PDA

Se full versjon : Når "mor" er borte danser hestene på bordet?

Thea og Ronja
03-10-2007, 11:56
(Fant ikke på noen bedre overskrift:rolleyes:)

Vel, det som nå er med Ronja (alltid noe med Ronja:rolleyes:), er at jeg skulle på høstferie hos min mor i en halv uke. Denne halve uken har nå gått, men det har skjedd litt forskjellige ting mens jeg var borte.

Jeg fikk en veldig god venninne av meg, som jeg kjenner godt og som jeg har kjent lenge. Jeg vet hvordan hun takler hester, hun er flink! Hun har drevet med Ronja før, men da har jeg alltid vært til stede. Hun har ridd på Ronja, men alltid med meg til stedet. Og Ronja har oppført seg som en engel og det har ikke vært noe problem. Derfor var det jo ypperlig at hun kunne passe jenta mi mens jeg var på ferie, men det skulle ikke bli så enkelt som jeg trodde...

Før jeg dro var Ronja slik:
- Stod ved porten når jeg skulle hente henne, alltid glad for å komme inn.
- Stod som en påla når jeg pusset, trengte ikke å binde henne.
- Rygget alltid noen skritt før hun fikk maten sin (ja, stjelt litt inspirasjon fra Sol:p)
- Var super glad hver gang jeg tok på dekken! Ja hun er heeelt hekta på dem, ser at hun koooser seg når jeg legger det på!

Så lørdag, første dagen uten "mammaen" sin på veeeldig lenge, jeg har vært der hver dag siden jeg kjøpte henne, altså ganske mange uker. Så klokka 18 sender jeg melding til venninnen min og spørr hvordan det har gått, hun ringer.
- Herregud, jeg har aldri sett hesten din slik før...! Hun visste avsky når jeg skulle hente henne ute, hun la på ørene og truet meg nesten når jeg tok av dekkenet! Hun stod ikke stille et sekund så jeg måtte binde henne! Og når jeg skulle fòre ble hun bare aggresiv og nektet å rygge hvertfall... Så skvatt hun av et eller annet ingen andre hørte (Ronja pleier ikke å skvette!!) og da hadde hun små steilet og traff rett ned på pussekassa mi som hadde flydd til alle kanter i mange forskjellige biter for å si det slik...

Jeg ble mer eller mindre målløs, hvorfor oppfører hun seg slik? Respektløs? Eller er det noe annet galt? Ronja har aaaaaaldri (!!) visst agrisivitet på en slik måte! Hun har bitt meg en gang i hele mitt liv og da var det min skyld! Etter den dagen gikk det litt bedre, hun ville fremdeles ikke sååå veldig gjerne inn, men gikk greit, og hun stod någenlunde stille når hun ble pusset, men oppførte seg... rart... ifølge min venninne...

Så hva tror dere? Jeg skal dit i kveld, så får se hvordan hun oppfører seg da. Tenkte først at hun kanskje har frøset, men det er faktisk umulig, for det har vært kaldere netter og da har hun hatt på seg det samme dekkenet... Men ja, jeg bare håper på noen kloke FH svar:p

Bente & Etanec
03-10-2007, 12:04
Virker for meg som om hun ikke har noen som helst respekt overfor din veninne?
Siden du har vært tilstede de andre gangene hun har håndtert og ridd henne, så ser jeg på det slik som at Ronja har respektert deg og din avgjørelse. Men at din veninnes respekt har hun overhode ikke giddet bry seg om..

Thea og Ronja
03-10-2007, 12:08
Men jeg kan ikke forstå det. Før jeg noen sinne kom inn i bildet, har venninnen min til og med hatt sprang time med henne, hun har ridd henne på flere ridetimer (var rideskole der før nemlig). Og jeg har liksom vært borte, kanskje gått for å skifte eller gjøre noe annet, mens venninnen min har stelt med Ronja.. De har vært alene sammen før flere ganger, men jeg har alltid vært der før også kanskje forsvunnet.. Men er det noe jeg kan gjøre for å få slutt på dette da? er jo dumt å ha en hest som er helt håpløs med mindre du har jobbet med henne en stund...

Bente & Etanec
03-10-2007, 12:11
Huff, dette var kinkig....
Da er det vel rart om hun ikke eier noe som helst respekt overfor henne, om de har vært sammen alene til tider. Og at hun har ridd henne en del før du også kom inn i bildet...
* Tenke tenke... *

Kan ikke komme opp med noe smart, men skal love deg at jeg skal si ifra om jeg kommer på et eller annet!!

Thea og Ronja
03-10-2007, 12:16
Hehe takk Bente! Gleder meg til å se hvordan hun oppfører seg når jeg kommer idag....!

