PDA

Se full versjon : arbeider du med hest?

Miriam
17-09-2007, 20:21
alle dere voksne; arbeider dere med hest som yrke? lever du av det liksom? eller har du hest som hobby bare?

Gjest-
17-09-2007, 20:24
Jeg har bare hest av hobby. Men "levd" av hestejobber tidligere.

Marte+Quicky
17-09-2007, 20:46
Jeg er ikke voksen da men.. Jobber med hest ved siden av skolen.

Elenion
17-09-2007, 21:09
jobber ikke med hest nei:)

Ingeborg
17-09-2007, 21:13
har annen jobb og "jobber" med hestene.. Selv om det ikke er noe lønn i bildet, så steller jeg iallefall med dem hver dag..

Sabina.
17-09-2007, 21:46
Er ikke voksen da, så blir ikke det samme. Men har jobbet på flere steder med lønn. Men de pengene gikk til stall leien og slikt, så fikk alt inkl.
Ble nylig tilbud jobb i Tyskland på stall, så det hadde jo vært noe helt annet en å hatt 'hobby-jobb'.

Shadowfax
17-09-2007, 23:23
Må vel nesten si at jeg lever av hest ja ;)

Marianne
17-09-2007, 23:24
Har hest som hobby jeg :) Min hobby er travsport.

Tornado
17-09-2007, 23:25
Bare hobby, men drømmen måtte vært å leve på det, tjene godt. Men det er vel heller lite sannsynlig.

Ingvild
17-09-2007, 23:37
Om ei stund er det nok jobben min også, eg går ut som lærling i hestefaget hausten 2008 :)

Kristine-
18-09-2007, 11:45
Jepp, jeg jobber med hest.

Hreggur
18-09-2007, 15:09
ja, jobber med hest, men å si at jeg lever av det er jo en overdrivelse...Må ha annen jobb ved siden av for å få det til å gå rundt økonomisk...

Mari
18-09-2007, 16:17
Voksen? Jeg? Jaja, har hest som hobby. Satser på litt oppdrett når jeg får gården om noen år.

Sagitaria
18-09-2007, 17:41
lærling på travstall jeg. så det er hest 24/7, og det jeg får lønn for ja. :)

ellbell
18-09-2007, 19:24
Har levd av hest tidligere ja, men hoi det blir man ikke rik av!
Nå går jeg på skole men det jeg tjener penger på utenom er hesterelatert ja:)

Elis&Merita
18-09-2007, 20:37
Går på skole enda (landbruksskole) og har hest som hobby, men får se på det om noen år:) Har i allefall lyst til å fortsette med hest hele livet, enten som hobby eller som jobb. Men man blir ikke rik av å jobbe med hest...

Cammie
18-09-2007, 21:14
Jobbet med hest ett år, men var ikke mulig å leve av det, så måtte legge det på hylla dessverre. Givende jobb, men tungt arbeid og dårlig lønn. Har min egen stall nå, med oppstallører, og det får holde med jobb når det gjelder hest for min del.

Torhild
18-09-2007, 23:25
Jobber på stall ja. Forer middag, slipper ut og inn skolehester, har noe kurser og står på hesteutstyrsbutikken.

Gulponnis
19-09-2007, 09:07
Beklager, så denne på forsiden og viste ikke at den bare var for voksne.

juliekj
19-09-2007, 09:20
er under utdanning foreløbig, men svarte som om jeg var ferdig.

Drømmen er jo å kunne leve av å jobbe med hest, men jeg regner med at jeg må ha en annen jobb ved siden av (ihvertfall i starten) for å få det til å gå rundt.

Er under utdanning som holistisk heste terapeut.

Kurre
19-09-2007, 23:46
Japp.
Underviser,temmer,trener,kjøper,selger...(nåvel,er visst ikke så god på selge biten,men tanken er god :D )

Tropi Hera
23-09-2007, 11:12
Jeg jobber med hest og lever av det. Ikke noe man blir rik av, men veldig givende når man ser små fornøyde barneansikt lyse opp når di får sin første ridetur :) Da føler man at man gir noe..

MayHL
24-09-2007, 10:06
Jobber med hest på heltid, er et lavtlønnet yrke, men så lenge man er engasjert er det greit. Har ansvaret for gård med 44 hester i skrivende stund.=)

Bente & Etanec
24-09-2007, 11:11
Jobbet på araberstutteri tidligere, men er nå ufør og har hest for å gjøre livet mitt meningsfyldt.

LisaFi
24-09-2007, 11:16
Tror ikke jeg kommer til å jobbe med hest på heltid mer, om ikke noe skulle forandre seg radikalt i livet mitt. For mye jobb og lite betalt, hobbyn blir abre slitsom osv osv..

Å f.eks undervise og behandle "på si" kommer jeg nok til å gjøre i framtida.

