PDA

Se full versjon : Promblemer med hesten sin - Respekt? Snur ol.

Marte+Quicky
23-09-2007, 22:22
Legger dette ut for en venninne, da hun sliter litt med den nye fôrhesten sin.

Når hun skal ut på tur, begynner hesten å snu og vrenge om hele tida. Kan gå fint en stund, og så plutselig vrenger den om og nekter å gå videre.

Aner ikke hva det kommer av. Har litt vanskelig for å tro at det kommer pga den har vondt, for det skjer aldri når andre hester er med på tur. Tror heller ikke det er salen, fordi den prøver seg både med vogn og under sal. Tennene skal raspes nå snart da, kan jo være det men..
Den er sjekket opp av equiterapaut også, finner ikke noe galt der, men skal behandles igjen snart.

Har tenkt litt på om det kan være et respektproblem? Eller at hesten bare tester henne ut?

Har dere noen gode tips og råd for å bli kvitt problemet?
Eller noen formeninger om hva det kan være og hvorfor den gjør sånn?

Mvh Marte

LisaFi
23-09-2007, 22:38
Høres veldig ut som testing testing for meg ja. Snu den igjen, vent til den går. Og for all del, vær konsekvent med å snu den tilbake med en gang..

Sirkusprinsessa
23-09-2007, 22:40
Slik kan hesten min også være på tur hvis vi drar alene. Men jeg bruker bare å gi han ett rapp med pisken og da går han som ett lam etterpå :)

Marte+Quicky
23-09-2007, 23:00
Hun har ikke prøvd å ha med pisk ennå, men det skal være med neste gang.

Så dere tror ikke det er pga den har vondt?
Jeg blir så bekymra for sånt jeg, hehe.

Så det er bare å være tolmodig, snu, snu og atter snu?
Da skal jeg videreformidle dette til henne i morra;)

Sirkusprinsessa
23-09-2007, 23:03
Nei, jeg syns ikke det høres ut som den har vondt nei... Tror rett og slett den bare har litt egne meninger ;) Var iallefall slik med min sin ;p

tutta23
26-09-2007, 21:11
Ja den vil nok helst hjem til kameratene sine og prøver å teste rytteren om dette går.Hun må ikke la den få viljen sin,men være bestemt og snu den hver gang den prøver seg. Hester er sikkert grei med andre hester på tur ja.

absinthe
27-09-2007, 00:29
hoppa mi gjorde mye slikt før! jeg hadde ikke vist henne at jeg var lederen, og jeg red henne aldri ut alene, nettopp pga at hun bare begynte slik, og hun visste at jeg ikke satt ho godt nok på plass... *host*
men nå har jeg prøvd å ri ut jevnlig alene, for å vise henne at vi faktisk kan ha det hyggelig sammen uten andre og! og fra å bråsnu og småsteile, så går hun nå uten å prøve seg på det engang.... kan være litt motvillig i starten, men så fort hun skjønner at jeg faktisk ikke lar henne snu, så er alt greit :)

Big Mac
27-09-2007, 00:37
Jeg vil tro at det er hesten som tester henne ut, å tøyer grensene for å se hvor langt den kan komme uten problemer. Vil si at visst hun tar med pisken, å er bestemt på hvor hun skal når di er ute på tur, så vil det ordne seg.
Noen hester er bare SÅ gode på å "spille" på samvittigheten til rytter (*kremt* Absinthe) ;)
Og da må en fast hånd, og bestemt håndtering til. :)

Vil tro det blir bedre etter en stund, når hest finner ut at det er rytter som bestemmer. :)

tutta23
28-09-2007, 02:58
Må bare legge til om ei kalbodshoppe jeg red litt før.Hun var ei klok hoppe som hadde sine metoder.Da jeg satt meg oppå henne første gang begynte hun å bukke noe voldsomt,satte av sted i trav(ikke noe sånn voldsomt).Dette gjorde hun 2 runder på ridebanen.Jeg satt der lata som ingenting og så fram og drev henne fram.Etter to rodeo runder slutta hun med tullet og var grei resten.Dette prøvde hun seg på flere ganger,men jeg lata som ingenting og hun slutta:)På tur kunne hun late som hun var redd alt mulig uten at hun var d.Bare å overse oppførsla hennes så ga hun seg.Hun hadde trolig klart å skremme ryttere med d før.Hun var ei sånn merr som kun testa,hun sprang aldri ut eller noe sånt.

