PDA

Se full versjon : sidepull med lær vs tau over nesa

smulemor
04-10-2007, 02:13
har fått med meg at mange misliker tau over nesa på hesten når det er snakk om sidepull men hvorfor ?

personlig foretrekker jeg tau og da kun ett enkelt og ikke den med dobbelt tau rett og slett fordi jeg vil ha "nødbremsen" som dette gir når jeg rir bittløst.
jeg rir stort sett med lange tøyler uansett hodelag/bittype og når det er snakk om sidepull så gjør jeg det alltid.
jeg styrer med vekt og vage ledende tøyletak ved behov + sjenkel og ja, jeg vet at taunese kan være skarpt men jeg kan umulig se for meg at dette blir skarpt når det blir brukt korrekt ?

hestene jeg har ridd med dette har aldri vist tegn til ubehag, snarere tvert imot og det gir meg en ekstra trygghet å vite at jeg har en nødbrems hvis behovet skulle oppstå, noe jeg ikke føler jeg har når det er lær over nesa.
min erfaring er at lærnese blir for "soft" i en akuttsituasjon, det tar for lang tid før ønsket reaksjon fra hesten oppstår (som f.eks å stoppe en småskremt hest)

så folkens... hva er deres erfaring med lær vs tausidepull ? hvorfor bruker du det du bruker ?

Gjest-
04-10-2007, 02:15
jeg har kun erfart side pull med dobbelt tau over nesa. Kjøpte dette etter å ha forhørt meg om hva som er mildest av det forskjellige bittløse, og kom frem til denne.
Har hittil ikke merket noe negativt, tho jeg har kun brukt den et par ganger ved tømmekjøring.
Men kommer til å innri hesten min på denne.

smulemor
04-10-2007, 02:19
jeg kan godt tenke meg at de milde alternativene er fine ved ridning på lukket område men hva om det skulle skje noe på tur ?
ved innridning/trening av unghest forstår jeg behovet for milde "bitt" men jeg ser jo flere som har godt innridde hester i ymse aldre bruke milde varianter selv om de kun styrer hesten på lignende vis som jeg gjør og det er der jeg stusser... hva om det skjer noe utenfor banens trygge gjerder og man trenger en skikkelig nødbrems ?

Gjest-
04-10-2007, 02:24
hva med ... hva heter det... denne "sidestoppen"... å lære hesten til å stoppe når hodet blir dratt helt over på den ene siden. Huff, ikke skyt meg på forklaringen nå!
Jeg vil i alle fall at hesten min skal innris på mildest mulig måte med tanke på munn. Har faktisk ikke tenkt så langt som "hva om på tur", men sett for meg at det vil funke.
Så der ga du meg noe å tenke på i ett år før jeg skal begynne ;)

Men da vil jeg komme med et nytt spørsmål, hvorfor gir bitt så mye mer trygghet enn press på nesa???

Tornado
04-10-2007, 02:31
Jeg foretrekker å ri med lær over nesen, enkelt og greit fordi jeg føler tau blir for sterkt (.. da tenker jeg i forhold til hva som er nødvendig med Tornado). Jeg er veldig redd for å brekke nesebeinet hans, ikke at jeg sitter å drar spessielt mye når jeg rir med sidepull, men det HAR hendt han har stukket, selv om det er skjeldent - kan det skje. Hadde nok ikke turd å dra i en tøyle om det var sidepull m. tau, for å få han til å stoppe (Styre han ut i "grøfta").

For meg blir faktisk LÆR over nesen "en ekstra sikkerhet", men eeegentlig.. Stikker hesten, stikker den nok uansett om jeg har bitt, sidepull med lær eller tau.

Jeg har også erfart hester går bedre med lær enn tau - men det er selvsagt veldig individuelt.

smulemor
04-10-2007, 02:33
mjo, sidestop er vel og bra men det jeg tenker på er f.eks hvis jeg rir på et fortau og aner fred og ingen fare. plutselig hopper hesten til pga en skummel plastpose eller whatever og den instinktive reaksjonen da er jo å ta tak i tøylene og holde tilbake hesten - situasjon avverget.

nuvel... min erfaring er at ved lærstropp over nesa så fungerer denne metoden dårlig og risikoen for at hesten virkelig begynnter å fly er tilstede i mye større grad og det er der det skurrer for meg.

ok, man argumenterer med at taunese er skarpt men ingenting er skarpere en hånden som holder tøylene og når man i utgangspunktet ikke har konstant kontakt med hestens munn (eller nese i dette tilfellet) så kan det da umulig være farlig å bruke enkel taunese ?

så når jeg hører ryttere som rir på samme måte som jeg med minimal kontakt med hestens nese/munn og styrer ved hjelp av vekt og sjenkel argumentere med at enkel taunese er skarpt for deretter å se skjevt på meg fordi jeg har god erfaring med dette... vel, jeg blir oppgitt.