Telenor
20-12-2007, 23:25
skal ut som lærling høsten 2008, teller vel som jobb :)

Rosita!
21-12-2007, 00:09
Jobber med hest ja,men har også annen jobb.

CecilieS
21-12-2007, 21:58
Jobbet heltid tidligere, på travstall. Men nå har jeg kommet meg på skolebenken igjen, og jobber bare 2-3 ggr i uka. Fortsatt på travstall sef :)

DonPånnis
21-12-2007, 22:02
Er ikke 18.

Har hest som hobby, men har jobbet på flere staller - men ingen jobb/lønn som tilsvarer å leve på det i en måned. Har mest vært slik at jeg har valgt å få gratis stallplass for jobben.

HanneBF
30-12-2007, 16:31
Jeg lever av og jobbe med hest i Danmark. Og ælsker det!!

Lene & Liandor
30-12-2007, 16:47
Alle jeg kjenner i hestemiljøet har skremt meg fra tanken av å jobbe med hest. Jeg skulle gjerne jobbet som unghestberider eller bare berider, eller noe innen den kategorien..::rolleyes: Men alle sier at hvis man jobber med hest så kommer man til å bli dritt lei hest og du kommer ikke til å ha det noe morsomt når du først har tid til din egen.. De som har utalt seg om dette har derimot jobbet med å slippe ut hestene på stallen, fôre og møkke.. kan ikke si dette virker som drømmejobben nei.. :( Men jeg tror jeg aldri ville blitt lei av hest ved å være berider.. Man lærer jo så mye nytt hver dag og hver hest man rir er jo et eget individ som lager nye utfordringer til deg hver dag :p

Amillion: Vet du jobber og bor i Danmark.. Hva jobber du med innen hest? Hva er dine arbidsoppgaver? :)

Modicata
06-01-2008, 19:59
Jobber med hest nå, grei nok jobb egentlig, men er litt kjedelig og da, fôrer, kjører og steller hestene, + gjør diverse småting her og der. Jeg er kanskje lei av jobben, men ikke av hest! Aldri av hest.. Bare av det jeg gjør her, og betalingen jeg får for det, og følelsen av å ikke komme videre, av å sitte fast i noe. Finner noe annet seinere, det kommer til å være kjempegøy, og så kommer det til å bli kjedelig etterhvert. Hvis ikke jeg er heldig og finner noe som utvikler seg i samme tempo som meg selv, da!

Vil tro man kan bli lei av å alltid måtte bli kjent med nye hester og finne ut hvordan de må håndteres og aldri kunne bli skikkelig kjent med en hest og komme litt videre med den. Tror ikke du får så fryktelig mye overskudd til å ri egen hest dersom du lever av å være berider! Men, er mulig andre er flinkere til å holde ut etter en lang dag med hest enn jeg er! :)

Modicata
06-01-2008, 20:02
Men man blir ikke rik av å jobbe med hest...

Er noen som er heldige da! Eierne til Moe Odin f.eks? :P

Pseudonym
06-01-2008, 20:23
Jeg jobber jo med hest ved siden av skolen, tjener jo litt svart på det :P
men når jeg er ferdi med to år på vgs så skal jeg gå ut som lærling å få fagbrev i hest, å det er da det jeg kommer til å leve av å alt det :P

Ja er jo noen heldige, men man blir ikke akkurat milljonær av det da, man får jo noen store summer oppi et par hundre tusen, men man får de fordelt, å da blir det jo brukt litt opp etterhvert. men regner med at de fleste har jobb vedsiden av også har de noen som jobber for seg (Folk som har gårder med travere osv)

JiviDream
06-01-2008, 20:25
Er ikke voksen da... Men jobber i stall, og lever på det.. Er dårlig betalt, så skal vel inn på skolen igjen til høsten, så jeg får noe utdanning inn i hodet..

Modicata
06-01-2008, 22:30
Er ikke voksen da... Men jobber i stall, og lever på det.. Er dårlig betalt, så skal vel inn på skolen igjen til høsten, så jeg får noe utdanning inn i hodet..

Hvor mye jobber du, og hvor mye får du for det da? :)

HanneBF
09-01-2008, 18:14
LeneogLiandor:
På Blue Hors arbejdet jeg som rytter/staldmedarbejder. Jeg red ungheste fra 3-6år, red inn unghester har bl.a ridd inn hesten som vant 6års finalen i breeders 2007. Så hadde jeg ansvaret for hingstene og hingstestallen. Noen ganger hjalp jeg Andreas og hans hestepasser enten hjemme på stallen, eller til stevner.

http://217.144.228.212/Cumulus/hesteguiden/RecordView.jsp
(Søk på Danmark_Blue Hors13112006 og gå til sidste side)
Dette er en av oppgavene jeg kunne bli satt til på Blue Hors, hvis Andreas hestepasser ikke hadde tid. Bilde av mig og Blue Hors Matinè på en av vores mange avkjølings lejeturer efter en rideøkt med Andreas.

