PDA

Se full versjon : Egne rasestevner??

Lopke
23-09-2007, 11:08
Hvorfor er det sånn at fjordinger har eget NM?? og har egne stevner kun for fjordinger??

Er det andre raser i Norge som har det??
Se vekk fra islandsmiljøet for de har egne gangarter og kan jo ikke helt sammenlignes..

Men finnes det egne dressurstevner og sprangstevner for andre raser??

Og hvorfor er det sånn??

Vil ikke en NM tittel være av større værdi om den var vunnet på likefot med andre raser?? Altså i åpne klasser?

Og kan man da sammenligne nivået på en "NM ponnni/hest" om den ene er fra et fjording NM og den andre er fra et alm NM??

Har N/L ponnier og slike stevner?? hva med dølen??

Anita&Svarten
23-09-2007, 11:09
Dølen har og eget NM.

Lopke
23-09-2007, 11:10
Dølen har og eget NM.

åh?? er det kun dressur og kjøring eller har de sprang og??

Liz
23-09-2007, 11:26
Litt av poenget er vel å konkurrere med de som har samme forutsetninger som deg. En fjordhest vil aldri kunne hevde seg i NM i konkurransene mot spranghester/dressurhester avlet opp for det de holder på med. Fjordhesten er en arbeidshest.

Det blir jo akkurat det samme med ponny/hest-klasser, en bitteliten ponny taper by default mot en hest på 1.80.

Torhild
23-09-2007, 11:38
Og så har jo omskolerte travere egne stevner i både sprang og dressur, men noe "løsere" regler enn vanlige stevner....

Ingvild
23-09-2007, 11:40
Når det gjeld fjordhest så er det kun det eine stemnet i året som er kun for denne rasen. Eg tykkjer det er eit fnt tiltak, der fjordhestinteresserte kan møtast og konkurrere mot kvarandre.

Eg tykkjer ikkje det skal arrangerast fleire stemner som er kun for denne rasen, det held med eitt..

Som Liz seier så vil ikkje feks dølehestar og fjordhestar hevde seg i toppen på sprang- og dressur-NM (køyre-NM er noko anna, hehe), det er vel difor dei har sitt eige meisterskap.

Stall Nakkim
23-09-2007, 15:23
Hm.... Skal vi starte Frieser NM Marianne??

Lopke
23-09-2007, 15:24
jaaaa

Anita&Svarten
23-09-2007, 15:25
åh?? er det kun dressur og kjøring eller har de sprang og??

Det er dressur, sprang, kjøring og brukskjøring og ridning.
Sånn ellers hvordan klassene er er jeg usikker på.. Har kun vært og sett en gang, og det var første ganga de hadde det. Da var det kun dressur og brukskjøring, så de har forandret en del nå.

Stall Nakkim
23-09-2007, 15:28
Det hadde vært skikkelig gøy da!!!!!

Frieserlis
23-09-2007, 17:04
Ja! Gjør det! :D

Marthe
23-09-2007, 17:44
N/L har også eget NM.

Frida&Jameel
23-09-2007, 18:53
Arabere har også eget tror jeg. Har ihvertfall EM. Hun jeg bodde med før startet western i EM for araber i fjor :)

Lucinda
23-09-2007, 20:24
Som det vert skrive her er det kun NM Fjordhest som er eit reint fjordhest stemne. Det arrangerast ikkje andre reine fjordheststemner og noko mål om fleire er det heller ikkje. Og NM er nok komme for å bli for det er utruleg populært og inneheld også landets største køyrestemne i tillegg. NM har dei siste åra utvikla seg enormt og har rundt omkring 80 startande ekvipasjer. Trur gjerne vi ser rekord neste år i Førde.

NM Fjordhest er ikkje berre eit NM for rasen men også ein sosial samakomst der man møte likesinna. NM Fjordhest er eit stort arrangement sosialt og konkurransemessig.

Men man kan ikkje samanlikne dette med reine dressur og sprang NM.

Og som andre skirv har også dei andre norske rasane sitt eige NM, men trur nok fjordhesten sitt er størst i omfang og det med høgst nivå på. Uten att eg er så veldig inne i dei andre rasane sitt NM så skal ikkje påstå noko som helst.

Merete & Perlene
23-09-2007, 20:25
Det blir 3 dressurstevnet arrangert KUN for frieserhesten neste år;) Har vært på planen en stund, og dommere er allerede i boks:) Om noen vil være med på lasset og hjelpe til, hadde det vært kjempegøy, for dette gjøres kun for å samles å ha det moro, og ikke minst for treningen og erfaringen sin skyld!

Mulig det blir ett i November også, om en får tak i egnet sted å ha det på:)

Er så gøy når man kan samles å ha det moro!