PDA

Se full versjon : Hva synes dere om?

Roxira
10-09-2007, 00:31
Hva synes dere om NRYF's reglement at man ikke kan starte med vanlige bomløse saler?

Jeg kan fatte at de ikke tillater det i sprang og feltritt, men i dressur skjønner jeg ikke hva det gjør skade?

Jeg kan sitte å ri med sal som er 3 nr for smal i bommen til hesten min så det klemmer og den virkelig får ryggsmerter av dette bare salen ser ut som en engelsk sal.

Men å ri med en sal som hjelper hesten min til å få frie bevegelser, slutte å legge på ørene når jeg ber om mer fremdrift og til og med nå viser seg at hun endelig klarer å fatte galopp... Nei, en slik sal kan jeg ikke ri med.

Det finnes jo bomløse saler som ligner engelske saler, men hva om man ikke har råd til de, eller de også kanskje ikke passer hesten? Synes ikke i Lett klassene at bomløs bør være nektet å starte med...

Tonje
10-09-2007, 00:32
Synes ikke det er riktig at man ikke får starte med bomløst/bittløst jeg..
Hvorfor ialledager skal man ikke ha lov til det?

Marianne
10-09-2007, 00:34
Dette er rett og slett teit! En bomløs sal vil jo være mye bedre for hesten, når det gjelder å få frie bevegelser.
Hva er så farlig med en bomløs sal?

Ingvild
10-09-2007, 00:34
Det har jo med tradisjon å gjere, i den klassiske engelske dressuren skal det ikkje vere fancy bomlause salar eller hovudlag utan bitt..

Tonje
10-09-2007, 00:37
Hva om de kan gjøre noe nytt da?
Ikke holde på alt det klassiske?

Marianne
10-09-2007, 00:39
Jeg føler at NRYF har grodd fast i 70 årene.

Gulponnis
10-09-2007, 00:52
Dustete. Alt skal være på samme måten som det var for 30 år siden.. dustete..

Vi lever i 2007.

Tornado
10-09-2007, 00:55
Det er forferdelig irriterende og meningsløst! Skjønner ikke hvorfor? - Forstår jo at det er fordi det skal se fint ut.

Jeg skulle gjerne ridd med bittless bidle, men det er jo heller ikke lov.

Håper det blir ENDRING i det.

Roxira
10-09-2007, 00:56
Jeg synes de heller burde tenke på hestens ve og vel, istedenfor at det skal se fancy ut!

Sendte mail til NRYF for et par dager siden hvor jeg lurte på ditt og datt angående bomløs sal, så blir spennende å se hva de svarer

Marianne
10-09-2007, 01:00
NRYF bør virkelig bevege seg framover i tid, og se etter nye muligheter.
Det Norske travselskap tenker iallefall framover!!

Tonje
10-09-2007, 01:15
Ei jeg kjenner skulle starte dressur med araberhoppa si.
Hun skulle ri med sidepull, men fikk streng beskjed fra de som hadde stevnet om å bytte til hodelag.
Men hun med hesten sto på sitt, hun skulle starte med sidepull, uansett.
Og etter mye krangling, om og men, fikk hun starte bittløst.!
Denne dama er virkelig sta, hun hadde ikke gitt seg uansett:p

Marianne
10-09-2007, 01:26
Ei jeg kjenner skulle starte dressur med araberhoppa si.
Hun skulle ri med sidepull, men fikk streng beskjed fra de som hadde stevnet om å bytte til hodelag.
Men hun med hesten sto på sitt, hun skulle starte med sidepull, uansett.
Og etter mye krangling, om og men, fikk hun starte bittløst.!
Denne dama er virkelig sta, hun hadde ikke gitt seg uansett:p

Hehe :p

Tonje
10-09-2007, 01:28
Mange hester fungerer mye bedre bittløst, hvorfor ialledager skal man da ikke få starte med det?
Og samme med bomløs sal?
Synes det er tragisk!

Tornado
10-09-2007, 01:32
En venninne av meg rir hesten sin kun på sidepull, kjører på trinse. Hesten blir veldig stresset med bitt. Sist stevne de var med på hadde gått så utrolig mye bedre hadde hun bare kunne ridd bittløst. Forferdelig irriterende.

Tonje
10-09-2007, 03:29
En venninne av meg rir hesten sin kun på sidepull, kjører på trinse. Hesten blir veldig stresset med bitt. Sist stevne de var med på hadde gått så utrolig mye bedre hadde hun bare kunne ridd bittløst. Forferdelig irriterende.

