PDA

Se full versjon : Hvordan er fjordingen din i munnen ?

Gulponnis
14-09-2007, 12:57
Hvordan er fjordingen din i munnen ? Hard, sterk eller lignende? Jeg har av den oppfattningen av at de fleste fjordinger er harde i munnen.. ?

Tornado
14-09-2007, 13:01
Jeg har hatt to fjordinger på helfòr og vært forrytter til en.

Fjording 1:

Myk i munnen, veldig følsom, skal ikke store tøyletak til før hun reagerer. Trenger virkelig en myk hånd.

Fjording 2:

Helt "vanlig", ikke hard, ikke så veldig følsom, ikke tung å drive, midt på 3.

Fjording 3:

Myk og følsom.

Har egentlig hatt ett helt motsatt inntrykk av fjordingen enn det de fleste andre har jeg.

Vilde
14-09-2007, 13:21
Min fjording er egentlig veldig følsom i munnen og jeg rir ham gjerne å milde bitt. Han kan derimot være ganske sterk i nakken, men lett å overtale. Som hester flest blir fjordingen det du gjør det til. Sitter du og haler og drar hesten i munnen blir den seig og sterk igjen uansett om det er fjording, ridehest eller araber.

IngvildK
14-09-2007, 13:27
Embla er ganske sterk i munnen. Hun blir ridd på rett muffebitt, og er ikke noe vanskelig å stoppe egentlig, hun har bare lang stoppelengde... :p

Sol
14-09-2007, 13:41
Nå skal jeg trampe inn i fjording avdelingen med noen påstander her:D Shoot me:lol:

JEG mener at fjording som døl er viljestreke og intelligente hesteraser sånn sett grovt og "alle skjært over en kam". Jeg tror derfor at mange fjordinger og dølahester blir sterke i munnen av inkompetente ryttere som overtaler hesten gjennom munnen. Jobben ligger vel egentlig å lære hesten å vike for andre hjelpere enn bitt og "faen ta deg*klask*", sånn at man har flere hjelpemidler å ta i bruk når hesten prøver å finne ut hvem som skal bestemme. OG at man er grundigere med bakkearbeid og grunnhåndtering sånn at hesten har respekt for deg før du setter deg på den.

Påstand nummer to: mange fjordinger(som døler) er kjørehester. tror veldig mange bruker 1: skarpere bitt til kjøring enn til ridning, og 2: glemmer at når man har 2 meter lengre tøyler i hver hånd fungerer dette som en "servo" og brekkstang og man bør bruke mye mindre krefter når man kjører enn når man sitter på hesten med korte ridetøyler.

dagens blærete påstand fra Telemark:D

Anita&Svarten
14-09-2007, 14:10
Er veldig enig med Sol.

En fjording jeg red før var virkelig hard i munnen når han kom, og var vel egentlig bare jeg som gadd å ri på han. Jeg likte hesten, og da gjorde det ikke meg noe om han ikke kunne noe, var hard i munnen osv. Jeg var ikke så gammel da, så ble mest å ri på tur, og å tulle litt rundt på banen. Så fikk jeg min første ponni, og sluttet da med hesten etter fòrtida var gått ut.
Så var den en voksen person som kjøpte hesten. H*n var bevisst og visste hva h*n ville, og satt klare grenser på hva som var lov og hva som ikke var lov. Denne hesten ble myk og fin i munnen, og gikk fra å kunne ingenting til å bli kjempeflink i dressur. Hesten er desverre død nå, men jeg fikk love å låne han litt etter at h*n kjøpte han. Da var jeg en del eldre, og visste litt mer hva dressur var så jeg fikk prøvd han ut litt. Total forandring!

Ingvild
14-09-2007, 14:13
Høyres fornuftig ut, Sol! :)

På Karisma går det alt etter kva slags dag ho har. Til vanleg er ho ganske følsom, og eg treng ikkje å ta mykje i, men nokre dagar må eg verkeleg kjempe..

Trur kanskje det kan kome litt av at eg er hard i handa også.

Ann Lajla
14-09-2007, 14:42
Marane mine er ganske følsome og fine i munnen :)

Lucinda
14-09-2007, 14:45
Sol har eit godt poeng. Dei fleste hester blir "harde" i munnen om dei ikkje blir trent til å reagerepå andre signaler som sete og sjenkel, vekt, halvparader etc.

