PDA

Se full versjon : Ekstrem forfangenhet. (sterke bilder)

Harneshaug
25-09-2007, 02:16
OBS. Sterke bilder.

Hva synes dere, interessang vitenskap eller dyreplageri?

http://picasaweb.google.com/jandrinkwater/LucyFounder

Kurre
25-09-2007, 02:24
Dyreplageri er første tanken...uten at jeg har greie på det...Så kan være jeg har feil.

Harneshaug
25-09-2007, 02:34
Jeg sitter her og stirrer øyet stort og vått, dels i fascinasjon og dels i kvalme.
Slik har jeg aldri sett høver på en hest i live før.
Jeg har bladd meg gjennom forstørrede enkeltbilder nå flere ganger og jeg klarer bare ikke å se at det er verdt det.
Hoven ser jo enda ikke ut ... Etter 1 år.
Hvordan kan hesten takle å stå på en slik fot 1 år, uansett hvr mye smertestillende du pøser i kroppen.

Hvilke belastningsskader utsetter du resten av hesten for?
Tenk hvordan dette må forplante seg videre i kroppen, sener, muskler, skjelett...

Tornado
25-09-2007, 02:34
Jeg klarte ikke se lenge. Helt forferdelig.. Orket ikke lese.

Heidiii_
25-09-2007, 02:35
Sitter her med både kvalmen og tårene i halsen. Kunne de ikke bare latt hesten slippe?:(

Harneshaug
25-09-2007, 02:35
Jeg klarte ikke se lenge. Helt forferdelig.. Orket ikke lese.

Ser "bølgene" dine mindre avskrekkende ut nå? :)

Tornado
25-09-2007, 02:36
Ser "bølgene" dine mindre avskrekkende ut nå? :)

Ja, det kan du trygt si. Nå er de ingenting! :)

RenateSJ
25-09-2007, 02:38
Næmmen iallverden?
Da synes jeg det går for langt altså.

tutta23
25-09-2007, 02:44
hvilket menneske er d som eier denne hesten??D der var helt grusomt!!Hesten burde ha slippet for lenge siden,hoven er jo helt deformert.Hesten har nok forferdelige smerter. Jeg hadde avlivet om jeg var eieren.Tviler på den noen gang blir bra.

Lotteloppa
25-09-2007, 02:47
fra nå av skal ikke jeg klage på høvene til min gutt.. doh jeg må sjekke det

Hilde
25-09-2007, 10:22
Jeg forstår godt at folk blir skeptiske til barfot hvis det er slikt de tror vi driver med. Dette er definnitivt ikke et rehabiliteringsprosjekt. Grensa går LENGE før.

Sigrid
25-09-2007, 10:30
Shit! :shock:

Anita&Svarten
25-09-2007, 10:34
Stakkar liten.. Hadde det vært min hest hadde jeg avlivet den før det gikk så langt.. Enig med Hilde!

Tonje
25-09-2007, 10:38
Stakkar liten.. Hadde det vært min hest hadde jeg avlivet den før det gikk så langt.. Enig med Hilde!

Henger meg på den.
Uff for en smerte dette må være for den stakkars hesten..
Uansett hvor mye smertestillende den går på.. Jo lengre den går på det, jo mer imun blir han, og må ha mer og mer.
Får helt vondt :(

JiviDream
25-09-2007, 10:44
Der kom kvalmen, og medlidenheten for den hesten! Det der har nok IKKE vært behagelig nei, stakkars hest!!

Therese
25-09-2007, 10:44
Hadde det vært min hest hadde den fått slippe for lenge siden.

lillekira
25-09-2007, 11:27
Min første tanke er iallefall dyreplageri og stakkars hest :(

Men..... må den ha hatt sinnsyke smerter eller kan det være at den ikke har hatt så vondt som det kan se ut? Kan det være at den har fått behandlinger,smertestillende,noe såle-greier eller lignende for å avlaste hoven?
KAN den ha hatt det ok eller MÅ den ha hatt ett smertehelvete?
Jeg vet ikke,derfor jeg spør altså.
For sett med mine uerfarne øyne,ser det helt for jævlig ut:(

Augustina
25-09-2007, 11:52
Dæven:O Det så ikke godt ut:( huff, stakkars..:(

LisaFi
25-09-2007, 11:57
Kan ikke se at det å *til slutt* bli bra igjen kan forsvare smertene dette dyret MÅ ha hatt, jeg synes den burde vært avlivet.

Lotteloppa
25-09-2007, 12:15
er så enig med dere..

Birre
25-09-2007, 13:30
Fy katten, det var ille å se! Hele hoven bare smuldret bort??? Men - jeg har lenge lurt på hvordan det ser ut når hoven løsner fra hovbeinet?, så det var interessant å se så forklarende bilder som dette.

Min hest hadde uansett fått slippe... Det får da være grenser for hva man skal utsette sine kjære for.

insolita
25-09-2007, 13:37
Her er grensen nådd for svært svært svært lenge siden. Kvalmt, sjokkerende og forferdelig egosentrisk eier. Sykt, sykt, sykt!

Sol
25-09-2007, 16:58
makan:rolleyes: kanskje vi skulle klippet litt i tærne til eieren og så latt h*n gå barbeint et års tid.. bare sånn for forskningens skyld???

Alice
25-09-2007, 17:00
huff! var ikke lenge jeg klarte og se!!!

Asa Garsy
25-09-2007, 17:23
Var ikke så jøvelig å se på, men tenker på den smerten hesten føler jeg da, men synes de siste bildene såg bedre ut, altså er på bedringens vei men kan en hest leve et moralt liv etter dette da? Kan den brukes? huff..

IngvildK
25-09-2007, 17:32
Her er grensen nådd for svært svært svært lenge siden. Kvalmt, sjokkerende og forferdelig egosentrisk eier. Sykt, sykt, sykt!

Signerer! Hadde dette vært min hest, hadde den blitt pølse for lenge siden... Forferdelig :(

Harneshaug
25-09-2007, 18:25
Fy katten, det var ille å se! Hele hoven bare smuldret bort??? Men - jeg har lenge lurt på hvordan det ser ut når hoven løsner fra hovbeinet?, så det var interessant å se så forklarende bilder som dette.

Min hest hadde uansett fått slippe... Det får da være grenser for hva man skal utsette sine kjære for.

Den har ikke smuldret bort, den ble trimmet bort pga av at det gamle harde hornet laget press på det myke vevet.
Hesten ble i følge eier MYE bedre etter hovveggen var trimmet bort...
Hesten gikk vist nok kun på Bute som smertestillende og etter hovveggen ble borte sluttet hun med den også...
Det ser jo grymt ut, men hesten ser bra ut ellers og den ser jo ok til sinns ut på bildene også?
jeg vet ikke jeg, synes det er en bragd å få til, men det etiske ved det hele plager meg litt.
Iom at hester ikke sier fra om de har vondt/prøver å skjule det... Vanskelig å vite for oss som ikke kjenner hesten.
Eieren har hatt hesten veldig lenge, kjenner den godt og har jo lagt ned en formue i behandling av en hest som jeg vil tro uansett ikke vil være ridbar igjen. Hun er helt sikkert fryktelig glad i den, kanskje hun ikke har vurdert smertene som så store...
Vanskelig...

Catharina
25-09-2007, 18:44
Oi. :/ Stakkars, stakkars hest.
For en egoistisk eier.
Hadde avlivet hesten om den var min:(

Marie
25-09-2007, 20:11
Jeg hadde også latt denne hesten slippe - om den var min.

Kan også si meg enig i Harneshaug sine innlegg, dette er virkelig en bra jobb som er gjort men smerter og livskvalitet er noe man kan diskutere. Uff.

Hvis jeg bare skal tenke på hoven, så synes jeg de siste bildene ser veldig bra ut, med tanke på hvordan tingene inni hoven har ordnet seg. Den ser fortsatt ille ut utenpå, men virker som om den er mye bedre innvendig + under.

Edit for å si at har man sett starten bør man virkelig se slutten av bildeserien også ;)

Birthe og Pricilla
25-09-2007, 20:45
Skulle ikke tro at noen ville la hesten sin gå igjennom noe slikt:(

Håper og tror at hvis dette hadde vært i Norge så hadde dette blitt stoppet.

-Birthe-

Siv A
25-09-2007, 22:21
Dyreplageri, denne burde vært avlivet...
En død hest lider ikke, det gjør denne...

Karen
25-09-2007, 22:32
oi, herregud.......!
Det enkelest og det beste hadde vært å avlivet den! helt sikkert!

smulemor
25-09-2007, 22:50
ikke de peneste bildene jeg har sett men sier meg enig med Birre, det var interessant å se hva som kan skje.

men etisk sett så hadde dette vært et avlivningsprosjekt i mine øyne

Rikke
25-09-2007, 23:21
Jeg har ikke ord.. ble bare utrolig sint.

Sagitaria
25-09-2007, 23:32
Interessant å se ja. Men huff og huff, de første bildene, de viser jo helt klart en hov som burde vært tatt vare på for lenge siden, eller er det bare meg????

Nei, jeg tror ikke jeg hadde tynt min gjennom den der opplevelsen..

Andrea
25-09-2007, 23:33
Dyreplageri!! Stakkars, stakkars hest!! Også gått sånn i nesten et helt år? :o

Harneshaug
25-09-2007, 23:34
Hvordan VET dere at den har hatt det så vondt da?
Jeg er rimelig godt inne på hovens anatomi, synes jeg selv da, men jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke opplevd en hest i en slikt situasjon.
Hvordan VET dere så bastant at den har hatt det så fryktelig vondt?
Det er jo bein det er snakk om her. Om avlastningen har vært riktig ser jeg ikke for meg at det er verre enn å stå med brukket/bristet bein?

