PDA

Se full versjon : Sko en hest som har vært barfot hele livet?

Katrinesf
24-09-2007, 17:39
Jeg vil bare med en gang fortelle at jeg er veldig interessert i barfot-opplegget, og jeg synes det er viktig med gode høver. Men allikevel har jeg verken nok interesse, energi eller penger til å fullføre dette prosjektet. Så jeg vil heller velge å sko.

Men til poenget: Jeg skal se på en hest til helga, som jeg kanskje skal kjøpe. Den har gått som barfot hele livet, den er nå 4. For en kort stund tilbake hadde jeg ikke tenkt noe særlig mer over dette, men jeg leste her på forumet ett sted at det kan være skadelig? smertefult? for en hest som har gått barfot hele livet (eller over en periode) å plutselig få satt på sko.

Noen som har noen synspunkter?

Anita&Svarten
24-09-2007, 18:01
Smertefullt? Aldri hørt om ved riktig skoing.. Vet om hester som har vært barfot hele livet(så langt) som har blitt skodd i eldre alder enn det uten problem.

Det eneste er at den kanskje må få grodd ut litt slik at ikke du trenger å sette sømmene i den hvite linja. Men det bruker ikke å ta så lang tid.

Om ikke du har mulighetene for å ha hesten din barfot, så er det bedre å sko.

Ragnhild
24-09-2007, 19:10
På gamle stallen jeg jobba blei en åtteåring (hest altså) skodd etter å ha gått barfot hele livet. Lever fortsatt i beste velgående den ;)

Tornado
24-09-2007, 19:12
Neida, det er nok ikke smertefult for hesten, jeg synes du tar det rette valget med å sko hesten. Siden du sier selv at du ikke har erfaringen, pengene og tiden til barfot hest. Det er vel noe av grunnen til at Tornado går med sko også - manglende erfaring fra min side. Skulle gjerne latt han gå uten.

Bare viktig at hovslageren tar seg god tid første gang den skal skoes, er snill og gjør det til en behagelig opplevelse - det har nok mye å si for hvordan han blir med hovslagerne årene fremover :)

Eva
24-09-2007, 23:07
Om den er velfungerende, altså ikke sliter skjevt, må ha boots o.l, hadde jeg, så langt det er mulig, prøvd å ha den skoløs. Har full forståelse for om du vil sko den på vinteren med brodder, men er høvene fremdeles sterke og fine til våren igjen, hadde jeg igjen prøvd uten.

Og bare så det er sagt, jeg er IKKE noen barfotfanatiker, og har skodd hest fordi jeg ikke vil bruke årevis på å konvertere ham til barfothest :)

Katrinesf
25-09-2007, 00:03
Faktisk - så tok jeg var skoa på min forrige hest så fort det var brukbart føre ute for det. Han gikk uten sko hele sommerhalvåret, og det fungerte supert. Han hadde gode å flotte høver. Ikke sårbeint i det hele tatt.

Det kan jo hende jeg kunne prøvd det. Men holder det med bare hovslager til høvene i sommerhalvåret da ? Ikke barfor trimmer?

Mandarinhest
25-09-2007, 00:06
Hmm. Den ene hesten min gikk barfot helt til hun var 3-4 år og etter et par skoinger fant vi ut at det var enklest å la henne gå uten. Uansett om det var vinter eller sommer. Rett og slett for at høvene hennes har blitt så "herdet" og harde så vi fikk ikke slått inn spiker. Prøvde å slå inn både 3 og 4 spikere men de bare kroka seg og med en utålmodig hest i samme slengen var det ubrukbart.

Hilde
25-09-2007, 10:36
Det er ikke noe problem å sko en hest som har vært uten hele livet. Denne hesten er jo tross alt bare 4 år og ideelt sett burde den absolut ikke vært skodd tidligere heller. Jo lengre den får gå før den blir skodd jo bedre. Da får den muligheten til å utvikle høvene sine korrekt og du får mindre problemer senere. Det største utfordringen kan være å få satt i sømmene, da de ofte har veldig harde høver. Da hjelper det å sette høvene i vann en stund før skoing.

