PDA

Se full versjon : Nå må de skjerpest!

Alice
17-09-2007, 19:10
Jeg er usikker på om den ligg under rett tråd, men dere kan bare skjifte om det er feil:)

Jeg og hesten min har ikke de så bra lenger ilag, hun har tatt over heldt skjef rolla mellom oss, hun biter, skubber og gjør alt hun vill med meg, nor dette skjer gjør jeg ikke noe spesielt tilbake fordi jeg er redd for å vere for hard mot henne.. men nå har grensen nådd, jeg orker ikke dette mer, jeg vill ha det sann att jeg bestemmer og hun godtek, hun kan ikke bite mer! hun har skadet mange og jeg blir oppgitt. vi kan aldri fare på tur alene uten att en annen hest må vere med, da vill ho bare vrinske, vri sej til dei andre og rygge, nor ho rygger bruker jeg pisken som ett signal: nå skal du fremm! men hun stritter imot og bare sparker etter pisken.

Noen gode råd som kan gjøre til att vi kan få ett godt forhold ilag?
jeg er redd for å gjøre feil og vere for hard mot henne, men nå er det ei grense som seier att no er de nokk!!!

insolita
17-09-2007, 19:15
Har bare ett råd; skaff deg hjelp av noen før det virkelig skjer. Det spørs om dette her på det nåværende tidspunkt i det hele tatt er en hest du skal handskes med, det kan være nødvendig å sende den vekk en periode. Du skriver den alt har skadet mange, så det er på høy tid å gjøre noe.

Alice
17-09-2007, 19:19
Har bare ett råd; skaff deg hjelp av noen før det virkelig skjer. Det spørs om dette her på det nåværende tidspunkt i det hele tatt er en hest du skal handskes med, det kan være nødvendig å sende den vekk en periode. Du skriver den alt har skadet mange, så det er på høy tid å gjøre noe.

har likosm ikke skadet mange, men har fått noen sår på fingrer etter biting, hun skal vekk på helfôr i vinter så får håpe det blir betre da..
treneren min seier bare att ho er en bestemt hoppe så jeg må vere streng med fra nå av før det blir forsent!

Nina
17-09-2007, 19:19
Dette hørtes langt fra bra ut. Jeg ville tatt kontakt med noen voksne, erfarne hestefolk som kan hjelpe deg med henne. Om hun skader folk har det gått ALT for langt, og du bør kanskje ikke håndtere henne alene lenger.

IngaSN
17-09-2007, 19:20
hester lever jo i flokk, og har en leder som er sterk nok til å være leder. har du sett hvordan den lederen bestemmer og sloss med de som prøver seg? hestene i flokken har fremderles valgt den hesten som leder fordi den er den som tar komandoen som noe skulle skje, for den er sterk nok til det, hvis den ikke hade vert det, kunne ikke flokken hatt den som leder. hesten min og jeg har ett veldig godt vennskap, men alikevell er jeg en streng lederhest som ikke lar han gjøre ting som jeg ikke har bedt om. da er han mye mer konsentrert på deg og signalene dine. hviss du rapper SKIKKERLIG til når hun biter deg vil hun tenke "åj! hun er det best og ikke herse med, men jeg kan føle meg trygg hos henne så lenge hun har komandoen, for hun er sterk nok til å være leder"

insolita
17-09-2007, 19:24
har likosm ikke skadet mange, men har fått noen sår på fingrer etter biting, hun skal vekk på helfôr i vinter så får håpe det blir betre da..
treneren min seier bare att ho er en bestemt hoppe så jeg må vere streng med fra nå av før det blir forsent!
Da håper jeg virkelig du har funnet en voksen person som skal ha henne, som har peiling på dette og vet hva hun/han begir seg ut på. Ingenting er så forferdelig som om hvis det skulle skje noe med vedkommende pga av din hests oppførsel som forøvrig er HELT uakseptabel.

Alice
17-09-2007, 19:26
hun hadde hun i sommer og hvet om dette. og hun er voksen og hatt hest i 15 år, så jeg tror dette vill ta knekken!

insolita
17-09-2007, 19:29
hun hadde hun i sommer og hvet om dette. og hun er voksen og hatt hest i 15 år, så jeg tror dette vill ta knekken!

