PDA

Se full versjon : hjelp?

Lotteloppa
10-09-2007, 11:49
Har faktisk blitt veldig interissert i dette horsemanship greia,
Satt å leste litt på nett om dette, fant ut att jeg er den typiske formen
Kunn lært å ri å sale på jenta:( som kun tenker på fysiologiske behov!Litt trist egentlig, men det er aldri for sent til å lære..!Synes å det virker så spennende:)

Det jeg egentlig trenger litt hjelp til nå, siden mamma ikke er fan av dette, er det lurte jeg på om noen vet hvordan man begynner, evt. om hvordan/hva nybegynner kurs koster hvor de er osv..

håper på svar:)

Ingvild
10-09-2007, 12:30
Ei litt meir informativ overskrift hadde vore fint ;)

Eg vil anbefale deg å kjøpe boka "Natural Horsemanship - i bakken og i salen" av Peer W. Vogel. Eg har lært veldig mykje av den! :)

Frida&Jameel
10-09-2007, 12:36
Hvis du feks går på http://www.wran.no og finner nærmeste westernforening, så kan de sikkert hjelpe deg med å finne kurs ;)

Sol
10-09-2007, 12:41
jepp, den er super! Ellers handler det mye om å sette seg inn i hvordan en hest fungerer både fysisk og psykisk og deretter lage et så hyggelig liv for den som man bare kan makte.

det betyr at man er bevisst på hva man gjør med hesten sin, og ikke minst HVORFOR man gjør det.

Feks vet jeg om MANGE hesteeiere som rir hestene sine på skarpe, skarpe bitt. Når jeg spør om årsaken får jeg svar som " næh, det var rimelig/på tilbud" eller "det fulgte med hesten" Mange hester får store skader i munnen av dette, som igjen gjør ridning til noe negativt.

En annen ting jeg ofte ser er at folk har hester alene. dette er helt ok (ikke helt fda, men hvertfall ikke galskap)for såvidt om man VET at det betyr at man må stimulere en enslig hest mye mer enn man gjør med hester som står med andre hester. Og dette er ting folk ikke vet, eller har satt seg inn i.

Horsemanship handler derfor sånn jeg ser det om å bli kjent med hester som individer.. lese og observere, lære seg hvordan hester i det fri ordner opp seg i mellom, hva de liker å spise, hva som skremmer dem, og hvorfor.. hva skjer når de blir skremt? hva blir de syke av? hvordan kan vi best sørge for at vår hest ifangenskap ikke lider under vår bruk...

altså at man ser hesten sin for mer enn en levende moped som man setter seg på, tanker høy og vann, setter på seg hjelmen og styrer rundt dit man vil.

Skjønte du hva jeg mente? det betyr at feks Ellen Ofstad, Monty Roberts, Peer Werner Vogel, geir Gulliksen, naboen som trener trav, dressurtanta i ridehallen på den dyre rideskolen alle sammen kan lære deg masse.. men ingen av de kan lære deg alt du trenger til akkurat din hest...

Det blir litt som å legge pusslespill, finne brikke etter brikke.. lete etter løsninger, sette ting sammen osv.. og etterhvert får man et større og størr bilde av hvem og hva og hvorfor din hest er sånnn som den er.

Birre
10-09-2007, 12:48
Har faktisk blitt veldig interissert i dette horsemanship greia,
Satt å leste litt på nett om dette, fant ut att jeg er den typiske formen
Kunn lært å ri å sale på jenta:( som kun tenker på fysiologiske behov!Litt trist egentlig, men det er aldri for sent til å lære..!Synes å det virker så spennende:)

Det jeg egentlig trenger litt hjelp til nå, siden mamma ikke er fan av dette, er det lurte jeg på om noen vet hvordan man begynner, evt. om hvordan/hva nybegynner kurs koster hvor de er osv..

håper på svar:)

Sol sitt svar var utfyllende og fint, og du fikk nok svar på mange spørsmål der. Selv så er jeg langt i fra noe NH menneske, og praktiserer vel mer det "klassiske" hesteholdet. Sko på bena, bitt i munnen, inn om kvelden utenom beitesesongen og en varm pysj og varm frakk på kalde og sure dager.