(jepp, jeg hadde diskusjonen på jobb i dag, har lyst til å kaldkvele folk som ikke fatter at det finnes ingen garantert metode som funker for alle)

når det gjelder bitt ? hakke peiling, jeg bruker det som hesten trives best med samme om det er enkel trinse eller stang med kjetting og alt det der... hester er forskjellige.
men jeg vil tro at et bitt i munnen kan gi sterkere smertesignaler ?

Tornado
04-10-2007, 02:35
DET er sant smulemor, det er så absolutt hånden det kommer ann på.

Gjest-
04-10-2007, 02:40
når det gjelder bitt ? hakke peiling, jeg bruker det som hesten trives best med samme om det er enkel trinse eller stang med kjetting og alt det der... hester er forskjellige.
men jeg vil tro at et bitt i munnen kan gi sterkere smertesignaler ?

Mulig. Jeg har allerede begynt å merke til at kanskje bitt ikke helt passer i milla's munn, da hun har litt kort munn...
Jeg skal i alle fall jobbe for alt jeg kan for å få en hest som lytter og stoler på meg når jeg gir mine signaler. Om det går den veien jeg vil når jeg begynner å ri henne er en annen sak :lol:

smulemor
04-10-2007, 02:42
Mulig. Jeg har allerede begynt å merke til at kanskje bitt ikke helt passer i milla's munn, da hun har litt kort munn...
Jeg skal i alle fall jobbe for alt jeg kan for å få en hest som lytter og stoler på meg når jeg gir mine signaler. Om det går den veien jeg vil når jeg begynner å ri henne er en annen sak :lol:

he he, godt poeng

men jeg er enig i at hesten bør lytte og stole på rytter, det jeg tenker på er de gangene hvor gampen skvetter til eller sånne ting som er umulig å forutse og trene vekk.

Gjest-
04-10-2007, 02:46
he he, godt poeng

men jeg er enig i at hesten bør lytte og stole på rytter, det jeg tenker på er de gangene hvor gampen skvetter til eller sånne ting som er umulig å forutse og trene vekk.

Nettop. Mulig dette er forskjellig fra hest til hest, men jeg mener at dette er mulig med nok med tid og tålmodighet å oppnå. Spørs vel helt til hva man er villig til å legge i det selv.

smulemor
04-10-2007, 02:48
nja... jeg tror det blir kinkig å trene bort det faktum at hesten er et fluktdyr som vil løpe bort fra farer. de fleste stopper jo oftest etter noen meter men problemet er jo ofte at da står man midt i veien og det kan bli litt "heftig" hvis det er biler i nærheten.

Gjest-
04-10-2007, 02:52
nja... jeg tror det blir kinkig å trene bort det faktum at hesten er et fluktdyr som vil løpe bort fra farer. de fleste stopper jo oftest etter noen meter men problemet er jo ofte at da står man midt i veien og det kan bli litt "heftig" hvis det er biler i nærheten.

sant det.
tror dette egentlig er meget individuelt. Merker med min egen, at når hun kjenner press i grima på et par meter om hun skulle skvetti for noe, så står hun der og venter til jeg har kommet tauet bort til henne.
Mens andre jeg vet om, stikker rett som det er (og enselv rett og slett ikke har sjangs å holde igjen)

Anette
04-10-2007, 10:59
Hvis du har lært hesten din å vike for trykk over nesa, så er det vel igrunnen samme hva du rir med? Da bør du kunne ri i vanlig grime for den saks skyld... Hvis det skulle skje noe "utenfor de trygge gjerdene", så tror jeg ikke annet materiale i sidepullen kan stoppe hesten.

