PDA

Se full versjon : Aktivisering i boksen?

Lopke
18-09-2007, 16:19
Ser dere... en natt inne på boks og 10 kg høy er åpenbart veldig kjedelig for Lopke.. så vindueskarmene fikk smake kan man si.. litt dumt på en ny stall med helt nye vinduer i hærdet glass (spesialbestilt)

SÅ.. hun liker jo å tygge hele tiden da.. hun skal ikke ha 40 kg med høy om natten så det er uaktuelt..

Tenkte på å legge inn noen småplanker hun og Satan kunne tygge på
En fotball kanskje

Vil ikke ha disse hvor det kommer ut mat fra et hull.. sånne aktiviseringsballer..
Saltstein har hun.. vinduer og halvdører har de og..
Boksen er større enn mitt soverom så det er heller ikke plassen det går på..

Tips ellers til å aktivisere en unghest som kjeder seg når været er ille her??

mallilen
18-09-2007, 16:20
Halm?

Ville heller funnet noen passende stokker fremfor planker å gnage på om du vil hesten skal ha det. Selje liker de gjerne, med smakrik bark og ved :)

stine
18-09-2007, 16:21
Du kan jo prøve å henge opp en tom halvliters brusflaske...hva med ren gummiball da?

Lopke
18-09-2007, 16:24
Du kan jo prøve å henge opp en tom halvliters brusflaske...hva med ren gummiball da?

Fotball er nevnt.. Skal prøve på det..

Å henge ting i taket har jeg prøvd før... en sånn likit. Med det resultat at halve boksen var farlig og sendte ut farlige stråler på henne så der kunne hun ikke stå under.. Holdt seg konstant 1 meter vekk fra det som hang i taket..

Likiten ble ikke smakt på før den ble lagt i saltsteinsbeholderen der hun ville den skulle være.. så forsvandt den på et par timer. :D

Sol
18-09-2007, 17:02
hva med å legge inn halm i tillegg til høy da? kalorifattig vomfyll OG tidsfordriv..

stine
18-09-2007, 17:03
Fotball er nevnt.. Skal prøve på det..

Å henge ting i taket har jeg prøvd før... en sånn likit. Med det resultat at halve boksen var farlig og sendte ut farlige stråler på henne så der kunne hun ikke stå under.. Holdt seg konstant 1 meter vekk fra det som hang i taket..

Likiten ble ikke smakt på før den ble lagt i saltsteinsbeholderen der hun ville den skulle være.. så forsvandt den på et par timer. :D

Tenkte på sånn ball med håndtak på jeg da :) Prøv å heng noe langs bokskanten istedenfor da..

Opal
18-09-2007, 17:35
Ball som det kommer pellets ut av når hesten ruller på de er oppskrytt!! Blir bæsjet ned og ganske ufyselig på kort tid. Hesten min ble igrunnen mere sint på ballen....

Pleier legge gulrotbiter rundtom i boksen (oppå saltsteinen, i vinduskarmen osv osv) samt strø litt pellets hist og pist.

Harneshaug
18-09-2007, 17:37
Jeg vil også ha lagt inn stokker og greiner, gjerne selje ja, det elsker de :)
Bruker du greiner kan du stikke de fast i døra? flette flere inni hverandre osv, slik at hun har litt å jobbe med...

Lopke
18-09-2007, 18:19
Tenkte på sånn ball med håndtak på jeg da :) Prøv å heng noe langs bokskanten istedenfor da..

er også prøvd.. hjalp ikke.. hengende ting er farlige..

Lopke
18-09-2007, 18:21
Ball som det kommer pellets ut av når hesten ruller på de er oppskrytt!! Blir bæsjet ned og ganske ufyselig på kort tid. Hesten min ble igrunnen mere sint på ballen....

Pleier legge gulrotbiter rundtom i boksen (oppå saltsteinen, i vinduskarmen osv osv) samt strø litt pellets hist og pist.

Ang ball med pellets i leste jeg kunne stresse hesten mer enn det gavnet.. rett å slett fordi noen blir frustrerte.. Leste en artikkel om dette tidligere hvor flere "eksperter" ikke akkurat anbefalte disse lekene heller..

Lopke
18-09-2007, 18:21
blir ball og tømmer da.. selje aner jeg ikke hva er..

halm er ikke så lett å få tak i her..

Harneshaug
18-09-2007, 18:30
Selje er en busk Marianne :lol: Skal finne til deg når jeg kommer ned, har grågrønne store blad, myke, nesten hårete...

Lopke
18-09-2007, 18:33
Helen finne i skogen til Lopke..

Harneshaug
18-09-2007, 18:35
Hi hi hi, ja, nå er det ikke lenge igjen, må bare bli frisk først.
Er lettere forbanet og irritert etter å ha hanglet meg gjennom 3 uker på jobb med feber annenhver dag :(
Er no dritt når man ikke kan få vikar og bare MÅ på jobb, sukk.. Er ikke av de som sykemelder meg først.

Lopke
18-09-2007, 18:40
ÅHHH bli frisk!!!

Harneshaug
18-09-2007, 18:43
Å jada du! Uansett så kommer jeg, får drikke meg frisk på rødvin da :lol:

Catharina
18-09-2007, 19:23
Helen finne i skogen til Lopke..

Hahah, det der kan misstolkes :rolleyes:

Marte+Quicky
18-09-2007, 21:27
Hoppeball kan jo også være et alternativ kanksje?
Får da er det lettere for hesten å få tak i ballen enn hvis det er en fotball/vanlig ball.

Lopke
18-09-2007, 21:47
smart

Sabina.
18-09-2007, 22:31
Fins slike NH baller, dem skal sprette, utrolig morsomt å se en engelsk video der hesten hadde en slik i luftegården. Lenge siden jeg så denne videoen så husker ikke linken, ballene kunne vertfall bestilles i ulike str. og hadde ¨spesielt¨ laget håndtak til hestens munn. Tro dem kom fra England. Men finnes vel en norsk versjon av disse? Tror jeg så en så liknet, men hm, denne måtte også bestilles fra utlandet.

Hvilken type greiner kan hestene spise?

mallilen
18-09-2007, 22:45
Hester kan vel spise mange forskjellige greiner og blad, men noe liker de bedre enn annet.
F.eks har jeg lagt merke til at de foretrekker seljeblader fremfor blader fra bjørk eller rogn, mens de foretrekker barken av osp fremfor barken av selje. De vil heller gumle rognebær enn kirsebær.
Noen ganger vil de ha barnåler, og foretrekker da gran fremfor furu.

har aldri sett at noen av "mine" har kastet seg over trær som pil, poppel eller ask.

Dette er bare sånne generelle observasjoner jeg har gjort på "mine" hester, altså...

Tornado
18-09-2007, 23:05
Vi sager ofte ned greiner og tukler de mellom sprinklene på boksene, da har de alltid noe å gnage/spise på..

Tussilago
30-09-2007, 11:53
Har bare skumlest her nå.. Men skal vi se om jeg får til det her da...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Cleaned-
http://www.ungute.no/multimedia.ap?id=33990
Bilde av selje!:)

Jeg kjøpte en slik pilates ball som jeg tenkte at hestene skulle leke med ute på jordet! De har ikke rørt den engang..Syns den var uhårvelig kjedelig...

Hva med en sånn Tounge twister sak da? Den lickit greia som man skrur fast i veggen!

Fin tråd, trenger tips selv, for Blesen er boksvandrer...

micari
02-10-2007, 14:57
hvorfor ikke strø litt kraftfor i boksen så de ahr noe og tygge på?=???