PDA

Se full versjon : Redd for ørene

Mathilde
05-10-2007, 17:44
Den nye hesten jeg rir er skrekkelig redd for ørene sine. Vet det er mange hester som er det, men har aldri vært borte i problemet selv.

Hva kan jeg gjøre med det?

Lotteloppa
05-10-2007, 18:53
Lærte avtanta mi for 2uker siden, att siden det er mange som ikke liker å bli tatt på ørene, så skulle man gå forsiktig frem å ta på ørene, så kommer hesten sikkert til å gå unna så fortsetter du å da på ørene til hesten står i ro.. for da lærer den seg att du slutter å tar på øra når den står i ro..

Er ikke helt sikker på denne metoden.. etter som jeg ikke er ekspert på hestepsykologi, regner med att den må stole på deg først uansett, så jeg tror att tid er nøkkelen til suksee, hesten min lot meg ikke ta på ansiktet ørene eller noe den første uka, for han ikke kjente meg å sinnet mitt, men nå etter en mnd, så får jeg ta på han nesten så mye jeg vil.. det kommer å på hvordan jeg går frem mot han, siden han har vært mishandlet før så har han sikkert en del stygge minner.. som jeg aller helst ikke vil vekke.. så jeg prøver å la vær å provosere for mye.. men jeg kan ta han på ansiktet å børste han der, å rette på panneluggen å sånnt.. det holder for meg:) litt ot i slutten men men..det er jo nesten det samme:/

SiljeE
05-10-2007, 19:03
Da kan du ta et sted nærme ørene f eks ved atlasvirvelen der om den godtar det. Godtar den det ikke kan du ta litt lenger ned på halsen hvor den godtar.
Så etterhvert legger du hånda enda lenger oppe mot ørene. Veldig forsiktig og sakte oppover.
Pass på at hesten kan ri seg unna og komme seg bort om den blir redd hvis ikke blir det bare enda værre.

Kommer du til et sted den begynner å bli litt nervøs holder du hånda der litt og tar bort hånda og roser hvis den ikke går vekk fra hånda di. Vrir den seg unda hånda di kan du ta på det stedet den godtar igjen. Ta så bort hånda og ros. Så begynner du forsiktig igjen. Dette kan du gjøre hele veien mot ørene. Gjør den ikke motstand så tar du bort hånda og roser.
Etterhvert kan du begynne å ha hånda der lenger og småbevege på den på samme sted. Ikke hold den der for lenge av gangen og ikke tren på dette lenge hver dag. Det kan ta lang tid før den godtar at du tar på ørene og det kan ta kort tid. Det beste er å ta seg god tid når du trener på sånne ting.
Ikke heng deg opp i det og tren masse på dette hver dag for da kan det ta lenger tid. Og for all del, ikke krangl eller hold fast hesten, la den få gå fra deg om den blir for nervøs. Det er viktig hvis ikke kan flukt instinktet ta over.

KatrineB
05-10-2007, 20:07
Ta masse på ørene. Hesten trenger bare å lære at du ikke vil skade dem :) Ørene er svært følsomme for hesten, for den ville ikke overlevd uten dem.

Line Christine
06-10-2007, 22:37
Hvis du prøver å holde på ørene når hesten ikke vil det, så kan du få deg en saftig en midt i ansiktet når hesten kaster på hodet for å få deg til å slippe.
Chevy sitt råd er bedre.

Men du kan også med hell bruke "oops-metoden" som jeg kaller den. Det er at du står og stryker og klør på "godkjent område" og "tilfeldigvis" kommer bortpå plassen i et halvt sekund der hesten er redd for å bli berørt. Oops! -Beklager! Og så fortsetter du med kos der det er godkjent. Innimellom er du "uheldig" og kommer borti ørene tilfeldigvis.
Edit for å si at du ikke skal se på ørene. Ha fokus/blikk et annet sted enn der.

Ikke tren så lenge om gangen på det. Bare så naturlig som det er å stå å klø litt og kose på hesten. Gjør dette hver gang, så er det til slutt ingen reaksjon på at du berører ørene. Og da er du jo uheldig oftere og oftere og lengre og lengre tid av gangen..

Plutselig en dag oppdager hesten at den ikke er så redd for ørene sine lenger..

Line.