Hvis man er usikker og føler behovet for mer nødbrems, kan det være til stor hjelp å ha et leietau rundt halsen til hesten, og bruke det som nødbrems isteden :)

smulemor
04-10-2007, 12:31
Hvis du har lært hesten din å vike for trykk over nesa, så er det vel igrunnen samme hva du rir med? Da bør du kunne ri i vanlig grime for den saks skyld... Hvis det skulle skje noe "utenfor de trygge gjerdene", så tror jeg ikke annet materiale i sidepullen kan stoppe hesten.

Hvis man er usikker og føler behovet for mer nødbrems, kan det være til stor hjelp å ha et leietau rundt halsen til hesten, og bruke det som nødbrems isteden :)

tror dere misforstår meg men samme kan det være og et leietau rundt halsen tviler jeg på vil kunne fungere, det blir jo enda mildere.

Sol
04-10-2007, 12:50
jeg har sidepull med lær over nesa. Bajas er så inderlig var på trykk så jeg tror et tau, som jo er litt mer enn et lærstykke ville skremt han den gangen vi begynte med sidepull. Nå hadde nok funket, men nå har jeg jo en i lær som fungerer utmerket..:)

LisaFi
04-10-2007, 15:56
Er mest enig med Smule her, det spiller ikke ALLTID så stor rolle hv ahesten har lært, om det SKJER noe, det er jo nettopp da instinktene tar over. Om hesten ikke lenger har instinkter er den ikke mye til hest?

Jeg ville hatt den med MULIGHET til nødbrems.. :)

(men jeg synes også at to tau er skarpt nok, da.. )

Chevaleresse
04-10-2007, 16:13
Det varierer vel fra hest til hest hva som fungerer best. Men at man har nødbrems tror jeg ikke så veldig på... Vil hesten stikke så gjør den det uansett... De skumleste episodene jeg har sett har vært noen som har puttet på noe sterkere fordi ehsten har en tendens til å ville stikke. Dette skjer jo selvfølgelig men når hesten kjenner en sterk forholdning med dette bittet ( her var det snakk om et pessoabitt) Så steilet den ukontrollert, rygget ut i en grøft og falt over rytteren. Som kom fra det med skrammer bare...

Jeg mener at å sette på noe sterkt for å stoppe en hest som springer ut ofte kan være minst like skummelt som å fortsette å ri med den samme bislingen.

Og forøvrig rir jeg ikke slike hester på tur der slike situasjoner lett kan oppstå...

Mvh Torill

LisaFi
04-10-2007, 18:06
Det er jo ikke alltid noe man kan forutsi??

Anette
04-10-2007, 18:07
tror dere misforstår meg men samme kan det være og et leietau rundt halsen tviler jeg på vil kunne fungere, det blir jo enda mildere.

Godt mulig jeg misforsto... hva mente du egentlig da?
Jeg tror ikke materialet i sidepullen har så mye å si om noe skulle skje, men jeg tror heller ikke at tauet er så mye skarpere enn lær.

Har du forsøkt å ri med et leietau rundt halsen? Det er mildt ja, men det gir trykk et annet sted også, og mange har god hjelp i det.

smulemor
04-10-2007, 23:20
Har du forsøkt å ri med et leietau rundt halsen? Det er mildt ja, men det gir trykk et annet sted også, og mange har god hjelp i det.

hensikten med diskusjonen er ikke hvorvidt hesten er trykkfølsom for det ene eller det andre, det jeg prøver å få frem er en frustrasjon over at jeg ofte blir møtt med "halshugging" fordi jeg foretrekker sidepull som har ett enkelt tau over nesa.

som jeg skrev tidligere, hestene jeg har ridd med dette utstyret har fungert utmerket og siden jeg stort sett aldri bruker tøylene når jeg rir bortsett fra å forhindre situasjoner som brått oppstår så fatter jeg ikke hvorfor enkelte mener at jeg mishandler hesten med et skarpt hodelag.

jeg lurer vel egentlig på hvorfor folk her inne bruker det de bruker rett og slett :)

smulemor
04-10-2007, 23:23
Det varierer vel fra hest til hest hva som fungerer best. Men at man har nødbrems tror jeg ikke så veldig på... Vil hesten stikke så gjør den det uansett... De skumleste episodene jeg har sett har vært noen som har puttet på noe sterkere fordi ehsten har en tendens til å ville stikke. Dette skjer jo selvfølgelig men når hesten kjenner en sterk forholdning med dette bittet ( her var det snakk om et pessoabitt) Så steilet den ukontrollert, rygget ut i en grøft og falt over rytteren. Som kom fra det med skrammer bare...

