PDA

Se full versjon : Klikker, -komme igang

htj
24-09-2007, 21:49
Jeg vil prøve klikker, men hvordan kommer jeg i gang? Hvilket "triks" er det jeg bør begynne med får å få henne til å skjønne det?

Har nettop kjøpt meg denne klikkedingsen.. Den kosta f. meg 50 kr!!:o

Alice
24-09-2007, 21:51
*hengermegpå*

Sirkusprinsessa
24-09-2007, 21:52
Gå på denne siden http://www.angelfire.com/ct2/klikk/ der står det kjempe mye nyttig ;)

htj
24-09-2007, 21:52
*hengermegpå*

FY din slask!:mad:

Alice
24-09-2007, 21:53
FY din slask!:mad:

???

Sol
24-09-2007, 21:55
finn noe som er superenkelt å time, og som hesten ikke kan fra før.... dette er bare moro, og ikke vanskelig i det hele tatt:D

Ingvild
24-09-2007, 21:55
Rygging tykkjer eg er ein god øvelse å starte med :)

Alice
24-09-2007, 21:56
men er det er plass der det står pungt for pungt(steg for steg)

Sirkusprinsessa
24-09-2007, 21:56
men er det er plass der det står pungt for pungt(steg for steg)

Den siden jeg sendte i stad ;) Der står det akkurat hva du skal gjøre :)

Alice
24-09-2007, 22:05
finnes de treninger i landet?

htj
24-09-2007, 22:10
???

Det var tull:p Skjønte du ikke det?:rolleyes:

Kaja
24-09-2007, 22:11
Klikker.. æsjbæsj. :p

Sirkusprinsessa
24-09-2007, 22:12
Klikker.. æsjbæsj. :p

Det er jo knall ! :D

Alice
24-09-2007, 22:13
Nei, jeg har jidd meg nå:P

Katrinesf
24-09-2007, 23:09
Når jeg var i praksis med skolen for ett halvannen år siden, hadde vi rask innføring i klikkertrening. Da startet vi opp med en unghest, og hun fikk ett klikk hver gang hun tok nesa borti en bøtte som ble sparket rundt på gården.

Eiern sparket bøtta bortover, og først klikket hun hver gang hesten tittet mot bøtta, viste interesse. Etterhvert krevde hun at hesten måtte berøre bøtta med mula. HEsten skjønte det kjempe raskt! Det vil jeg kalle helt basic-trening...

RenateSJ
24-09-2007, 23:23
Pass bare på å klikke vekk tigging når hesten har sjønt tegninga.
Mange hester kan bli veldig masete etter mat...

htj
24-09-2007, 23:52
Ok, takk for svar! Skal introdusere i morgen kanskje;) Skal skrive her om hvordan det gikk!:p

Tonje
24-09-2007, 23:57
Klikkertrening er slett ikke vanskelig.:)
Vil annbefale og lese boka: Klikkertrening fir din hund.
Der er det mye interesangt stoff.

htj
26-09-2007, 15:40
Igår var første dagen med klikker. Jeg klikket og gav henne godbiter, og hun ville ha mer, men fikk ikke klikket og godbiten før hun sto rolig. Hun skjønte det overaskende fort!

Idag, så "varma" jeg opp med d samme som i går. Så kom jeg frem med lokket:p Det første hun gjorde var å ta på det, for å undersøke. Jeg klikket, og gav godbit. Hun ble litt forvirra, og ville bare ha mat, så hun ransaka meg:p Men jeg gjorde ingenting, før hun tok på lokket igjen. Klikket og gav godbit. Når jeg hadde gjort dette noen ganger, skjønte hun det. Hun synes det var såååå kult å skjønne det, så hun tok på lokket hver gang jeg tok det frem!:D
Så tok jeg lokket bit for bit litt lengre ned mot bakken. Til slutt tok hun på lokket på bakken!!:D:D
Når hun gjorde dette hver gang, begynte jeg å si "ta på" akkurat i det hun rørte lokket, og klikket! Dere skulle sett hvor stolt hun ble da jeg sa "ta på" og hun bøyde seg ned og tok på det!!!!
Hun lærte overaskende fort!!