Men jeg skjønner egentlig ikke helt argumentene dine for å sko. Du bor på Lørenskog og da burde det ikke være umulig å få tak i en barfottrimmer. Det er som regel billigere enn å sko og dessuten er det enkelt å lære seg å gjøre jobben selv når du har et så godt utgangspunkt som en hest som aldri har vært skodd. Da kan du få en barfottrimmer til å lære deg opp og så kan du gjøre det meste av vedlikeholdet selv og ha besøk av en proff en gang i blandt for å følge opp. Jeg synes i hvertfall at du skal gi det en sjangse nå når du har en så god mulighet.

fabolos_willow
25-09-2007, 13:04
enig med Hilde her...

Cecilie & Rocket
25-09-2007, 13:29
Ponnien min hadde gått uten sko hele livet;) Jeg fikk han når han var 7, og det gikk helt fint å sko:) Han har fine høver, og det gikk fint når jeg tok de av i sommer pga. skade ;)

Cathrine og Lena
27-09-2007, 13:21
Skjønner ikke helt argumentet for å sko jeg da men. Synes det blir feil å sko en hest som fungerer fint barfot. Forsøk først uten sko da vel...

Katrinesf
28-09-2007, 01:15
Å hvordan skal jeg gjøre det når jeg ikke kan verke høvene dens, og ikke har barfot trimmer tilgjengelig?

Eva
28-09-2007, 03:27
Det er ikke sikkert det er nødvendig å verke den noe særlig? Ser du bor i Lørenskog, det er da rimelig sentralt slik at man evt kan få en barfottrimmer til å komme. Men en oppegående hovslager er også fullt ut i stand til å trimme bein, selv om de ikke skal ha sko på etterpå!

Vi har barbeinte travponnier på stallen, en gang i mellom må vi ta litt lange tær på dem. Bortsett fra det, er de nærmest vedlikeholdsfrie.

Hilde
28-09-2007, 12:00
Det er jo flust av barfottrimmere der østpå. Meld deg inn på barfotlista (skal se om jeg finner en link) og spør etter hjelp. Ev kan sikkert selger hjelpe deg med å finne en barfottrimmer. Miljøet er ikke så stort og det er alltid noen som kjenner noen.

mallilen
28-09-2007, 18:47
Bor du i Lørenskog kan jeg sende deg en PM med tlf nr til trimmer om du er interessert..

Ingvild
28-09-2007, 18:56
Lassi vart skodd som 4-åring første gongen, det gjekk kjempefint.. :)

Hófvarpnir
29-09-2007, 20:11
Min islending har gått barfot nesten hele livet og han er 11 år...
Har kun hatt sko på i ca 1 år tilsammen....
Siste gangen eg skodde han (i vår) så hadde han gått uten sko hele vinteren og høvene hadde normal temoeratur. Men når skoene kom på så blei høvene heilt kalde og det gjekk nesten en måned før dei blei normale igjen.... !!!!!!!!!!!
Som andre har sakt... eg er IKKJE barfotfanatiker og skor gjerne om det er nødvendig....

Modicata
29-09-2007, 22:52
Når er det nødvendig å sko? :P

Hófvarpnir
08-10-2007, 10:50
:P Vel, nødvendig.... Kanskje litt feil ord å bruke. Men skulle det nå være en hest feks som ikkje kunne gå barfot av en eller annen grunn så synes ikkje eg at det er galt å sette på sko. Var vel egentlig det som var poenget mittt....
Sko har funket i mangen år, men hester er ikkje fødd med sko på beina så det burde jo være logisk hva som er best for dei. Men ikkje allti det er gjennomførbart....

Hovslager
08-10-2007, 14:21
Det er nødvendig å sko en hest når menneskets bruk overstiger hovens evne til å gro. Dvs at når hesten får vondt når vi bruker den.
Det kan være at det er nødvendig å sko pga sykdom hos hesten.
Det er også være nødvendig å sko når det er for glatt for hesten å gå.

Det er ikke uvanlig at hester blir fire år før de skos, ihvertfall ikke ridehester. Bedre trente unghester får oftere på sko tidlig. Jeg tenker her på løpshester.
Det er derfor ingenting som sier at du ikke bør sko hesten din. Dette er ett valg du må ta i forhold til ditt bruk og din hest.

Bor du på lørenskog bor du også gunstig til med tanke på kompetanse hos hovslagere. :snill:

Siv

Modicata
08-10-2007, 14:52
Det er nødvendig å sko en hest når menneskets bruk overstiger hovens evne til å gro. Dvs at når hesten får vondt når vi bruker den.
Det kan være at det er nødvendig å sko pga sykdom hos hesten.
Det er også være nødvendig å sko når det er for glatt for hesten å gå.