Jeg mener at å sette på noe sterkt for å stoppe en hest som springer ut ofte kan være minst like skummelt som å fortsette å ri med den samme bislingen.

Og forøvrig rir jeg ikke slike hester på tur der slike situasjoner lett kan oppstå...

Mvh Torill

nja, mulig jeg knoter litt i forklaringen min men det jeg mente var hvis hesten f.eks skvetter/wannabeskvetter på en gangvei... min erfaring er at hvis man får hentet inn og "strammet opp" hesten i løpet av noen få sekunder etter at hesten hoppet til så kan man ofte forhindre at det blir en reell utflyging, ihvertfall på de hestene jeg har ridd.

de får en oppvekker når tøylene strammes, "åja, du var der ja.. ok da, roe meg ned igjen" holdning omtrent. vanskelig å forklare egentlig.

Anette
05-10-2007, 00:05
Åkey, da misforsto jeg spørsmålet ditt :) Synes jeg leste noe med nødbrems, derfor jeg skrev det jeg skrev.

Jeg bruker sidepull med lær ene og alene fordi det var det eneste de hadde i butikken :)
Jeg har ikke tenkt over at tau er så mye sterkere enn lær. Det kommer jo ann på hvem som rir og hvordan en bruker det en rir med...

smulemor
05-10-2007, 00:09
Åkey, da misforsto jeg spørsmålet ditt :) Synes jeg leste noe med nødbrems, derfor jeg skrev det jeg skrev.

Jeg bruker sidepull med lær ene og alene fordi det var det eneste de hadde i butikken :)
Jeg har ikke tenkt over at tau er så mye sterkere enn lær. Det kommer jo ann på hvem som rir og hvordan en bruker det en rir med...

he he, du leste rett, det sto noe om nødbrems og ;)

det jeg mener er at jeg har bedre erfaring med enkelttau som nødbrems en lærstropp og da tenker jeg nødbrems som i "hente seg inn" etter et lite sprett eller noe. stikker hesten for fullt så hjelper det jo lite med det sterkeste bitt uansett.

Anette
05-10-2007, 00:48
he he, du leste rett, det sto noe om nødbrems og ;)

det jeg mener er at jeg har bedre erfaring med enkelttau som nødbrems en lærstropp og da tenker jeg nødbrems som i "hente seg inn" etter et lite sprett eller noe. stikker hesten for fullt så hjelper det jo lite med det sterkeste bitt uansett.

Aha, skjønner. Da er jeg både enig og uenig...
Men jeg skjønner tanken din da, at hvis du først er på tur og hesten er "på vei" til å løpe, at du da klarer å stoppe han før han løper skikkelig, istedenfor å sitte på som passasjer til den bestemmer seg for å stoppe eller høre på deg. Jeg mener bare at hvis en hest er godt nok trent, så bør den være like lett å hente inn samme om det er lær eller tau over nesa.

smulemor
05-10-2007, 00:51
men uansett hvor godt trent en hest er så kan han/hun bli overstyrt av innstinkter og trenger en liten "vekker"... det er det jeg prøver å få frem og til "vekking" så har jeg dårlig erfaring med lærnese.

men uansett, poenget med tråden er at jeg er gretten over å bli kalt en mishandler fordi jeg liker enkekt tau. hvordan kan jeg mishandle en hest når jeg ikke har tøylekomtakt med munn/nese bortsett fra i situasjoner hvor det behøves ?

Reaper
05-10-2007, 01:02
Jeg bruker sidepull innimellom, og da bruker jeg versjonen med ett enkelt tau over nesa.
Om man skal ha lærversjonen, så blir vel det stort sett det samme som å ri med en grime eller?! (har ikke sett en med lær i bruk)

Jeg ser ihvertfall ikke noe negativt i å bruke en sidepull med tau over nesa, man bruker jo ikke en sidepull i dressur foreks(ikke jeg ihvertfall) men heller på tur, hvor jeg liker å ri rundt på lange tøyler, så om det er tau eller lær spiller jo ikke så stor rolle for meg akkurat der og da.
Om hesten skulle fly til, så er det jo meget få hester for fortsetter å løpe om den blir holdt igjen, så å ha muligheten til å kunne bremse hesten ved hjelp av tauet, er ganske greit!

