PDA

Se full versjon : Dårlig behandling av hesten?

Itago
15-09-2007, 22:53
Har sett på travbanen at mange litt "eldre" menn behandler hestene sine uvørent. De tar hardt i hestene, slenger selen oppå hestens rygg, og nærmest slår hesten når de skal rose den etc.
Er det slik att det er endel av slike folk på travbanen? Mener ikke att hesten er porselen, men har reagert litt på måten mange menn hånterer hestene sine...

Lopke
15-09-2007, 22:55
og dette innlegget lunne vært på den andre travkritikk tråden.. jeg ser for meg de vil utvikles likt likevel..

Itago
15-09-2007, 23:04
Mener ikke å rakke ned på travsporten generelt. Har ingen ting med selve travinga og gjøre, men måten endel behandler hestene sine på bakken.

Sol
15-09-2007, 23:09
Syns dette ofte gjelder gamle gubber generelt jeg da... uvørne, selvrettferdige, bedrevitere og tildels slurvete med ting vi "småjenter" ser på som viktige:)

Ingvild
15-09-2007, 23:10
Neiss, ein hest tåler da å bli klappa litt hardt og sånn? Er jo som du sjølv seier ikkje laga av porselen..

IngaSN
15-09-2007, 23:20
har vert mye på travbanen, så jeg vet hva du mener, men jeg tror hesten oppfatter det som noe positivt. travhester er ofte "barske" og tåler nok helt fint å bli klappet litt hart

Sol
15-09-2007, 23:22
Neiss, ein hest tåler da å bli klappa litt hardt og sånn? Er jo som du sjølv seier ikkje laga av porselen..

så du tror at hester liker å bli klappet i stedet for å bli strøket? vet du at hester er like følsomme over hele kroppen som du er inne i håndflatene dine? liker du high five med store sterke gutter gjentatte ganger om dagen? I don`t!

mallilen
15-09-2007, 23:24
Har sett på travbanen at mange litt "eldre" menn behandler hestene sine uvørent. De tar hardt i hestene, slenger selen oppå hestens rygg, og nærmest slår hesten når de skal rose den etc.
Er det slik att det er endel av slike folk på travbanen? Mener ikke att hesten er porselen, men har reagert litt på måten mange menn hånterer hestene sine...

Dette er et sånt "typisk" innlegg fra en som ikke helt vet (ennå).
Hvorfor slenges selen på? Fordi hesten ikke bryr seg om at den slenges på.
En jeg jobbet litt for sa at det bare var å legge på det som skulle på den ryggen. Hestene var såpass godt håndtert at de aksepterte dette uten å mukke eller bli skeptiske. Så trygge SKULLE de være, sa han, fordi de skulle ha såpass tillit til mennesker at de ikke lot seg skremme av våre alskens påfunn.

Generelt sett vil jeg ikke påstå at "travgubbene" tar hardt i hestene sine uten at det er nødvendig. De fleste leier med vanlig grime og leietau, og det blir ingen røsk og hardhent håndtering der så lenge hesten respekterer de grenser den VET at den har. Går den over den grensen blir resultatet noe ala hva enhver annen hest ville ha gjort; markert den grensen.

Når det gjelder å "slå" når hesten blir rost; ta en titt på sprang eller dressurkonkurranser og legg merke til hvor langt ut rytterens arm er før den vender tilbake til hestens hals i såpass stor fart at klaskene høres gjennom et fullsatt spektrum under OHS, f.eks. Hestene har lært at dette er ros, og de tar det som det. En hest er jo da også ganske så tykkhudet...(jada, selv om den er følsom også ;))

Jeg synes ikke jeg har sett verre behandling av hestene under et travløp enn det er på et vanlig ridestevne. Men dilldall driver de altså ikke med, da de er fullt klar over at hester er hester og ikke søte små kosedyr ;)

Marianne
15-09-2007, 23:25
Neimen, det var som rakkern hvor folk skulle rakke ned på trav nå da..
Tror dere ikke at folka gir hesten en god klapp på halsen i ridemiljøet?

Sol
15-09-2007, 23:26
JO, det er akkurat det samme i ridehestmiljøet, og Sol GRØSSER!!! *klask*

IngaSN
15-09-2007, 23:27
maritza: jeg tror ikke dette er trav, men gamle gubber med hest, som som oftest driver med trav.

Tornado
15-09-2007, 23:28
Jeg har ikke sett så mye til det på Bergen Travpark, men vet hva du mener. Det stod en trav-kar på stallen jeg stod på før, han var også røff i behandlingen. Men så ikke ut som hesten brydde seg spessielt, var vel vant til det. Når han skulle rose hesten sin snakket han grovt og klappet veldig hardt.

Berte
16-09-2007, 02:08
så du tror at hester liker å bli klappet i stedet for å bli strøket? vet du at hester er like følsomme over hele kroppen som du er inne i håndflatene dine? liker du high five med store sterke gutter gjentatte ganger om dagen? I don`t!

Det kommer helt an på hvor på kroppen det er. På store muskelmasser er dem faktisk ikke like følsom som andre plasser.
Massørene bruker f.eks noen grep som kalles tapotement, som innbefatter bl.a lett klasking med knytta neve. Dette er et grep som gjør godt for hesten og som de fleste hester liker. Disse gamle gubbenes klapping er nok ikke særlig hardere en disse massasjegrepene, og kan faktisk gjøre samme nutten i form av økt blodsirkulasjon.
Men hester er forskjellige, noen liker det andre ikke liker men de gir som oftest tydelig uttrykk for det dem ikke liker.

Lisa C.
16-09-2007, 22:14
Tror disse trav *gubbene* er snille med hestene sine, men det er vell "vanlig" for de og "klappe" de litt hardt. Det jeg tenker mest på er at de slenger på de seletøyet. Det kan jo skje i ridemiljøet også det da men.(at salene blir "kastet" oppå hestens rygg) Skal ikke rakke ned på travet,men det er det jeg tror :)

Marte+Quicky
16-09-2007, 22:17
Veldig mange "travgubber" er vanvittig flinke med hestene sine og er virkelig glade i dem. Selv om de klapper isteden for å stryke hesten, betyr jo ikke det at de ikke er glad i den og er hardhendte.

Men såklart, det er jo unntak, det er det overalt, i alle grener.