Eg har i allefall erfart det med dei fjordingane eg har trent gjennom åra og det er ein del att dei fleste kan være "harde" i munnen før dei har lært ting, men blir følsome og fine dersom man trener dei riktig og konsekvent.

Gulponnis
14-09-2007, 19:33
Nå skal jeg trampe inn i fjording avdelingen med noen påstander her:D Shoot me:lol:

JEG mener at fjording som døl er viljestreke og intelligente hesteraser sånn sett grovt og "alle skjært over en kam". Jeg tror derfor at mange fjordinger og dølahester blir sterke i munnen av inkompetente ryttere som overtaler hesten gjennom munnen. Jobben ligger vel egentlig å lære hesten å vike for andre hjelpere enn bitt og "faen ta deg*klask*", sånn at man har flere hjelpemidler å ta i bruk når hesten prøver å finne ut hvem som skal bestemme. OG at man er grundigere med bakkearbeid og grunnhåndtering sånn at hesten har respekt for deg før du setter deg på den.

Påstand nummer to: mange fjordinger(som døler) er kjørehester. tror veldig mange bruker 1: skarpere bitt til kjøring enn til ridning, og 2: glemmer at når man har 2 meter lengre tøyler i hver hånd fungerer dette som en "servo" og brekkstang og man bør bruke mye mindre krefter når man kjører enn når man sitter på hesten med korte ridetøyler.

dagens blærete påstand fra Telemark:D

http://cheesebuerger.de/images/midi/boese/a138.gif

Therese
14-09-2007, 19:39
Eikdokka er fin i munnen, ikke hard og ikke overfølsom. Vårgod var nesten litt for følsom, hvis det er mulig.

Embliss
14-09-2007, 19:41
Embla er ganske sterk i munnen. Hun blir ridd på rett muffebitt, og er ikke noe vanskelig å stoppe egentlig, hun har bare lang stoppelengde... :p

Kommer veldig an på dagsformen hennes. Og om du er på hjemvei. Hun er mye sterkere på tur enn på bane, da er hun myk og fin. Men tror mange hester er slik.

Sussi
14-09-2007, 21:30
Eli, som egentlig var min lillesøsters første hest og fjording var en kjempemyk og godt lært hest. Hun var silke i munnen og gikk dressur. Superbra hoppe. Hun døde for noen år siden men vi minnes henne med glede:p

JOHANNE
14-09-2007, 21:35
Tror kanskje jeg er litt svak i armene, men føler at nesten alle hester henger/drar litt for mye i tøylene jeg :roll:

70% av fjordhestene jeg har ridd har vært tunge/harde i munnen etter min mening...

Gulponnis
14-09-2007, 21:36
Alle fjordingene jeg har ridd har vært harde i munnen..

Ingvild
14-09-2007, 22:20
Korleis dei er i munnen kjem an på kven som har ridd dei før. Hesten er ikkje hard fordi den er fjordhest, i alle fall.

Sussi
14-09-2007, 22:28
Ingvild: Nei, det er virkelig sant. Hester blir for det meste som man jobber dem opp. :)

Lucinda
15-09-2007, 11:00
Tror kanskje jeg er litt svak i armene, men føler at nesten alle hester henger/drar litt for mye i tøylene jeg :roll:

70% av fjordhestene jeg har ridd har vært tunge/harde i munnen etter min mening...

Det har nok ein samanheng med att veldig mykje fjordhest, og andre hester ikkje får den grunnridninga dei burde få. Dei blir trent og ridd inn av uerfarne folk. Da blir det slik.

Bitten&Betty
15-09-2007, 15:00
Den ene hoppa mii er veldig følsom i munnen mens den andre (gamlemor :)) er hard som stein.

Løkki
15-09-2007, 20:31
Løkki er lett, nesten for følsom til tider. Kan ri ho til tøylen i alle gangartar med tøylane mellom peikefinger og tommel om eg vil. Ho vert også kjørt mykje, på samme bitt som når eg rir (tredelt). Prøvde med postkandar, men ho vart rett og slett for følsom på det. Men likevel, når egenviljen/konkurranseinnstinktet skyt inn kan ho av og til vere ganske sterk på tur.

Vilde
16-09-2007, 12:29
Gunvor: jeg tror Løkki og Oliver er ganske "søskenlike" :-) De skulle møttes en gang ;-)

CamillaB
14-12-2007, 20:00
Fjordingen eg var deleiger på før var veldig myk i munnen.. men fikk sånne kick innimellom der han var skikkelig vrang hard i munnen å reagerte ikke på sjenkler i det hele tatt..