smulemor
05-10-2007, 01:54
Jeg bruker sidepull innimellom, og da bruker jeg versjonen med ett enkelt tau over nesa.
Om man skal ha lærversjonen, så blir vel det stort sett det samme som å ri med en grime eller?! (har ikke sett en med lær i bruk)

Jeg ser ihvertfall ikke noe negativt i å bruke en sidepull med tau over nesa, man bruker jo ikke en sidepull i dressur foreks(ikke jeg ihvertfall) men heller på tur, hvor jeg liker å ri rundt på lange tøyler, så om det er tau eller lær spiller jo ikke så stor rolle for meg akkurat der og da.
Om hesten skulle fly til, så er det jo meget få hester for fortsetter å løpe om den blir holdt igjen, så å ha muligheten til å kunne bremse hesten ved hjelp av tauet, er ganske greit!

takk snuppa, begynte å lure på om det kun var jeg som var "hestemishandler" her :lol:

Chevaleresse
05-10-2007, 09:06
Vel steget fra å forsterke signaler til å bli hestemishandler er heldigvis langt, så tror nok ingen oppfatter deg som det Smule;-)

Hvordan virkningen blir varierer vel fra hest til hest. Har vært borti en hest som ble nesten ustyrlig med en sidepull med tau over nesa, men som gikk veldig bra med en i lær. Med tau ble den trippete, ville rygge, hoppet på stedet osv. Dette var en meget følsom hest da. Og så har man traktorer som bare henger seg på en sidepull i lær, men som er mye lettere med en med tau. Individet bestemmer. Man skal bare være obs på virkningen av det utstyret man bruker og bruke det med fornuft...

Mvh Torill

smulemor
05-10-2007, 11:37
. Man skal bare være obs på virkningen av det utstyret man bruker og bruke det med fornuft...

Mvh Torill

og der er vi 100 % enige

Gjest-
05-10-2007, 12:02
Kan noen forklare meg hva som er mildest?
Enkelt tau over nesa, dobbelt tau over nesa, lær, andre versjoner?
Jeg trodde dobbelt tau var det som var mildest, men nå blir jeg litt usikker etter å ha lest her....

Chevaleresse
05-10-2007, 15:04
Lær er vel det som går for å være mildest, dernest to tau og ett tau blir betegnet som skarpest.

Mvh Torill

Reaper
05-10-2007, 15:19
Man skal bare være obs på virkningen av det utstyret man bruker og bruke det med fornuft...

Mvh Torill

Der er jeg enig med deg!!

Anette
05-10-2007, 19:33
Jeg synes ikke du er en hestemishandler om du bruker sidepull med ett tau...overhodet ikke!! Har ikke tenkt tanken engang, sikkert derfor jeg ikke forsto spm og svarte helt i vilden sky :p

smulemor
05-10-2007, 23:23
Jeg synes ikke du er en hestemishandler om du bruker sidepull med ett tau...overhodet ikke!! Har ikke tenkt tanken engang, sikkert derfor jeg ikke forsto spm og svarte helt i vilden sky :p

he he, greia er at jeg ble kalt det på jobb her om dagen under en diskusjon pga at jeg bruker ett tau... ble litt provosert av det mennesket kan du si ;)

SiljeN
06-10-2007, 15:35
Hmm.. Da må jeg skyte inn med et kanskje litt OT-spørsmål: Jeg har sett både sidepull med lær over nesa, og med tau over nesa.. Men hva er foskjellen på ett og to tau? Blir da ett tau helt rett over neseryggen, og to tau "tvinnet" sammen?

*Jeg spør fordi jeg lurer, og fordi jeg lurer på om jeg har med ett eller to tau egentlig :lol: *

Kaja
06-10-2007, 15:39
Jeg hadde helst brukt en med lær, men samma for meg om jeg har tau eller lær, da jeg sverger til minimal kontakt med tøylen uansett. Men vanlig taugrime fungerer perfekt som turplagg, men om jeg og Meeg noen gang får gjennomført innkjørinsgplanen jeg en gang hadde, skal jeg ha en sidepull å kjøre med.

smulemor
06-10-2007, 22:33
Hmm.. Da må jeg skyte inn med et kanskje litt OT-spørsmål: Jeg har sett både sidepull med lær over nesa, og med tau over nesa.. Men hva er foskjellen på ett og to tau? Blir da ett tau helt rett over neseryggen, og to tau "tvinnet" sammen?

