PDA

Se full versjon : Er turryttere mindre verd?

Gulponnis
20-09-2007, 12:14
Hender ofte at jeg snakker med hestefolk og de spørr ; Ja, hvilke klasser gå fjordingen da ? Da svarer jeg høflig, fjordingen brukes tur og jeg er en turrytter.

Jeg kommer aldri til å starte sprang eller dressur sånn som jeg føler det nå. Fordi jeg trives på tur.

Ofte når jeg svarer ; " Jeg rir på tur jeg" så får jeg et stygt blikk og får liksom en beskjed om at " nei, da kan jeg nesten ingenting om hest"..

Jeg hadde skjønt det om det var på grunn av alderen min, men neida, det er fordi jeg rir tur. Så.. er turryttere mindre verd enn de som rir dressur og sprang? Er du ren turrytter?

IdaO
20-09-2007, 12:22
Har det på samme måte som deg, eller, jeg har ikke merket så mange nedlatende holdninger at det gjør noe, men jeg er også turrytter i hovedsak. Jeg elsker sprang, men Triumf er ikke så helt ung lenger selv om han kanskje tror det selv. Har aldri hatt noe ønske om å starte stevner, liker meg best på tur jeg, synes ikke turryttere skal være noe laverestående enn andre ryttere :)

JiviDream
20-09-2007, 12:26
Sånn er det her og. "Hva gjør du med Jivi for tiden da? Får vi dere tilbake i banen snart?" "Nei det gjør dere ikke, vi koser oss på tur." "Nei, tuller du?! VIL du ikke starte? Du lærer jo ikke NOE av å skritte rundt på tur hver dag??"

Dette er da litt prippne folk som bare skritter med hestene sine på tur en gang i mnd. Nesten bare sånne vi har her;)

Gulponnis
20-09-2007, 12:28
Ja, jeg blir irritert. Når jeg rir på tur så er det fordi Blakken trives best. Jeg mener ikke at å ri dressur eller sprang med en 20 år gammel hest som HATER det er rett.. ! Når han er lykkelig på tur. Alikavell blir jeg sett en del ned på..

( Se på avataren min. Ser dere den sinna lille dotten? SÅ mye hater Blakken dressur. No way om vi starter stevne)

Chevaleresse
20-09-2007, 12:29
Synes ikke turryttere er dårligere hestemennesker enn konkurranse ryttere nei. Men kan nok se for meg at de blir sett ned på i enkelte miljøer... Faktisk så mener jegf at mange turryttere har mere peiling på sunt hestehold enn en del konkurranseryttere....

Mvh Torill

JiviDream
20-09-2007, 12:34
Ja, jeg blir irritert. Når jeg rir på tur så er det fordi Blakken trives best. Jeg mener ikke at å ri dressur eller sprang med en 20 år gammel hest som HATER det er rett.. ! Når han er lykkelig på tur. Alikavell blir jeg sett en del ned på..

( Se på avataren min. Ser dere den sinna lille dotten? SÅ mye hater Blakken dressur. No way om vi starter stevne)

Ja Jivi er ikke akkurat den hesten som stortrives i bane heller, men når vi kommer opp i skogen forsiden av stallen her.. Hei hvor det går!!
Jivi har jo vært banehest før, hoppet 140 osv.. Men hun har jo problemer med beina, så jeg ser ikke vitsen med å belaste de enda mer.

martekl
20-09-2007, 12:43
Jeg synes ikke turryttere er noe dårligere enn andre ryttere jeg heller. Tenk de stakkars hestene som ikke ser annet enn ridehusets fire vegger... Det er kjempebra trening for hestene å gå på lange turer og i ulendt terreng. Jeg har en unghest som ris mye på banen for å skoleres i sprang og dressur, men passer på å ri han på tur en, to dager i uka. I sommer red jeg bare på tur, noe jeg tror hesten var svært godt fornøyd med;) .

Anita&Svarten
20-09-2007, 12:45
Selv om jeg rir dressur, så synes jeg absolutt ikke at rene turryttere er noe mindre verd. Vi gjør jo alle det vi trives best med, og er nok flust av hester som trives best på tur:) Som mange har sagt tidligere, en hest har ikke ambisjoner;)

Litja
20-09-2007, 12:59
Jeg foretrekker også tur, selvom jeg får lov til og dra på bane og slikt. Jeg har aldri hørt noen negative komentarer tror jeg..

Tornado
20-09-2007, 13:01
Jeg vet godt hva du mener. Jeg bruker riktignok Tornado i banen i blandt, og planen er å starte bitte litt for gøy. MEN alikevell ser jeg på meg som en turrytter med en hest jeg ikke aner hvilken klasse går. Føler noen ser litt ned på turryttere, men det kunne ikke bydd meg mindre.

