PDA

Se full versjon : Under, etter, ut av osv.. U: E: UA:

Lopke
17-09-2007, 22:44
Ja den overskriften var sikkert lite forståelig.. :rolleyes: men sånn har jeg det når folk skriver at en hest er ut av og etter og under osv...

Så kan noen forklare en liten dum danske om hvorfor dere skriver det sånn og hva som er hva???

I DK er jeg vandt med at man skriver

F:
M:
FF:
FM:
MF:
MM

Så lett kan det gjøres...

Please explain...

Wulfi
17-09-2007, 22:45
Jeg synes den danske måten er best.

Marianne
17-09-2007, 22:45
F.eks min hest.

Etter: Go Hammering (far). Under: Black River Champion (mor)

Sånn skriver vi når det omhandler travere iallefall :)

Ingeborg
17-09-2007, 22:46
UA: har jeg faktisk aldri hørt om!

Ingvild
17-09-2007, 22:47
u: under (eller ut av, kan seie begge deler), mor til hesten
e: etter, far til hesten
ue: far til mora (morfar)

Lopke
17-09-2007, 22:49
jamen under etter?? blir bare ikke logikk i hodet mitt.. hvorfor gjøre det så vanskelig??

Ingvild
17-09-2007, 22:52
treng jo ikkje høyre heile rekka med besteforeldre då, det held med mors far. å skrive FF vert jo etter mitt syn meir utvikla.. du seier jo at ein hest er etter ein hingst også, så å skrive det er jo logisk. "Karisma er etter Felix"

Karen
17-09-2007, 22:53
jeg liker også den FM, FFMM, FFFM osv best..

Tornado
17-09-2007, 22:53
jamen under etter?? blir bare ikke logikk i hodet mitt.. hvorfor gjøre det så vanskelig??

Nei, det er egentlig ganske lett det. Etter faren, under moren :)

Lopke
17-09-2007, 22:56
å skrive FF vert jo etter mitt syn meir utvikla..

Om man ikke kan alle hingstenavn så er det jo freit å vite hvem som er far til hingsten.. det er jo ofte en som har vist seg å avle mange gode sønner pga flere år i avlen..

så da er jo FF veldig enkelt.. nei jeg vil ikke synes den norske måten er lettest.. sånn er det bare..

Hvordan skriver dere FF da??

EE eller etteretter??

Ingvild
17-09-2007, 23:01
ja men det er som regel aldri med, ikkje i annonser etc. det er ikkje vesentleg i grunnen.. ein veit vel kven som er far til hingsten, og veit ein ikkje det er det ikkje så vanskeleg å sjekke det opp.

Om eg skulle skrive kort om Karisma si avstamming ville det vore: "Trandal Karisma e. Felix u. Trandal Kasandra ue. Ljos Ninn" Då veit du ganske langt bak kven som er der, og det gir deg ein peikepinn på korleis stammen er. Å ta me alle hoppenamna er for meg uvesentleg, då ein ikkje automatisk veit kva slags merr det er snakk om om eg seier eit namn..

Lopke
17-09-2007, 23:10
Er vel bare vandt med at hoppestammen er ganske viktig og..

Ingvild
17-09-2007, 23:11
Ja klart, men når ein veit faren så veit ein stammen - det gjer ein ikkje med alle marane rundt om kring.. Men å få med mora og morfaren er også ganske viktig. Då har du liksom heilheitsinntrykket.

Lopke
17-09-2007, 23:14
synes MM er viktig og jeg..

Ingvild
17-09-2007, 23:17
Kva har ho å seie då? Det kan jo for alt du veit vere ei heilt ukjent merr som har stått på ein stall og spist høy siste 10 åra...

Lopke
17-09-2007, 23:21
Kva har ho å seie då? Det kan jo for alt du veit vere ei heilt ukjent merr som har stått på ein stall og spist høy siste 10 åra...

Nemli og en slik hoppe mener jeg ikke bør avles på og derfor vil jeg vite morsstammen... Trodde det var litt viktig innen for de fleste raser???