Jeg tok pauser innimellom dette da, så det ikke skulle bli så kjedelig. Trava litt rundt på banen, og noen runder longering osv:p

Dette var kjempeartig! Håper det funker like bra på andre ting også!!

Sol
26-09-2007, 16:10
det gjør det!:D

Lovise_Felex
26-09-2007, 16:40
går det an at jeg bare har en kulepenn og bruker den som klikker ? for den lager jo et *KLIKK* når jeg trykker på de :)

Lovise_Felex
26-09-2007, 16:44
trnger du mye tillit til hesten for og begynne med klikkertrening, eller er det bare en god måte og få tillit osv på?

tenker på at jeg fikk ny hest på søndag. kunne jeg f.eks begynt og trene klikker i dag eller i morgen ?
Har ikke tenkt til det, men bare lurer :)

htj
26-09-2007, 20:45
Tror du bygger tillitt med klikker jeg. Du lager jo et "språk" for deg og hesten, som skal gjøre det lettere og forstå. Så jeg mener desto fortere desto bedre... (hvis du har tenkt på det uansett liksom)

Så når hesten skjønner språket er det jo en trygghet for den. Hestene er jo kjempeglad for å lære ting!;)

Sol
26-09-2007, 21:01
Det du gjør når du klikkertrener en hest er egentlig at du forelnkler læreprosesen, ved å gi små doser ny læring, og øke belønningen mange ganger i forhold til mnge andre treningsmetoder.

Så lenge du holder deg til reglene kan ikke dette bli negativt for hesten.. det værste som kan skje den er at den ikke får belønning, fordi den ikke gjør som du ber om.... det er da ingenting i forhold til å bli feks straffet for det samme, som er en ganske vanlig måte å gjøre ting på..

Å klikkertrene vil derfor skape en positiv og trygg ramme, som selvsat også innbyr til tillit.. det man skal passe seg for, er å bli inkonsekvent i klikkingen sin, for da vil man få en hest som ikke skjønner systemet og som derfra tar seg friheter.. frihester må man før elelr seinere straffe for elelrs kan hesten bli "farlig" frekk.. og dermed har man egentlig laget ris til egen bak:)

Ser ingen grunn til å ikke klikkertrene helt ukjente hester.. bare spør eier om det er ok med mat som belønning, og evt om hesten har en historie med biting.. for ellers kan du få noen ubehageligheter:)

htj
26-09-2007, 21:10
Jeg introduserte klikkern som "maser du får du ingenting", altså stå uten kommando da..:p Kanskje jeg kan sette kommando på det etterhvert;)

Men det er vel sånn at jeg ikke kan lære inn to ting samtidig med klikkern?
Og når kan jeg begynne med neste ting, og hva kan det være?:p:D
Tenker bare på sånne enkle ting nå i starten, for at både jeg og hun skal lære oss "grunnspråket", og bli sikker på det..;)

Sol
26-09-2007, 21:24
jeg begynte akkurat som deg, men brukte ordet"stå" til bajas skjønte hva jeg mente.. gutt som er blitt flink på den kommanoen.. og han som ALDRI kunne stå i ro før... det neste ordet jeg begynte med var "flytt", hvor jeg la press bak skulderen, for å få han til å krysse frambein foran frambein og flytte seg vekk fra meg et skritt... begynnelsen på en eh.. bak(?) dels vending.... denne flyttt jeg så opp i salen, hvor jeg ba på samme måte(jadda, feil plassert sjenkel og alt det der) og derfra modererte den dit den skulle ligge fra salen...

