ikke var den noe å bruke på gruppa heller, for det var kun jeg og ei annen jente som fikk denne hesten til å bevege seg. Fikk henne opp i trav etterhvert, men ga jeg galoppsjenkel så satte hun seg på bakbeina.

Så jeg syns fjordinger er stae dyr, og på en fjording som ikke vil på tur og sånn så er pisk det eneste som hjelper virker det som.
Såklart, man kan jo bedrive vrengeleken, men det er en tålmodighetsprøve.

MeretheHa
19-11-2007, 18:16
nei, nei, nei.. man må bare lure dem over på sin side;)

NYE, smarte hester som man ikke har overtalt til å være bestevenn, og 25 mål løsdrift STINKER... Shanti:p

GULLEROT? :digger:

Sol
19-11-2007, 18:18
nedtur!! har aldri måttet ty til MAT for å fange en gamp, og tenker ikke begynne med det nå;)

Mari
19-11-2007, 18:22
Nånå, ikkje gjer dette til ein debatt om stae fjordhestar då. :p

Sol
19-11-2007, 18:35
akkurat nå er det en sta dølegamp;) men neida.. vi skal være snille og ikke fortelle sannheten om de gule vi;)

LisaFi
19-11-2007, 18:39
:lol:

"Forkledd som døl"?

:D

Mari
19-11-2007, 18:45
Kan bli fornærma eg vettu. Ikkje tull med sure fjordhestfolk :smash:

Sol
19-11-2007, 19:00
:;D:

LisaFi
19-11-2007, 19:03
Kan bli fornærma eg vettu. Ikkje tull med sure fjordhestfolk :smash:

Helt riktig observert... EGEN RASE! :D

(fjordhestfolk altså... :D)

MeretheHa
19-11-2007, 20:50
Helt riktig observert... EGEN RASE! :D

(fjordhestfolk altså... :D)

...eller fjordhestTOLK???
De har fire ben og en bitteliten hjerne som alle andre på fire/to ben...

Mari
30-12-2007, 20:13
Eg trur vi passerte ei grense i dag :)

Gjekk tur på 9 km. med ponnis, utan selskap. Litt tøys vart det, men då gjorde eg fylgjande.

- Stilte meg ved skuldra hennar, gav ho langt tau. Tid til å tenke seg om. Ikkje lov til å gå andre stader enn sit vi skulle.
- Litt lokking med godbit.
- Fekk ho til å gjere ting, f.eks. rygge og flytte seg for press, berre for å vise at eg er sjef.

Dette funka veldig bra. På eitt punkt var ho så sliten og lei, at eg gjorde noko eg er usikker på om var rett, men gjort er gjort. Prøvde alt ovanfor, men ho tulla framleis, byrja å sette bakenden ut i vegen. Då gav eg ho eit skikkeleg rapp på rompa, og då skal eg si at fjordhestrumpa kom fort i rett stilling att ja! Gjekk som ein rakett resten av vegen, men var veldig vàr på pisken, så den måtte eg gøyme etter at eg rappa til ho.