*Jeg spør fordi jeg lurer, og fordi jeg lurer på om jeg har med ett eller to tau egentlig :lol: *

sidepull med dobbelt tau over nesa (http://equineusaonline.com/catalog/images/torydblpull.jpg)

sidepull med lær over nesa (http://www.joshnichol.com/bk%20sidepull%20zulu.jpg)

sidepull med enkelt tau over nesa (http://equineusaonline.com/catalog/images/singleside.jpg)

SiljeN
07-10-2007, 17:35
sidepull med dobbelt tau over nesa (http://equineusaonline.com/catalog/images/torydblpull.jpg)

sidepull med lær over nesa (http://www.joshnichol.com/bk%20sidepull%20zulu.jpg)

sidepull med enkelt tau over nesa (http://equineusaonline.com/catalog/images/singleside.jpg)

Ah, takk :D Da skjønte jeg litt mer :)

smulemor
07-10-2007, 23:09
hvilken type har du ?

SiljeN
08-10-2007, 15:31
Da har jeg med et tau over nesa.. :p

Anette
09-10-2007, 00:40
Da har jeg med et tau over nesa.. :p

ÆÆÆÆÆ!!!! Hestemishandler!!!!

;)

SiljeN
09-10-2007, 00:53

;)

:lol: venta på den ;)

Meeen, skal til "forsvar" ikke påberope meg å ha brukt den da.. Hadde den på en hest som ikke kunne bruke bitt, og kun ved leiing.. Ellers så ligger den å støver ned.. :lol:

Men altså, er det ikke bedre å bruke "skarpeste" sidepullen, enn å sitte å bruke bitt feil (da tenker jeg brems ved kun tøylebruk osv) ? Eller gjør sidepullen mer skade?

Tonje
09-10-2007, 00:54
En skarp sidepull gjør ikke noen skade så lenge den blir brukt som den skal.
Det samme gjelder jo også bitt.

smulemor
09-10-2007, 00:58

;)

flir.... ja vi er kjempeslemme ;)

En skarp sidepull gjør ikke noen skade så lenge den blir brukt som den skal.
Det samme gjelder jo også bitt.

exactly... fatter ikke at enkelte har så problemer med å skjønne det der.
personlig bruker jeg det hesten trives best på uansett om det er sidepulldittenogdatten eller stangbitt eller hva...

SiljeN
09-10-2007, 01:00
Ja, jeg vet det :)

Men altså, gjør en ett-taus-sidepull mer skade om man "napper" litt for mye i forhold til et bitt? Ettersom bittet ligger i munnen, og sidepullen over nesa...?

Dette er da et teoretisk spørsmål, for jeg hverken "napper" eller drar eller sager med noe som helst.. :p

Tonje
09-10-2007, 01:01
exactly... fatter ikke at enkelte har så problemer med å skjønne det der.
personlig bruker jeg det hesten trives best på uansett om det er sidepulldittenogdatten eller stangbitt eller hva...

Jeg rir også med det hesten trives best med, har jeg alltid gjordt.
Men ser ut for at mange har problemer med og sjønne det der.

smulemor
09-10-2007, 01:03

Men altså, gjør en ett-taus-sidepull mer skade om man "napper" litt for mye i forhold til et bitt? Ettersom bittet ligger i munnen, og sidepullen over nesa...?

Dette er da et teoretisk spørsmål, for jeg hverken "napper" eller drar eller sager med noe som helst.. :p

magefølelsen min sier nei men jeg svarer kun ut i fra den nå... jeg innbiller meg at munnhulen på hesten er hakket mer følsom en neseryggen men skyt meg gjerne hvis jeg tar feil.

Tonje
09-10-2007, 01:03

Kommer ann på hva du mener på napper.

Bittet ligger jo i munnen, sidepullen over nesa.
Gjør jo samme skade om du river, drar, you name it.
Ved harde tak på en sidepull vil det gi skade på neseryggen, med bitt vil det gjøre skade i munnen på hesten.

SiljeN
09-10-2007, 01:05
magefølelsen min sier nei men jeg svarer kun ut i fra den nå... jeg innbiller meg at munnhulen på hesten er hakket mer følsom en neseryggen men skyt meg gjerne hvis jeg tar feil.