jeg har med andre ord lært Bajas for og bakdelsvendinger ved hjelp av klikker, og fra bakken.. fordi jeg ikke er noen superrytter, men liker å bakkehåndtere alt før jeg rir det, om du skjønner:)

har også jobbet med "bak", "ett fram" hvor han bare flytter ett og ett bein om gangen....:)

bare fantasien som stopper vettu:)

Lovise_Felex
26-09-2007, 21:24
ja :) jeg har hatt den siden søndag:) og jeg kjøpte han i dag! har ganske lyst og prøve dette og har lest en del om klikkertreningen! men er jeg nøtt til og kjøpe sånn klikker dings eller kan jeg bruke en kule penn og klikke med? :) tenkte jeg kansje snart skulle bestille noen forkrybber fra borjes, og da kan jeg kansje bestille med en klikker. (koster 30 kr i borjes!)

Lovise_Felex
26-09-2007, 21:27
jeg begynte akkurat som deg, men brukte ordet"stå" til bajas skjønte hva jeg mente.. gutt som er blitt flink på den kommanoen.. og han som ALDRI kunne stå i ro før... det neste ordet jeg begynte med var "flytt", hvor jeg la press bak skulderen, for å få han til å krysse frambein foran frambein og flytte seg vekk fra meg et skritt... begynnelsen på en eh.. bak(?) dels vending.... denne flyttt jeg så opp i salen, hvor jeg ba på samme måte(jadda, feil plassert sjenkel og alt det der) og derfra modererte den dit den skulle ligge fra salen...

jeg har med andre ord lært Bajas for og bakdelsvendinger ved hjelp av klikker, og fra bakken.. fordi jeg ikke er noen superrytter, men liker å bakkehåndtere alt før jeg rir det, om du skjønner:)

har også jobbet med "bak", "ett fram" hvor han bare flytter ett og ett bein om gangen....:)

bare fantasien som stopper vettu:)

Ja takk :) har lest litt om klikker triksene dine på hjemmesiden din og det virker som veldig nyttige ting og lære hesten :)!
men har har problemer med å stå i ro og bli leid. det er en ting jeg må trene på. han kan stå i ro litt men kan han kansje begynne og "hoppe opp" (steile!?) med frembeina... og når han er veldig stressa så går han bare runt meg og vingler fremmog til bake når jeg skal leie han!

Sol
26-09-2007, 21:30
men tror du ikke at tanken på en liten forfriskende gullerotbit ville få han til å tenke litt mer på hva som skal til for at du skal gi han den, enn på å øve inn sirkuskunster som ikke engang gir han ære og berømmelser??? For det var DET bajas oppdaget.. også oppdaget han at han var veldig flink til alle de tingene som ga han gullerøtter.. og da var det straks ingen sak i verden å være snill og oppmerksom tass:D

Kaja
26-09-2007, 22:31
Bra det gikk bra da. :p

Gjest-
26-09-2007, 22:39
ja :) jeg har hatt den siden søndag:) og jeg kjøpte han i dag! har ganske lyst og prøve dette og har lest en del om klikkertreningen! men er jeg nøtt til og kjøpe sånn klikker dings eller kan jeg bruke en kule penn og klikke med? :) tenkte jeg kansje snart skulle bestille noen forkrybber fra borjes, og da kan jeg kansje bestille med en klikker. (koster 30 kr i borjes!)

Klikker er ikke nødvendig. Du kan likegreit finne et ord som du ikke bruker ellers. Jeg brukte klikkerdingsen først, men så stjal jeg EO sitt ord, nemlig "good girl". haha. Og Milla reagerer veldig fint til den, skjønner at da har hun gjort litt "jobben" sin. Merka også at det var mye lettere å ikke måtte tenke på å holde klikkerboksen, miste den osv.

htj
26-09-2007, 22:46
Jeg må si det er litt vanskelig og holde styr på klikkeren noen ganger, men det kommer seg vel:p
Har brukt den to ganger så..:D

Det eneste jeg tenker på om dagene nå er at jeg gleder meg til å trene!!:p Det har faktisk gitt meg nytt mot til å trene bort problemene vår(oppstigning, hodelag osv...:p), og det er jo så gøy også!

