PDA

Se full versjon : Galopp problemer! Kan noen hjelpe?

*Luna*
01-10-2007, 11:22
Som noen sikkert vet, så har jeg en varmblodsvallak som tidligere gikk trav. Har nå vært ridehest i 7 år, og fungerer flott som det.
Problemet er at jeg ikke klarer å få han til å fatte venstregalopp når jeg rir. Han fatter fint når jeg longerer, både med og uten rytter. Han går også fint hvis han hopper og lander i venstre galopp. Men når jeg prøver å fatte når jeg rir, kaster han hodet i været og bare står og tripper. Hva gjør jeg galt?
Er det noen som kan komme med noen gode råd, eller noen som har vært borti det samme? Alt mottas med takk!!:)

Sol
01-10-2007, 11:23
Hva med å sette opp en rundpaddock på ca 18 meter, og prøve inni der. da får han litt hjelp til å finne formen, men blir ikke holdt fast på noen måte:)

*Luna*
01-10-2007, 11:28
Ja det kan være en idè, skal han få løpe til han finner galoppen selv da? Er litt usikker på hvor mye jeg skal "hjelpe til" da han blir veldig stressa.
Takk for svar!

Bente & Etanec
01-10-2007, 11:46
Åh, dette husker jeg at jeg slet med tidligere også. Nå er det lenge siden jeg har jobbet med den "galoppsiden" han er vrang på, men husker jeg gav veldig tydelige signaler ( men ikke harde ) og så meg over motsatt skulder.
På den måten får du med "sete-signalet" også tydeligt.
Har du prøvd det? :)

Etter kort tid kunne jeg gi mindre og mindre signaler til jeg var der jeg skulle være, med en lett berøring i siden hans og med et lett trykk i ene siden av setet :)

*Luna*
01-10-2007, 11:55
Nei det har jeg ikke prøvd, men høres jo veldig logisk ut. Nå har jeg litt å trene på i dag. Jeg prøver nesten alt nå, veldig lei av å krangle med han!

Ingvild
01-10-2007, 11:56
Er du sikker på at hesten veit forskjell på signala til høgre- og venstregalopp?

Bente & Etanec
01-10-2007, 12:04
Er du sikker på at hesten veit forskjell på signala til høgre- og venstregalopp?

Min gjorde ikke det, men ved å bruke vekten overdrevet og i rette øyeblikk, fattet han er ganske så kjapt :)

Det samme gjaldt for galoppbytte også, var bare timingen ( i stegene ) som trenges til hjelp her.

*Luna*
01-10-2007, 12:10
Er jo mulig han ikke vet forskjellen, virker nemlig som om han ikke vet hva jeg ber om... Men skal i allefall prøve tipsene jeg har fått her! Er veldig takknemlig for alle svar! :)

Bente & Etanec
01-10-2007, 12:18
Om du har lært ham å fatte på kommando når du longerer, kan du gjerne bruke kommandoen i sammen med det jeg har skrevet lenger oppe her :)

batta
01-10-2007, 16:20
I tillegg til det som Bente foreslår, så kan du gjerne stille han littegranne utover, da vil du "åpne" venstre side, slik at det blir naturlig å strekke venstre frambein framover. Brukte/bruker dette på Heike for å få han til å fatte riktig galopp, og det ser ut til å virke for vår del.

mallilen
01-10-2007, 18:25
Om du stiller hestens forpart utover er det større sjans for å få kryssgalopp.
Forsøk heller å fatte så "lite" som mulig. Eks utvendig sjenkel et øyeblikk før utvendig frambein går i bakken, kombinert med stemmekommandoen du har lært han.

*Luna*
01-10-2007, 20:55
Kjempefint med flere tips, skal prøve dem alle! Forsøkte det Bente foreslo på Robert i dag, ble veldig gira og hoppa og spratt... Men jeg tar opp kampen i morra igjen! ;) Takk for svar!

batta
01-10-2007, 22:56
Om du stiller hestens forpart utover er det større sjans for å få kryssgalopp.
Forsøk heller å fatte så "lite" som mulig. Eks utvendig sjenkel et øyeblikk før utvendig frambein går i bakken, kombinert med stemmekommandoen du har lært han.