Ja, det er det jeg tror også, men jeg vil jo gjerne vite da, som vanlig ;) Er veeeldig nysgjerrig av meg jeg ;)

smulemor
09-10-2007, 01:11
Kommer ann på hva du mener på napper.

Bittet ligger jo i munnen, sidepullen over nesa.
Gjør jo samme skade om du river, drar, you name it.
Ved harde tak på en sidepull vil det gi skade på neseryggen, med bitt vil det gjøre skade i munnen på hesten.

mjo men tenk deg denne situasjonen:

to hester med likt hode og lik munnhule, den ene iført sidepull og den andre iført hodelag med bitt.
hest 1 iført sidepull får et napp som gir en smerte/pressfølelse over neseryggen men smerten/presset blir kun konsentrert der og gir seg med en gang trykket løsner.

hest 2 iført hodelag med bitt får et napp som har eksakt det samme trykket som hest 1 fikk men hest 2 har et bitt i munnen som gir en press/smertefølelse i munnvikene, over tungen, mot tennene og evnt opp i ganetaket. i tillegg så tar det litt lengre tid for dette bittet å legge seg korrekt på plass når trykket løsner (mikrosekunder men alikevel).

jeg innbiller meg at summen av smerte/presspunkter blir større når man napper/sager i et bitt en med en sidepull for bittet presser mot flere punkter en sidepullen gjør, høres den tankegangen snål ut ?

og finnes det egentlig noe forskning på dette ?

Tonje
09-10-2007, 01:16
mjo men tenk deg denne situasjonen:

to hester med likt hode og lik munnhule, den ene iført sidepull og den andre iført hodelag med bitt.
hest 1 iført sidepull får et napp som gir en smerte/pressfølelse over neseryggen men smerten/presset blir kun konsentrert der og gir seg med en gang trykket løsner.

hest 2 iført hodelag med bitt får et napp som har eksakt det samme trykket som hest 1 fikk men hest 2 har et bitt i munnen som gir en press/smertefølelse i munnvikene, over tungen, mot tennene og evnt opp i ganetaket. i tillegg så tar det litt lengre tid for dette bittet å legge seg korrekt på plass når trykket løsner (mikrosekunder men alikevel).

jeg innbiller meg at summen av smerte/presspunkter blir større når man napper/sager i et bitt en med en sidepull for bittet presser mot flere punkter en sidepullen gjør, høres den tankegangen snål ut ?

og finnes det egentlig noe forskning på dette ?

Er også enig i dette. At sidepull vil gi mindre smerte enn det ville gjordt med bitt. Eller hvor mye smerte det vill bli på de to plassene vet jeg ikke, men vil tro at smerten vil gå over fortere over nesen enn i munnen slik du beskrev over.

SiljeN
09-10-2007, 01:16
Godt poeng, Smulemor..

Det var noe alà det jeg tenkte selv, men ikke så komplisert ;)
Men forskning på det ja.. Hadde vært kjekt å lese, hvis det fantes?
Men hvor kan man evnt finne den da? :p

Og dermed er det kanskje bedre med sidepull, uansett ett tau/to tau/lær, hvis man vet man blir hard i hånden i visse situasjoner? *lurer*

smulemor
09-10-2007, 01:21
Og dermed er det kanskje bedre med sidepull, uansett ett tau/to tau/lær, hvis man vet man blir hard i hånden i visse situasjoner? *lurer*

nå spør du vanskelig her synes jeg :p

i utgangspunktet så bør jo personen jobbe litt med seg selv først hvis h*n vet at h*n blir for hard i hånden i visse situasjoner men ut i fra magefølelsen igjen så vil jeg si at ja, sidepull er bedre (og igjen, skyt meg hvis jeg tar feil).

komplisert situasjon jeg egentlig ikke føler meg kompetent til å svare på

SiljeN
09-10-2007, 01:32
Haha, det er ikke meningen :p

Men ja, jeg tenker som i en situasjon hvor du vet du blir hard i hånden.
F.eks. du rir langs en vei. Du er ikke helt "trafikksikker" selv, og risikerer dermed å bli hard i hånden. Er det da bedre og bruke en sidepull mens du jobber deg av med dette, eller er bitt bedre i slike situasjoner?

Edit: Ble litt vanskelig spørsmål kanskje..? :p

Henarn
21-12-2007, 14:47
Hva med råhudflettet nesedel ? hvordan fungerer den ?