Gjest-
26-09-2007, 22:47
Så gøy :) Du får holde oss oppdatert med fremgangen deres :)

htj
26-09-2007, 22:51
Så gøy :) Du får holde oss oppdatert med fremgangen deres :)

Ja, det skal jeg gjøre. Får håpe det blir fremgang på det andre også da!:D
Men tror I-Punkt synes det er like gøy som meg, hvis ikke gøyere.
Det som er problemet da, er at hun ikke er så glad i godbiter.. Altså, hun tar gjerne en, men den skal være goood før hun strever mye for den. Men det er kanskje nok for henne å få noe uansett. Det virker litt på henne som at hun er vant til å gi og gi, å aldri få noe tilbake...

Gjest-
26-09-2007, 22:53
Ja, det skal jeg gjøre. Får håpe det blir fremgang på det andre også da!:D
Men tror I-Punkt synes det er like gøy som meg, hvis ikke gøyere.
Det som er problemet da, er at hun ikke er så glad i godbiter.. Altså, hun tar gjerne en, men den skal være goood før hun strever mye for den. Men det er kanskje nok for henne å få noe uansett. Det virker litt på henne som at hun er vant til å gi og gi, å aldri få noe tilbake...

Du kan jo teste fram. F.eks kan hennes belønning være et ekstra godt kløpunkt? Eller lete frem noe godteri som du ser hun liker mye bedre enn andre. Andre hester igjen syns ettergift, altså gi hesten en liten pause er den beste belønningen. SÅ her er det bare å prøve seg frem for å finne det din hest liker som belønning :)

htj
26-09-2007, 22:55
Du kan jo teste fram. F.eks kan hennes belønning være et ekstra godt kløpunkt? Eller lete frem noe godteri som du ser hun liker mye bedre enn andre. Andre hester igjen syns ettergift, altså gi hesten en liten pause er den beste belønningen. SÅ her er det bare å prøve seg frem for å finne det din hest liker som belønning :)

Hun er så sææær... Men hun liker champion komplett godt da..:p Og hun liker ikke å bli klødd:p menmen, komplett har funka bra til nå da.:)

Kaja
26-09-2007, 23:16
Tror klikker kunne funket utrolig fett på Meeg, hun er et stort matvrak. Og så klart Sara Lill, som tenker på mat 24/7!

Synd at jeg ikke kommer til åbegynne med det da. :D

Gleder meg til å se dere klikkertrene Henrik! ^^

htj
27-09-2007, 21:34
Trente i dag også! Det gikk kjempebra! Nå forstår hun det enda mer. Begynner å forstå forskjellen mellom når jeg gir kommando og ikke. Idag kasta jeg lokket bak i boksen, og sa " ta på" og hun gikk til lokket og tok på og kom tilbake!!!Prøvde også å ta andre gjenstander, som f.eks en blikkboks, og jeg holdt den i handa en gang, og sa "ta på". La den på bakken også, og hun skjønte det. Nå skjønner hun kommandoen så godt at jeg kan ta nesten hva som helst(hun må se den godt da), og vise den hun tar på den, uansett hvor jeg legger den!'

Ble veldig glad når hun gikk fra meg til lokket, rørte det, og kom tilbake!:angel:

htj
28-09-2007, 20:32
Gikk kjempebra i dag ogs&#229;! Kastet lokket bak henne, og hun gikk og tok p&#229; det, og kom tilbake for bel&#248;nninga;)<3

Gjest-
28-09-2007, 20:33
&#197;, s&#229; g&#248;y!!! skulle &#248;nske jeg hadde en hest som hadde sansen for "tricks" klikkertrening ;)