Sagitaria
25-09-2007, 23:37
Njei, på bildene ser den jo fin ut forsåvidt. men den går jo med no bandasjegreier, og har fått smertestillende. Det betyr at det må ha vært smerter der.

Hanna
25-09-2007, 23:39
å FY!
det bildet fra 7. januar 07 var seriøst stygt...

det verste er nesten at det har gått så langt. burde ikke dette blitt fikset for lenge siden? eller er det sånt som er så "akutt" at det ikke er mulig å hindre?

en god tanke, forsovet, å prøve å "redde" den - men AU.

edit: som Helen sier, så vet jeg egentlig for lite om hover til å uttale meg om at det var såå ille. Men jeg kan ikke få meg til å tro at det der er godt på noen måte... (vet du ikke mente det, men)

Harneshaug
25-09-2007, 23:42
Selvsagt går den med bandage, hoven er jo åpen inn til det myke vevet, blir jo samme som med et sår :)
Den har fått Bute, ikke smertestillende fra vet.

Jeg synes bare det er interessant at dere er så skråsikre på smertenivået ut fra bilder. Det er nemlig mye nervedødt i hoven, ellers kunne man ikke slå på sko.
Hesten tråkker jo med hovbeinet på sålen sin og så på bakken, om de har laget noe som kompenserer for at sålen ikke er der, noe tilsvarende mykt, vel... Kanskje det er som å tråkke vanlig.
Jeg tror feks. IKKE at det at hovkapselen er fjernet medfører noen smerter, heller fare for infeksjoner osv.

lillekira
25-09-2007, 23:43
Min første tanke er iallefall dyreplageri og stakkars hest :(

Men..... må den ha hatt sinnsyke smerter eller kan det være at den ikke har hatt så vondt som det kan se ut? Kan det være at den har fått behandlinger,smertestillende,noe såle-greier eller lignende for å avlaste hoven?
KAN den ha hatt det ok eller MÅ den ha hatt ett smertehelvete?
Jeg vet ikke,derfor jeg spør altså.
For sett med mine uerfarne øyne,ser det helt for jævlig ut:(

Jeg siterer meg selv her jeg,og stiller spørsmålene på ny om noen vet?

Sagitaria
25-09-2007, 23:45
Jeg er ikke skråsikker på smertenivået, sier bare at NOE må det vel ha vært.
I tillegg hviler den beinet på mange bilder.

Grunnen til at jeg mest sannsynligvis hadde latt dyret slippe er -

hvordan i huleste vet man at det der blir helt 100% igjen? Såklart. Nå vet ikke jeg så mye om dette, og dette var en finfin tråd, siden man alltid trenger å lære noe nytt. Så HVIS jeg hadde havnet i den situasjonen, så hadde jeg nok lett opp alt som var å finne av info, og snakket med mange mange forskjellige veterinærer. Hvis alle odds tilsa at hesten kom til å bli frisk og helt fin igjen, så ok. Hvis det var fare for ditt eller datt eller at den led - nei..

Harneshaug
25-09-2007, 23:51
Lillekira; tror jeg prøvde å forklare det i mitt forrige innlegg, selv om jeg så ikke du hadde spurt :)

LisaFi
26-09-2007, 00:10
Jeg hadde avlivet hesten min om den hadde brukket beinet også. Selv om beinbrudd kan gro igjen om hesten får...... behandling (henge i køye på boks for ikke å belaste beinet, gips osv osv..) - Men for meg så skal ikke hester være nødt til å ha det sånn på månedsvis for KANSKJE å bli brukbare eller bare smertefri etterpå.
Får da være måte på.

Vi avler da andre dyr ens ærend for at de skal bli fete og store nok til at vi kan spise dem også, hva ER det egentlig for feil på å avlive hester? Har hester særrettigheter ifht andre dyr?

Min hadde sluppet dette, uten tvil. Uten at noen skulle måtte måle HVOR vondt det gjorde først.

Harneshaug
26-09-2007, 00:19
Jada, jeg er helt enig i det, jeg lurer vel bare i grunnen på om det er noen som vet om det er gjort noen forskning på dette, smertemåling hos hest.
Er det verre for en hest å gå med uoppdaget tannverk 1 år feks. å bli ridd med bitt, være umulius-sterkere bitt, veeeldig vondt i tanna...
Det er jo så mange alvorlige ting som kan feile hester som man ikke oppdager og som sikkert er veldig smertefulle.
Trenger jo ikke være slik at det som SER verst ut føles verst?

LisaFi
26-09-2007, 00:20
Nei, det er nå så, forsåvidt enig der. Forskjellen ligger i at dette er så åpenbart at enhver "idiot" skjønner at det er "ravgæli" som vi sier på trøndersk...

Harneshaug
26-09-2007, 00:22
Ha ha ha ... LisaFi, den var saklig du...

mallilen
26-09-2007, 00:31
Jada, jeg er helt enig i det, jeg lurer vel bare i grunnen på om det er noen som vet om det er gjort noen forskning på dette, smertemåling hos hest.
Er det verre for en hest å gå med uoppdaget tannverk 1 år feks. å bli ridd med bitt, være umulius-sterkere bitt, veeeldig vondt i tanna...
Det er jo så mange alvorlige ting som kan feile hester som man ikke oppdager og som sikkert er veldig smertefulle.
Trenger jo ikke være slik at det som SER verst ut føles verst?

Lurer også litt på dette.
Det er klart at ved korrekt trimming vil jo avlastningen av hoven være ganske stor: Har sett en hest så forfangen at den knapt klarte å gå, hoppe og sprette avgårde etter å ha blitt trimmet.

Ser på bildene av hesten, og synes ikke jeg ser en hest som lever i et konstant smertehelvete. Hun ser blid og fornøyd ut, og er i godt hold.
Det er såklart mulig at bilder fra tiden hun ble forfangen ville sagt noe ganske annet.
Hun har nok også fått være ute og bevege seg det hun selv vil, og jeg er faktisk overbevist om at denne hesten har hatt det bedre enn hester som ryker sener, brekker bein osv og må henge på boks i 8 mnd uten mulighet til å bevege annet enn hodet og nakken.

eier har jo også tydeligvis vurdert avliving i en periode da hesten hadde store problemer med å bevege seg..

Utfra bildene av kun hoven ville jeg nok personlig valgt avliving fremfor rekreasjon, såfremt ikke hesten viste at "detta æ'kke no' probblem". Tror ikke jeg ville hatt samvittighet til å slepe hesten gjennom et lsåpass langvarig prosjekt jeg ikke var sikker om ville føre til bedring eller ei.

LisaFi
26-09-2007, 00:34
Godt mulig innlegget var usaklig, men når problemene er såpass åpenbare og store så blir det litt annerledes enn mer dulgte lidelser.

Harneshaug
26-09-2007, 00:34
OT!
Jeg skvetter hver gang jeg leser innleggene dine og tror du er 16 :lol:
Så tenker jeg; "det går ikke an".. og så er du ike dét :D

mallilen
26-09-2007, 01:04
OT!
Jeg skvetter hver gang jeg leser innleggene dine og tror du er 16 :lol:
Så tenker jeg; "det går ikke an".. og så er du ike dét :D

Høh? Jeg er da vitterlig 16! Iallefall i sinn om ikke i skinn :p

Harneshaug
26-09-2007, 01:14
Et reflektert skinn da :D

absinthe
26-09-2007, 09:32
oj! har aldri sett en slik hov før! noen av bildene så direkte kvalme ut!
Jeg tror aldri jeg hadde tatt sjansen på å behandle noe så stygt, om jeg ikke var 100% sikker på at hesten ville bli helt god igjen....

Embliss
26-09-2007, 10:49
Det er dyreplageri! Grusomt! :(

Hófvarpnir
29-09-2007, 19:58
Off, dei bildene var stygge.....
er enig med Harneshaug.... Er ikkje sikkert det er så gale som der ser ut...
MEN hadde det vært min hest så hadde den nok blitt avlivet, ja...

millaT
09-10-2007, 02:27
Her sitter jeg og leser innlegg etter innlegg på de forskjellige trådene, om hvorvidt forskjellige ting er dyrplageri eller for smertefullt for hesten, eller om det er "riktig" å gjøre sånn eller sånn. Vel, etter mye tanker har jeg en ting eller to å si.
Hvor mange her tror hestene har en sjel, likesom vi har en sjel? Eller la oss si følelser og opplevelser av ting.
Jeg er fast bestemt på at det er mere ved hesters liv,( om det er sjel, følelser eller annet, ) enn vi er klar over.
Og jeg er også veldig klar over en annen ting. Om en hingst er klar for å kjempe om overlevelse mot en annen, om liv eller død, og om ei hoppe er villig til å stå imellom føllet sitt og et rovdyr; hva får da oss til å tro at de ikke har ønsker om å bli friske, om å leve?? Vi går igjennom smerte hele livet, noen mer enn andre, men vi vet det er en del av livet. Det vet dyrene også. Og nivået av smerte, og liv og død er mere svart/hvitt i naturen enn i den siviliserte verden vi lever i.
Jeg tror min hest ville personlig ønsket å bli frisk fra en slik sykdom, fremfor å bli dømt til døden, uten å bli gitt en sjanse til å kjempe.
Jeg sier ikke at jeg ønsker min hest skal ha det vondt, men jeg kan helhjertet si at om hun hadde vært glad og tilfreds, til tross for smerter, så ville jeg mest sannsynlig gjort akkurat det samme som hun gjorde for sin ponni.
Hun virker som en tapper og åpen person.
Ville ikke du gitt ditt barn cellegift, om du trodde det kunne overleve?