Akkurat.
Altså, hester som ikke liker bitt er dømt til å aldrig få starte. Eller så må de jo bare rides med bitt, selv om den ikke liker det.
Noen hester liker ikke bittet, slik er det bare.
Det er noe jeg synes skulle vært godtatt, for hestens beste.

SOL P.R.E.
10-09-2007, 12:03
Man må jo sette grensene et sted.
Jeg syns det er bra at det finnes regler for hva man kan bruke av utstyr.

Jeg ville ikke synes det var ok, om feks startfeltet i en GP-konkuranse inneholdt ryttere i western-utstyr, barokk-utstyr, bomløst og uten bitt etc etc.

Og om hester liker bitt eller ikke, kommer vel helst ann på den som rir. Det er like uvant for alle hester å plutselig få sal på ryggen og bitt i munnen, så hvorvidt disse hestene skal bli tillitsfulle, arbeide korrekt og trives med utstyret, eller andre veien: mistrives, bli anspente osv kommer nok heller ann på om de blir startet av profesjonelle som vet hva de driver med, enn andre som bruker feiltilpasset utstyr, gir "mixed signals" osv.

Det er helt opp til hver enkelt hva slags utstyr man vil bruke, eller hvilken ridestil man foretrekker. Men har man som mål å delta i konkuranser i NRYFs regi, får man akseptere de reglene som er.

Wulfi
10-09-2007, 12:54
Det er vel fordi at det skal være likt for alle.

Augustina
10-09-2007, 13:04
Det er jo klassisk dressur- ikke barokk eller western.. Da er det jo normalt at man har det utstyret som "tilhører" klassisk dressur, og ikke western eller barokk?

Western fks. har sin egen tradisjon, jeg regner med at det ikke er lov til å stille på et western stevne med dressursal?

Karoline «3 Silver
10-09-2007, 13:20
sier meg litt enig med irene jeg.. grensene må gå et sted liksom. nettopp, fordi noen hester går bedre med det utstyret. noen hester går bedre med belegg, noen hester går bedre med pad (nå er vel det blitt lov om jeg ikke tar feil?).. da kan vi jo holde på i det uendelige i hva man burde få starte dressur med.. hvis en hest går bedre med westernhodelag, hvorfor får man ikke starte dressur med det da? blir liksom det samme...

Hanna
10-09-2007, 17:36
det er jo ikke lov til å ri med stocksaler, westernsaler, jockeysaler osv heller. som Irene sier; et sted må grensen gå, og det ER jo lov å ri med bomløs så lenge den er "engelsk" i typen.

jeg tipper markedet for bomløse engelske saler blir større snart, og da kommer de nok til å bli billigere også.

hvordan hadde det sett ut hvis man kom på elitestevne i dressur i jockeysal? det blir jo noe av samme "greia".

bittløst er en litt annen diskusjon for min del.

Tone Kristin
10-09-2007, 19:19
Man kan jo søke om dispans for å ri med bomløs eller bittløs, om man har en god grunn for det.

IngvildK
10-09-2007, 19:22
Men hvorfor må man ri med vanlig trinsebitt? Embla går mye bedre på rett muffebitt enn et ekkelt dobbelt trinsebitt hun rett og slett ikke liker. (Andrea/Embliss, rett meg om jeg tar feil.)

LisaFi
10-09-2007, 19:28
Rett trinsebitt får du da ri på så mye du vil, muffer eller ei.

Jeg synes også det er greit at reglene er som de er, det får man bare akseptere om man vil delta i denne typen konkurranser/leker.

Det er også et poeng at om dommerene skal kunne dømme mest mulig rettferdig/ likt, så er det jo et poeng at ekvipasjene ser mest mulig like ut i utstyret i alle fall, det er jo de andre kvalitetene som skal måles.. Dommerene skal altså ikke "forstyrres" av rare utstyrsvrier...

Roxira
11-09-2007, 01:35
Så da må jeg bare putte på en sal som min hest får vondt i ryggen av, siden jeg ikke klarer å finne noe sal som passer?

Synes det er litt teit at siden den er Engelsk så er det greit, men at den er alltfor liten i bommen så hesten får skikkelig vondt av den, nei det gjør ikke noe, bare det ser pent ut!

