PDA

Se full versjon : Avvenning?!?!

klinkmyhra81
29-09-2007, 18:24
Hva er det tidligste man kan begynne føl avvenning?!?!
Noen erfaringer der ...
Veit det ligger på 6 mnd + - ...
men er det noen som har mått gjøre det før eller har drøyd det kjempe lenge?! Del deres erfaringer så får jeg vite litt mer :)

Elis&Merita
29-09-2007, 18:36
Jeg har vært med på mange forskjellige tidspunkt å gjøre det. En gang avvente vi et føll når det var 5 måneder pga at mora ble veldig halt å måtte avlives:/ Med et annet føll venta vi nesten til jul (jeg vet, det er vel litt seint!), men det gikk bra det også. Når vi begynte å avvenne dem så tok vi de litt fra hverandre i begynnelse, etter hvert stod de sammen ute om dagen og på hver sin boks om natta. Etter ei stund har vi de helt atskilt...

Ingvild
29-09-2007, 18:58
eg har vore borti ein hest som vart avvent då han var under ei veke, og ein hest som drakk mjølk av mora til ho var godt passert tre... :p

Ein må nesten sjå på både den fysiske og den psykiske utviklinga til hesten for å kunne anta når det er tid for å avvenne.

SiljeN
29-09-2007, 19:06
Ingvild: 1 uke???

LinnMerethe
29-09-2007, 19:44
Jeg tror man må se ann hoppa noe også.Mange hopper blir veldig tynne utpå høsten med diende føll,og da er det kanskje lurt å begynne avvenningen selvom kanskje føllet ikke er 6 mnd ennå.

Torhild
30-09-2007, 04:24
L'Aristo blir 5 mnd 11. November. Regner med jeg skiller de fra hverandre en gang i løpet av den mnd da han skal gå på utegang i vinter, og hun skal trenest opp igjen, og stå inne.....