Det er mitt spørsmål til dere.
Det er flere og flere hester som kommer tilbake til et fungerbart liv etter sykdommer som har tatt lengre tid å kommer seg over. Det handler bare om å ha tro på at det er lys i enden av tunnelen. Og se om det ser ut til at dyret ditt også ser det lyset.

bare mistforstå meg rett;-)

millaT
09-10-2007, 02:36
Må bare legge til to filmer:
Hesteviskeren... dyreplageri eller bare håp da moren velger at dyrelegen skal gjøre alt hun kan for å redde hesten.
Og en fantastisk replikk fra Seabiscuit, sagt da eieren av S spør treneren om hvorfor han bruker tid på å gjøre den hvite veddeløpshesten vi tidligere i filmen har sett bli nesten avlivd grunnet brukket bein..... " I do it because I can. You don't throw away a life just because it's banged up a little bit."

Legger ikke dette til for nye spørsmål egentlig.. vil bare dere som er så sterkt imot denne jenta som har en forfangen ponni skal tenke litt på hva som kanskje ligger bak det når andre ønsker å gi hesten sin, eller dyret sitt for den saks skyld, en sjans...
men jeg er enig i en ting. Ser hesten så deppa ut at den ikke vil noenting lenger, da er saken noe ganske annen.

Belinda
09-10-2007, 10:47
Hesten burde fått slippe disse smertene...huff

Marianne
09-10-2007, 11:11
Hadde min hest idet hele tatt vist tegn til at hovbeinet skulle begynne å gå gjennom sålen pga forfangenhet.. Nei, da hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort. Ved slike tilfeller har hesten det best når den er død!
En slik ekstrem forfangenhet vil aldri bli bra igjen, og jeg syns at det er idioti av eieren som lot hesten gå igjennom dette smertehelvete.

Det er vi mennesker som har tatt til oss hesten, og det er vi som må avgjøre når det er best at hesten skal få slippe. Altfor mange er rett og slett egoister og lar hestene gå gjennom mye smerte bar fordi at man ikke vil at hesten skal dø selv den ikke kan gjøre noe annet enn å tusle rundt i en luftegård resten av livet.
Hva slags liv er det for en hest?

Nei, i dette tilfellet er avlivning det eneste rette.

Harneshaug
09-10-2007, 15:09
Her sitter jeg og leser innlegg etter innlegg på de forskjellige trådene, om hvorvidt forskjellige ting er dyrplageri eller for smertefullt for hesten, eller om det er "riktig" å gjøre sånn eller sånn. Vel, etter mye tanker har jeg en ting eller to å si.
Hvor mange her tror hestene har en sjel, likesom vi har en sjel? Eller la oss si følelser og opplevelser av ting.
Jeg er fast bestemt på at det er mere ved hesters liv,( om det er sjel, følelser eller annet, ) enn vi er klar over.
Og jeg er også veldig klar over en annen ting. Om en hingst er klar for å kjempe om overlevelse mot en annen, om liv eller død, og om ei hoppe er villig til å stå imellom føllet sitt og et rovdyr; hva får da oss til å tro at de ikke har ønsker om å bli friske, om å leve?? Vi går igjennom smerte hele livet, noen mer enn andre, men vi vet det er en del av livet. Det vet dyrene også. Og nivået av smerte, og liv og død er mere svart/hvitt i naturen enn i den siviliserte verden vi lever i.
Jeg tror min hest ville personlig ønsket å bli frisk fra en slik sykdom, fremfor å bli dømt til døden, uten å bli gitt en sjanse til å kjempe.
Jeg sier ikke at jeg ønsker min hest skal ha det vondt, men jeg kan helhjertet si at om hun hadde vært glad og tilfreds, til tross for smerter, så ville jeg mest sannsynlig gjort akkurat det samme som hun gjorde for sin ponni.
Hun virker som en tapper og åpen person.
Ville ikke du gitt ditt barn cellegift, om du trodde det kunne overleve?

Det er mitt spørsmål til dere.
Det er flere og flere hester som kommer tilbake til et fungerbart liv etter sykdommer som har tatt lengre tid å kommer seg over. Det handler bare om å ha tro på at det er lys i enden av tunnelen. Og se om det ser ut til at dyret ditt også ser det lyset.

bare mistforstå meg rett;-)

Hele forskjellen her skriver du selv: "Jeg tror at...." DER ligger vårt ansvar, det er ikke å TRO.
Så lenge VI har ansvar for hestens ve og vel er det ikke opp til oss å tro men å vite og gjøre vårt beste for at et dyr VI har satt til livet, et dyr som ikke velger selv, har det godt.
Mennesker kan snakke, det kan ikke hestene, annet enn at vi kan gjette og lese dem så godt vi kan :)
Det vil aldri bli 100% korrekt.
Dessuten er det til syvende og sist forskjell på menneske og dyr, uansett.

Anniken
09-10-2007, 15:24
Usj, stakkar hest! :eek:

Hovslager
09-10-2007, 19:20
Skulle likt å vist hvordan hovbenet så ut?

Siv

Harneshaug
09-10-2007, 19:49
Du mener som i røngten?
Der finnes ikke noe link da på siden? Jeg har ikke sjekket opp, men jeg vil tro trimmeren må ha brukt et røngtenbilde å gå etter... vil jeg tro...
Hadde i alle fall ikke luktet på korrigering på en slik fot uten :)

Tone
09-10-2007, 22:15
Jeg syns det står respekt av det denne eieren har gjort! Og som nevnt tidligere så så jo hesten helt ok ut på bildene selv om hoven så jævlig ut! Hun hadde flinke folk til å hjelpe seg!

Hadde dette skjedd med min hest så hadde jeg nok avlivet han ene og alene pga mangelen på flinke dyrleger og hovslager som kunne fulgt opp tett!

Hovslager
09-10-2007, 23:27
Jeg fant ingen link. Kan ha med mine nettkunnskaper å gjøre.

Jeg vil ha bilder med navn på veterinæren som har tatt bildene om jeg skal godta de som dokumentasjon. Alle disse røntgenbildene uten navn på veterinær er vonde å akseptere som bevis.

Siv

Harneshaug
09-10-2007, 23:30
Eh... hva mener du nå? Jeg har da ikke sagt at der hverken er noen bilder eller at de er tatt av veterinær?
Dette er jo ikke i Norge, jeg aner ikke om det er tatt røngten, jeg sa bare at jeg ville aldri ha tenk tanken på koreksjon uten røngten....
Skjønte ikke helt hvor du vil, det er da ikke min hest :)

LisaFi
09-10-2007, 23:33
Forklar Siv, dette var da et merkelig utsagn????

Stall-Vinga
10-10-2007, 01:08
Hesten tråkker jo med hovbeinet på sålen sin og så på bakken, om de har laget noe som kompenserer for at sålen ikke er der, noe tilsvarende mykt, vel... Kanskje det er som å tråkke vanlig.
Jeg tror feks. IKKE at det at hovkapselen er fjernet medfører noen smerter, heller fare for infeksjoner osv.

Faktisk så tråkker ikke hester på hovsålen. Hovbenet henger ved hjelp av lamellene i hovveggen (den skrå oversiden). Ved forfangenhet løsner benet helt eller delvis, alt etter graden av forfangenhet.
I dette tilfelle løsnet nok hele hovbenet og hesten tråkket gjennom sålen. Det synes godt på noen av bildene før det gamle vevet ble fjernet.
Å behandle forfangenhet er ikke lenger så håpløst som det var, men det tar tid. I slike ekstreme episoder som dette kan det nok diskuteres hvorvidt det var riktig eller ikke å la hesten gjenomgå den lange fasen. I det minste var det bare et ben.
Men personlig skulle jeg gjerne utstått et år i smertehelvete for et langt liv i etterkant med helsen i beholdt. Men nå tenker riktignok ikke hester på samme måte.

Harneshaug
10-10-2007, 01:11
Men jeg vet nå ikke om jeg synes resultatet ser ut i det hele tatt jeg da..
Nå er jo ikke de siste bildene helt oppdaterte, men ... vel, synes IKKE hoven ser i nærheten av bra ut..

Rosita!
10-10-2007, 01:35
Det der var jo bare ekstremt jo....
Gamlehesten vår som hadde forfangenhet hadde skikkelig stygge høver,men bare barnemat iforhold til dette jo.
Usj...Det der hadde aldri vår vetrinær godtatt en gang.

millaT
10-10-2007, 21:19
Hele forskjellen her skriver du selv: "Jeg tror at...." DER ligger vårt ansvar, det er ikke å TRO.
Så lenge VI har ansvar for hestens ve og vel er det ikke opp til oss å tro men å vite og gjøre vårt beste for at et dyr VI har satt til livet, et dyr som ikke velger selv, har det godt.
Mennesker kan snakke, det kan ikke hestene, annet enn at vi kan gjette og lese dem så godt vi kan :)
Det vil aldri bli 100% korrekt.
Dessuten er det til syvende og sist forskjell på menneske og dyr, uansett.