Joda jeg er enig at grensen går et sted. Grand Prix ryttere er gjerne sponset så de får vel en sånn bomløs sal av engelsk type for slikk og ingenting. Nå tenkte jeg i de lette klassene. LD-LA eventuelt LB.
Om bomløs sal da er noe krise. Nå var det ikke snakk om å godkjenne alle saler, men kanskje godta de bomløse... De lager de jo tross allt mot dressur... Så det blir ikke så store spranget som f-eks en western sal eller galopp sal.

Bittløs er også for meg en annen side av saken... Siden alle mine hester går helt fint med bitt.

Tone Kristin
11-09-2007, 01:41
Altså, det koster jo ikke særlig mye for en engelsk, bomløs sal lengre. Kari Flex får man vel til 6-7000 kr, den ser engelsk ut. Og du kommer ikke her og inbiller meg at det er dyrt for en sal.

Vilde
11-09-2007, 12:39
Roxira: Du er sikker på at du ikke har misforstått bittelitt? Det er jo lov med bomløs sal i dressur, men da må den være av den typen som ser ut som en vanlig engelsk sal. Det står ingen ting i KR om at salen må ha bom. Jeg synes forøvrig det er helt greit at det ikke er lov å bruke disse bomløse salene som ikke ligner på noen ting. Det blir jo omtrent som å starte dressur i westernsal eller stock. Et sted må grensen gå og da synes jeg det er greit at de har satt grensen ved saler som ser ut som engelske saler. Og hvis du ikke vil gi mer enn 5000 kr for sal til hesten din så synes jeg ikke du skal skrike om at NRYF er skyldig at hesten har vondt i ryggen. Gode saler koster penger, uansett om de har bom eller ikke. Kjøp deg en skikkelig bomløs sal så går nok alt så fint.

Og angående bitt. Det er utrolig hvor mange forskjellige bitt det er lov å starte dressur med. Ta en titt i KR IV her (http://www.rytter.no/files/%7BEBEC93BD-986E-4C47-8083-BF7E4B45478E%7D.pdf), nederst i dokumentet. Det burde være mulig for de aller fleste å finne å finne et bitt de kan være konfortabel med. Jeg synes forøvrig å si at man vil starte dressur uten å ha bitt i munnen på hesten er omtrent som å ville starte kjøring uten vogn (eller sprang uten alle hinderne). Dressur handler om hestens lydighet og mye av grunnlaget er at hesten skal akseptere både sal på ryggen og bitt i munnen.

mallilen
11-09-2007, 13:33
Jeg synes de heller burde tenke på hestens ve og vel, istedenfor at det skal se fancy ut!

Sendte mail til NRYF for et par dager siden hvor jeg lurte på ditt og datt angående bomløs sal, så blir spennende å se hva de svarer

Roxira; vil du være snill og sende meg en PM HVIS du får svar? Har sendt spm om dette til dem før, uten respons..

Edit for å legge til: Leste litt fort i svingene, jeg sendt mail om bittløst...

Hilde
11-09-2007, 14:08
Jeg synes forøvrig å si at man vil starte dressur uten å ha bitt i munnen på hesten er omtrent som å ville starte kjøring uten vogn (eller sprang uten alle hinderne). Dressur handler om hestens lydighet og mye av grunnlaget er at hesten skal akseptere både sal på ryggen og bitt i munnen.

Øhh, det er da fult mulig å ri dressur uten bitt. Eks. ridekapsun er jo laget for formålet.

OT:
Det som er litt "rart" i dag, er at bittene blir brukt til annet eller på en litt annen måte enn det de opprinnelig var ment for. Ta f.eks trinsebittet. Dette bittet ble opprinnelig kun brukt av meget erfarne ryttere og da under utdannelsen av hesten. En uskolert rytter hadde ingen ting på ryggen til en uskolert hest å gjøre. Først måtte man lære å ri på en godt skolert hest og da på enhåndsfatning og blank kandar. Trinsebittet er vanskelig å bruke på en riktig måte. Det krever en svært rutinert hånd. Men i dag rir nybegynnere og mindre skolerte ryttere rundt på mer eller mindre utdannede hester med et komplisert instrument som kan påføre mye skade og smerte i munnen på hesten.

Kanskje det burde være forbudt med bitt i lette klasser? Disse klassene er jo ment for ryttere og hester som er i starten av utdannelsen sin. (Ja, jeg vet at jeg kaster en brannfakkel nå, men dette er jo et diskusjonsforum, så da må det vell være lov å provosere litt?)