Sol
20-09-2007, 13:08
jeg er en sånn fæl turrytter som ikke veit hva noe heter, eller noensinne har vært inne på en ridebane. Aldri gått på rideskole heller(joda, 8 timer i en seniorgruppe sammen med mamma i 95, kjedet meg til døde..) og det er bare få år siden jeg lærte hva "sjenkel" betydde. versade og traver hadde jeg aldri hørt om før jeg ramlet inn på dette hesteforumet de skryter så av.. osv....

GJETT om jeg får høre det da, av disse fisefine dressur og sprangtantene i mitt nabolag! Hehe.. merkelig nok er jeg aldri redd for å prøvde deres hester, mens de dør av tanken på å prøveri en av mine.. hvorfor veit jeg ikke.. kanskje de er redd for at "møkkagampene" mine skal trampe i stykker de dyre ridestøvlene deres??

Her inne virker det heldigvis som om det er ok at folk driver med forskjellige ting.. og det er ok at jeg nå er blitt litt interessert i dressur selv om jeg er 1/3 til 90 og det "er altfor seint å lære å ri" for meg altså!:D

anjaaa
20-09-2007, 13:12
Er mest turrytter selv og trives mest med det:) Kan litt dressur og kanskje jeg prøver meg på gangartsridning i framtiden, men hovedsaklig er det tur.. Og da er det jo ikke snakk om skritteturer som mange tror; vi freser jo avgårde i både trav og gallopp vi som alle andre! Selv legger jeg også ofte inn litt øvelser på turen så hesten samtidig får litt trening.. og hestene syns det er morsomt i tillegg, så da bryr jeg meg ikke hva andre syns:D

JOHANNE
20-09-2007, 23:13
Egentlig turrytter jeg også, kjøpte jo en rolig nordlandshestgamp til tur, men så fungerer det bedre og vi trives best på banen. (Måtte begynne å trene dressur for å ha kontroll på spurtkanonen min på tur). Opplever egentlig å bli sett ned på fordi jeg faktisk er interessert i å ri på bane jeg... :S

Men EN ting godt turfolk, en god og passende sal er minst like viktig for de som rir på tur som for de som rir på bane! Har fått høre (og har hatt den holdningen selv) at "jeg skal jo bare ri på tur, trenger ikke sal til 7.000,-"... :p

Nina
20-09-2007, 23:52
Har ikke hørt så mye på at jeg er tur-rytter..men derimot at hestene mine bare er turhester. (De går litt på bane,men vi starter jo aldri.) Ei som ikke kunne skjønne at man brukte så mye penger på hester som en ikke hadde noe moro med (moro=stevne). Jeg hissa meg en smule opp for å si det sånn..!

Augustina
20-09-2007, 23:56
jeg synes ikke turryttere er dårligere eller mindre verdt. Eneste forskjellen er vel at interessen er forskjellig. Noen liker sprang, andre dressur, noen feltritt og andre tur.. Selv liker jeg sprang, dressur og feltritt bedre enn tur, men ser ikke ned på folk som rir på tur.

Alle ryttere er like mye verdt- jeg synes ikke hvor eller hva de rir er viktigst, det er om de gjør ting for hestens beste og er snille mot de som virkelig er viktig;)

Kurre
21-09-2007, 00:30
Noen av de mest gjennomtenkte og ordentlige og seriøse hestemenneskene jeg kjenner er "bare" turryttere.

Jeg har hester som jeg har EKSTREMT små nåløyer for evt å selge,men som jeg hadde solgt fort og med verdens beste magefølelse til "bare turryttere".

Slike uttalelser sier mest om de som kommer med dem.
De kan nå i allefall ikke ha møtt mye ordentlig hestefolk!

Chevaleresse
21-09-2007, 12:29
Veldig enig med Kurre her... Hadde heller solgt Boz til en turrytter enn en konkurranserytter faktisk...

Mvh Torill

smulemor
21-09-2007, 23:12
he he, får satse på at jeg er verdt noe som hesteeier den dagen jeg skal ha meg hest da, turrytter og hobbykusk som jeg er ;)

Sol
21-09-2007, 23:20
Neida frøken, du er akkurat like ubrukelig som resten av oss turryttere:lol:

smulemor
21-09-2007, 23:21
ah.... godt å høre :D

MariaR
21-09-2007, 23:27
Isåfall er iallefall jeg ubrukelig.. Både turrytter, forvert OG hestepasser! Også jobber jeg i stallen også ved behov, før så pleide jeg å fli til skolehestene! :eek: Tenk det da, lavere kan man vell ikke synke..