Alike vel så tror jeg at den klassiske formen for hestehold endrer seg i takt med tiden den også, og blir mer lik NH, hva forståelse av hestesinnet angår. Vi er mer opptatt av å være "psykologer" og forstå dyrene våre. For deretter å kyunne tilrettelegge forholdene på best mulig måte og å behandle de på en fornuftig og sunn måte.

NH dreier seg jo kort fortalt om omgang med hest på hestens egne prinsipper. Å oppnå gjensidig respekt og tillit.

Sol
10-09-2007, 12:50
OG å kunne begrunne HVORFOR man gjør de tingene man gjør.. syns du er et ypperlig nh menneske jeg Birre:D minst like ypperlig som enkelte utegangs-barfot-ikkenoe tillegg og bittløst-menneske:)

Frida&Jameel
10-09-2007, 12:53
Man må jo ikke holde på med barfot og bittløst/bomløst for å praktisere "NH" (liker ikke det uttrykket, er så misforstått), så jeg synes du er et ypperlig NH-menneske Birre, hehe ;)

Det går jo på å kommunisere med hesten på hestens språk, altså observere hvordan hester er mot hverandre og bruke det så godt en kan i den daglige håndteringen/treningen av hesten ;)

Birre
10-09-2007, 13:04
Åh, tusen takk skal dere ha Sol og Frida. Det var virkelig hyggelig sagt av dere! Nå ble jeg varm om hjerteroten:p

Jeg skal innrømme at jeg har fått NH i vrangstrupen av det jeg velger å kalle "ekstremister" innenfor feltet. Mennesker som ser sitt hestehold som det eneste riktige, og som skal tre NH nedover hodet på meg. De er anti det meste, og da forstår jeg ikke hva de skal med hest. I utgangspinktet så er ikke hesten skapt til å ri på heller, like lite som den er skapt til å ha sko på bena og et metallstykke i munnen.

Nåja, nok om det:)

Jeg forsøker så godt jeg kan å tolke hesten min og å lese de signalene hun sender ut til meg. Noe snapper jeg opp, men det er nok mye som går meg hus forbi. Men så hjelper det jo godt på veien med en god porsjon fornuft og sundt bondevett!:D

Ingvild
10-09-2007, 13:08
Eg vil seie at eg driv med NH, altså at eg bruker det eg har lært innanfor den filosofien i mi daglege handtering med hesten. Eg prøver å la den ha det så naturleg som mogleg, ut i frå dei moglegheitene eg har. Hesten min har sko, bitt, står i paddock og er inne om natta - men ho trivs. Greitt nok, det er ikkje 100% slik som det er i naturen, men det er bra nok for meg og mi :)

Frida&Jameel
10-09-2007, 13:21
Åh, tusen takk skal dere ha Sol og Frida. Det var virkelig hyggelig sagt av dere! Nå ble jeg varm om hjerteroten:p

Jeg skal innrømme at jeg har fått NH i vrangstrupen av det jeg velger å kalle "ekstremister" innenfor feltet. Mennesker som ser sitt hestehold som det eneste riktige, og som skal tre NH nedover hodet på meg. De er anti det meste, og da forstår jeg ikke hva de skal med hest. I utgangspinktet så er ikke hesten skapt til å ri på heller, like lite som den er skapt til å ha sko på bena og et metallstykke i munnen.

Nåja, nok om det:)

Jeg forsøker så godt jeg kan å tolke hesten min og å lese de signalene hun sender ut til meg. Noe snapper jeg opp, men det er nok mye som går meg hus forbi. Men så hjelper det jo godt på veien med en god porsjon fornuft og sundt bondevett!:D

Hehe ;) Ingen årsak vettu ;)

Jeg forstår veldig godt at du blir lei de ekstreme. Tror det beste man kan gjøre er å observere hester, bli med på kurs, få begrunnelser for det man lærer, og selv se om dette passer i forhold til hvordan hestene er mot hverandre :) Man må plukke litt her og der ;)

Lotteloppa
11-09-2007, 10:23
takk for svar å hjelp:) skal se etter den boken:)

SilvanDutch
19-09-2007, 23:13
naturlig horsemanship boken til Peer werner vogel - på bakken og i salen er kjempe fin.. og ikke minst lett lest:P hehe syns den er fin så langt i hvertfall:D