Det er ikke uvanlig at hester blir fire år før de skos, ihvertfall ikke ridehester. Bedre trente unghester får oftere på sko tidlig. Jeg tenker her på løpshester.
Det er derfor ingenting som sier at du ikke bør sko hesten din. Dette er ett valg du må ta i forhold til ditt bruk og din hest.

Bor du på lørenskog bor du også gunstig til med tanke på kompetanse hos hovslagere. :snill:

Siv

Menneskets bruk vil ikke klare å overstige hovens evne til å gro med mindre man får hesten til å bevege seg minimum 40-50km om dagen. Og det tviler jeg på man får. Jeg vil heller tro at det er nødvendig å sko når mennesker er for late til å legge til rette hesteholdet slik at hovveksten blir stimulert.

Hvilken sykdom hos hesten vil gjøre det nødvendig å sko?

Når det er glatt for hesten, kan man bruke boots med brodder, det er ikke verre enn det, og med litt øvelse kan man kjapt få dem på på max 4 min. Og så kan man ta dem av etter man har ridd, og slipper at hester får dype sår pga de sparker hverandre med brodder. Det vil også kladde mindre under beina på hesten når den går uten sko.

Det er ingenting som tilsier at Katrinesf trenger å sko heller, da hesten hennes har klart seg helt fint fram til nå uten. Det eneste man trenger er en god barfottrimmer som kommer en gang i mnd i begynnelsen, og etterhvert som man lærer mer selv(dette er også kjempespennende og interessant), så kan man holde høvene selv stort sett, og trenger bare en erfaren barfottrimmer til å ta en sjekk en gang i blant.

Anita&Svarten
08-10-2007, 15:08
Late og late fru blom..

Bare det område vi gravde bort moll og gjørme fra, la ny drenering og gruset igjen ble dyrt nok skal jeg si..

Har man hesten sin på leiestall kan man ikke bare grave, gruse og herje som man vil heller. Jeg har selv barfothest, og vi har tilrettelagt så godt vi kan. Men det er da opp til hver enkelt eier om de ønsker å ha sko på hesten sin eller ikke.

Katrinesf
10-10-2007, 22:17
Jeg vil heller ikke kalle det lavskap. Jeg føler at jeg verken har tid, interesse nok, og kompetanse nok til å kunne ha en barforhest. Selvom jeg kan få en barfottrimmer til å komme ofte å sjekke, ville jeg aldri påtatt meg det ansvaret å verke/sjekke høvene i mellomtiden. (sånn utenom det å rense høvene hver dag såklart..)

millaT
10-10-2007, 22:59
Jeg vil heller ikke kalle det lavskap. Jeg føler at jeg verken har tid, interesse nok, og kompetanse nok til å kunne ha en barforhest. Selvom jeg kan få en barfottrimmer til å komme ofte å sjekke, ville jeg aldri påtatt meg det ansvaret å verke/sjekke høvene i mellomtiden. (sånn utenom det å rense høvene hver dag såklart..)

Om dette er en hest som har flott hovkvalitet og har bra verka høver som ikke har mye å ordne opp i bortsett fra det vanlige vedlikeholdet, så er det ikke noe som tar deg mye tid å sjekke opp i. Om du får en barfottrimmer til å komme og sjekke hver sjette uke, eller fjerde, for den saks skyld, så skal du ikke se bort ifra at du ikke trenger å ta i en rasp eller kniv selv.
Min hest trengte ikke mere verking enn hver åttende uke, og alt jeg gjorde var å rense høvene, og passe på at hun ikke fikk sur stråle. Hvilket strengt tatt ikke er annet enn det enhver hesteeier gjør, sko eller ikke.

Men det lille ekstra du da må gjøre, som kan ta det kanskje tre til fire minutt ekstra om dagen, er å pirke ut småstein som kan lage sprekker som igjen kan bli til seperasjoner. Med en velfungerende barfothest, på en stall med omegn som funker for den gjeldende hestens hovkvalitet, så kan dette bli like greit og til tider greiere enn å ha sko.
Jeg ville gitt det en sjans før jeg slo på sko. Spesielt siden hesten ikke har fått mykere høver, og er fulgt opp (eller husker jeg feil nå?) med verking, og der igjen, om den nåværende eieren mener hesten kan klare det med det forbruket du skal ha den til.
Alt kommer ann på innstilling og omstendigheter. Min opplevelse av barfothesten min, var bare positiv i de to årene jeg hadde henne. Og hun hadde supre høver.

