PDA

Se full versjon : nesten alt er kjedelig:S

SilvanDutch
18-09-2007, 16:25
jeg har en haflinger på 2 år.. da jeg kjøpte han kunne han ingen ting. SÅ måtte begynne helt fra starten av, som om han skulle vært et føll.
Har hatt han i 4 mnd nå og det går frammover.
Bortsett fra at han syntes så mye er kjedelig, om det ikke er noe nytt eller spennende så kjeder han seg fort og mister konsentrasjonen.
Dette gjør han bla. når vi tømmerlongerer. utrolig irriterene, men prøver å ha tolmodighet.. Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre for å motivere han? Og kanskje noe trenings/leke greier som han syntes er gøy?

Sol
18-09-2007, 16:42
Du skal først og frems tenke på at en to år gammel hest er en baby fremdeles. den trenger ikke kunne så mye, og man må bare jobbe små små økter av gangen.

Når jeg skal lære min 8 år gamle hest noe nytt, eller repetere noe den kan litt, men ikke skikkelig jobber jeg ca 20 minutter..MEN kanskje bare 5 av dem jobber jeg med den nye tingen han skal lære. Og ikke fem minutter sammenhengende... jeg jobber ofte sånn her

5 min med noe han kan, 2-3 minutter med noe nytt, noen minutter med noe han kna, som det ser ut til at han liker, så repeterer jeg den nye øvelsen, og til slutt jobber jeg med noe han kna godt, men som han syns det er ok å gjøre.
jeg mener at med min innlæringsmetode så får jeg først hesten til å fokusere på å jobbe, ved å gjøre øvelser den vet er jobb, deretter gir jeg den en smakebit av noe nytt å spennende. med en gang den får dette litt til8trenger ikke være perfekt, men kanskje bare deler av den bevegelsen jeg vil ha) roser jeg og går over på å gjøre noe lett. da gir jeg hesten tid til å "fordøye" det som nettopp skjedde. etter et par-tre, fire minutter gjentar jeg den nye øvelsen og gir meg igjen når hesten får det litt til, deretter avslutter jeg med noe hesten liker, som forteller den at jeg er fornøyd med den, og håper at det er med på å få den til å ønske å lære mer av meg i morgen.

Du bør nok ikke trene hesten din mer enn kanskje 5-10 minutter om dagen enda.. ta den heller ut to ganger, og husk på at aølt annet også er nytt for den.. strigling, stå bundet, bli leid fra a til b, dette er også trening for denne lille hesten, og derfor akn du ikke trene på øvelser så lenge i tillegg. det orker ikke en liten baby som er vant med å leke hele dagen, hvile når den vil, og spise når den vil.

Det aller viktigste du kan gjøre for hesten din i den alderen den er nå er å få den til å se på deg som noe positivt. det gjør du ikke ved å forlange ting av den, slite den ut, eller tvinge den, men med å lage små korte økter med noe spennende for den å smake på, som gjør at den gleder seg til neste gang du kommer med grime og leietau.

en annen ting er at når hester er mellom 0 og 3 år så vokser de veldig mye. ofte vokser de også ujevnt. En uke er rumpa det høyeste, så er beina utrolig lange, før halsen ser ut som en giraffhals.. så ser den litt normal ut en stnd før ette eller annet vokser seg ut av formen igjen. Når hester vokser så har de litt ubehag, og de er slitne. PÅ barn kalles dette vokseverk, og mange barn får smertestillende for sånne smerter innimellom.

det vi som hesteeiere bør gjøre er å sørge for at vi blir godt nok kjent med hestene våre til at vi kan vurdere dagsformen fra dag til dag. på den måten så kan vi se allerede når vi hilser på hesten vår at i dag så har den nok ikke den beste dagen, og da får den slippe litt billig unna.

med at den skal slippe billig unna mener jeg ikke at man skal la den få være ulydig eller slippe å gjøre som den pleier, men at man kanskje ikke skal stile så mange nye krav til den. kanskje holder det på sånne dager å rusle ned i veien å nappe litt gress i veikanten, eller bare stå opbindt å bli børstet overalt...

dette blei veldig langt, men jeg håper du skjønte hva jeg mente med det jeg skrev.

Jeg er sikker på at du ikke har gjort noe galt i din håndtering av hesten, men kanskje den akkurat nå er inne i en periode hvor den vokser og utvikler seg mye mer enn den har gjort hittil, og at det du tror at er fordi den kjeder seg egentlig er fordi den er litt sliten av alt det som skjer med kroppen dens og inni hodet? bare en tanke... jeg kjenner jo ikke din hest, det er det du som gjør:)

SilvanDutch
18-09-2007, 16:51
tusen takk for svar, tenkte ikke på det at han kanskje er sliten pga at han vokser.. Men han tar til seg ting som er gøy.. pleier aldri å arbeide med han lenge om gangen. Og han syns det å lære nye ting er kjempe gøy, så lenge han ikke kan det fra før om du skjønner.. Om han har gjort det før så syns han det ikke er noe gøy, han er en sånn liten hest som elsker nye utfordringer...

Sol
18-09-2007, 16:55
høres ut som om du har fått tak på en smarting da:) men etterhvert må han nok lære seg at ting som er kjedelige også må gjøres. pass bare på at du ikke dreper arbeidslysten hans, for da kan det hende han bruker livligheten sin til å gjøre din verden mer interessant enn du ønsker:D

Jeg elsker utfordringen med å få smarte hester motiverte. Om du går inn på Piczosiden min under her så kan du kanskje finne noe av nytte..(den er dessverre ikke særlig godt oppdatert for tiden, men det er da noe der fra treningen i vinter bl.a) i forhold til treningen min av Bajas:) selv om min er en voksen hest som har endel problemer, så er det mye av treningen hans som er nyttig for små smartinger:)