Men har hun hatt henne i sommer? Det er jo knapt høst jo, og du skisserer en hest med uakseptabel oppførsel. Hvordan kan du være sikker på at dette vil ta knekken på problemet? Har denne personen problemer med hesten?

Alice
17-09-2007, 19:42
de kan hende att det blir slutt på dette nor ho blri vekke en stund..

insolita
17-09-2007, 19:45
de kan hende att det blir slutt på dette nor ho blri vekke en stund..

Det må jeg innrømme at jeg ikke hadde belaget meg på. Slik oppførsel er stort sett nokså kjapt å plukke vekk om de kommer til rette personen.

Nina
17-09-2007, 19:46
Men da må hun som skal he henne takle denne type oppførsel og greie å følge det opp på riktig måte. Om hun ikke har greid det i sommer, så er det ikke sikkert hun greier det nå heller.
Det er tydelig at denne frøkna di har fått gjort absolutt som hun vil alt for lenge, og da trengs det mye arbeid for å rette det opp igjen.

Alice
17-09-2007, 19:50
Hun var med henne på beite, og hentet henne tilbake nor jeg skulle, så ville ho ha henne i vinter og de fikk ho..

Tornado
17-09-2007, 20:06
Du må ikke være redd for å sette foten ned. Høres ut som hesten din trenger en bestemt eier. Vær konsekvent, ikke trekk deg unna. Du må vise hun at hennes oppførsel ikke er akseptabel. Saml opp din mørkeste stemme å si ett bestemt "Nei!". Håper dere får gjort noe med oppførselen før den blir verre.

Alice
17-09-2007, 20:35
Du må ikke være redd for å sette foten ned. Høres ut som hesten din trenger en bestemt eier. Vær konsekvent, ikke trekk deg unna. Du må vise hun at hennes oppførsel ikke er akseptabel. Saml opp din mørkeste stemme å si ett bestemt "Nei!". Håper dere får gjort noe med oppførselen før den blir verre.

Jeg er ikke redd ho eller noe, men nor jeg seier NEI med min sterkeste stemme er det som hun tar ørevoksen sin og tetter igjen.. jeg har hørt att: hvis hesten biter skal du bite like hardt tilbake? det var kunn det som funket med min vennine.

Birre
17-09-2007, 21:19
Ja, jeg blir vel slaktet nå, men jeg har som nevnt tidligere hatt en ordentlig DRITT av en hest. Det eneste språket den hesten forsto var hard håndtering. Jeg gikk ikke ett skritt med den hesten uten en pisk i hånden, og hadde han ikke hodelag og bitt i munnen MÅTTE jeg ha leietauet i munnen på han.
Og tro meg, den pisken ble flittig brukt. Og da hadde jeg kontroll og han jenket seg.

Frekk som få, stor som et tog og viljesterk som fanden selv. Grunnen til at denne hesten var blitt som han var er en grunn; han har fått gå å være konge i hele sitt liv og ingen har tatt tak i unotene hans, men bare latt det få utvikle seg.

Slike hester er ikke å tulle med og jeg ga rett og slett opp etter istykkertråkkede tær og brist både her og der i ribbein og brystbein. Skade på andre hester på stallen og farlige situasjoner han hele tiden klarte å lage. Hvor han er i dag aner jeg ikke, men jeg tviler ikke på at han har fått en kule i panna.

Sol
17-09-2007, 22:11
Helt enig med siste taler! KONGER må tas HARDT! Har selv jagd Svarten rundt i utegangen med ei bøtte som våpen før i dag, fordi han truet med å sparke MEG fordi han ikke fikk maten til Shanti. han fikk høre hvor skapet skulle stå og blei jaget vekk fra alle andre i flokken, helt til han skjønte hvordan det var best å te seg.. da lusket han slukøret bort til det tørre høyet sitt og spiste uten protester!

Med Bajas hadde jeg aldri trengt å gjøre så mye.. holder å si "Gå vekk" til han, med strengestemmen.. men Svarten MÅ man ta skikkelig, for han har lært at frekkhet betaler seg!

Tone
17-09-2007, 22:39
KONGER er en ting men DRONNINGER er verre/sluere!