Det er selvsagt opp til oss å vite så godt vi bare kan. Men det er allikevel sånn at om man skal komme frem til en konklusjon, slik man må i dette tilfellet, da vi vet dyrene ikke kan prate for seg, må man se på alle fakta, og derifra tenke ut forskjellige vinklinger av saken. For meg, ser jeg på hvor mere villige dyrene er for å kjempe for overlevelse, det er sjeldent ett dyr legger seg ned og bare dør, fordi det har vondt i beinet. Det legger seg ned og dør av utmattelse heller. En kanin i en felle velger å bite av seg benet sitt enn å bare "gi opp". En løsbikkje i varmere strøk kan hompe rundt på tre bein, som resultat av å ikke ha gitt opp.
Det er dette instinktet jeg snakker om. Instiktet om overlevelse, og det å sette pris på livet. Vi her i denne industrielle delen av verden, som lever i ett rikt land, har veldig lett for å ikke helt se hvor dyrebart ett liv er. Vi er blitt mere opptatt av å se på hvor "godt" vi har det. Hvor lykkelige vi er. Hvor mye smerte man kan unngå.
Vi har ett ansvar for å sørge for at våre dyr ikke har det vondt. Men samtidig, vi kan ikke vite det ene eller det andre, om hesten, hunden eller katten vår ønsker å leve eller ikke. Om smerten blir for mye eller ikke.
Jeg prøver som sagt bare å si at alt er ikke like svart hvitt i denne forfangelsessaken som vi kanskje har lett for å tro.
Så, min konklusjon her er at vi sitter her i ett rikt land, og kanskje vurderer smerte og ønsket om å leve på en litt annen måte enn en person i ett annet land gjør.
Satt på spissen, om du klarer å følge meg her; hva kan det ha seg at det er Colombias mennesker som statistisk sett er det mest lykkeligste folk i verden. Der forsvinner 4-600 mennesker hvert år. Dvs... de finner ikke levningene eller noen ting. Man vet at de er drept, men det er alt. De lever under uholdbare, umennesklige forhold når det gjelder frykt og kidnapping og trusler fra paramilitære osv osv.
Men, de er lykkeligst i verden, for de vet hvor dyrebart livet er. Det er litt den tanken og filosofien jeg tenker på her. At dyrene vet (sammenligner ikke colombianere med dyr altså... hehe... hørtes litt sånn ut her... ) forskjellen på liv og død. Og i naturen gir de seg ikke før de er utmattet og ikke kan mere...
Det jeg prøver å si er at det kanskje er litt her denne jenta er i tankegangen sin. At det ikke nødvendigvis er noe hun gjør ut av egoisme, og med det blir sett på som dyreplager, men at hun ser med disse "overlevelses-brillene", om du kan kalle det det, og dermed ønsker å gjøre noe med dyrets sykdom, og dermed redde det fra en sikker pine og død.
Jeg synes altså at det er litt trist når man stempler folk som dyreplagere og mishandlere før man kanskje tenker litt lenger. Men som sagt, vi vet ingenting om hestens mentale innstilling til dette, med mindre vi har vært der borte og sett den selv.

Harneshaug
10-10-2007, 23:08
Tro du meg, jeg har tenkt hardt og lenge på dette, la ikke det stå for tvil.
Hadde vært kjekt om du presenterte deg, så er det litt lettere å vite hvem man diksuterer med.
Jeg har selv trimmet høver i 5 1/2 år på 8 hester jenvnlig, jeg har i alle fall litt erfaring på emnet.
Om du er interessert i høver er det alltid kjekt å diskutere.

MEN i denne spesielle saken synes jeg ikke resultatet så ut til å være verd 1 år med rehabilitering.
Hesten vil sldri bli ridehest igjen, den vil i beste fall kunne gå som "pensjonist" resten av sine dager, hemmet...
For meg er det ikke verdt det, ikke slik jeg kjenner mine hester som elsker å løpe, herje og kose seg.

De eksempler du viser til med å tygge av seg foten osv. de har da vel ingenting med saken å gjøre?
Hadde jeg funnet en kanin med avreven fot hadde jeg knerta den der og da.

Det finnes haugevis med funksjonsfriske hester som har det helt elendig, man kan heller bruke sin energi på dem.
Man må ikke redde alle for en hver pris.....

millaT
11-10-2007, 02:55
Liten presentasjon om meg.. tja... er 25, har alltid vært interessert i høver, siden jeg ble fjorten og begynte med travhesten i nabolaget. Har selv barfothest og vært med nesa oppi høvene under verking, og er sugen på lærdom innenfor temaet, ja. Vært innom de fleste kategoriene i hestesporten som har vært innenfor rekkevidde. Har fagbrev innenfor hest, vært i australia og jobbet, og suger i galoppbytter.. hehe... (var det det du mente med presentasjon annet enn det som står på profilen min?)

Jeg skjønner at du har tenkt vel og lenge på flere ting. Jeg er bare ikke helt overbevist om at alle her inne har tenkt over ting før de uttaler seg. Synes det er mange som "slår hammeren ned før man har tenkt på hva forsvaret har på hjertet2. Det jeg egentlig prøver å si er at det er flere livsfilosofier her, enn bare den vi nordmenn er vant til.

Så, de eksemplene med å tygge av seg foten og så videre har, med det jeg prøver å forklare, for meg, har noe med saken å gjøre. Jeg prøver jo bare å forklare på forskjellig vis at vi ikke vet med sikkerhet om dyrene har samme kvalitets"karakterer" på hva ett liv er verdt i forhold til smerte, som vi har. Og ikke vet vi hvilken tro denne jenta har når det gjelder slik filosofi.
Det jeg vet, er at det er flere kronisk forfange hester der ute som har blitt totalt helbredet, og er ridbare, uten smerte.

Harneshaug
11-10-2007, 03:03
Med sålepenetrering?

Takk for kjapp intro :lol: og velkommen :)
Bare spurte jeg siden du er nye her, vi bruker å lage en liten presentasjon av oss selv og poste under eh.. ja, det heter vel "Presentasjoner", egen tråd ;)
Er også kjekt å vite alder på de man diskuterer med.
Nei det er ikke alle som tenker like grundig og ikke alle som vet like mye eller har samme interesser og oppfatninger av en sak, derfor det blir så kjekt å få frem flere sider....
For min del kunne du jo vært en slik hysterisk barfotfantast :lol: og det sier JEG, som har 6 barfothester selv, men noen av disse utøverne skremmer vannet av meg...
DA kan vi bare fortsette der vi slapp :)

millaT
11-10-2007, 03:41
flotte greier og nei, absolutt ingen fantast, hverken den ene eller den andre veien. Kanskje litt mere filosof, som bare liker altfor godt å se ting fra mest mulig sider.
For å være helt ærlig, med sålepenetrering, ikke som jeg kan huske. Men, jeg er altså egentlig hverken for eller imot hva jenta gjorde, i og med at jeg ikke kjenner hesten eller bakgrunnen. Men hun skrev uansett at hesten hadde trava og galoppert ute i luftegården etter en av verkingene. Og det var vel det, og bildene underveis av hesten som virket tilsynelatende ok, som gjorde at jeg ikke ville stemple henne som dyreplager.

Ps.. fantastisk staving jeg hadde på forfangen.....forfange....forfagngn... huff.. litt sent i nattens mørke her.
Og takk for velkomsten! :-)

ponnitrollet
11-10-2007, 10:39
Er den hesten død? Gikk dette over lang tid?

herregud. La hesten få slippe sier nå jeg. Jeg har ei venninne som hadde en hest med forfangenhet, ho lot hesten få slippe FØR den var så ille. Så ehm,
GRUSOMT. :'(

LisaFi
11-10-2007, 10:47
Hei Almira! Long time no see! Savnet deg jeg, ble jo nesten kjedelig her ei stund! :)

millaT
11-10-2007, 15:58
Leste igjennom ei gang til på tilleggsteksten til bildene. Hesten fikk jo akutt forfangenhet, og ikke kronisk som jeg trodde. Hun sluttet faktisk også med smertestillende etter fem måneder, og det er også en lang tekst der hvor hun skriver at Lucy ble verre og hvor hun lurte på om avlivning var eneste utvei.
Hun jobber jo med dyrelegen og en mann som tydelig vet hva som kan gjøres, samtidig som det virker som hun er klar over at hun kanskje må gi opp kampen. Hesten står ute en time om dagen, før hun i juni, syv måneder etter sykdommen intraff, hvor eier skriver at hun traver og galopperer i luftegården. Og det uten smertestillende midler, som hun kuttet ut noen måneder tidligere..
Så, jeg er fremdeles ikke overbevist om dyreplageri. Hun skriver jo også selv (jeg har understreket det jeg synes er ganske viktig å få med seg i teksten her);
From March through to April Lucy seemed be in increasing pain, and I was becoming very concerned that I may have to put her down if I could not find a way of alleviating it. It seemed to me that the old hoof capsule was cutting into the open flesh at the coronary band, and that this was probably causing at least some of her pain.
I asked my vet to trim the hoof directly under the coronary band, but this did not bring much relief as there was still contact. I found a farrier named John Gorman who had experience treating foundered horses. He started trimming the hoof capsule from the heel forward and as it was all dead, he kept going and ended up removing most of the hoof wall, as can be seen in the next photo .
The relief for Lucy was immediate, although the hoof looked pretty awful. She began to bear more weight on the it, which was a relief because it meant the other hoof was in less danger of developing laminitis. Not long after this I stopped the Bute, and she hasn't been back on it since.

