PDA

Se full versjon : valgte jeg feil løsning?

Anne&gneistene
07-10-2007, 15:09
Jeg måtte hjelpe ei på stallen med en hest herom dagen. Hesten ville nemlig på liv og død IKKE inn i stallen. Det hendte visst innimellom, at han rett og slett ikke ville gå inn. Han stod bom fast 3 meter fra døren. ingen dramatikk, han ville bare ikke en cm lengre frem.
Jeg spurte om han hadde blitt skremt eller noe, nei: ikke som de hadde merket. Videre fikk jeg vite at da han ikke ville gå inn, hadde de lokket han med mat/gitt han godbiter. Da hadde han gått inn med engang.
De har ikke eid han så lenge, så jeg så for meg at han prøvde ut grensene litt. Og når han fant ut at han etter en gang fikk mat når han ikke ville gå, så prøvde han seg igjen tenkte jeg.

Jeg begynte med å leie han mot inngangen, bom stopp. Han så bare dumt på meg. Så begynte jeg å leie han i slalom(!) mot døren, da kom vi veldig nærme, faktisk så nærme at han stod med hodet inn i stallen. Men alikevel. Nei.
Ga han noen tenkepauser og funderte litt. Jeg kjenner ikke hesten heller, så var første gang jeg hilste på han. Vi prøvde igjen, godsnakking og oppmuntring. Jeg gikk avslappet foran og holdt et passivt kroppspråk. Hodet inn i stallen, men ikke mer.
Så jeg vender han, og prøver å rygge han inn ved å legge press med hånden min i brystet hans. Nesten inn, men jeg merker på hesten at han blir noe utrygg og gjør seg klar til å skyte frem. Farlig.

Til slutt ber jeg eieren om å legge press på bakparten ved hjelp av et langt leietau, hun svinger den mot bakparten, men må touche borti den for å få svar. Hesten går inn på en-to-tre.

Eieren var veldig skeptisk til siste metoden, fordi hun mente at hesten skulle ikke gå inn fordi den fikk vondt. Men at den blir touchet med leietauet vil den ikke kjenne som noe annet enn et press, kanskje ubehag om den er veldig følsom. Da den kom inn i stallen fikk den uansett "fri".
Jeg syns virkelig det hadde blitt feil om en skulle løst dette nok en gang, ved å bruke godbiter som lokkemiddel.

Hva syns dere om dette?

MariaR
07-10-2007, 15:15
Jeg syns ikke det var "gal" måte å gjøre det på, såfremt det er helt sikkert hesten ikke har fått seg en støkk tidligere.

Sara er slik noen ganger, vil bare ikke gå inn.. Men hun har skalla noen ganger da hun får litt "anfall" noen ganger og hiver hodet opp.. Så hun er litt redd, men spiller også på det.. Redd ja, men ikke så redd som hun gir uttrykk for bestandig. Dette kan jeg si med sikkerhet fordi hun enkelte dager går rett inn som om det ikke var noe dør der, andre ganger kan vi holde på 15 minutter der hun hiver seg tilbake i "panikk" flere ganger eller står å spiser på døra..

*Jane*
07-10-2007, 16:45
Syntes ikke dette ble feil nei... Den gikk ikke inn fordi den var redd for tauet? Men fordi den følte ett press. Hadde man "truet" den inn med pisk eller slått den hadde det vært litt anderledes. Har sett flere tilfeller der nye hester gjerne skal teste ut på denne måten. Spesielt en. Den ville ikke inn i ridehuset og ikke inn i vaskespiltet... Eieren dullet litt med den og du så tydelig at den ikke var redd for noe. Så lenge den ikke er redd syntes jeg det er best å legge press på den, for da er den frekk. Med å gi den mat oppfordrer man til å fortsette sånn oppførsel...

Kaja
07-10-2007, 17:04
Jeg ville ikke brukt tau som press men så er det ikke det samme å gå inn i stall som en henger eks. Grei måte det da.. :)

Sol
07-10-2007, 17:35
Syns dette hørtes mistenkelig mer ut som 2pøh, vil ikke" enn "uæææ, tør ikke", og kanskje litt som "hm.. om du klør meg litt bak venstre øret, og gir meg en liiiten gulerot så skal jeg hvertfall TENKE på det" Ergo syns jeg du gjorde helt rett. Du ga hesten flere muligheter før du sa at "NUH bare går du faktisk inn der!" Hadde du måkt til den med en diger stokk, slått den gjennom døra med tau eller brukt pisk direkte på den så hadde jeg syns du var for hard.

Anne&gneistene
07-10-2007, 17:39
Takk for svar. Hva ville du brukt hvis du ikke skulle bruke tau i denne situasjonen Kaja?
Hesten har null kjennskap til grunnleggende øvelser innenfor NH, typisk "ridehest" fra før av. Men jeg tror faktisk ikke de har hatt problemer etter dette.

Kaja
07-10-2007, 18:33
Det virker på det du skriver som om jeg hadde gjort en "NH-øvelse" med hesten for å få den inn? Sitter på stall-pcen akkurat nå og er lei og venter på å komme hjem, så har ikke noe forslag selv akkurat nå, men jeg vet at jeg ikke hadde brukt tau selv.

Anne&gneistene
07-10-2007, 18:44
Det virker på det du skriver som om jeg hadde gjort en "NH-øvelse" med hesten for å få den inn? Sitter på stall-pcen akkurat nå og er lei og venter på å komme hjem, så har ikke noe forslag selv akkurat nå, men jeg vet at jeg ikke hadde brukt tau selv.

høh? nei, ikke helt. Tenkte bare på hvordan du ville løst problemet, og gjerne hvorfor du ikke ville brukt tau. Interessant å høre andre løsninger på slike tilfeller som dette.

Hege
07-10-2007, 18:55
Selv ville jeg har rygget hesten, og mulig gått "sikk sakk" slik at man ikke drar hesten med seg (alle vet jo hvem som vinner av 50 kg og 500 kg!). Ronaldo gjør aldri slik, men forrige "luringen" kunne finne på å stoppe og stå bom fast. Da fikk hun væresgo å rygge, og da kom hun med en gang:)

Hilde
07-10-2007, 20:40
Synes du gjorde det helt riktig jeg. Hadde nok valgt samme løsning. Om jeg hadde hatt veldig god tid, kunne jeg kanskje ha stått der med press i leietauet og bare venta til han gav etter. Da gir man tydelig ettergift og mye ros.