Skyt meg gjerne nå men svar først! Om en person har problemer med hesten sin, det være seg på bakken el fra ryggen og FÅR hjelp til å løse problemet. Må da ikke samme person gjennom problemløsningen SAMMEN med hesten? Eller er det nok at andre løser problemet? Er en dame på 4 på stallen som ikke "gidder" å gå på tur med stalljenta si, og det er ikke snakk om harde turer heller. Hesten nekter å gå, småsteiler el rygger. Andre på stallen får hesten fremover etterhvert og eieren har ingen problemer da hun kjører mest(traver). Det jeg egentlig spør om er om ikke denne stalljenta må ta kampen selv en dag?

Sol
17-09-2007, 23:05
selvsagt må man ta opp kampen selv. men min erfaring er at de fleste syns det er mye enklere å ta kampen når de først har fått se at andre gjør det og overlever.. og man vet HVORDAN man skal ta opp kampen mot en diger hesteklump med egne meninger.

Jeg reiser jo av og til hjem til folk med akkurat sånne problemer.. ser hva de sliter med, og går så inn å jobber med hesten selv. Fordi jeg er en ny person, som hesten ikke allerede VET at den er sjef over, kan jeg som regel ganske kjapt korrigere hvertfall noen småting som eier sliter med. ikke fordi jeg er så mye flinkere, men fordi hesten fortsatt er i "hvem er du, og hvordan kan jeg lure deg da tro" fasen enda.

Når jeg først har fått taket på den, og har vist den at "du skremmer ikke meg" er det lettere å plukke av det ene og det andre. samtidig gir jeg eieren noen verktøy som denne kan bruke i sin samhandling med hesten.

det er ofte vanskelig å gå rett på de værste tingene, og lettere å ta tilbake sjefsstolen bit for bit.. Man er da tross alt som regel lurere enn en hest, og man har evnen til å tenke framover, planlegge og ressonere.. noe jeg tror at ikke hester har evne til.

man vil selvsagt aldri få tilbake sjefsstolen av å overlate oppdragelsen av hesten til en trener, og så fortsette der man slapp selv når hesten kommer tilbake.

Den viktigste biten med å være en trener for hesten sin er tross alt å erkjenne at alt vi gjør med hestene våre får en konsekvens. Enten fører det med seg noe positivt, eller så fører det med seg noe negativt. derfor må vi være instilt med å gjøre noe med vår egen adferd før vi kan forvente at hesten skal endre sin adferd.

CecilieS
18-09-2007, 16:52
Vær hard med henne. Slike hester blir ofte ganske forskrekket når du plutselig tar igjen. Jegh ar hatt store hingster som eier har sagt er farlige og vil angripe meg om de ikke får gjøre akkuratt som de vil. Men jeg skal love deg at de hoppet flere meter tilbake når de fikk et leietau i brystet og et brøl om at de fikk passe seg! De var rett og slett ikke vant til å bli satt på plass. Når jeg først satte dem på plass gikk det helt fint. Hingstene aksepterte meg som leder med en gang, fordi jeg var så tydelig på hvem som skulle bestemme.

Mange sliter med det du gjør, de er redde for å være harde med hestene sine. Men du kan være hard med hesten uten å være urettferdig eller slem. Dersom ehsten din biter deg har du faktisk lov til å si fra ganske kraftig. Om hun ikke hører etter på et hardt NEI!, så må du bare gå et skritt videre og vise at mener det! Når hun først har skjønt at du er villig til å gå hele veien, da pleier det bli mye lettere. Du må få hesten til å høre etter, ha fokus på deg. Det er jo mange måter å gjøre det på, du trenger ikke slå hesten for å oppnå det. Dersom hun prøver i bite f.eks kan di si hardt NEI! og dytte henne hardt bort. Be henne rygge unna deg og holde avstand. Hun få ikke lov til å komme bort til deg og bite. Du trenger ikke få dårlig samvittighet selv om du er streng, det blir bare verre ofr deg og hesten om du ikke er det. Slik du beskriver det høres hesten din småskummel ut nå.