Therese
03-10-2007, 12:25
Eikdokka nektet å gå på hengeren når jeg sluttet å ha henne i en kort periode for noen år siden. Så kom jeg tilbake da, og hesten gikk rett på når jeg leide :roll:

Thea og Ronja
03-10-2007, 12:28
Men jeg vil ikke at Ronja skal være sånn.. Vil at andre skal kunne håndtere henne uten å måtte "vinne" respekten hver eneste gang..?

Gjest-
03-10-2007, 12:30
Har du snakket med veninnen din om hva som har foregått dagene du har vært borte?
Hvordan hesten har vært osv?

Thea og Ronja
03-10-2007, 12:32
Ja,

Etter den dagen gikk det litt bedre, hun ville fremdeles ikke sååå veldig gjerne inn, men gikk greit, og hun stod någenlunde stille når hun ble pusset, men oppførte seg... rart... ifølge min venninne...

Sol
03-10-2007, 13:16
Jeg syns(og jeg håper ikke jeg sårer noen med synsingen min) det virker som om din venninne utstråler noe som Ronja reagerer på. Kanskje er hun egentlig litt redd Ronja, og på en måte forventer at det skal skje noe? kanskje er hun litt anspent og brå i bevegelsene med henne? kanskje er hun litt sånn tøff utenpå shaky inni? Jeg vet ikke svaret på dette..

Poenget er at Ronja er en smart, cocky liten dame, som prøver seg på alt og alle. Når hun skjønner at hun kan få skremt noen litt, tatt dem litt på sengen, så moror hun seg med det:) Mange hester ER sånn, og det beste man kan gjøre med dem er å ta fra dem fordeler, eller finne noen som er tøffe nok til å ta dem.

Det venninnen din bør gjøre neste gang, er å gå ned for å hente hesten på beitet akkurat som du gjør det. Kommer ikke hesten, nei da får hun bare gå igjen. Gå å hente foret, lage en deilig liten forplass et sted som Ronja kan se maten fra der hun står.

Tipper Ronja er klar ved porten for lenge siden før maten er laget i stand. Om det er sånn at Ronja egentlig skal inn i boksen sin etterpå, kan det være lurt å legge ut noe mat, og legge resten klart i boksen.

deretter går hun ned til porten og gjør som du. ber Ronja komme og tar henne i leietau bort til maten. Oppfører hun seg ikke som hun skal, får venninnen din se om hun kan klare å snu henne og ta henne inn igjen, om hun så må ty til litt harde metoder.

Metoden vil vise Ronja at goodwill gir henne mat, dårlig oppførsel ender med at hun ikke får noe mat. dette er et språk smarte damer skjønner seg på!

Vil ikke Ronja ha på dekken så er det foreløpig ikke kaldere enn at hun overlever ute et par timer, så får hun heller stå mer inne! Hun velger jo selv igrunn, sant?

Kan ikke Ronja oppføre seg med venninnen din fra bakken skal de IKKE ri på tur elelr gjøre noe mer. jeg rir ikke på hester som oppfører seg som nek.. hvorfor skal jeg det? man må ta et skritt av gangen, ellers kan noen bli skadd, sant?

NOe av dette som høres klokt ut Thea?

Thea og Ronja
03-10-2007, 14:11
Nå blir hun ikke ridd i det hele tatt uansett, men venninnen min har leid henne på en tur i løpet av denne halve uken. Vel, ang. dette andre, ja det kan godt hende hun kanskje er litt redd, men hun er nok mest redd for at jeg ikke skal være fornøyd med det hun gjør (kjenner den følelsen fra den tiden jeg var hestepasser). Men så er det jo slik at Ronja står på utegang med fri tilgang til grovfòr så hun synes det ikke er verdens undergang om hun ikke får det andre fòret.. Men jeg får prate med venninnenmin om hvordan hun har vært med henne, kanskje hun rett og slett har vært for snill!

Og ja Sol, masse av dette høres klokt ut!

Sol
03-10-2007, 14:14
Ronja er nok en dame som liker å bli holdt i ørene! Og jeg kan nesten garantere deg at dersom hun får se at hun går glipp av noe mat, kommer det nok til å bli mye viktigere med den maten enn med den hun allerede har. Om ikke, så får venninnen din sette seg ned utenfor gjerdet og late som hun spiser opp maten til ronja da.. hehe.. det virker nemlig MEGET bra!

Thea og Ronja
03-10-2007, 14:17
Haha da kommer hele flokken der ute til å gå sammen om å gå gjennom gjerdet:phihi *gjeng med "sultne" kaldblodser*:p

Men ja jeg skal prate med henne og spørre litt om hun har vært litt for forsiktig. Jeg duller jo så mye med henne, men jeg har også faste grenser, venninnen min har vel mest sett dullesiden, så hun er vel litt redd for å ta i kanskje... Hmm ja får prate med henne!