Det virker jo rart, om dette er dyreplageri, men at veterinær og smed ikke anmelder. De har jo tross alt sett hesten. Og de er mye strengere og har mye proffere folk innenfor hest der nede. Mye høyere nivå enn hos oss.

Vi vil vel aldri vite, med mindre vi bare sitter og venter på nye bilder, eller drar hen og sjekker hesten selv.

KatrineB
11-10-2007, 17:20
Det var det ene bakbeinet?
Synes det er bra om de forsker litt paa saant jeg, saa lenge dyret ikke lider, noe jeg foler den ikke har gjort, selv om det saa helt j... ut.

Jeg har en islandshest paa for, og den var akutt forfangen. Hovene var uendelig lange paa den.. Den klartr ikke a flytte beina!! Den levde paa smertestillende i 4-5 maaneder.
Den ble sendt inn paa klinikk, og fikk selvsagt spesial tilsyn av dyrleger og hovlager.

Hesten er naa 100% ridbar. Han elsker aa bli brukt, og har livsgnist til tusen. Han hadde det ikke bra den forste perioden, men strakt han begynte aa bli bedre, lop han som en galning paa beitet, og hopte aa lekte med de andre hestene.

Jeg sier ikke heller at man skal holde liv i dem uansett hva, men i dette tilfellet var det saa absolutt verdt det! Og han hadde det i begge frambeina.

Hesten paa traaden her, hadde det paa bakbeinet, men det saa sykt ille ut.. Men likevell, om hesten ikke har lidd, saa synes jeg det er helt ok om de prover. Om den ikke blir en god ridehest igjen, kan den nok faa et verdig liv likevell. Men om den aldri blir god nok, slik at den kan ikke lever godt naar den t.o.m ikke er ridehest, ville jeg avlivd den.

Shadowfax
12-10-2007, 01:13
Det der var grusomt. Skjønner ikke at noen vil hesten noe slikt...
Skulle vært avlivet er min mening. stakkars dyr!
Blir litt for ekstremt for meg..

dorab01
12-10-2007, 16:42
Nja som nevnt så kan det hende at det ser mer smertefullt ut en det det egentlig er. Samt at jeg støtter denne jenta jg hadde også prøvd alt i min makt for å redde mine hester også lenge hesten ikke gir opp så hadde jeg heller ikke gitt opp!

Harneshaug
12-10-2007, 18:04
Hvordan vet du at hesten gir opp? Legger seg ned for å dø?
Hester er byttedyr, de vil ALDRI gi opp, de vil skjule i det lengste at de har det vondt, gjemme det bort, prøve å ikke vise det til kroppen ikke klarer mer.
Da er det gått langt over grensen for min del.

Therese
12-10-2007, 18:25
Nja som nevnt så kan det hende at det ser mer smertefullt ut en det det egentlig er. Samt at jeg støtter denne jenta jg hadde også prøvd alt i min makt for å redde mine hester også lenge hesten ikke gir opp så hadde jeg heller ikke gitt opp!

Så det er greit å ha hester som går å har vondt så lenge de ikke legger seg ned for å dø?

Jeg vil faktisk ikke gjøre alt her i verden for å redde mine hester, de skal heller få slippe smerte enn at jeg holder dem i livet for min egen del.

Harneshaug
18-10-2007, 02:39
Se hva jeg fant... Lycky 13 september

http://www.youtube.com/watch?v=zFmHrYoDiFc&mode=related&search=True%20laminitis%20founder%20hoofrehabfortr ue

insolita
18-10-2007, 02:43
flere og
http://www.youtube.com/watch?v=P4m2hkxdwOk bl.a

Såvidt jeg kan se er Harneshaug sin link fra august og min fra september

Harneshaug
18-10-2007, 03:47
Svarte da Insolita!!!!
Ja, det var 3-4 stk og jeg ville legge ut den siste, det ble selvsagt feil :lol:
Steike fin hest altså, dumt med den foten... nydelig å se på i alle fall..

Kaja
18-10-2007, 09:41
Istedetfor å gjøre slikt, kan de ikke heller bytte den lidende hesten med en slakteklar hest som er helt frisk? Og hjelpe alle hester som er helt friske men ikke er av verdi for eier lengre?

insolita
18-10-2007, 12:12
Svarte da Insolita!!!!
Ja, det var 3-4 stk og jeg ville legge ut den siste, det ble selvsagt feil :lol:
Steike fin hest altså, dumt med den foten... nydelig å se på i alle fall..

Muligens bare meg og men jeg synes august-filmen var mindre ille enn septemberfilmen (og hvorfor ha hesten på gress?)...

stine
18-10-2007, 12:21
Muligens bare meg og men jeg synes august-filmen var mindre ille enn septemberfilmen (og hvorfor ha hesten på gress?)...

Det var det første som slo meg også! Å la hesten stå på gress!!

Harneshaug
18-10-2007, 15:16
Om den ikke ER forfangen lenger kan den jo stå på gress en stund hver dag. Det er sikekrt for å avlaste trykket på høvene, vil jeg tro.
Om den ikke pulserer eller er varm burde jo det gå bra.
Nå er det jo selve hoven som er ødelagt som må vokse seg til, kan jo være for at det skal se litt idyllisk og fint ut og at hesten skal bevege seg best mulig når hun blir filmet? :D

insolita
18-10-2007, 15:18
Om den ikke ER forfangen lenger kan den jo stå på gress en stund hver dag. Det er sikekrt for å avlaste trykket på høvene, vil jeg tro.
Om den ikke pulserer eller er varm burde jo det gå bra.
Nå er det jo selve hoven som er ødelagt som må vokse seg til, kan jo være for at det skal se litt idyllisk og fint ut og at hesten skal bevege seg best mulig når hun blir filmet? :D

Mulig...Jeg ser fordelene med mykt underlag. Men særlig idyllisk synes jeg ikke det var.

Fancypants
24-10-2007, 09:52
Jeg må bare spørre, for å forsikre meg at jeg ikke har missforstått. Dette var en "behandligsmetode", det var ikke fremskyndt.. Ikke sant?

Enig med det som var nevnt før her, det var ekstremt kvalmende og trist og se, meen.. Det var interessant også. (føler meg slem når jeg sier det.)
Men poenget mitt er at vi lærer av slike ting som dette.. For nå vet vi alle som har sett bildene og filmene hva som kan skje.. Om dere skjønner?

Unødvendig post kanskje.

MeretheHa
30-10-2007, 21:03
Jeg vil kalle det vitenskap / en anelse dyreplageri.... Men ikke glem at man lærer av det, og andre hester kan komme det til gode seinere!

MarenElskerHera
18-11-2007, 19:09
Ojj, stakkar hest/hester, om en av mine hadde blitt slik å ikke blitt bra igjen hadde jeg avlivet med en gang, med tanken på at det hadde vært hestens beste.!

Hangover
24-11-2007, 23:40
Herregud.. Stakkars dyr sier jeg bare.. Att den i hele tatt klarte og gå..

Golden Vix
18-08-2009, 15:34
Var nett inne å så på disse bildene, og hoven er jo enda ikke helt bra. Men en merkbar foandring er det jo.. men jeg tror nok jeg ville latt hesten slippen, enn å la den gå gjennom sånne smerter...

MeretheHa
18-08-2009, 15:49
wow, gammel opphentet tråd :D

Thea og Ronja
18-08-2009, 16:02
Tenk at de ennå holder på...

Vinje-Hest
18-08-2009, 16:05
Ser ut som på bildene som at rehabiliteringen har pågått i snart 3 år, og enda er den ikke bra?

Tinka
18-08-2009, 16:07
Helt sykt at de holder på enda.. Stakkars, stakkars hest!

Golden Vix
18-08-2009, 16:24
Helt sykt at de holder på enda.. Stakkars, stakkars hest!

Ja jeg er imponert at de enda holder på.... Den må ha gått gjennom sinnsyke smerter iløpet av 3 år!

Tinka
18-08-2009, 16:29
Èn ting er jo at eierne gjør "alt" for å redde denne hesten. Men en annen ting jeg reagerer på er at har man en forfangen hest har man som regel jevnlig oppfølging fra fagpersoner. Er litt merkelig at veterinærer/hovslagere/barfottrimmer kan la dette pågå og hjelpe med å behandle denne hesten. Skjønner jo at eieren tilslutt bestemmer, men.. Eierne burde jo vært meldt til dyrevernet og hesten burde ha vært avlivet..
Æsj, blir trist av slike tilfeller :(

Mandarinhest
18-08-2009, 16:33
Det er jo bare en hov da. Hadde det vært alle fire, så skjønner man jo det kanskje..

Det jeg synes er rart, er at hoven forandrer seg så mye hele tiden.. Fra å være nesten "normal", så med mye sleng, også plutselig for bratt, også med masse sprekker osv.

Lizzie
18-08-2009, 16:54
Huff . dette var forferdelig å lese og se. synes at denne personen kunne tenkt litt på hesten og ikke bare på det å ikke miste hesten. jeg ville aldri latt min hest ha slike smerter over så lang tid som denne måtte ha.
For å ha dyr må en også kunne klare å se når nok er nok og det skal slippe lide mer, uavhengig av våre egne følelser

Silje&Fjellrosa
18-08-2009, 17:34
Er det mulig?! :shock:
Ser verre ut nå enn for noen månerer siden, synes jeg... Ikke at jeg er noen ekspert på denne "behandlingsmetoden", men.