Lykke til uansett

Modicata
11-10-2007, 00:03
Late og late fru blom..

Bare det område vi gravde bort moll og gjørme fra, la ny drenering og gruset igjen ble dyrt nok skal jeg si..

Har man hesten sin på leiestall kan man ikke bare grave, gruse og herje som man vil heller. Jeg har selv barfothest, og vi har tilrettelagt så godt vi kan. Men det er da opp til hver enkelt eier om de ønsker å ha sko på hesten sin eller ikke.

Ja, det ble feil formulert, igjen. :p Oss mennesker sine begrensninger da!

Har man hesten sin på en leiestall der det ikke går å ha den barfot, fordi forholdene for høvene er for dårlige, kan man jo vurdere å flytte hesten. Det er seff en stor prosess. Men sånn som her har vi jo ikke grusa noen plass. Hestene går på jordene. Og det går helt fint!! Trenger ikke mer enn et jorde med halmstubb, et godt leskur, og gjerdestolper og tråd. Seff litt dyrt og mye arbeid med å sette opp gjerde. Men er verdt det, synes iallefall jeg, når det forbedrer hovkvaliteten, blodsystemet og ikke minst livslengden til hesten(i mange tilfeller).

Sol
11-10-2007, 00:10
det er ikke alle plasser det lar seg gjøre å ha hesten barfot.. jeg hadde hestene mine barfot der vi bodde før, og det fungerte helt enestående supert. Her jeg bor nå bare funker det IKKE. Det ser tilsynelatende mer egnet ut her, og de går på både skogbunn, jorder, grus, de har tørre plasser å tørke opp på.. men alikevel bare blir høvene bløte, og hestene halte.. VELDIG halte!

Så her er det blitt sko på hestene hele året, for jeg vil ikke flytte herfra!

Katrinesf
11-10-2007, 00:42
Jeg vet ingenting om oppfølging av denne hesten før, men denne hesten ble nå uansett ikke aktuell for meg da. Men vil legge til at eiern regnet med at jeg skulle sko, når jeg etterhvert skulle begynne å ri hun mer enn de hadde gjort.

Hovslager
16-10-2007, 00:26
Menneskets bruk vil ikke klare å overstige hovens evne til å gro med mindre man får hesten til å bevege seg minimum 40-50km om dagen. Og det tviler jeg på man får. Jeg vil heller tro at det er nødvendig å sko når mennesker er for late til å legge til rette hesteholdet slik at hovveksten blir stimulert.

Hvilken sykdom hos hesten vil gjøre det nødvendig å sko?

.

Masse hester som ikke vet at de ikke blir sårbeinte om de ikke går over fem mil om dagen. Denslags påstander holder ikke vann.

Mange sykdommer som gir grunn til sykebelslag, dette er noe som bør vurderes i hvert tilfelle i samråd med veterinær. Feks kan byll gi grunn til beslag. Blir hesten haltfri på momangen med beslag og den er halt uten, er dette grunn som av hensyn til dyrevelferden nødvendigjør beslag.

Det er hver eier/bruker sitt valg om man vil sko eller la det være. Men hesten skal ikke utsettes for smerter, uansett valg.

Siv

lafutura
16-10-2007, 08:56

Jeg syntes du er fornuftig jeg. Du sier rett ut at du ikke interesse eller kompetanse til dette, og er redd for å påta deg ansvaret. Syntes dette vitner om at du er reflektert og bevisst i forhold til valget ditt. Så selv om erfarne barfot folk sier du bør la hesten gå uten sko; gjør det du føler er riktig for deg:)

Mari
16-10-2007, 08:59
Glittra var barfot til hun var 4-5, nå er hun 6 år og bruker sko av praktiske grunner, vanskelig å få tak i noen til å beskjære høvene her.

Modicata
17-10-2007, 22:54
Glittra var barfot til hun var 4-5, nå er hun 6 år og bruker sko av praktiske grunner, vanskelig å få tak i noen til å beskjære høvene her.