Om hesten kun fatter høyregalopp, så skjønner jeg at det å stille hesten utover kan føre til kryssgalopp, da man på en måte fatter motsatt galopp framme og bak (hesten fatter feil bak, du fatter riktig framme). I dette tilfellet fattet jo hesten derimot ikke galopp i det hele tatt, så da tenkte jeg at det kanskje kunne vært en idé, sammen med tydelige signaler ellers.

Birre
01-10-2007, 23:00
Hesten fatter galopp på begge sider når du longerer, det var det du skrev, ikke sant? Hva med å få noen til å longere for deg og du sitter oppå og fatter gallopp?

Jeg har aldri forsøkt det selv, jeg "tenker høyt" og kaster litt ball med deg.

Du har allerede fått noen gode tips fra før, så lykke til!

*Luna*
02-10-2007, 16:05
[QUOTE=Birre;557995]Hesten fatter galopp på begge sider når du longerer, det var det du skrev, ikke sant? Hva med å få noen til å longere for deg og du sitter oppå og fatter gallopp?QUOTE]

Ja dette har jeg prøvd, fungerer bra så lenge jeg ikke gir noen kommandoer, men bare sitter der. Han følger da stemme-kommando til hun som longerer, men ikke min. Men kanskje jeg skal fortsette med dette? Jeg får teste ut alle tipsene jeg har fått her, og håpe på resultater!
Igjen, takk for alle råd!

Bente & Etanec
03-10-2007, 16:30
I går trente jeg på nettopp dette med å lære rett galopp, og siden jeg for det meste er alene så måtte jeg finne på en måte å gjøre dette alene på..
Om du vil, så kan du lese om det i bloggen min. Link er under banneret mitt like nedenfor her :)

*Luna*
03-10-2007, 17:46
Hei igjen! Nå har jeg lest bloggen din Bente og det så veldig spennende ut. Nå kommer jeg vel aldri til å sette meg oppå galningen min uten hodelag, men har nå avtalt med en venninne som skal komme å hjelpe meg med longering på fredag.
Det ser jo ut som om det går riktig så bra for dere. Nydelig den hesten din! :jupp:

Bente & Etanec
03-10-2007, 18:30
Hei igjen! Nå har jeg lest bloggen din Bente og det så veldig spennende ut. Nå kommer jeg vel aldri til å sette meg oppå galningen min uten hodelag, men har nå avtalt med en venninne som skal komme å hjelpe meg med longering på fredag.
Det ser jo ut som om det går riktig så bra for dere. Nydelig den hesten din! :jupp:

Du kan gjerne ha hodelag på ham. Grunnen til at jeg ikke hadde det i går, er fordi han går rolig og stødig under ridningen. Og så ville jeg at han skulle gå i den formen som passet ham best selv, uten at jeg blandet meg inn.
Poenget mitt i går var ene og alene venstregaloppen, og så ville jeg ta han skulle styre formen :)

Men syntes selv at dette var en alle tiders måte å trene inn galoppen på, siden jeg ikke har noen som kan hjelpe meg her hjemme.
Først kanen gjerne bare bruke stemmen/kommandoen og ikke ben i det heletatt, og heller legge sjenklene til etterhvert som en ser at han legger over når du gir ham beskjed om det.
Føle deg frem og se hva som paser best for deg og din hest, jeg er sikker på at dette klarer du :) Bare stå på! :)

Ja han er vakker.... Herlige godgutten min det der.. Elsker å jobbe for meg, og jeg elsker å få jobbe med ham...
Vi e ri opptreningsfase og har ikke neda så mye muskler å rope hurra for, hverken jeg eller Etanec he he. Men we`re getting there :)

Lykke til på fredag, fortell gjerne hvordan det går da?