Krussedull
18-08-2009, 19:02
syns hælen ser sinnsykt høy ut på noen av bildene... ikke rart den aldri blir bra. hårlinjen ser jo nesten vannrett ut. Stakkars hest. Greit man skal prøve altså, men ett sted går grensen...

Azawakh
18-08-2009, 20:36
Om det er dyreplageri eller ei vil jeg ikke uttale meg om på noe vis, siden man ikke aner om hesten har hatt veldig vondt eller ei. Den ser godt ut på bildene, og det virker som om eier og behandlere er klar over hva de driver med, så jeg velger faktisk å tro at de har fulgt med på hestens ve og vel, og at de ikke ville latt den fortsette hadde den hatt det vondt på noe vis.
Det er ikke alltid at det som SER ekstremt vondt ut er det vondeste...
Vi sitter her og dømmer nord og ned som vanlig.

Nåja, veldig spennende bilder!!

anettenor
18-08-2009, 20:50
Syntes vel egentlig at dette er toppen av menneskelig egoisme, arroganse og bunnen av livskvalitet for hesten. Selv om intensjonen her var å redde hesten, så var det ikke for hestens del, men for menneskets..... Hester må være verdens mest tilpasningsdyktige dyr, og de har ikke noe tidsperspektiv, og her har jo instinktene dens blitt overkjørt fullstendig.

Hesten vet ikke at den kan bli bedre, den forstår ikke prognoser, hvorfor smerter og ubehag, den får ikke et valg. Et menneske kan man tross alt forklare hvorfor, gi håp og skape tidsperspektiver som gjør at vedkommende blir endel av prosessen og kan ta avgjørelser selv. Det kan ikke et dyr gjøre. Og der i bunner mye av dette med livskvalitet, i hvertfall for min del.

Mvh Anette

Mandarinhest
18-08-2009, 20:55
Det er flere bilder av hesten der, og jeg synes den ser sunn og frisk ut ellers. Lykkelig hest.

Ellers enig med Azawakh, vi det jo ikke om hesten har vondt eller ikke.

MichelleT
18-08-2009, 21:04
Hva i svarte?? Bildene blir jo bare mer og mer groteske etterhvert som man blar. Fy f.. Stakkars hest, det der er ingenting annet enn dyreplageri!

Harneshaug
18-08-2009, 21:07
Oi dette var en gammel tråd :)

Ser de har fortsatt prosjektet sitt :( Uten noe hell i mine øyne... nå har det jo gått enda lengre tid og jeg er bare kommet over fasinasjonen, det er bare kvalme igjen her...

Er jo gått mange år jo :cry: Denne hoven kunne ha vokst ned 3 ganger på denne tiden og DET DER er hva de har fått til :shock: Uff...

Lizzie
18-08-2009, 21:43
Det er flere bilder av hesten der, og jeg synes den ser sunn og frisk ut ellers. Lykkelig hest.

Ellers enig med Azawakh, vi det jo ikke om hesten har vondt eller ikke.

En hest HAR vondt når hovbenet går gjennom sålen under hele hoven. Kanskje den har gått på smertestillende.. men det der gjør vonet!

Ajax
18-08-2009, 22:13
Det jeg synes er ille i sånne sammenhenger er det at mens man kan forklare et barn eller andre mennesker at "ja, det er j*** akkurat nå, men det KOMMER til å gå over og bli bedre" akkurat det kan man ikke forklare en hest som kanskje har det vondt.
men rent ellers var det kjempeintereessante bilder, og et interessant prosjekt, om man ser på det som et prosjekt og ikke tenker på hesten som et individ...

Nina F.
18-08-2009, 22:14
Jeg klarer ikke å være fascinert, uansett hvor mye jeg vil...:(
Hadde det sett ut som det var fremgang, så kunne jeg forstått eier, men det er desverre ikke så mye bedre på de siste bildene...
Å la en hest gå med så store feilstillinger som dette i åresvis, fører garantert til forkalkninger...og smerter.
Noen ganger må man bare gi slipp på dem, uansett hvor vondt det er...

Nina :)

Frøken
18-08-2009, 22:16
Jeg syns det er helt utrolig.. forferdelig. Det har gått mange ÅR nå, og enda syns jeg hoven ser helt forj*vlig ut! Den så jo "bedre" ut i fjor, men har jo faktisk blitt værre igjen i år?

Nei, det var et trist syn, og jeg skulle ønske den hesten hadde fått sluppen lenge før hele hovveggen datt av for eksempel..... :(

Diaz Bettina
18-08-2009, 22:54
Jeg blir helt dårlig.... Urk.. Stakkars hest. Vær så snill å gi den en kule!!!

Krussedull
18-08-2009, 23:26
hele hovveggen ble fjernet, den datt ikke av av seg selv. Kjønner ikke hvorfor enkelte ønsker å dra det SÅ langt. Kjønner ikke at noen orker å se hesten sin slik dag ut og dag inn i flere år... trist.

eeyore
19-08-2009, 01:11
Jeg må ærlig innrømme at jeg anser dette som dyreplageri..
Når en hest er så akutt forfangen at hovbeinet går IGJENNOM sålen, så er det store smerter på gang...! Og det er en LANG rehab prosess.. Minimum ett år, som oftest.

Første bilde er tatt 4 des 2006.. Siste bildet er i juli 2009!! Det er nesten 3 år!
Personlig ville jeg latt hesten slippe når jeg innså at hovbeinet var på tur gjennom sålen; dels fordi det er smertefullt og krever en lang rehab, og dels fordi vi ikke har tilgang på så tett oppfølging og god behandling av hesten, som denne jenta ser ut til å ha hatt tilgang til. Når det likevel har gått så langt, så er rehab tiden lengre og mer tidkrevende. Hvorfor la hesten gjennomgå en så lang behandlings prosess, når man ikke er sikker på om den noen gang vil bli 100% frisk? JA, det fins hester som har blitt helt friske. Men noen garantier har man aldri.

Må ellers få si meg enig i at på videoen fra august 07 så hesten bedre ut i benet, enn i filmen fra sept 07.. Jeg vil tror at smertene er mye opp og ned. Det skjer jo noe i benet hele tiden.. Og hvor tett ( og riktig) oppfølging hesten får er også avgjørende. På dette stadiet er hesten avhengig av hjelp fra tobeinte, både for å minske smertene, og for å få en god behandling, forhåpentligvis med langvarige resultater.

Mine tanker er; hvorfor la hesten gjennomgå en så tidkrevende behandling, uten garanti for at den blir frisk, og mest sannsynlig med store smerter? Som hesteeiere har vi et enormt ansvar. Det er opp til hver enkelt, vel og merke, men jeg selv ser ikke grunnen til å la hesten gå gjennom så mye, for kanskje aldri å få den helt frisk igjen. Det er en tung avgjørelse å ta, dersom man velger å la den slippe (tro meg, har vært der!), men som oftest innser man at man gjorde det rette.

Det har vært spørsmål der man har lurt på om man vet om hesten lider eller ikke, både fordi man ikke kjenner hesten, og fordi hester er eksperter på å skjule smerter. Jeg vil si at man aldri kan vite helt sikkert, men det er nettopp derfor det er opp til oss å avgjøre om hesten har godt av å gå gjennom en behandling eller ikke (om det vil ha noe for seg). Noen mener vi ikke er "verdige" til å bestemme over en hests liv, rett og slett fordi vi ikke vet hva den ønsker.. Min mening er at hestene lever i nuet, og hadde den gått i flere år med smerter i nuet, så tror jeg den ville ønsket å slippe.. Jeg vet nøyaktig hvordan det er å ha konstante smerter. Og til tross for at jeg VET at jeg KAN bli helt frisk igjen, så har det vært utrolig frustrerende å gå rundt med smerter HELE tiden.. Man blir på en måte paralysert..
Som hesteeiere har vi et ansvar for å gi hesten er verdig liv, og ikke minst en verdig avslutning på livet, når tiden er inne.. Jeg vil tørre å påstå at denne hestens tid var inne for lenge siden, desverre..

Andre stiller spørsmål ved om jenta har gjort det riktige eller gale valget. Det er det bare hun som vet. Og vi vil alle mene vårt. Hvem er vi til å dømme henne? Hun ga hesten en siste sjanse. Hun ønsket å få hesten frisk. Da er hun i sin fulle rett, som hesteeier, å gjøre det som står i hennes makt til å få hesten frisk. Det er her folk stiller spørsmål ved dyrevernet, samt hovslager og veterinærer.. Hvorfor har ikke dem sagt ifra? Tatt affære? Det har jo trossalt pågått i lengre tid..
Selv tror jeg at både veterinærer, hovslagere og andre i hennes omgangskrets har gitt henne råd og tips, samt diskutert situasjonen med henne. Men til syvende og sist er det hun som bestemmer.. Mitt spørsmål er; hvordan kan vi forvente at hovslager, dyrevernet eller veterinærer tar affære, når hesten har alt den trenger? Den har mat, vann, selskap og den får den behandlingen sykdommen krever.. På hvilket grunnlag kan de da "sikte henne" for dyreplageri?

Edit da jeg bare ønsker å legge til at veterinærene og hovslagerene kan komme med tips og råd, men dersom hun likevel velger å fortsette rahbiliteringen, så har vel ikke dem stort annet valg enn å hjelpe henne så godt de kan.. Det vil de gjøre for hestens beste..

Harneshaug
19-08-2009, 01:17
Velkommen på forumet eeyore :) Og takk for reflektert innlegg.

Et ubehagelig men likeful korrekt poeng du kommer med.

eeyore
19-08-2009, 11:58
Velkommen på forumet eeyore :) Og takk for reflektert innlegg.

