PDA

Se full versjon : Hva har du imot konkurranseridning?

JOHANNE
15-09-2007, 13:24
Har en følelse av at en del folk har SÅ mye i mot dem for liker å drive med konkurranseridning. Dette er dyreplageri osv...

Hva har du imot konkurranseridning?

(viss man ser bort i fra de mest ekstreme tilfellene av sporebruk, pisk og tøylebruk, dette er ikke slik de fleste konkurranseryttere holder på! )

Filizity
15-09-2007, 13:32
jeg har ikke noe imot konkurranseridning generelt, men har noe imot de som "bruker opp" hestene sine. vet om flere eksempler på folk som kjøper DYRE hester og selger dem året etter for under halve prisen. kort og greit på grunn av at de har "brukt opp" hesten, den har blitt ridd på 100 skader eller at den kort og greit er utbrendt.... når dette gjentar seg år etter år etter år er det kansje på tide å begynne å gjøre noe med hesteholdet sitt??

men dette gjelder såklart et fåtall. konkurranseryttere flest tar utrolig godt vare på hestene sine, og DE har jeg INGENTING imot:)

Sol
15-09-2007, 13:36
dersom det ike er snakk om ekstrembruk av sporer, pisk og sånne saker så veit jeg igrunn ikke om jeg har så mye imot konkurranser jeg:D for det er sånne ting ved det jeg ser når jeg ser på, og sånne ting jeg grøsser av. urettferdig og hard behandling av en hest som tydelig gjør sitt beste liksom..

Anniken
15-09-2007, 13:48
Har egentli ingenting i mot komkuranseryttere...

Ingvild
15-09-2007, 15:12
Eg har noko i mot dei som kjøper ein hest kun for å drive med konkurranse, og som berre skal ha ein hest som hopper høgt/går høge klasser i dressur, som kun trener hesten sin på bane, heng på hesten sin fjørten dekken kun for at den skal sjå finare ut etc. Dei som startar kun for å vinne, og der det er det einaste positive dei får ut av sitt hestehald.

Kun det å starte konkurranser har eg ingenting i mot, eg gjer jo det sjølv, men hesten må få vere hest sjølv om den går konkurranser :)

Annette
15-09-2007, 17:26
Har ikke noe i mot konkuranseridning jeg..

IngvildK
15-09-2007, 17:28
Enig med Sol.

lafutura
15-09-2007, 17:37
Eg har noko i mot dei som kjøper ein hest kun for å drive med konkurranse, og som berre skal ha ein hest som hopper høgt/går høge klasser i dressur, som kun trener hesten sin på bane, heng på hesten sin fjørten dekken kun for at den skal sjå finare ut etc. Dei som startar kun for å vinne, og der det er det einaste positive dei får ut av sitt hestehald.

Kun det å starte konkurranser har eg ingenting i mot, eg gjer jo det sjølv, men hesten må få vere hest sjølv om den går konkurranser :)

Det er slik uvitenhet jeg blir irritert av. Det er så utrolig FÅ mennesker som er slik du beskriver,men det virker som du tror nærmest alle er slik. Kjenner få eller ingen konkurranseryttere som ikke tar var på hesten sin. Jeg tror faktisk de som driver med dette kanskje er spesielt bevisste på å følge opp at hesten har det bra, hvis ikke har den jo ingenting i en konkurranse gjøre.

Hest må få være hest selv om denb "bare" går på tur og.....

Lopke
15-09-2007, 17:41
enig med Christine her..

merker en kanskje snev av missundelse i denne tråden??? Man må jo ikke generalisere så fælt da.. har forresten aldri hørt om noen som brukte 14 dekken på en gang.. men flere jeg vet om HAR 14 dekken.. er det her det ligger??

Eller at man har trent og trent og faktisk er så flink at man kan konkurrere??

Jeg har ikke noe problem med å forstå dem som kjøper seg en hest for å starte.. ergo må den kunne hoppe høyt eller går i høye dressurklasser... Ikke så gøy å starte LB hele livet heller??

Man må da kunne se at noen ønsker å bruke hesten til konkurranse selvom man ikke selv synes det er gøy eller om man kanskje ikke selv har hesten som kan??

