PDA

Se full versjon : Sur når eg bruker pisk

Ingvild
03-10-2007, 21:48
Eg veit ikkje kvifor det er slik, men det verker som om Karisma vert sur/fornærma når eg bruker piska på ho. Eg brukar den ikkje utan grunn, men let ho få eit par sjansar til å reagere på lett innverknad før eg seier frå med piska. Eg merkar det når me køyrer, og at ho ikkje går fram ved at eg legg piska på rompa og smattar på ho samtidig. Då slår eg lett med piska på rompa, og ho får ein rar bevegelse som innebærer at ho hoppar rett opp i lufta, og ristar på hovudet samtidig. Eg tek dette på eit teikn på at ho ikkje likar at eg bestemmer kva ho gjer, men at ho gjer det eg vil likevel..

Når me rir har ho ein liknande reaksjon, ho ristar på hovudet i skritt, og i trav ender det som regel med eit galoppsteg eller to eller sju... I galopp har ho den verste reaksjonen, nemmeleg eit SOLID bukk - gjerne med eit par bein i lufta samtidig.. Dette er ikkje nokon kjekk reaksjon, logisk nok..

Kva gjer eg når ho gjer dette? Og kva kan vere grunnen til at ho gjer det? Manglande respekt?

LisaFi
03-10-2007, 21:57
Jeg tror at feilen du gjør, er å gi henne et par sjanser før du forsterker signalet. Hun har lært at det går an å tøye det å høre etter i det lengste. Hør etter eller pang-pang med en gang. Kjipt og mye diskusjoner i en periode, men mye mer positiv hest senere når den skjønner at det ikke er snakk om å kunne velge latmannsvarianten. For da får du nemlig sjans til å rose den i stedet for å måtte forsterke signaler mange ganger.

Ingvild
03-10-2007, 22:00
Eg vil jo at ho skal reagere for lett innverknad, og ved å ikkje gi ho den sjansen vil ho i alle fall ikkje reagere for lett innverknad? Kan jo ikkje piske hesten kvar gong eg vil ho skal flytte seg for sjenkel eller gå fram. Det er snakk om ein sjenkel eller to, så smell det. Når ho har fått smellet sjerpar ho seg, i alle fall for den dagen.. Vil ho ha ein så følsom hest som mogleg, og det får eg ikkje om eg ikkje startar på 0..

LisaFi
03-10-2007, 22:04
Du får det tydeligvis ikke da heller?

Nei, godt noen har mer tålmodighet enn meg, det innser jeg, men jeg har en mistanke om at den der intelligente gule damen din utnytter at du "venter" med å sette inn hjelp hun faktisk svarer for.

Sol
03-10-2007, 22:06
Jeg tror Lisa har et poeng her Ingvild:) Prøv, å se hva som skjer. trenger muligens bare prøve en eneste gang vettu.. og deretter be før du tvinger.

Ingvild
03-10-2007, 22:07
Men viss eg vil at ho skal sette opp tempoet eller feks flytte seg ut i volta - skal eg berre smekke med ein gong då? Det må jo finnas ei betre løysing..

Skjønner ikkje kvifor dette kjem NO, ho har mykje meir respekt for meg no enn ho hadde i vår, og då fann ho ikkje på sånn.. sukk..

Sol
03-10-2007, 22:08
Fordi hun har funnet en ny måte å plage Ingvild på. det er det smarte hester gjør, og grunnen til at mange ryttere foretrekker de som er litt dummere:)

LisaFi
03-10-2007, 22:12
Det må da testes om du virkelig MENER at du skal være sjef, vel..

Jeg KREVER reaksjon av mine hester, og det er ikke rom for å diskutere når reakjsonen skal komme. Det vil si, svarer ikke hesten med EN gang smeller det. Selv er jeg dårlig til å koordinere med pisk, og bruker heller sjenkel (spore) for å understreke mitt poeng. EDIT for å legge til at det er SÆRDELES viktig at rytter er rettferdig og FORBEREDER hesten godt med halvparade før man ber om noe som helst. Hvis man rir en "hør her nå" fulgt av en "kommando" har hesten FÅTT alle muligheter. Svarer den ikke da er tålmodighet borte for min del.
Om resultatet blir bra eller perfekt og sånn er HELT uinteressant, bare hesten lærer at å IKKE reagere eller DRØYE reaksjonen er uaktuellt de luxe.

Når man har blitt enige om DET kan man fort bruke snillere signaler med en gang.

Jeg forsterker gjerne med stemme om jeg må "smelle til" - "DØH!" i en morsk, kjapp tone pleier funke... ;)

Chevaleresse
03-10-2007, 23:29
JObb med pisken på hesten fra bakken også, slik at hun blir vant til at det er en ting som ermed. Svarer hesten på touchering ved å bukke/hoppe/protestere, legger du på pisken igjen med en gang du kjenner dette. Men IKKE slå hardere for hver gang! Og IKKE bli irritert. Fortsett med dette helt til hesten slutter å hoppe og bli sint. Med en gang den ikke gjør dette, stopper du henne og roser masse.

Som sagt veldig viktig at du ikke slår hardere og harere og at du beholder roen. De fleste slutter å svare på en negativ måte etter få repetisjoner.

Og jobb videre med lederskapet generelt. Deter gjerne etterhvert som man setter større krav til hesten at man får svar på hvordan forholdet er...

Mvh Torill

hildechristine
05-10-2007, 05:16
Enig med resten her!
Min hest er SINNSYKT tung å ri, og trenger mye driv for å holde igang.
Jeg var også redd for å ta i for mye, men etter en time med instruktør som visste meg hvor god pisken kan være som hjelper løsnet det skikkelig!

Jeg sliter spesielt med dette med framdrift. Jeg gir han en sjanse, en liten en. Går han ikke opp i trav når jeg ber om det første gangen, smeller det. Punktum.
Og for å si det sånn, så kjenner han det. ;)

Sara&Korak
05-10-2007, 11:24
OT: Hvor "hardt" skal man bruke pisken?

LisaFi
05-10-2007, 11:52
Nok til å få svar, må vel være et passelig ullent svar..? ;)

Chevaleresse
05-10-2007, 12:05
Jeg mener at du skal kunne tåle den rappen du gir hesten selv, så det kan være greit å prøve på seg selv for å kjenne hvor hardt det er;) (Ja, jeg har mange ganger stått og slått meg selv med pisken på leggen...)

I ekstrem tilfeller kan det være nødvendig med en hardere rapp, men jeg har ikke hatt noe positive erfaringer med det... Målet er ikke at hesten skal bli redd for pisken slik at den føler for å forsvare seg eller løpe sin vei.

Mvh Torill