*Skynder seg ut før det smeller*

Roxira
11-09-2007, 14:34
Altså, det koster jo ikke særlig mye for en engelsk, bomløs sal lengre. Kari Flex får man vel til 6-7000 kr, den ser engelsk ut. Og du kommer ikke her og inbiller meg at det er dyrt for en sal.

De visste jeg ikke om... Trodde den rimligste kostet 11.000. Og det blir for mye for meg for øyeblikket, og vil ikke ha så dyr sal heller når jeg står på den stallen jeg står nå som folk forsyner seg av ting i hytt og pine og jeg ikke for forikret en slik sal siden det ikke er lås på salrommet.

Men er ikke det en Islands sal?

Roxira
11-09-2007, 14:40
Roxira: Du er sikker på at du ikke har misforstått bittelitt? Det er jo lov med bomløs sal i dressur, men da må den være av den typen som ser ut som en vanlig engelsk sal. Det står ingen ting i KR om at salen må ha bom. Jeg synes forøvrig det er helt greit at det ikke er lov å bruke disse bomløse salene som ikke ligner på noen ting. Det blir jo omtrent som å starte dressur i westernsal eller stock. Et sted må grensen gå og da synes jeg det er greit at de har satt grensen ved saler som ser ut som engelske saler. Og hvis du ikke vil gi mer enn 5000 kr for sal til hesten din så synes jeg ikke du skal skrike om at NRYF er skyldig at hesten har vondt i ryggen. Gode saler koster penger, uansett om de har bom eller ikke. Kjøp deg en skikkelig bomløs sal så går nok alt så fint.

har ikke forstått nei, er bare at jeg har trodd billigste bomløse sal som ser engelsk ut koster 11.000kr og det er i grunn ikke alle som har økonomi til en slik sal. Så jeg synes i det letteste klassene det kanskje burde være lov å ri med en vanlig bomløs sal.

Du får en veldig god sal til 5000kr... Selv har jeg bomløs sal til under den prisen som jeg er MEGET fornøyd med! Ingen av mine hester som har hatt vondt i ryggen etter jeg tok i bruk den. Men jeg klarer ikke finne sal med bom som passer hoppene mine, og nå er de under opptrening, og vil hele tiden utvikle muskler. Så det vil jo si at jeg må bytte en sal med bom kanskje annenhver mnd... Noe jeg hverken orker, gidder eller har økonomi til. Har byttet nok saler i min tid pga unghest som utvikler seg, så nei takk... ikke mer av det...
Synes wintec hadde et greit system med utskiftbar bom, men tror ikke den wideste der er vid nok... Ikke greit med tønne hester uten manke gitt, som i tillegg har litt svai rygg.

Vilde
11-09-2007, 14:45
Øhh, det er da fult mulig å ri dressur uten bitt. Eks. ridekapsun er jo laget for formålet.

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Jeg er fullstendig klar over at man kan ri dressur uten bitt, men ønsker man å starte dressur er det visse ting man skal vise at hesten mestrer. Mesteparten av dette går jo på hestens gangarter, form og ridbarhet, men jeg mener også at det er et poeng av hesten kan ris på trinse og med vanlig sal. Hvis det skulle vært lov å ri uten bitt så burde jo all bisling være lov og det synes jeg er feil vei å gå. Jeg synes at i lavere klasser så skal man vise at hesten aksepterer og fungerer fint på milde trinsebitt og dersom man har en hest som har problemer med det (enten som ikke kan ha bitt i munnen eller som må ris på sterke bitt (feks stangbitt)) så har man som ekvipasje et problem. Dette blir omtrent som om jeg skulle startet dressur med en hest som bare kan gå høyregalopp, jeg kan ikke slippe å vise venstregaloppen på samme måte som man kan slippe å vise at hesten aksepterer bittet.

Men for all del, for meg så må man gjerne ri uten bitt så mye man vil, jeg rir gjerne bittløst selv jeg, men når reglene en gang er som de er så velger jeg å ri dressur på min trinse.

Henriette444
11-09-2007, 15:05
Så da må jeg bare putte på en sal som min hest får vondt i ryggen av, siden jeg ikke klarer å finne noe sal som passer?

