PDA

Se full versjon : Fordelsvending

Ingvild
19-09-2007, 18:42
Eg og Karisma har så vidt begynt å snuse på fordelsvendingar. No reagerer ho fint når eg seier "ut", og legg skjenkelen der eg vil ha den + legg til pisk. Forminskar signala litt og litt for kvar gong, men det har allereie komt seg mykje.

No startar eg å lure litt på korleis eg skal gå vidare.. Korleis skal ei korrekt fordelsvending vere? Korleis skal du bruke hjelparane for å få hesten til å utføre ei fordelsvending? Når eg har komt sopass langt, vil eg ikkje ødelegge resten, men gjere det så korrekt som mogleg.. :)

Katrinesf
19-09-2007, 21:35
En korrekt fordelsvending skal være når hesten står å tramper forbeina på stedet, mens bakbeina skal gå rundt i ring.

Tja.. Hvordan jeg gjør det. Først og fremst stopper jeg ikke opp hesten før jeg gjør øvelsen. Det fikk jeg streng beskjed om av trenern min. Jeg red inn mot midten, og på midten gjør jeg en halvparade, å skyver hestens bakpart med for eksempel venstre sjenkel om hesten skal gå mot klokka med bakparten.

Vet ikke om dette er riktig gjort, men det fungerer hvertfall for meg :)

Issa
20-09-2007, 10:57
Jepp, ikke stopp før vendinga, hesten skal tenke framover. Så i starten kan du lage en større sirkel med frambena enn det skal være til slutt, når alt er perfekt hehe. Om du skal flytte rompa til høyre, for venstre sjenkel, skal den være stillet i nakken til venstre (mot bevegelsretningen, ikke bøyd i kroppen), du ser mot høyre, rir med setet, støtte på utvendig tøyle (høyre) og klem for hvert steg med sjenkelen. I det hesten flytter seg, slipper du presset _med det samme_ så legger du på sjenkel en gang til for å flytte nytt steg. Ikke heng i innvendig tøyle, men ta halvparader. Du kan godt lede litt. Utvendig tøyle hindrer hesten i å overbøye seg og bremse den om den vil gå fram.

Klara og Trico
20-09-2007, 11:10
Jeg har ikke begynt å ri fordelsvending med Trico ennå, dette fordi han er så lett i forparten, og jeg er redd for å få for mye motstand i den øvelsen. Men i løpet av vinteren håper jeg å få den på plass da den er grei å ha inne når man skal lære hesten å rygge riktig. Ellers er det vel ikke mye effekt i fordelsvendinger, og den er vel også på vei ut av dressurprogrammene så vidt jeg har skjønt. Er i LB1 kanskje?

Når jeg skal lære inn fordelsvendig begynner jeg litt innforbi sporet, og planlegger at jeg vil vende hestens hode mot veggen. Dette for at jeg skal slippe å bruke forholdene hjelpere, da veggen vil bremse hesten. Pass på at du har plass til at hesten kan snu hodet inn mot veggen.

Derretter:
Innvendig tøyle: Stillende og forholdene etter behov, (innvendig tøyle er den som er på samme side som sjenkel som flytter rundt)
Innvendig sjenkel: litt tilbake, ber hesten flytte seg steg for steg rundt i sirkel
Utvendig tøyle: regulerer stilling og passer på at hesten ikke bare bøyer halsen, forholdene etter behov
Utvendig sjenkel: Regulerer hvor mye hesten går sideveis. Brukes særlig hvis hesten "kaster" seg rundt.
Begge sjenkler er fremaddrivende da det er viktig at hesten går fremover.
Vekten er midt over hesten, evnt litt på innvendig side ved behov.
Blikket ser den veien du skal ri.

Begynnn med en litt stor vendig, og øk kravene etterhvert som hesten forstår signalene. Pass på at rytteren ikke knekker i innvendige side. Hesten skal ikke bare snu seg rund og skru på frembena, men trampe med frembena. Frembena til hesten skal ikke krysse seg.

Når øvelsen sitter ved veggen flytter jeg den ut til rundt feks en cavaletti. Da er det lettere å se hvordan den sentreres ved hjelp av cavalettien, og om man gjør noen graverende feil. Det er veldig vanlig å miste utvendig skulder, så, pass på at kontakten er jevn til utvendig tøyle.

Håper dette var til hjelp. Sikkert glemt noe, men det kan sikkert noen andre fylle inn.

Katrinesf
20-09-2007, 14:37
Ja, hva er egentlig fordelsvendinger godt for? Hva styrker den?

Gjest-
20-09-2007, 14:40
Når man skal åpne/lukke en port? :lol:

Katrinesf
20-09-2007, 15:19
:;D:

Klara og Trico
20-09-2007, 21:05
Noen mener at ridd riktig kan den ha en viss løsgjørende effekt, men det er så utrolig vanskelig å ri den riktig, så det er det nok de ferreste som kan klare tror jeg. Hesten falle alt for lett på forparten.
Men det er veldig greit å kunne bruke forpartsvending i innlæringen av rygging. Dvs når du skal lære hesten å rygge rett.
Helt hvordan vet jeg ikke da jeg ikke har lært en hest å rygge riktig ennå, men det faller seg vel naturlig når den tid kommer håper jeg..