Et ubehagelig men likeful korrekt poeng du kommer med.

Takk for det! :)

Innlegget ble vel kanskje i lengste laget, men men.. Syns dette var en veldig intr debatt, og håper den fortsetter, til tross for at den er ganske gammel. :)

Plankerud
19-08-2009, 13:00
Mitt inntrykk er at de mange steder i utlandet (usa) går mye lenger enn oss når det gjelder å utsette en hest for lang rehabilitering og mye smerte - i steden for å avlive. Men, det er også mye mer akseptabelt å la en hest leve som "pasture pet" hele livet. Tanken der er at selv om en hest ikke er frisk nok til å bli ridd, så kan den være selskapshest og kjæledyr og ha et godt liv - selv om den ikke kan trenes og jobbe.
Det er vel særlig tilfeller der man har en stor eiendom og mange dyr. Dyra har nok beite det meste av året slik at utgiftene til å la en ekstra hest "bare gå der" ikke er så store.
Da blir "kravet" til god nok helse til å få leve plutselig mye lavere.
I Norge har man stort sett hesten oppstallet et sted med høy stalleie, mye tid inne på boks og en veldig lang vinter. Da virker et hesteliv uten ridning og trening nokså meninsløst og dyrt. Andre steder blir en kronisk skadet / syk hest som ikke har store smerter men ikke kan ris behandlet mer som en hund. Mange hundeeiere har jo hunder som ikke er helt friske, men friske nok til at de har god livskvalitet.
Det finnes også steder i USA der du kan sende bort hesten for en pensjonstilværelse (rimelig utgang/helpensjon i godt klima) når den er ferdig med sin ridekarriere. Mange mener at hesten har fortjent en god og lang pensjonstilværelse også når den ikke lenger er frisk og sterk nok til å bli ridd.
Veldig uvant tankegang for oss.
Jeg synes det er vanskelig å dømme. Noen ganger ser jeg eksempler på hester som helt klart burde vært avlivet. (som den unghesten som mistet et ben og måtte ha protese) Andre ganger ser det ut som om hesten har en grei tilværelse og at det kanskje var verdt et par uker med smerter og sykdom å få lov å fortsette.
I dette tilfelle er det jo bare en bakhov som er syk. Utrolig at den ikke har blitt bedre på så lang tid. Jeg ville nok avlivet i de fleste tilfeller med penetrasjon av sålen. Men den har jo ikke gått med de smertene som den hadde under penetrasjon i 3 år og den ser jo rimelig fornøyd ut med livet, til tross for en deformert bakhov.

eeyore
19-08-2009, 13:59
I Norge er pensjonist tilværelse litt uglesett, virker det som. Men vi har ikke de store områdene som dem har i USA.
Selv om dette "bare" er en bakhov, så syns jeg det ble litt i meste laget med rehab. Det vil tære på både eiers og hestens energi og trivsel. og ikke minst tidkrevende for eier. Det er ikke lett å ha en så syk hest. Og hesten var jo tydelig halt på filmene. Hvor hensiktsmessig det er å holde en syk hest, får være opp til hver enkelt, men jeg ville ikke gjort det.

Jenta virker for meg som en skikkelig tøffing, som virkelig er villig til å gjøre alt for sin hest. JEG hadde gitt om for lenge siden, da jeg er av den oppfatning at det ikke er vits å rehabilitere en syk hest over så lang tid, attpåtil uten garantier.

Har noen eksempler på syke hester fra gården:
Min første hest hadde kronisk fotosensibilitet (eksem) på de hvite flekkene (botet hest). Jeg prøvde febrilsk i to år å bli kvitt det, men måtte til slutt innse at det ikke var håp. I dag angrer jeg at ikke lot han få slippe MYE tidligere.. ja, det var "bare" en type eksem, men han hadde vondt i den i perioder.. Fant etterhvert også ut at han hadde hatt eksemen siden 3 års alderen(!!!). Hvilken hensikt hadde de da med å fortsette å prøve? Og hvilken hensikt hadde egentlig selger med å videre selge han, når hun VISSTE at han hadde hatt det i 3 år?? (han var 6 når han kom til oss). Grunnen til at vi valgte å prøve var at vi ikke visste hvor lenge han hadde hatt det, og vi hadde hatt noen okser på gården som hadde hatt samme type eksem, men blitt helt friske igjen..

Et annet eksempel er en traver vi hadde hos oss. Hun fikk den såkalte rundballesjuken (fôrrelatert neuropati; IKKE botulisme!). Hun ble bare dårligere og dårligere, og veterinærene vi var i kontakt med rådet oss til å se an hennes trivsel og sykdommen. Hun ble ikke frisk, og gikk på trnet til de grader. Etter 1-1,5 mnd bestemte vi oss for å la henne slippe.. Det var ingen hensikt for oss å vente i 6 mnd(!!) før en EVT bedring! Vi hadde heller ingen garanti for at hun kom til å bli 100% frisk igjen..
Hesten var forsåvidt blid og våken, men da vi skar beina av henne (daubein til et barfot-kurs), så var knærne til de grader betente etter alle fallene! Det forsterket vår tro om at vi hadde tatt den riktige avgjørelsen.

Det jeg mener er hvorfor vente så lenge? Det gjorde oss fryktelig vondt å avlive begge hestene, men det var vondere for meg å se hesten lide og ha det vondt. Det var en tung avgjørelse å ta, men du verden jeg ble lettet etter at det var "overstått". Død hest lider ikke.. Hvorfor skal vi på død og liv rehabilitere hestene? Er det for vår egen skyld? Eller for hestens skyld? Hvilken gevinst har hesten av å gå så lenge syk? Har den det godt?

Etter filmene å dømme av denne hesten, Lucy, så virker hun jo livsglad og våken. Men hun er jo tydelig halt.. Hvordan vil det påvirke heste, psykisk og fysisk, å gå halt så lenge? Hun sier jo selv at det var en lettelse at hesten ble mindre halt når hovveggen ble fjernet, for det MINSKET faren for forfangenhet i den andre bakhoven, fordi belastningene på det ble mindre. Hesten vil jo overbelaste det ene benet, når den har vondt i den andre. Dette kan gi mange senskader; forkalkninger, (kroniske) senebetennelser, leddsmerter etc etc..

Når hesten står i fare for å få FLERE vondter under rehabiliteringen, så mener jeg det er mer hensiktsmessig å la den slippe, for det vil til slutt bli en ond sirkel du aldri kommer deg ut av... Etter 3 år i behandling, så tror jeg hesten vil være veldig utsatt for senskader, enten den blir helt frisk eller ikke..

Hvor godt har en hest av pensjonisttilværelsen, hvis den har klart å få forkalkninger og kroniske senebetennelser etter en lang rehab..? Uansett hvor store jorden den får gå på (forøvrig bør jo ikke en tiligere forfangen hest gå på for mye grønt gress heller.. så der vil man få ekstra kostnader mtp fôr til hesten, og pensjonisttilværelsen vil ikke være så billig likevel).

Ble enda et langt innlegg, men dere får bare bære over med meg, hehe ;)

eeyore
19-08-2009, 13:59
I Norge er pensjonist tilværelse litt uglesett, virker det som. Men vi har ikke de store områdene som dem har i USA.
Selv om dette "bare" er en bakhov, så syns jeg det ble litt i meste laget med rehab. Det vil tære på både eiers og hestens energi og trivsel. og ikke minst tidkrevende for eier. Det er ikke lett å ha en så syk hest. Og hesten var jo tydelig halt på filmene. Hvor hensiktsmessig det er å holde en syk hest, får være opp til hver enkelt, men jeg ville ikke gjort det.

Jenta virker for meg som en skikkelig tøffing, som virkelig er villig til å gjøre alt for sin hest. JEG hadde gitt om for lenge siden, da jeg er av den oppfatning at det ikke er vits å rehabilitere en syk hest over så lang tid, attpåtil uten garantier.

Har noen eksempler på syke hester fra gården:
Min første hest hadde kronisk fotosensibilitet (eksem) på de hvite flekkene (botet hest). Jeg prøvde febrilsk i to år å bli kvitt det, men måtte til slutt innse at det ikke var håp. I dag angrer jeg at ikke lot han få slippe MYE tidligere.. ja, det var "bare" en type eksem, men han hadde vondt i den i perioder.. Fant etterhvert også ut at han hadde hatt eksemen siden 3 års alderen(!!!). Hvilken hensikt hadde de da med å fortsette å prøve? Og hvilken hensikt hadde egentlig selger med å videre selge han, når hun VISSTE at han hadde hatt det i 3 år?? (han var 6 når han kom til oss). Grunnen til at vi valgte å prøve var at vi ikke visste hvor lenge han hadde hatt det, og vi hadde hatt noen okser på gården som hadde hatt samme type eksem, men blitt helt friske igjen..

Et annet eksempel er en traver vi hadde hos oss. Hun fikk den såkalte rundballesjuken (fôrrelatert neuropati; IKKE botulisme!). Hun ble bare dårligere og dårligere, og veterinærene vi var i kontakt med rådet oss til å se an hennes trivsel og sykdommen. Hun ble ikke frisk, og gikk på trnet til de grader. Etter 1-1,5 mnd bestemte vi oss for å la henne slippe.. Det var ingen hensikt for oss å vente i 6 mnd(!!) før en EVT bedring! Vi hadde heller ingen garanti for at hun kom til å bli 100% frisk igjen..
Hesten var forsåvidt blid og våken, men da vi skar beina av henne (daubein til et barfot-kurs), så var knærne til de grader betente etter alle fallene! Det forsterket vår tro om at vi hadde tatt den riktige avgjørelsen.