Sussi
21-09-2007, 23:29
Jeg er... var turrytter. Nå er jeg ikke rytter mer:(

Sol
21-09-2007, 23:29
Nei du er nok også en av de fordømte Maria:D

MariaR
21-09-2007, 23:38
Nei du er nok også en av de fordømte Maria:D

Bra vi er flere ;) Vi har jo faktisk eget underforum her også, men det er sjelden brukt.. Skammer vi oss over oss selv? :eek:

Sol
21-09-2007, 23:40
klart vi gjør:lol:

MariaR
21-09-2007, 23:45
Men vi er kule vi tenk! Hvem skulle ellers tatt med de spreke, hypre "sprang-" og "dressurhestene" våre rundt omkring på tur, når ingen andre tørr/vil? :D

Gulponnis
21-09-2007, 23:45
Isåfall er iallefall jeg ubrukelig.. Både turrytter, forvert OG hestepasser! Også jobber jeg i stallen også ved behov, før så pleide jeg å fli til skolehestene! :eek: Tenk det da, lavere kan man vell ikke synke..

*sukk* Du er en skam for forumet, Maria.. Tenk å synke så lavt som å fli til skolehestene.. Sukk.. Jeg får virkelig sjokk over hvor lavmål enkelte er.. http://cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/n060.gif

MariaR
21-09-2007, 23:54
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/a005.gif

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/g035.gif

HannaC
22-09-2007, 00:15
Jeg liker å ri på tur selv:) Men jeg liker best dressur, men jeg ser IKKE opp til folk som ikke har respekt for andre på tur. Har opplevd et par episoder der folk har frest forbi meg på tur i galopp og trav på motsatt retning av den veien jeg rir.:hammer:

Ingvild
22-09-2007, 00:25
Held på med litt av kvart, eg! Tur, dressur og køyring.. :) Ville heller ridd berre på tur enn berre på bane.

Astrid
22-09-2007, 17:14
Ganske greit sann som der er i stallen vår.. Ett par av hestene blir ridd kun på tur, mens resten er hester som blir ridd litt på bane og en del på tur, hvor det er 2 (av 9) som er ute å starter litt.. Og sann er det egentlig i nabostallene også, så man kan holde på med det man vil uten å "bli sett ned på".. :)

absinthe
23-09-2007, 12:30
jeg er mest på tur med mine to... et par dager i hallen med dressur og sprang, resten på tur! eller kjøretur. synes da vitterlig ikke turmennesker er mindre verdt enn konkurransefolk!

Azze
14-10-2007, 22:19
Tjaa, tur som gjelder her! Rir jo litt på bane, men starter lite.

Bryghaug
15-10-2007, 21:34
Hatt hester på et par forskjellige stallen i bygda, forskjell fra sted til sted, men ja, jeg føler at "baneryttere", med dyre hester med beinbelegg og hjelpetøyler ser ned på turryttere, som ikke kler på hestene beskyttere eller noenting!
"De kan jo ikke være verdt noenting!!!!!!!!!" Det er slik jeg føler de tenker innimellom. De sier ofte ingenting, men er bare veien de ser på "oss" og kommenterer.

Det som er litt oppsiktsvekkende og overraskende (eller ikke), er det at det ikke er noen BARE baneryttere, konkurranseryttere, med store brune hester her inne, med svar! Lurer på hvorfor....

*Stolt turrytter. Med lykkelige hester*

anexiel
29-10-2007, 10:56
Jeg liker å ri på tur selv:) Men jeg liker best dressur, men jeg ser IKKE opp til folk som ikke har respekt for andre på tur. Har opplevd et par episoder der folk har frest forbi meg på tur i galopp og trav på motsatt retning av den veien jeg rir.:hammer:

Den har vi og opplevd, samt ett en av de fine flotte konkuranserytterne på nabostallen prøvde å trave forbi oss bakfra. Tyra klikka i vinklel begge gangene, skulle tro folk lærte (og ikke minst var redde for beina til de overprisa-super hestene sine) men.. Ga oss bare ett så fint kallenavn "hun med fjordingen som hun må ha 3 kjettingleietau for å leie fordi hun ikke har kontroll over drittmærra si som angriper hestene våre uten grunn" :lol:

anexiel
29-10-2007, 10:58
Bryghaug: Fordi de ikke er inne på tur-forumet vell :p

Prikkeponni
30-10-2007, 20:54
Synes absolutt ikke turryttere er mindre verd enn konkurranseryttere. Turrytterne er som oftest faktisk de som kan mest og hester og hestehold, og som vet det beste for hesten (såklart finnes det unntak begge veier):)