Kan ikke hovslageren din det da? Egentlig skal vel hovslagere ha lært dette og, iallefall delvis? Men uansett, har forståelse for praktiske problemer. Jeg bare klarer ikke personlig, å forstå at noen vil utsette hestene sine for det som er en så mye større påkjenning på beina og som så ofte fører til så mye deformeringer av høvene(det være seg at de blir trange eller får mye sleng).

Hovslager
18-10-2007, 14:28
Jeg bare klarer ikke personlig, å forstå at noen vil utsette hestene sine for det som er en så mye større påkjenning på beina og som så ofte fører til så mye deformeringer av høvene(det være seg at de blir trange eller får mye sleng).

Å påstå at høvene på hester som blir skodd blir deformerte, slik som trange eller får feil beinstilling pga at de blir skodd er en påstand som ikke holder vann. At hester kan bli dårlig skodd er riktig, men det finnes mange barfothester som ikke vet at de er lykkelige barfothester, i og med de har så vondt i bena sine.

Siv:kalle:

Modicata
19-10-2007, 18:42
Å påstå at høvene på hester som blir skodd blir deformerte, slik som trange eller får feil beinstilling pga at de blir skodd er en påstand som ikke holder vann. At hester kan bli dårlig skodd er riktig, men det finnes mange barfothester som ikke vet at de er lykkelige barfothester, i og med de har så vondt i bena sine.

Vel, hester som aldri har hatt sko, og som har hatt en kyndig barfotrøkter(eller har gått fritt, som unge islandshester på island og mustang) ville da aldri ha forsnevrede(trange) høver. Så dette er noe som kommer av både for lite bevegelse som føll/unghest når hovbeinet og hoven formes, og det at noen hester blir skodd for trangt eller går for lenge med sko før de skos på nytt, altså pga skoingen.

Ja, er godt mulig det finnes mange barfothester som har så fryktelig vont i beina, men jeg har aldri møtt en! Ikke innenfor Naturlig Hovrøkt! Selvfølgelig, hvis en hest mister en sko eller to, fryktelig sårbeint og øm med det første. Og hvis den får sur stråle, så vil den jo være veldig øm. Men de aller fleste barfothester(alle de jeg har møtt) har kanskje vært litt øm i starten etter avskoing, og så har de fungert fint, også fordi eierne har vært flinke til å bruke boots dersom hesten har vært litt øm en dag.

Jeg sier heller ikke at ALLE hester får trange høver, og muligens feil beinstilling pga for høye hæler og lange tær, bare de som blir feil skodd. Men jeg har sett veeeldig mange skodde hester med altfor høye hæler, og fryktelig lange tær, trange høver, utflytende høver, oppsprukne høver, stråleråte(sur stråle), ømme i beina, skodd til blods, ++. Jeg tror jeg har sett 1 eller 2 skodde hester som faktisk hadde fine høver, og den ene var en topp konkurransehest med en oppmerksom eier, den andre tilhørte ei som var veldig oppmerksom på høvene på hestene sine, fikk dem skodd minimum hver 5 uke.

Jeg har også sett endel barfothester med lange tær, høye hæler, trange høver, utflytende høver, stråleråte, og litt ømme. Men forskjellen var at alt dette ble gjort noe med på barfothestene. Tærne ble kortet inn litt fra beskjæring til beskjæring, hælene senket seg etterhvert, de trange høvene utvidet seg, de utflytende høvene begynte å vokse rett, stråleråten ble borte som bare det, fordi strålen ble brukt, og ømheten ga seg når de fikk herdet beina sine ved å gå ute i innhegningen mye, og liten skrittetur hver dag, som ble lenger etterhvert som høvene ble herdet.

Modicata
19-10-2007, 18:43
Og ikke en eneste gang har jeg sett en barfothest bli skjært til blods..

Hovslager
19-10-2007, 19:41
Selv om du ikke har sett en barfothest som er beskjært til blods så har jeg det.
Feil er feil, uansett.

Siv

Modicata
19-10-2007, 22:15
Innenfor Naturlig Hovrøkt that is, da man respekterer levende såle.

100% enig, feil er feil. Og seff, har ikke man selv eller noen som helst i nærheten kompetanse eller mulighet til å få til en velfungerende barfothest, så er selvfølgelig sko det beste alternativet. Men etter min mening bør det kun være 2.valget, alltid.

Som de sa da de begynte å sko, det var et nødvendig onde.