Det jeg mener er hvorfor vente så lenge? Det gjorde oss fryktelig vondt å avlive begge hestene, men det var vondere for meg å se hesten lide og ha det vondt. Det var en tung avgjørelse å ta, men du verden jeg ble lettet etter at det var "overstått". Død hest lider ikke.. Hvorfor skal vi på død og liv rehabilitere hestene? Er det for vår egen skyld? Eller for hestens skyld? Hvilken gevinst har hesten av å gå så lenge syk? Har den det godt?

Etter filmene å dømme av denne hesten, Lucy, så virker hun jo livsglad og våken. Men hun er jo tydelig halt.. Hvordan vil det påvirke heste, psykisk og fysisk, å gå halt så lenge? Hun sier jo selv at det var en lettelse at hesten ble mindre halt når hovveggen ble fjernet, for det MINSKET faren for forfangenhet i den andre bakhoven, fordi belastningene på det ble mindre. Hesten vil jo overbelaste det ene benet, når den har vondt i den andre. Dette kan gi mange senskader; forkalkninger, (kroniske) senebetennelser, leddsmerter etc etc..

Når hesten står i fare for å få FLERE vondter under rehabiliteringen, så mener jeg det er mer hensiktsmessig å la den slippe, for det vil til slutt bli en ond sirkel du aldri kommer deg ut av... Etter 3 år i behandling, så tror jeg hesten vil være veldig utsatt for senskader, enten den blir helt frisk eller ikke..

Hvor godt har en hest av pensjonisttilværelsen, hvis den har klart å få forkalkninger og kroniske senebetennelser etter en lang rehab..? Uansett hvor store jorden den får gå på (forøvrig bør jo ikke en tiligere forfangen hest gå på for mye grønt gress heller.. så der vil man få ekstra kostnader mtp fôr til hesten, og pensjonisttilværelsen vil ikke være så billig likevel).

Ble enda et langt innlegg, men dere får bare bære over med meg, hehe ;)

eeyore
19-08-2009, 14:05
ops, innlegget kom visst to ganger..! :P

Kurre
19-08-2009, 14:10
ops, innlegget kom visst to ganger..! :P

En god ting kan ikke sies for ofte:)

Takk for fine innlegg!

eeyore
19-08-2009, 15:01
En god ting kan ikke sies for ofte:)

Takk for fine innlegg!

Hehe, takk for det da, hyggelig å høre :)

ponnitrollet
08-09-2009, 10:21
Det jeg ikke skjønner er hvorfor hun setter hesten på gress, med mindre hesten egentlig ikke ble forfangen av gress, men av mekaniske årsaker? Står ingenting om det vel?

Azawakh
08-09-2009, 10:39
Det jeg ikke skjønner er hvorfor hun setter hesten på gress, med mindre hesten egentlig ikke ble forfangen av gress, men av mekaniske årsaker? Står ingenting om det vel?

Er vel mengden og typen gress som også har noe å si.
Om man setter hesten på "viltgress" og regluerer mengden tviler jeg på at det har noen negativ effekt. Stor forskjell på "viltgress" og det kraftige gresset vi som regel har der hestene våre beiter her i den moderne verden.

Hovslager
08-09-2009, 10:47
Nå har jeg akkurat vært tilhører i en dyrevernsak, hvor Nils Ivaar Dollvik fra veterinærhøyskolen var sakkyndig.
Det gjaldt en hest som hadde hatt voldsomme smerter i lang tid.

Når det gjaldt haltheter ble det der sagt at hester med mere enn to grader halthet over tid ikke har livets rett/bør få slippe. Ved å bruke uttrykket over tid snakket han om måneder. Ikke år.

Lopke
08-09-2009, 11:12
Nå har jeg akkurat vært tilhører i en dyrevernsak, hvor Nils Ivaar Dollvik fra veterinærhøyskolen var sakkyndig.
Det gjaldt en hest som hadde hatt voldsomme smerter i lang tid.

Når det gjaldt haltheter ble det der sagt at hester med mere enn to grader halthet over tid ikke har livets rett/bør få slippe. Ved å bruke uttrykket over tid snakket han om måneder. Ikke år.

Hvem kom med denne uttalelsen??
Er dette en "regel" innen dyrevern???

Interessant utsagn. ;-)

Nina007
08-09-2009, 11:44

Ja, skal vi følge dette slavisk må vi slå ihjel omtrent "alle" hester. For det er veeeldig mange som skader seg og blir stående slik noen mnd. Og som blir helt friske igjen.

Men han mente kanskje hester som ikke har mulighet til å blir frisk igjen....?

Hovslager
08-09-2009, 11:58
Jeg tror nok du tolket det litt vel svart/hvitt.
Prognosene er nok veldig avgjørende.

Ajax
08-09-2009, 14:23
"bare en bakhov..." jeg tenker på hvordan jeg var rett etter at jeg hadde operert skulderen min, dritvondt, kunne ikke bruke armen. Jeg hadde altså bare vondt i ene armen/skulderen....
Men hadde jeg ikke visst at det ville bli gradvis bedre, at jeg kunne se frem til at om noen måneder vil det være ok, da hadde jeg ikke hatt det særlig ok. Og en hest kan jo ikke se fremover på den måten, og vite at bare jeg biter tenna sammen nå vil det bli ok. Og i det tilfelle med nevnte hest, s BLIR den jo søren ikke bedre heller!...?

Jeg synes det er dyreplageri.

ponnitrollet
08-09-2009, 17:29
Man ser forskjell fra for to år siden og i år, da. Hoven ser bedre ut. Syns jeg, da. Men jeg tror behandlingsmetoder osv er avgjørende, for alle forfangne hester kan bli friske om man velger rett behandlingsmåte. Jeg tror ikke det var rett å fjerne hele hovveggen, osv. For å si det sånn - det forverrer kun tilstanden - også å sette hesten på gress da... :roll:

anettenor
08-09-2009, 17:35
Nei, alle forfangne hester kan ikke bli friske. I såfall ville det ikke ha vært en av de store årsakene til at hester må avlives i dag. Med tidlig diagnostisering, intervensjon og behandling så har de fleste hester gode sjanser, men det er mange faktorer som spiller inn. Ikke minst at hovslageren vet hva de gjør og har kunnskapen til å korrekt behandle lidelsen.

Mvh Anette

Katinka
08-09-2009, 21:16
Grusomt stygge bilder.. Jeg blir helt kvalm av å følge bildeserien og se den ene infeksjonen etter den andre og den enda så sterkt deformerte hoven. Å tro at denne hesten kan bli 100% må vel være som å se engler på lyse dagen.. Hva er det egentlig eier vil oppnå? Eller er dette bare en forsøkskanin for at eier er nysgjerrig på OM hesten noen gang kommer til å bli brukbar igjen?
Da min egen hest var to grader halt i bakbeina og slet med å bevege seg normalt på beitet tok det meg ikke mange dagene å bestemme meg for å la han slippe. Men her skal altså hesten plages gjennom årevis med halthet og "rehabilitering". Forkastelig.

Golden Vix
14-03-2012, 02:27
Datt innom denne tråden igjen jeg og drar den opp igjen. Tenker mange har glemt den, i likhet med meg selv... Ser bildene er oppdatert helt til 2011.

Hovslager
14-03-2012, 09:11
Dette er etter mitt ståsted ikke bra i det hele tatt. Slik skal ikke en hov se ut etter 6 år. Fisj!

Vet ikke hvem jeg er mest oppgitt over, hesteeier, hovslager eller veterinær.

Azawakh
14-03-2012, 09:15
Hm, ikke aner jeg hva jeg tenkte på når jeg for lenge siden kommenterte den tråden, men er uenig med meg selv nå ihvertfall..
Den hesten burde virkelig fått sluppet når de etter flere års behandling ikke får den i ok orden engang, men likevel fortsetter de enda flere år og hesten ser likevel forferdelig ut på labbene.

MacGyver
14-03-2012, 09:17
Tragisk...

Balaton M
14-03-2012, 16:26
Når man ser på røntgen bilde av hoven, så ser man jo fort at hovbenet er helt ødelagt. Dette er dyreplageri av verste sort og hesten skulle ha vært avlivet for lenge siden etter min mening. Problemet her er ikke lenger forfangenhet, men totalt ødelagt hovben, det kan aldri la seg rette opp.

StelpaogMalin
14-03-2012, 18:53
Jeg lurer veldig på hva som var målet for å i det hele tatt prøve å få den frisk igjen.. Og hva som er målet med å ha hesten gående der nå på de tærne der. Den kan jo ikke brukes til noenting overhodet og den er nødt til å ha veldig vondt.

Mandarinhest
14-03-2012, 19:22
Lucy februar 2012.. http://www.youtube.com/watch?v=0KWNcX0wxIc&context=C4809f43ADvjVQa1PpcFNdmwvoqenRe_D4WR7u4LcO xY12Cd8mLkY=

Harneshaug
15-03-2012, 01:25
For min del har det ingenting å si at ponnien (som var i rimelig vel godt hold) klarer å stavre seg rundt på beitet med støpte hover så mange år som den har vært utsatt for smerter, hva er det de skal bevise??
At hester er verdensmestre i å utholde smerte????

carambee
15-03-2012, 01:33
Tragisk :(