PDA

Se full versjon : Hvor lenge ute om natten?

Lopke
19-09-2007, 10:28
Når begynner dere å ta inn hestene for natten??

Nå er det rundt 5-8 grader om nettene her.. så lenge det ikke er pøseregn så har jeg en ide om at de kan stå ute ennå.

Men vi har jo nesten samme temperatur nå som i desember i fjor.. Da var de jo inne om nettene.. Så hva gjør dere??

Får av å til litt dårlig samvittighet over at hun er ute ennå..
Lite næring på beitet og, men får jo kraft ved siden av.

De går vel fint ute så lenge de ikke er frost???
Lopke går med regndekken 100g.. hun har IKKE vinterpels..

Hilde
19-09-2007, 10:48
Så lenge hun står med dekken kan hun vel stå ute? Men da bør hun ha tilgang på tørt liggested da.

Anette
19-09-2007, 10:55
Jeg har begynt å ta inn hestene mine nå...Fra søndag av har de stått inne. Ikke noe problem for en hest å stå ute hele døgnet, om du tar de forholdsreglene som passer hesten din (f.eks. dekken..). Har Lopke et skur eller noe å stå inni? Det er jo som oftest vinden som gjør at det blir kaldt, og da er det greit å ha noe å søke ly i.

Lopke
19-09-2007, 11:10
Nei på beitet har de ikke skur men et område med overhengende trær nede i en skråning der det er en elv. Er nok ikke så vått her.. og blir det for mye regn blir de tatt inn.. har jo vært regn hele sommeren så hun står jo ikke mer vått nå enn før..

Tenkte mer på temperaturen..

Marianne
19-09-2007, 11:15
Miss har stått inne om natta siden Lørdag i forrige uke. Det var mest pga at hun ble så fryktelig stiv, og veterinæren sa at hun burde stå inne.
Men stall-eier har også tatt inn sine hester for natten nå. Dette skjedde for 3-4 dager siden for her har det vært kuldegrader om natta.

Tornado
19-09-2007, 11:17
Vi har i alle fall hestene inne om natten nå, siden det har vært mangen dager med minus grader!

Tonje
19-09-2007, 11:18
Vi har også hestene inne om natta.

Lucinda
19-09-2007, 11:22
Temperaturen har ikkje noko betydning for hesten. Da skal det være veldig kaldt. Det er regn som er det værste. Går nok heilt fint å ha henne ute enda.

MariaR
19-09-2007, 11:28
Vi har begynt å ta inn "bokshestene" om natta.. Men er fremdeles noen av "bokshestene" som fremdeles står ute om natta, og skal gjøre det ut september :)

stine
19-09-2007, 11:42
Vet ikke om jeg er kompatibel til å svare på dette med mine isiser men...hehe...Frieseren de står sammen med nå, er ihvertfall ute enda, uten dekken. Tror de tenker å ha de ute fram til oktober i allefall.

JiviDream
19-09-2007, 11:43
De står på beite om dagen,med dekken. Her det er det blitt steinkaldt nå, og regnværet tar jo ikke slutt, så de står inne om nettene.

Bente & Etanec
19-09-2007, 11:48
Jeg har nettopp begynt å sette dem inn på stallen om nettene. For det meste så regner det her, og da syntes jeg det blir ekstra kaldt om de står ute.
For det meste er de uten dekken, Salli har jeg ikke hatt noe dekken på enda mens Etanec som er en frysetapp får et tynt regndekken på seg om det regner som værst.
Begynte nå sist helg å ta dem inn, og har hatt dem inne nesten hver natt etter det.

COK
19-09-2007, 12:17
Ute hele døgnet, men hestene her skal gjøre det i hele vinter også da.
Leskuret/stallen er ikke oppe enda, men det er mer fordi han som skal grave og sette reisverket lar seg vente på..

Har blitt lovet at noe skal skje i løpet av neste uke, og det HÅPER jeg virkelig også. Resten skal jeg gjøre selv, bare jeg får hjelp til reisverket:)

Torhild
19-09-2007, 12:24
Ute hele døgnet, men hestene her skal gjøre det i hele vinter også da.
Leskuret/stallen er ikke oppe enda, men det er mer fordi han som skal grave og sette reisverket lar seg vente på..