Hovslager
21-10-2007, 21:55
Jeg tror at når de begynte å sko, var de sjeleglad for at arbeidskapasiteten på hesten økte.
De hadde jo prøvd lenge med primitive beslag (kalles gjerne boots i dag) uten at de syntes dette var noen suksess.

Når det gjelder verking av høver, er det mye å respektere utover sålen til hesten.

Siv

Star-Carro
29-10-2007, 02:53
star wars var barfot hele livet, men tok på han sko i Februar, han fungerer bra, men han er ikke så fornøyd med å bli skodd, da ikke hovslagern er så tålmodig, men har bytta og da ble han kjempe fin:) og han har det toppers.

stine
29-10-2007, 20:52
Min ble da ikke skodd før han var fire han...

MeretheHa
30-10-2007, 20:53
Som hovslager kan jeg med sikkerhet si hvis hoven er frisk er det ingen problem å sko. Det viktige er jo om det er hov å sette skoen på, hvis skoen blir liggende på sålen blir den øm.

fabolos_willow
01-11-2007, 16:14
Dr. Strasser er egentlig ikke så ille, det er elevene som ikke klarer utføre de beste trimmene;)

virilboy
04-11-2007, 00:43
Dr. Strasser er egentlig ikke så ille, det er elevene som ikke klarer utføre de beste trimmene;)

ja det kan hende:), men "strasser" trimmeren som var borti min hest skal aldri få røre han igjenn!!

virilboy
04-11-2007, 00:46

de barfot hestene jeg har sett som ømmer å har hatt vondt er som regel i rehabilering etter feil skoing(trimming) !!

MarenElskerHera
18-11-2007, 19:05
Jeg vil bare med en gang fortelle at jeg er veldig interessert i barfot-opplegget, og jeg synes det er viktig med gode høver. Men allikevel har jeg verken nok interesse, energi eller penger til å fullføre dette prosjektet. Så jeg vil heller velge å sko.

Men til poenget: Jeg skal se på en hest til helga, som jeg kanskje skal kjøpe. Den har gått som barfot hele livet, den er nå 4. For en kort stund tilbake hadde jeg ikke tenkt noe særlig mer over dette, men jeg leste her på forumet ett sted at det kan være skadelig? smertefult? for en hest som har gått barfot hele livet (eller over en periode) å plutselig få satt på sko.

Noen som har noen synspunkter?

Skjoldur hadde aldri hatt sko på bena før vi kjøpte han i sommer, han er 16 år å vi trengte ikke holde i han når skoer var der. Han sto å hang med leppe:p
Det var hakke værre med Rødfax på 4 år, som ikke var serlig håndtert fant vi ut, han sparket skoern å vi måtte ha brems på han :(

Sara&Korak
18-11-2007, 20:25
Nå som Korak ( gått 4 år uten sko) mest sannsynlig skal settes bort til høsten på rideskole kommer de nok til å sko han. Av forsjellige grunner.... men også fordi de ikke har tilgang på barfottrimmer som kommer dit. Jeg vil heller at han skal bli skodd enn å bli beskjært/raspet dårlig som barfothest. Hadde det vært jeg som skulle hatt han der hadde jeg beskjært og raspet han selv og holdt han som barfothest. Men nå er det jo ikke det...

Hangover
18-11-2007, 20:33
Er det ikke vanskelig og komme seg ut på tur om vinteren når hesten er barfot?:)

Sara&Korak
18-11-2007, 20:38
Er det ikke vanskelig og komme seg ut på tur om vinteren når hesten er barfot?:)

Neida.. Bruker bare boots med brodder ;)

Hangover
18-11-2007, 21:14
åhh:) Lærte jeg noe nytt i dag å:) hehe

Katinka
19-11-2007, 02:10
4 år er ingen alder, nada problemo å sette sko på den. Så lenge man har en hovslager som kan å sko hest, så får ikke hesten vondt.

Litt Off-topic: Jeg syns det blir for dumt å begynne å dra frem hvor mange hester med sko som "lider" og blir skåret til blods, kontra hvor mange barfothester blir det. Er vi virkelig nødt til begynne å jatte om hva som er best?? Kan vi ikke for guds skyld bare prøve å gjøre det best mulig for hesten, da..... Enten det innebærer en sko eller ikke.
Merker jeg blir sliten av det "alle hester med sko har det vondt, er trange og deformerte"-opplegget.

Dagens lille frustrasjonsutblåsning, og håper trådstarter finner ut av det hun egentlig var ute etter å få vite.