Siriga
04-12-2007, 21:28
Er fullt og helt turrytter her også. Har ikke egen hest, men er forrytter til verdens skjønneste:) vi rir BARE på tur sånn sett. Noen ganger i bane, men da skal det være drittvær for at vi gjør det. Har egentlig ridd på tur siden jeg sluttet på rideskole for ca 10 år siden.
Har også fått den holdningen med at turryttere ikke er verdt noe, og at vi kan bare kjøpe oss gamle gamper og ex-sprang, dressur osv hester..fordi at de ble jo ikke brukt til noe mer anstrengende enn tur..

En av de som var sånn, var en venninne av meg. Hun hadde spranghest og hatt den siden hesten var ganske så ung, hun har trent den selv. Det slo henne en gang at hun skulle være med på tur da, (jeg red en av naboene sin hest som jeg har ridd litt av og til når jeg har vært på besøk, en såkalt "turhest") dette var der hun bor, hun flyttet nemlig. Hesten som ikke hadde vært på noe annen tur enn de 20 sek til og fra ridebanen fra stallen. Hun var med på tur med den innstillingen: det er ingen sak å ri på tur med hesten min, for jeg rir jo så bra i bane. Hesten hennes dødsivrig på tur, han koste seg noe enormt der han fikk strekke beina og løpe på grusvei osv.. han ble rett og slett for vanskelig å kontrollere for venninnen min. Dessuten var han kjempeskeptisk til lastebilene som kom, hunder som kom i bånd osv.. han hoppet hele tiden til siden, fugler som fløy fra trærne var kjempeskumle, for å ikke snakke om søledammene som lå i veien. Den som endte opp med å ri hesten hennes tilbake var meg, så vi måtte bytte hest. Tror egentlig at det var hun som var nervøs for å ri tur, for det var så mange steder hesten kunne løpe ut, siden ikke var inngjæring. Det smittet over på hesten i allefall.

Så man skal ikke undervurdere oss turryttere. dukker faktisk opp fler ting og tang i naturen som hestene kan bli skremt av..enn på den ridebanen som de normalt sett går..

ellers har jeg ikke noe negativ innstilling til noen ridegrener sånn sett. så lenge hest og eier har det bra sammen, og man ikke kritiserer alle andre. kunne godt tenkt meg noen oppfrisknings timer i bane selv jeg.. i og med at jeg har glemt omtrent ALT jeg lærte av baneridning på rideskolen.

TeamFånna
29-12-2007, 20:32
D er ikke bare turryttere vs konkurranseryttere d er sånn heller! Sist sommer var jeg med ei venninne av en venninne av moren min på hesteutstilling. Jeg hadde ikke egen hest, og de jeg var med så ned på meg for d! Jeg fikk ikke borti verken shettisene eller welshen deres, selv om jeg var med som DERES gjest! Datteren til venninnen til venninen til moren min var helt blærete mot meg, og så møtte hu ei annen jente der, som haddde med seg familieponnien sin, og hun spurte HENNE om hun kunne holde en av hestene for henne! Og alle andre der så også ned på meg, for at jeg ikke spaserte rundt med en hest i leietau! Så måtte den andre jenta stikke, og hun ga leietauet til meg. Alle endret seg mot meg, ble skikkelig hyggelige og begynte å respektere meg, bare fordi de antok at shettisen var min! Blir så irritert, mange stalljenter jeg treffer oxo på fremmede staller, ser liksom stygt på meg, fordi jeg ikke jobber på den stallen er ikke jeg bra nok?! Flere som har det sånn?!

ellbell
28-02-2008, 23:27
Jeg er også turrytter at heart... Det finnes intet bedre enn gode naturopplevelser på ryggen til en firbent! er kjempeglad i litt offtrack-ridning da - i ulendt terreng, opp og ned, kratt, skog, bekker...Masse morro!

De siste par årene har det dog godt opp for meg at det ER viktig at både hest og rytter kan endel dressur. Enhver hest og rytter burde kunne gå/ri LC liksom - MEN hvem sier at man ikke kan bøye og tøye litt på tur?

Jeg rir mye mer tur nå enn jeg gjorde i hele fjor og jeg merker at det virkelig går fremover på dressurfronten med Romano. Vi rir mye overganger, versader, kontraversader og påbegynte sjenkelvikninger på tur - og jeg synes det er enklere å drive med det langs en rett strekke enn på en ridebane. Du har mye mer plass og tid på en vei og når hesten har vært flink kan en få lov å øke tempoet og strekke litt på beina (funker ypperlig på Romano med bøyetøye - løsne opp).