Hos Hasse Hoffmann var jeg Hestepasser for Susanne Barnow, her var det litt staldarbejde morgen, middag og aften, resten var oppsadling, oppvarming, riding (av alle Susannes hester) og trening av egen hest (for Susanne).

Nu er jeg hos Sanne Henningsen som jeg er hestepasser for. Her er min jobb og passe hennes hester, sale opp, longere, sale av, vaske, ta med til stevner osv osv. Når Sanne er borte, rider jeg hennes hester.

Linoo
09-01-2008, 19:34
Nei jeg jobber ikke direkte da men.. Hjelper til i stallen, tar fôringene sammen med andre, hjelper til på ponni klubber osv.

Marte+Quicky
09-01-2008, 22:16
Er noen som er heldige da! Eierne til Moe Odin f.eks? :P

Nåja, rike blir de vel ikke akkurat... (Men heldige, det er de ja!;))

Mitzimarie
09-01-2008, 22:20
Jeg er ikke voksen, men jobber med hest i tilleg ja ^^

CamillaB
09-01-2008, 22:23
har annen jobb og "jobber" med hestene.. Selv om det ikke er noe lønn i bildet, så steller jeg iallefall med dem hver dag..

synes det å få lov å holde på med hest er lønn nok i seg selv eg..

Modicata
13-01-2008, 00:23
synes det å få lov å holde på med hest er lønn nok i seg selv eg..

Hehe, da kan du få ta over jobben min da, når jeg slutter. :) Her er det jobb med hest fra halv sju om morran til ni om kvelden, med pauser i mellom, du får kost og losji, stallplass og fôr, og undervisning i barokkridning hvis du har overskudd til det. Sjefen blir sikkert bare glad om du ikke skal ha noe mer i lønn enn det! :P :)

Må si jeg blir litt demoralisert av å jobbe såpass mye for såpass lite lønn som jeg får. :P Lav arbeidslyst og -moral.. Man må bare huske på hvorfor man begynte i jobben. :)

Tone Kristin
13-01-2008, 14:09
Jeg synes det er slående hvordan så mange mener jobb med hest er bare slit og ingen lønn, men som samtidig krever så mange hesterelaterte tjenester, til lavest mulig pris. Noen må da utføre de tjenestene også? Jeg ble også advart mot å utdanne meg innen hest, fordi det var så lavt lønnet, og hobbyen kom bare til å bli slit, blablabla. Men om alle hadde tenkt sånn, så hadde vi ikke kunnet ha hest som hobby engang.

Jeg er under utdanning nå, men ja, jeg kommer til å leve av hest en dag. Akkurat nå kan man si jeg lever for de:lol:

Modicata
17-01-2008, 23:36
Jeg synes det er slående hvordan så mange mener jobb med hest er bare slit og ingen lønn, men som samtidig krever så mange hesterelaterte tjenester, til lavest mulig pris. Noen må da utføre de tjenestene også? Jeg ble også advart mot å utdanne meg innen hest, fordi det var så lavt lønnet, og hobbyen kom bare til å bli slit, blablabla. Men om alle hadde tenkt sånn, så hadde vi ikke kunnet ha hest som hobby engang.

Jeg er under utdanning nå, men ja, jeg kommer til å leve av hest en dag. Akkurat nå kan man si jeg lever for de:lol:

Du har veldig rett i alt du sier. Men. 5kr timen utenom kost og losji, er ikke noe man får arbeidslyst av, ikke med den arbeidsmengden og tiden som er her. 50 kr timen, joda, da hadde jeg ikke klaga. Evt færre timer i uka.

Men vet det finnes mange fine jobber med hest også, det spørs jo litt på om man er utdanna eller ikke, og hvilke krav man har til jobben. Hadde jeg kunnet se på hva som helst og gjøre hva som helst med hest uten å føle at det ble helt feil for meg å holde på med hest på den måten(typ treningsmetoder og div), så skulle jeg heller ha finni meg en jobb hvor som helst. Men nå har jeg mine krav og mine følelser, så derfor skal jeg ta en liten pause fra hest nå, og heller jobbe med smådyr i dyrebutikk. Sikkert mye jeg ikke liker der også, men lettere å endre på, føler jeg.

Så, om noen er interessert, er det en ledig jobb her på gården fra februar/mars en gang.. :P

Rasken
18-01-2008, 07:39
Nei, heldigvis ikke..

Kunne ikke tenke meg å jobbe med hest... for mye arbeid og for lite lønn...

Ubekvemme og lite familievennlige arbeidstider

Samt at jeg er redd jeg hadde gått lei skulle jeg bare trent og holdt på med andre sine hester hele dagene.. Er redd jeg hadde mistet gnisten for hest, trives best med å ha det som hobby jeg!