PDA

Se full versjon : Ensfarget pinto og kåring.

Bitten&Betty
10-09-2007, 13:35
Vet ikke om denne tråden passer her eller på hesteraser.. isåfall regner jeg med at den blir flyttet :)

Vi får en pintohingst (føll) i oktober, og lurer på om vi skal beholde ham som hingst, eller kastrere. Har selvfølgelig lyst til å prøve å kåre ham i et eller annet avlsforbun, men vet ikke om det er mulig. Han er nemlig ensfarget (sort med hvit sokk og stjerne). Er det mulig å få kåret en slik pinto? Er det mulig å få kåret ham som NV eller kan han kunn kåres som Pinto? Er jo mulig å få pinto hoppe godkjent som NV, så lurer da og på om en slik hingst også kan benyttes i NV avl. Er en nydelig liten gutt med god stamme, så det hadde vert gøy å se om han kunne bli avlsgodkjent et sted en gang i framtiden :)

Sabina & Pedro
10-09-2007, 14:24
Kontakt pintoforeningen, regner med de vet :cool:
Har ikke link her, men er vel noen andre som har.

Ragnhild
10-09-2007, 17:40
www.norskpintoforening.no

Levinja
11-09-2007, 08:00
Vet ikke om denne tråden passer her eller på hesteraser.. isåfall regner jeg med at den blir flyttet :)

Vi får en pintohingst (føll) i oktober, og lurer på om vi skal beholde ham som hingst, eller kastrere. Har selvfølgelig lyst til å prøve å kåre ham i et eller annet avlsforbun, men vet ikke om det er mulig. Han er nemlig ensfarget (sort med hvit sokk og stjerne). Er det mulig å få kåret en slik pinto? Er det mulig å få kåret ham som NV eller kan han kunn kåres som Pinto? Er jo mulig å få pinto hoppe godkjent som NV, så lurer da og på om en slik hingst også kan benyttes i NV avl. Er en nydelig liten gutt med god stamme, så det hadde vert gøy å se om han kunne bli avlsgodkjent et sted en gang i framtiden :)

I følge forskriftene kan den kåres hvis den tester positivt for fargegen:
Utdrag fra reglemanget::

Hester som ikke kan innordnes under en av de 6 typene blir oppført med ”pinto” i papirer uten noe ytterligere tillegg av type.

Ensfargede føll etter hester som er oppført i grunnbok for pintoer, og som ikke kan innordnes i noen annen avlsbok, forblir oppført i grunnbok for pintoer med tillegget ”ensfarget”. Det vil på denne måten dannes en oppsamlingsbok for ensfargede avkom. For ensfargede avlshester som er oppført i grunnbok for pintoer blir bedekning oppført i grunnbok for pintoer.

Ensfargede avkom som tester positivt for fargegen, kan stilles og kåres som pinto på lik linje med flekkete hester.

Hvis man vil sette inn pintohingster som i følge avlsmålsetningsbeskrivelsen ikke må avlegge bruksprøve, men som faller utenfor rammene for deres rase/ type, må det avlegges bruksprøve for en tilsvarende type.

Lopke
11-09-2007, 08:22
hvem er foreldrene?? rase?

Bitten&Betty
11-09-2007, 09:59
hvem er foreldrene?? rase?

Det er en ridehest. Far er Bariole Magique og mor er en DV hoppe ved navn Hennesie som går middels dressur. Bilder av foreldrene her: http://vip.hestemarked.no/vip.asp?ID=261

Har sendt mail til pintoforeningen nå, så da får jeg bare vente spent på svar :)

Sabina & Pedro
11-09-2007, 15:32
Gi beskjed om du ikke får svar fra noen der, kjenner til en som vel sitter i styret. Men det er gjerne hun som svarer på mailene folk sender he he.

Linda
11-09-2007, 19:15
Dette lurte jeg også på når jeg skulle ha meg hingst. Hadde en ensfarget Pinto på handa.
Hun som er oppdretter til denne satt i styret i Pintoforeningen, og hun mente han kunne stilles for kåring av Pinto selvom han var ensfarget.

Lopke
11-09-2007, 20:10
lurte på om man ikke må teste føllet om den er bærer av pintogenet da???hvis det ikke har gitt utslag på fargen?? jeg er ikke veldig inni det der med farger og slikt, men kan den evt ikke være bærer av det??

Hvis mor er EE (svart) dominant og far er øhh liten pp(pinto) eller pb(brun)
Jilmavi.. hjeeelp...

men altså om føllet da er Ee eller noe og ikke er og har pintogener.. kan den da kåres som hingst?? eller overhodet i et pintoforbund??

Levinja
12-09-2007, 07:18
Siterer fra reglemanget for kåring/premiering av Pinto igjen:

Ensfargede føll etter hester som er oppført i grunnbok for pintoer, og som ikke kan innordnes i noen annen avlsbok, forblir oppført i grunnbok for pintoer med tillegget ”ensfarget”. Det vil på denne måten dannes en oppsamlingsbok for ensfargede avkom. For ensfargede avlshester som er oppført i grunnbok for pintoer blir bedekning oppført i grunnbok for pintoer.

Ensfargede avkom som tester positivt for fargegen, kan stilles og kåres som pinto på lik linje med flekkete hester.

Hvis man vil sette inn pintohingster som i følge avlsmålsetningsbeskrivelsen ikke må avlegge bruksprøve, men som faller utenfor rammene for deres rase/ type, må det avlegges bruksprøve for en tilsvarende type.

Altså de må DNA testes for å fastslå om de har genet som gir de tillatte fargene. Har de det kan ensfargede hingster kåres.