CecilieS
30-09-2007, 18:46
Er dette en hest hun har på helfor, en som har byttet stall? Hester på nye steder kan være usikre på omgivelsene, og liker ikke gå på tur alene. Spesiel ikke med en ny persn de ikke føler seg trygge på. Leieturer kan være en fin måte å bli bedre kjent med ehsten på, samtidig som at hesten blir bedre kjent med deg og omgivelsene.

Dersom hesten ikke har byttet stall kan det være samme problemet. Hun er kanskje blitt litt usikker pga at hun ikke kjenner veninna de så godt ennå, og føler seg derfor tryggest sammen med de andre hestene på gården. Igjen vil leieturer kunne gjøre hesten mer trygg på den nye forrytteren.

Om hesten bare tester grenser pleier det funke å bare drive videre. Snu henne rett rundt igjen og driv fremover. Kanskjedet hjelper å ta med pisk og pirke henne med den slik at hun vet at pisken er der. Men det beste pleier åvære bestemt. Snu hesten rundt igjen med en gang og driv fremover. De pleier ikke gidde å holdep å for lenge, når hesten ser at du ikke gir deg da pleider den gi opp.

Marte+Quicky
24-10-2007, 22:23
Hesten sto noen uker på stallen før venninna mi fikk henne.

På banen er han ikke sånn, da er han en engel. Har prøvd å ta noen leieturer nå, det går fint.

Og han gir seg ikke, selv om vi har med pisken. Eller, dvs han gir seg etterhvert, men neste tur er det det samme igjen.

Virker som om han er redd for å dra fra stallen og de andre hestene. Som om han ikke tror han kommer tilbake eller de stikker av mens han er vekk.

Han er en veldig sosial hest, glad i både mennesker og andre hester. Når han blir leid prøver han hele tida å komme bort til de andre hestene for å hilse på osv. Har tenkt på om det kanskje har en sammenheng. At han ikke vil dra fra hjemmet og kompisene sine.

I så fall blir det kanskje bedre om man først skaper tillit mellom hest og rytter, så han stoler 100% på rytteren og skjønner at det går fint på tur?

Sol
24-10-2007, 23:10
Det kan hjelpe om hun i begynnelsen rir samme runde, sånn at hesten lærer at det "er bare en liten tur" man skal ut på.. og så, når hun vet at dette går greit, så kan hun lage nye turer som hun kan variere med;)

Marte+Quicky
24-10-2007, 23:44
Det kan hjelpe om hun i begynnelsen rir samme runde, sånn at hesten lærer at det "er bare en liten tur" man skal ut på.. og så, når hun vet at dette går greit, så kan hun lage nye turer som hun kan variere med;)

Ja, vi har tenkt litt på det. Å bare ta korte turer i begynnelsen, å ta samme runde var lurt.

Marianne
24-10-2007, 23:48
Slik er Miss på tur om hun går alene også.. Imorgen skal jeg ha med pisk, og da blir det nok slutt på det tullet.
Enten hører hun, ellers så blir hu djevelsk sur.

Marte+Quicky
25-10-2007, 20:00
Problemet med hesten er at han vil ikke høre. Når han først har bestemt seg hjelper det ikke om man tar i tøylen, han hører ikke på det. Hu vil jo ikke røkke eller dra i kjeften på han heller.

Men vi prøvde ut noe nytt i dag da. Hver gang han prøver seg, og nekter å gå der han får beskjed om, så stoppa hun han. Og sto stille helt til han gikk frivillig den veien vi skulle. Det funka ganske bra, han ble til slutt lei. Skal begynne å gjøre det hver gang han kødder.