Ingvild
17-09-2007, 23:29
Jaja, men mormora er vel lite vesentleg, då du mest sansynleg ikkje veit av ho uansett? om eg seier at mormora til Karisma heiter Karina er det ingen som veit kva slags hest det er snakk om. Om eg derimot seier at mormora til Karisma er etter Astron, så gjer det meir meining.

men det er jo ei smakssak kva ein liker å seie, men eg tykkjer dette er ei mykje lettare løysing enn å ramse opp alle individ i fleire slektsledd bakover..

Hilde
17-09-2007, 23:40
Det er nok vesentlige forskjeller på Frieser avl og fjording avl. På fjording er det tradisjon å sette føll på merra. Det gjør man nesten uansett hvem/hva hun er - i hvertfall før i tiden. Det er hingstens kvaliteter det legges vekt på først og fremst. Hoppene trenger ikke å være stilt ut en gang for at man skal kunne registere føllet. Det er selvfølgelig mange i dag som avler seriøst og på premierte hopper, men det er nok også mange gardshester som aldri har vært vist som brukes.

Lopke
17-09-2007, 23:51
Jaja, men mormora er vel lite vesentleg, då du mest sansynleg ikkje veit av ho uansett? om eg seier at mormora til Karisma heiter Karina er det ingen som veit kva slags hest det er snakk om

Jeg synes det er vesentlig å vite om mormor har avlet flere bra avlshopper og evt hingster..
Dette må være spesielt for fjordingavl altså.. der jeg kommer fra er det ganske relevant hvis mor eller mormor har avlet bra.

Dette er jo det samme som å si at moren på hesten ikke er viktig men kun hingsten.. Sett om moren avlet dårlige føll?? Da ville ikke jeg valgt et føll med en slik morsstamme.. det er tross alt 50% av føllet??

Og jo man burde kunne vite av MM om hun stod oppført, om den er reg. så har den vel et reg. nr?? Selvom den har en navn alle andre har?? og her kommer jo igjen inn regler om navn og registrering av hest. Det er strenge regler for hva man "døper" frieseren.

Her er det store forskjeller på frieser og fjordingavl.. kanskje noe å tenke over når noen hyler opp om prisene..
Morsstammen er alfa og omega her.. Hingsten vet vi jo er prima ellers ville den jo ikke vært kåret for avl.. ergo ligger kvalitete hos moren. OG mormoren..

Gode gener går i arv.. og vil stå på føllets papirer i 4 ledd.. da mener jeg at de 4 leddene er litt viktige..

Lucinda
17-09-2007, 23:56
Hoppene trenger ikke å være stilt ut en gang for at man skal kunne registere føllet. Det er selvfølgelig mange i dag som avler seriøst og på premierte hopper, men det er nok også mange gardshester som aldri har vært vist som brukes.

Eg klarer ikkje dy meg når slike kommentarer kjem fram. Avlen kan være like seriøs og god sjølv om hoppa ikkje er stilt og premiert. Spesielt innen f.eks avl av Fjordhest og Døl der det er krav om køyreprøve for å få premiert hoppene.

Det finnest nemlig mange gode hopper rundt om som aldri blir premiert så lenge reglane er slik. Fordi hoppene av ein eller anna grunn ikkje kan køyrast med. Desse hoppene kan likevel være ekstriørmessig gode, dei kan ha godt lynne, dei kan avle bra. Eg har fleire eksempler på nettopp dette. Synest det er minst like gale å avle på ei hoppe med godkjent premie eller ein svak 3 premie. Omtrent kva som helst av hopper oppnår slik grad.

Lucinda
17-09-2007, 23:58
Jeg synes det er vesentlig å vite om mormor har avlet flere bra avlshopper og evt hingster..
Dette må være spesielt for fjordingavl altså.. der jeg kommer fra er det ganske relevant hvis mor eller mormor har avlet bra.

Dette er jo det samme som å si at moren på hesten ikke er viktig men kun hingsten.. Sett om moren avlet dårlige føll?? Da ville ikke jeg valgt et føll med en slik morsstamme.. det er tross alt 50% av føllet??

Og jo man burde kunne vite av MM om hun stod oppført, om den er reg. så har den vel et reg. nr?? Selvom den har en navn alle andre har?? og her kommer jo igjen inn regler om navn og registrering av hest. Det er strenge regler for hva man "døper" frieseren.