Mari
14-12-2007, 21:06
Ein hest er kva vi menneske gjer den til, uansett hesterase. Trur fjordhestar har eit litt uheldig rykte grunna at mange av den rasa blir brukt i rideskule og som nybyrjarhestar.

Hildra er mjuk og fin i munnen, enkel å manøvrere. Har aldri gjort seg hard i munnen. Glittra har vore rideskulehest, og har nokre tendensar til å gjere seg hard, men ho er mjuk og grei når ho forstår kva ho skal gjere, og når rett ryttar rir.

Line
14-12-2007, 21:36
Eikdokka er fin i munnen, ikke hard og ikke overfølsom
Min og :)

Hanne&SiljanGutten
23-12-2007, 20:11
Athos, en Fjordinghingst som står på stallen der Siljan står som jeg har ridd litt er ikke hard i munnen.. Han er myk, i galoppen strekker han litt på nakken om jeg skal si det på den måten :p og opner munnen, tror ikke han likte det forje bittet.. Nå har han et annet, og nå gjør han ikke det lengre! ;)

Alice
23-12-2007, 22:53
Hun er ganske så myk i munnen..

Ponnis<3
29-12-2007, 20:25
Felina, hu er litt etter hva dag hun har.. men hun er sann midtimellom.. men n&#229;r jeg skal ha henne neg p&#229; t&#248;ylen s&#229; kar hun skyte opp hovudet nor jeg &#248;ker farten. er ogs&#229; litt treig &#229; stoppe innimellom :(

Karoline «3 Silver
29-12-2007, 20:38
Alle fjordinger er myk i munnen:D kjenn selv, hehe:lol: hvis du ikke har glemt å smøre munnen med noe fuktighetsting og den er tørr da xD haha. sorry, måtte bare :p skjønner hva dere mener, men måtte bare:lol:

Helle
29-12-2007, 20:40
Hoppa mi er veldig fin i munnen, myk og følsom:)

Tone Kristin
30-12-2007, 00:36
Herk er som sm&#248;r. Han er egentlig som sm&#248;r i alle situasjoner. Makan til f&#248;lsom hest har jeg aldri v&#230;rt borti.

Anna
30-12-2007, 04:09
Fjordingane blir akkurat det ein gjer dei til trur n&#229; eg. Om ein rir dei inn med for hard hand, s&#229; blir dei harde. Og d&#229; har ein vel gjerne problemet g&#229;ande.

Team Nini
30-12-2007, 13:45
Nini er nesten for følsom. Både på bittet og sjenklane. Ferarrifjordingen. =P

Kaja
30-12-2007, 15:56
Sara Lill er litt seig i munnen, men ikke hard. Hun er akkurat passe, man slipper å tenke på å ikke ta for hardt i tøylene, og man slipper å dra. Irriterer meg at fjordinger har sånne rykter på seg, enkelte folk tror rett og slett ikke på at fjordinger kan trippe eks! Det er rart. Sara Lill tripper og traver rett som det er hun, og shower på banen med halen til værs.

IrisV
31-12-2007, 20:25
N&#229; har riktignok ikke jeg en renraset fjording, men en blanding mellom fjording og haflinger.
Men hun er myk og fin i munnen, ikke noe problem og stoppe o.l. Men blir selvf&#248;lgelig ivrig til tider, men er aldri vanskelig &#229; stoppe. Men er utspekulert som f**n og litt type enmannshest s&#229; pr&#248;ver seg godt p&#229; nye ryttere.
Gjennom mine 7 &#229;r som rytter s&#229; har jeg for det meste ridd fjordinger, de aller fleste har v&#230;rt fine i munnen, men noen var harde. De fleste som var harde hadde ogs&#229; g&#229;tt i rideskole.

HesteHeidi
31-12-2007, 21:41
Hermes blir kj&#248;rt med super-mild h&#229;nd og reagerer p&#229; hver millimeter. Men han er superhard &#229; ri. Vanskelig &#229; styre og stoppe.

Lisa C.
31-12-2007, 21:42
Min fjording er litt sterk, men grei og håndtere fordi.

Elis&Merita
01-01-2008, 15:39
Kommer litt an p&#229;, er den sprek er hun litt hard, men ikke mere en at det g&#229;r...