En annen ting er dette med at du får hjelp. Det er greit om en mer erfaren person hjelper deg, men husk at du også må lære dette. For om hun som hjelper deg får til ehsten, betyr ikke det at du gjør det. Hester respekterer hver enkelt person, og selv om hesten din respekterer en annen, respekterer hun ikke deg. Så pass på at du også får lære hvordan du skal takle hesten, og hva du skal gjøre for å få hennes respekt. Dette er nok noe du hele tiden må være obs på, og måtte jobbe med daglig fremover. Men jeg tror det vil gå ganske greit dersom du bare lærer deg å være litt strengere :)

Alice
18-09-2007, 19:42
Vær hard med henne. Slike hester blir ofte ganske forskrekket når du plutselig tar igjen. Jegh ar hatt store hingster som eier har sagt er farlige og vil angripe meg om de ikke får gjøre akkuratt som de vil. Men jeg skal love deg at de hoppet flere meter tilbake når de fikk et leietau i brystet og et brøl om at de fikk passe seg! De var rett og slett ikke vant til å bli satt på plass. Når jeg først satte dem på plass gikk det helt fint. Hingstene aksepterte meg som leder med en gang, fordi jeg var så tydelig på hvem som skulle bestemme.

Mange sliter med det du gjør, de er redde for å være harde med hestene sine. Men du kan være hard med hesten uten å være urettferdig eller slem. Dersom ehsten din biter deg har du faktisk lov til å si fra ganske kraftig. Om hun ikke hører etter på et hardt NEI!, så må du bare gå et skritt videre og vise at mener det! Når hun først har skjønt at du er villig til å gå hele veien, da pleier det bli mye lettere. Du må få hesten til å høre etter, ha fokus på deg. Det er jo mange måter å gjøre det på, du trenger ikke slå hesten for å oppnå det. Dersom hun prøver i bite f.eks kan di si hardt NEI! og dytte henne hardt bort. Be henne rygge unna deg og holde avstand. Hun få ikke lov til å komme bort til deg og bite. Du trenger ikke få dårlig samvittighet selv om du er streng, det blir bare verre ofr deg og hesten om du ikke er det. Slik du beskriver det høres hesten din småskummel ut nå.

En annen ting er dette med at du får hjelp. Det er greit om en mer erfaren person hjelper deg, men husk at du også må lære dette. For om hun som hjelper deg får til ehsten, betyr ikke det at du gjør det. Hester respekterer hver enkelt person, og selv om hesten din respekterer en annen, respekterer hun ikke deg. Så pass på at du også får lære hvordan du skal takle hesten, og hva du skal gjøre for å få hennes respekt. Dette er nok noe du hele tiden må være obs på, og måtte jobbe med daglig fremover. Men jeg tror det vil gå ganske greit dersom du bare lærer deg å være litt strengere :)

Takk for godt svar!

Harneshaug
18-09-2007, 19:49
Jeg er jo ikke så langt unna om du vil ha litt hjelp :)
hvor hun skal i vinter da?

Alice
18-09-2007, 21:01
Jeg er jo ikke så langt unna om du vil ha litt hjelp :)
hvor hun skal i vinter da?

Hun skal i sornørdalen.. Jeg takker jatakk til hjelp!!

Sol
18-09-2007, 21:58
helen er nok en helt rett dame å sette på en sak som denne. har jeg forstått henne riktig er hun for "ikke noe tullball og dikkedarier" men retterdig som bare det! Nøyaktig hva slike små prinsesser trenger!

Catharina
18-09-2007, 22:15
Helen er shit kul! Digger den dama.. Samme med deg Sol, kanon kul dame!:)

Jadajada, ot..

Harneshaug
18-09-2007, 22:27
Hun skal i sornørdalen.. Jeg takker jatakk til hjelp!!

Bare send meg en PM du :)

Alice
18-09-2007, 22:27
Bare send meg en PM du :)

Okay;D

Kjelline
23-09-2007, 11:27
Det hjelper lite for deg at hun retter opp hesten din,for når hun kommer tilbake til deg,kan hun likevel finne på å ta igjen rangen. Syntes heller du burde få hjelp til å hanskes med din egen hest, og lære deg det selv.
Dra på noen kurs i horsemanship eller lignende med henne.
Det viktigste her er at du nå er blitt redd, og DU må løse problemet du har.
Det kan falle rett tilbake når hun kommer hjem igjen.

Alice
23-09-2007, 12:07
Men jeg er ikke redd hesten min i det hele tat!