Her er det store forskjeller på frieser og fjordingavl.. kanskje noe å tenke over når noen hyler opp om prisene..
Morsstammen er alfa og omega her.. Hingsten vet vi jo er prima ellers ville den jo ikke vært kåret for avl.. ergo ligger kvalitete hos moren. OG mormoren..

Gode gener går i arv.. og vil stå på føllets papirer i 4 ledd.. da mener jeg at de 4 leddene er litt viktige..

Men man bruker da M og F også her. e og u og ue blir også brukt men det som regel i tekst som skal være kort. Man kan ikkje nemne heile stammen da. Morsstammen er også viktig innenfor fjordhestavlen vil eg påstå. Eg er i allefall vandt til att man skal ha ei god alemerr.

Lopke
18-09-2007, 00:06
Morsstammen er også viktig innenfor fjordhestavlen vil eg påstå. Eg er i allefall vandt til att man skal ha ei god alemerr.

Det hørtes jo ikke akkurat sånn ut på Ingvild da.. hoppa kunne jo likegodt vært fjøsinventar i 10 år.. og ja.. hvem brydde seg om MM liksom.. DA forstår jeg at med slike holdninger er det vanskelig å samtidig påstå at man avler kvalitet..

Ingvild
18-09-2007, 00:09
Nei, men når du skal presentere stammen kort så er det ikkje akkurat mormora eg er mest interessert i, for å seie det slik!

har aldri meint eller sagt at morsstamma ikkje er viktig

Lopke
18-09-2007, 00:13
Nå tror jeg du missforstår.. Dette handlet ikke om for min del om å gjøre en annonse kort..

Men skrive F, M, FF, MM istedet for U: E: UE: ser ikke den store forskjellen i lengden her.. kanskje en bokstav eller to..

Men du kom inn på viktigheten av MM og der var vi vist ikke enige..

Katrinesf
18-09-2007, 07:37
Jeg er enig med Lopke, jeg synes det er mye bedre å skrive F, M osv..
Dessuten går jeg alltid i surr hva som er etter og hva som er under, når jeg leser for eksempel en annonse som dere kom med som ett eksempel.

Mari
18-09-2007, 08:28
Liker mye bedre den danske måten ja.

Jeg har alltid brukt bare e. (far) u.(mor) og ue. (morfar) - under etter. Høres rart ut, men er lett å huske, men som sagt liker jeg bedre den andre måten.

stino89
18-09-2007, 11:16
Så på hastnet.se i stad i en annonse der de brukte det "norske systemet" altså under, etter osv. Der hadde de med flere av besteforeldrene også:

E. - Far
U. - Mor
UE. - Morfar
UU. - Mormor
EE. - Farfar

Synes det går greit, men det har sikkert med vane å gjøre ;) M, F og sånn hadde egentlig vært like bra...

Lopke
18-09-2007, 12:16
ha ha underunder og etteretter.. blir jo litt mer forståelig med mormor og morfar altså MM og FF.

Frieserlis
18-09-2007, 13:11
Lenge leve forvirringen!! :lol:

Synes det danske er mer logisk, men klarer etterhvert å lese det norske..

juliekj
18-09-2007, 14:24
jeg er vant til (fra trav) at man bruker "e. Far", "u. Mor" og "ue. Morfar" (evt. bare "u. Morfar" dersom det står på samme linje som mor)

Mormor nevnes bare dersom dette er en "elite-hoppe", enten har gode prestasjoner selv eller avlet bra.

Anniken
18-09-2007, 23:53
Heelt enig! Hvorfor ikke gjøre det på danske-måten? Myye enklere! ;):D

HanneBF
14-11-2007, 10:53
Av en eller anden grunn tror jeg allikevel e. u. ue. uue. eu. eeu. er mere utbredt... Mange over i sverige bruker også denne måten.

men er enig i at m og f kanskje er enklere og forstå.

ua. har jeg derimot aldri hørt om.

eks:

e./f. Akinos u./m. Ronja Røverdatter
ee./ff. Alcatraz ue./mf. ragtime
eu./fm. Thermik uu./mm. Arishka

og det er jo bare den korte utgaven...
så kommer eee./eeu. - fff/ffm og uuu/uue. - mmm/mmf. osv osv...