Jeg synes ikke turryttere fortjener ryktet sitt - jeg fikk høre MYE rart om meg og mitt hestehold før jeg begynte å vise meg på dressurtreninger med Romano. Utrolig tåpelig...

Som trådstarter skriver også - ikke alle hester er ridebanehester. Min Isisdame hater baneridning. Hun blir sur og tverr og stiv og det ender bare med krangling. Får hun gjøre AKKURAT det samme på tur er hun verdens gladeste troll. Dessuten er det mange "baneryttere" som bare skritter, traver og galopperer i sirkler på bane uten å gjøre noe mer med det - og det er akkurat det samme som du gjør på tur...

Harneshaug
28-02-2008, 23:36
Ja de er mindre verd!!
Jeg sliter serriøst med mindreverdighetskomplekser azz :D
Men jeg vet jo ikke bedre som dasser rundt i skogen på mine misshandlede barfothester som KUN kan gå barfot fori jeg nettopp utelukkende dasser rundt i skogen :lol:

Det er derfor jeg har kapitulert og fått meg Ferrarri-fullblods, for å øke min anseelse blandt andre ryttere på øya... eh... vent, her ER ingen andre?..
Hmm... jaja, føler meg bedre i alle fall :lol:

CatharinaB
28-02-2008, 23:37
:lol:

Siriga
02-03-2008, 21:02
Jeg ELSKER å være turrytter og føler meg mer mindreverdig når jeg er i bane..for da er jeg potetsekk på ryggen:P haha:)

Ane,Blida&Brana
02-03-2008, 21:10
Nja, her er det hesten som bestemmer for min del. Gamlemor(Blida) trives ikke på bane! Hun blir sur, samarbeider ikke noe. Så lite motiverende for noen av oss. Hun liker seg i skog og mark der hun får brukt kroppen sin, stable bena sine og løpe :D Da er hesten fornøyd, noe som lyser av henne. Hun koser seg på tur, og jobber bedre da.

Brana derimot trives godt med å jobbe på bane. Så da blir det mer baneridning med henne. så lenge hun har det gøy.

Så var det rytteren da.. Joda, jeg er en ekte turrytter som trives best ute i skog og mark med hesten som følge.

Fancypants
02-03-2008, 22:05
Det er trist at det er slik egentlig. Dessuten må jo alle turryttere huske på det at det er ikke alle sprangryttere og dressurryttere som "klarer" å ri på tur heller. Det har iallefall jeg lagt merke til.

Chevaleresse
03-03-2008, 10:27
Unnskyld at jeg blander meg...

Men ser dere ikke at fordommene går begge veier? Omtrent annet hvert innlegg her inneholder jo masse fordommer mot konkurranseryttere...

Slik som jeg ser det er alle miljøene syndebukker når det gjelder å ha fordommer mot andre, Og jeg tror hestene våre kunne hatt det bedre om vi lærte litt av hverandre i stedet for å trekke ned rullegardina når den som sier noe eller viser noe ikke kommer fra "vårt" miljø ( på generelt grunnlag).

Drittslenging og fordommer blir ikke bedre av at man "tar hevn"og gjør det samme tilbake...

Mvh Torill ( som har konkurrert MB dressur, men som på tross av det faktisk kan ri hesten sin på tur også! UTEN beinbeskyttere!)

frejaponnin
03-03-2008, 18:21
Jeg rir på tur så ofte som jeg kan, men ettersom det er satt en lavalder for når man kan ri på tur alene blir det ofte banen. Da trener jeg heller dressur for meg selv eller hopper "i en gruppe". Men jeg synes det er deilig å komme se ut i skogen med en supermegaturbo ponni :rolleyes:

Sol
03-03-2008, 19:23
Unnskyld at jeg blander meg...

Men ser dere ikke at fordommene går begge veier? Omtrent annet hvert innlegg her inneholder jo masse fordommer mot konkurranseryttere...

Slik som jeg ser det er alle miljøene syndebukker når det gjelder å ha fordommer mot andre, Og jeg tror hestene våre kunne hatt det bedre om vi lærte litt av hverandre i stedet for å trekke ned rullegardina når den som sier noe eller viser noe ikke kommer fra "vårt" miljø ( på generelt grunnlag).

Drittslenging og fordommer blir ikke bedre av at man "tar hevn"og gjør det samme tilbake...

Mvh Torill ( som har konkurrert MB dressur, men som på tross av det faktisk kan ri hesten sin på tur også! UTEN beinbeskyttere!)

*smaske litt på Torill*