Har blitt lovet at noe skal skje i løpet av neste uke, og det HÅPER jeg virkelig også. Resten skal jeg gjøre selv, bare jeg får hjelp til reisverket:)

Åhhh... ikke bare jeg som venter nei... :rolleyes:
Vi har masse hingsteføll/unghester på stallen som skal gå ute i vinter, og en hoppeåring som ikke kan gå med de. Dermed må det bygges et til skur/løe på det andre beitet som hun skal gå med + min når jeg skiller fra siden han er den eneste som ikke er kjønnsmoden og kan pare henne. Men det tar tiiiiid.... Har ikke begynt å bygge enda.

Marianne; går ikke hestene ut og inn i stallen som de vil nå da?

Lopke
19-09-2007, 12:49
Marianne; går ikke hestene ut og inn i stallen som de vil nå da?

Nei det er fra paddoken de kan gjøre det.. men der er det jo ikke gress, bare stein og sorpe du vet.. har nevnt for tante å lage dette til en sandpaddok. Men du vet.. koster jo en del og oppi byggeprosjekt så blir ikke alt ferdig på 123.

Når jeg er på jobb er de på beitet på andre siden av veien. Så får de gress og kraftfor. Så er jeg jo sikker på hun har noe å tygge på i det minste.. Men da er de ute døgnet rundt.

Når jeg er hjemme i helgene tar jeg dem ned i sølepaddoken og kan ta dem inn og ut etter behov. Da får hun høy og kraft.

En av grunnene til dette er at vi ikke har strøm på beitet men i paddoken. Skal jeg ut med Lopke har jeg litt mer kontroll på Satan, da jeg kan sette ham i boksen. Dessuten er det et lite ork å ta dem opp og ned alene på beitet over veien da jeg leier begge på en gang. Dårlig åpning på beitet.

Sparkling
19-09-2007, 13:12
Temperaturen skal vel ikke ha så mye å si? Har lært at hestene "opplever" luften 10 grader varmere enn oss, noen som kan bekrefte dette? Da skal det jo isåfall ikke være noe problem, verre med kombinasjonen regn+vind ville jeg sagt. Det kan jo enhver fryse av..

Bente & Etanec
19-09-2007, 13:34
Temperaturen skal vel ikke ha så mye å si? Har lært at hestene "opplever" luften 10 grader varmere enn oss, noen som kan bekrefte dette? Da skal det jo isåfall ikke være noe problem, verre med kombinasjonen regn+vind ville jeg sagt. Det kan jo enhver fryse av..

Merker hvertfall temperaturforskjell på den ene hesten min her. Han står til tider og skjelver om vinteren, selv om det ikke regner eller snør.
Så den har nok noe å si, hvertfall for enkelte hester vil jeg tro.
Ikke raserelatert men enkeltindivider.

Harneshaug
19-09-2007, 13:40
Er de veldig våte tar jeg de inn, er det opplett står de ute. Så lenge de er tørre tåler de godt nullpunktet.
One eye har dekken på for hun blir stiv, de andre koser seg fremdeles uten, men jeg kjører på med litt kraft og olje nå.

Lopke
19-09-2007, 14:05
Gleder meg til du kommer Helen.. så kan du ta en titt på uteområdene her.. har flere ideer, men vil gjerne høre din vurdering. Det er ikke helt optimalt her nå.. Sorpe og stein..

Anette
19-09-2007, 15:01
Nei på beitet har de ikke skur men et område med overhengende trær nede i en skråning der det er en elv. Er nok ikke så vått her.. og blir det for mye regn blir de tatt inn.. har jo vært regn hele sommeren så hun står jo ikke mer vått nå enn før..

Tenkte mer på temperaturen..

Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg ikke nevner regn i det hele tatt :p Jeg skrev at det er lurt å ha et sted å søke ly for i forhold til VIND, fordi vinden gjør at lufta føles mye kaldere og hestene fryser lettere fordi varmen de "beholder" rundt seg ved hjelp av de småsmå musklene i pelsen/rota "forsvinner" når det blåser...Behøver ikke være mer enn noen trær eller en vegg, selv om et skur er veldig greit å ha fordi de da kan stå under det hvis det regner.

Stall Nakkim
19-09-2007, 15:21
Her er det minusgrader om natten nå, så her er også hestene inne om natten, men de står ute fra ca 07.00 om morgenen til ca 22.00 om kvelden da.