For i såfall kunne jeg jo sitte her og ikke forstå hvorfor folk velger å kjøpe en fjording?? eller drive med trav?? Trav er jo ikke ridning engang?? :lol:

Er det sånn det skal være?? At alle må være turryttere for at hesten skal ha det bra??? tviler..

Ingvild
15-09-2007, 18:19
Hehe, eg veit eg er dårleg til å formulere meg, skal prøve å forklare kva eg meinte.. Eg veit at ikkje alle konkurranserytterar er slik som eg skreiv, og eg er slettes ikkje misunneleg.

Poenget mitt er at eg ikkje likar haldninga til dei som kjøper seg hest kun for å konkurrere - eller rett og slett kun for å vinne. Der heile hestehaldet går ut på å komme seg ut å starte, som kun trener hesten fram mot dette, einsidig trening heile tida. Eg meiner at dei har gått glipp av noko vesentleg når det gjeld å ha hest.. For meg vert det heilt feil, og eg tykkjer det er feil.

Man må da kunne se at noen ønsker å bruke hesten til konkurranse selvom man ikke selv synes det er gøy eller om man kanskje ikke selv har hesten som kan??

Om den var til meg; eg tykkjer konkurranse er gøy, og hesten min kan.

Lisa C.
15-09-2007, 18:26
Har ikke noe i mot konkurranseridning, spørs hvordan hestene har det da. Ville ikke dratt på konkurranser hver helg foreksempel. Hestene skal jo ha fri i tillegg!

Holbytla
15-09-2007, 18:35
Har ikke noe imot konkurranser jeg, så lenge ryttere, foreldre, trenere osv, ikke lar ambisjoner overstyre hensynet til hesten. Og at dommere og annet ansvarlig personell gjør jobben sin mht. behandling av hesten både på oppvarmingsbanen og i selve konkurransen.

Overivrige, på grensen til ufine, "ponniforeldre" kan jeg også styre meg for (har førstehånds kjennskap, *fnyse*).

Mener konkurranser stort sett er godt egnet til å utvikle seg, trene målrettet, og er bra miljøtrening, særlig for rytter, hihi. Hester har også godt av å bli vant til ulike miljøer og steder, bli transportert osv. Kan være bra å få et spark i rævva for å faktisk trene på sånt. Sosialt sett kan det også være hyggelig og inspirerende å dele trening, fremgang og dårlige resultater med treningskamerater.

Mvh Holbytla

lafutura
16-09-2007, 11:09
Poenget mitt er at eg ikkje likar haldninga til dei som kjøper seg hest kun for å konkurrere - eller rett og slett kun for å vinne. Der heile hestehaldet går ut på å komme seg ut å starte, som kun trener hesten fram mot dette, einsidig trening heile tida. Eg meiner at dei har gått glipp av noko vesentleg når det gjeld å ha hest.. For meg vert det heilt feil, og eg tykkjer det er feil.

Hvem er disse menneskene????? Og hva med de som kjøper hest kun for å "sulle" på tur, der de ikke i hele tatt bryr seg om at hesten skal være lydig og jobbe korrekt med kroppen selv om man ikke rir på bane?? Jeg syntes du gjør en utrolig lite nyansert kategorisering her. For hesteholdet kommer ikke an på hva man driver med, men hvordan man ivaretar hestens psykiske og fysiske helse.

Jeg holder på med hest i en klassisk "konkurransestall". Her rir alle på tur og bane om hverandre, vet ikke av noen som aldri lar hesten går på tur eller lar hesten stå inne hele dagen. Er hesten syk starter man selvsagt ikke, og prøver å behandle den. Vet av folk som har latt vær å starte breeders pga "dårlig følelse", dvs vet ikke helt hva det er, men noe stemmer ikke med hesten i dag. Og en hest blir IKKE IKKE IKKE en god konkurransehest av ensidig trening; hesten må trenes forskjellig for å holde motivasjonen oppe og bygge muskler.

Nei det er enkeltmennesker om driver dårlig hestehold - men jeg tror ikke det er er utpreget i konkurransemiljøet. Tvert imot.