Nei, da må du la være med å starte til du har funnet en som passer, evt. vente til du har penger til å investere i en ny som f.eks kan sys på mål...

lafutura
11-09-2007, 16:39

OT:
Det som er litt "rart" i dag, er at bittene blir brukt til annet eller på en litt annen måte enn det de opprinnelig var ment for. Ta f.eks trinsebittet. Dette bittet ble opprinnelig kun brukt av meget erfarne ryttere og da under utdannelsen av hesten. En uskolert rytter hadde ingen ting på ryggen til en uskolert hest å gjøre. Først måtte man lære å ri på en godt skolert hest og da på enhåndsfatning og blank kandar. Trinsebittet er vanskelig å bruke på en riktig måte. Det krever en svært rutinert hånd. Men i dag rir nybegynnere og mindre skolerte ryttere rundt på mer eller mindre utdannede hester med et komplisert instrument som kan påføre mye skade og smerte i munnen på hesten.

Kanskje det burde være forbudt med bitt i lette klasser? Disse klassene er jo ment for ryttere og hester som er i starten av utdannelsen sin. (Ja, jeg vet at jeg kaster en brannfakkel nå, men dette er jo et diskusjonsforum, så da må det vell være lov å provosere litt?)

*Skynder seg ut før det smeller*

Bittløse alternativer kan gjøre vel så mye skade på hesten som bitt. Så dette har ingenting med hva som er "mildest" å gjøre. Virkningen blir som hånden som bruker den, uansett.

Tone Kristin
11-09-2007, 18:17
En kapsun er et mye sterkere virkemiddel enn et bitt...

Roxira: Kari Flex kan fint brukes på andre hester enn islandshester. Faktisk har jeg ikke sett den på en islandshest enda. Forhandleren av Kari Flex har også flere saler, både med og uten ribbet sete.

Hilde
11-09-2007, 18:47
Enkelte bittløse alternativer kan gjøre like stor skade ja, mens andre ikke gjør det. Uansett er trinsebitt undervurdert om man kan si det slik. Det er ikke ment for å brukes av ukyndige hender. Når man i tillegg snurper sammen med nesereim - gjerne i kryss for sikkerhetsskyld, skal man vite hva man holder på med.

Men dette er ikke en bittdiskusjon, så jeg stopper her.

Bobbibrown
11-09-2007, 21:19
Synes det er helt greit jeg, men selvsagt er det bedre for hesten med bomløssal, men kan man ikke bare ri med det hjemme og bruke sprang/-dressursal på stevne? Hesten tåler da å bli ridd med vanlig sal noen runder rundt en bane og resten med bomløssal hjemme?! :p

Hanna
11-09-2007, 22:54
jeg synes kanskje det skal være greit i de laveste klassene så lenge salen er tilnærmet lik en engelsk. det skal ikke være en westernsal, liksom... men jeg vet ærlig talt ikke, det er jo gode argumenter på begge sider.

men du kan jo alltids spørre dommeren om det er OK om du rir med bomløs sal, og forklare problemet.

bittdiskusjonen er noe helt annet, synes ikke den har noe i denne tråden å gjøre, så lar være å svare på dét :)

Wienna
14-09-2007, 01:38
Jeg har gitt en rytter disp til å ri med bomløs sal av ikke-engelsk type på klubbstevne. Hun ønsket å starte for å prøve en gang, og det var nå en gang den salen hun hadde. På noe større stevne vil jeg forholde meg til KR. Ikke for å være sær eller vanskelig, men fordi sånn er det bare. Det er ikke noe å diskutere da konkurransedressur er "engelsk" i regi av NRYF.

På klubbstevner (event utvidet klubb) ser jeg ikke poenget i å være firkantet på utstyr om det dreier seg om ekvipasjer som bare skal starte en enkelt gang. De som satser på dressur i konkurransesammenheng skaffer seg godkjent utstyr.

COK
14-09-2007, 10:38
Helt OT, men ang. Kari Flex
Kari Flex er en sal som passer de absolutt bredeste hestene med lav/"ingen" manke. Jeg har sittet i Kari Flex sal på slike hester og det er den type hest de passer til.
Prøvde den på min egen, som er en bred kaldblods, men den ble faktisk ikke bred nok.

Forskjellige bilder av hester med Kari Flex kan sees på siden til
www.bittmann.no og under Bomløse saler -> Kari Flex.

Så nei, det er ingen utpreget islandshest sal. Langt der i fra!