Bitten&Betty
19-09-2007, 15:37
Vi har flesteparten av hestene ute enda.. Har bare tatt inn fullblodsen vår (som muligens er drektig) og åringshoppa mi slik at hun har selskap inne. Regner med å ha de gående ute fram til neste helg, da skal resten inn (ikke for det de må, men jeg savner å jobbe i stallen hver dag :p)

Alice
19-09-2007, 16:07
Her er det 3 grader om natt/kveld. hestene står ute enda.

*Jane*
20-09-2007, 15:06
Nå har det vært noen netter med regn og bare et par varmegrader her. En natt var det også frost, så nå skal jeg ta inn min fullblods og varmblodstraveren han står sammen med. Fullblodsen står med 100 g dekken. De har ikke noe ly. Ingen av dem har noe særlig pels. De får kraftfor to ganger om dagen.

Satser på å få tatt dem inn i morra. Det er ikke noe krise så lenge det er noen varmegrader og opphold, men når det begynner å regne er det litt verre. Dessuten begynner det jo å bli litt lite næring i gresset nå så det er greit å få litt høy i tillegg.

Men høres ut som hesten din har det ca som min :-) Nå har ikke min så veldig mange kg til overs på kroppen, så det er litt derfor jeg vil ha han inn også.

sofus&emma
22-09-2007, 11:12
Sofus står fortsatt ute på beitet døgnet rundt. Og han går uten dekken ;) Men så er jo han en dølahest da :)

Astrid
22-09-2007, 23:17
Hadde stallplass fra 2 september, og da ble Lunder hentet inn.. Fristet mye å hente han før siden det var skikkelig drittvær! Men men, tror ikke han syns det var så fælt.. Hehe

Lopke
22-09-2007, 23:24
ja ja.. i natt står de ute.. er ikke regn nå og ganske greit. Ikke så kaldt heller.. så da går det vel helt fint. Skulle bare ønske jeg fikk ordnet litt bedre uteområder til dem.

Gleder meg til neste helg allerede. Værutsikta sier full sol og ikke regn og vind.. skal seriøst ut å ri da.. har bare blitt longering i sørpe denne helga.

Lopke
22-09-2007, 23:25
9 grader i natt.. er jo ikke så galt egentlig.

Hanna
23-09-2007, 01:47
Sofus står fortsatt ute på beitet døgnet rundt. Og han går uten dekken ;) Men så er jo han en dølahest da :)

oj, hei! tenk, en fra stallen min her inne... :)
Sofus og Lukas står på samme beite de, hele døgnet! men jeg har tatt på dekken nå, da. er litt usikker på det, men det er så kaldt om nettene nå, så hvis det begynner å regne blir det jo skikkelig guffent. ikke at han ikke har det fint, altså, men det blir så innmari mye pels, og så vil jeg ikke at han skal fryse når han har så lett for å bli tynn. ellers hadde han gått uten hele vinteren... ;)

men jeg ser det an, da. hvis været blir fint går han uten dekken, blir det grusomt (type storm og rundt 0 grader) får han komme inn om natta!

planen er at han skal stå ute til slutten av september, eller lenger hvis været holder seg.

ellbell
23-09-2007, 12:53
Så lenge hestene har le for vind og regn er det ikke noe galt med å ha dem ute synes jeg da. Vi har tatt inn damene, men det er mest fordi vi ikke vil ha flere tjuvparringer (tidligere i sommer brøt Flipi OG Tasja seg ut fra hver sin inngjerding og hadde en veldig hyggelig natt...:rolleyes: ). Derfor står damene inne og gutta ute.

Gutta stortrived de da.. Araberen får regndekken når det regner og blåser men ellers koser de seg veldig alle sammen. Tar inn alle når Flipi blir kastrert...

tebj0
23-09-2007, 13:40
Jeg har min inne om natt. Syns ikke det er for kaldt for å la henne gå ute ennå, men det regner og blåser så mye her at jeg har ikke samvittighet til å la henne stå ute. Våt og gjørmete begynner det også å bli:S
Sukk.. vi har nå snart hatt et helt år med regn:(

Belinda
23-09-2007, 15:01
Ene islandshesten min og eselet går ute enda. Men må snart ha de inn. Må bare få laget ny innhegning først :S

steinur__
09-11-2007, 19:23
Hestene kommer inn alt i fra 7 tiden til 11 om kvelden ;)