PDA

Se full versjon : Skille fra

Torhild
09-09-2007, 23:06
Til dere med føll av årets årgang; hvor lenge er føllene deres uten mamma nå om gangen? Når skal dere skille de helt?

Kurre
09-09-2007, 23:23
Fremdeles med mamma på heltid.
Født i Pinsen. (rundt omkring 4 mnd)

Skiller vel ved ca 6-7 mnd.Begynner nå etterhvert å la vesla stå igjen mens mor skal temmes og ries inn.
Vi får ta det bit for bit,så skal det vel gå greit.

juliekj
09-09-2007, 23:31
Våre er fortsatt sammen med mødrene sine 24 timer i døgnet...
(5 og 2 mnd gamle)
De har vårt igjen i boksen mens mammane stod på stallgulvet og ble undersøkt og behandlet av dyrlegen bare, og de gikk helt fint.

Ho eldste skiller vi om ca 1 mnd's tid. Ho får da egen boks (ved siden av mamma'n sin i starten) om kvelden men går fortsatt sammen med mora og de andre hoppene og føllet på dagen. Kommer ikke til å bli helt skilt før til våren når mødrene skal avgårde til bedekning igjen...
Og da overtar "onkel Ledley" oppdrager ansvaret tenker jeg ;)

Marte+Quicky
09-09-2007, 23:40
Våre går også fortsatt sammen med mødrene på heltid. Står fortsatt på beite så...

Mari
10-09-2007, 06:35
Siri er fortsatt sammen med mamma på heltid, hun er f. 8.mai (er vel ca. 4 mnd). Skal skilles av i desember tenker jeg.

Levinja
10-09-2007, 08:46
Her går de sammen med mamma hele døgnet enda. Skal snart begynne å skille dem om natten (de er 5 mnd) slik at de står i boksen ved siden av mor. Det går helt fint når de står ved siden av hverandre, litt stress første kvelden men så går det bra.
Det er jo greit å få spise hele kraftfôrrasjonen sin selv også da :-), nå stjeler jo mamman halvparten.

Tonek
10-09-2007, 12:43
Vesla mi er vekke fra mor mellom en halv time og en time en tre-fire ganger i uken nå. Står igjen på beitet sammen med hoppe flokken, der hun har tre "tanter" og to små lekekamerater på samme alder. Hun er 3 1/5 mnd gammel ca. Gidder ikke følge til porten lenger nå engang, bare løper tilbake til de andre. Ingen stress i det hele tatt, verken på mor eller datter.

Vi regner med å skille de rundt ved juletider, litt ettersom hvordan ting utvikler seg. Men ca ved 6-7 mnd. altså.

Elisabeth j
10-09-2007, 18:22
Takeover født 20.mai.(3mnd og 3uker)

Han står sammen med mamman sin om natta og om dagen. De skal skilles om 2mnd ca. Da vil Takeover stå i egen boks ved siden av Dama om kvelden og sammen ute. Etterhvert vil Takeover kun komme inn for å drikke litt melk før de slippes ut. Og da vil Takeover stå sammen med storesøster som er åring og en shettis.

Rosita!
10-09-2007, 23:53
Kleo født 28mai står med mora 24t i døgnet....
Begynner vel å skille dem rundt nyttår tenker jeg.

SnippSnapp
11-09-2007, 02:47
Snappi er 2 mnd og fortsatt med mora 24/7. Tror nok ikke hun blir skilt før ca i januar/februar. Snappi er med på tur osv (selv om føllungen har en tendens til å glemme av moren og dra sin egen vei..)

Wulfi
14-09-2007, 09:59
Hvor gammelt bør et føll være før det er vekke fra hoppe i en halvtime?

juliekj
14-09-2007, 10:09
det kommer ann på føllet...

Noen er klare for å være borte fra mora etter 2 timer, noen er ikke klare ved 6 mnd engang...

Studer mor og føll i luftegården, se hvor "avhengig" de er av hverandre og hvor ofte føllet dier så får du en pekepinn på om du kan og hvor lenge du kan skille dem

Lucinda
14-09-2007, 13:38
Mitt føl er født 6 mai og er utan mor frå halv time til 5-6 timaer for dag alt ettersom. Går heilt greit. Skal ikkje skille på nokre mnd enda om ikkje mor blir for tynn og sliten etc. Ser det ann. Vil ha følet med mor fram til desember om det ikkje blir noko problem.

Løkki
14-09-2007, 13:45
Eg begynte å bruke Løkki når Benita var 4 mnd. Då sto ho igjen i stallen rundt ein time i gangen. Når ho var 5 mnd fekk ho eiga boks om natta pga Løkki var sliten/tynn. Dei gjekk sammen på dagtid fram til Benita var ca 8 mnd, då hadde Løkki sjølv sagt frå at det ikkje var aktuelt med meir pupp. No er Benita 17 mnd, og dei går sammen heile dagen uten mor/datter oppførsel;)

Sol
14-09-2007, 14:56
når jeg hadde føll sist begynte jeg å skille dem når føllene selv begynte å vise tegn til at de ville utforske verden alene. hadde to like gamle, og de var vel bare tre mnd første gangen jeg tok fra dem mamma en halvtimes tid. Fungerte helt supert for oss, og siden det bare var korte, korte økter så fikk de jo ikke noen mat/drikkemangler eller noe. Tydelig at mødrene satte pris på den fristunden hvertfall:)

Therese
14-09-2007, 20:43
Embla (født 30. mai) er uten mamma en time eller to av gangen, bare mens jeg trener mor (da bare strømgjerde mellom).

Ellers er det hver sin tur på gangen hvis det er noe og hver sin tur inne når jeg steller.

Klippa
16-09-2007, 19:18
knappen skal få egenboks ved siden av mamma når han er mellom 4-5 mnd. så blir de skilt helt når han er 5-6 mnd.

Torhild
08-11-2007, 22:07
Er det noen av dere som har skilt helt fra nå?

juliekj
08-11-2007, 22:14
Er det noen av dere som har skilt helt fra nå?

Nei, ikke ennå. Vi venter fortsatt på at Fia skal bli 6 mnd (er 4 nå), så enn så lenge går Pinnen (7 mnd) fortsatt sammen med mamma'n sin (og resten av avls-flokken) på dagtid. Har egen boks fra middagsforinga (ca kl 5/halv 6) til vi setter de ut om morran. Og nå får ho ikke komme inn for en liten sup til kveldsforinga lenger heller.

Hehe, du kan tru det er bånn gass om morran for å få melk ja

Mandarinhest
08-11-2007, 22:16
Må man skille de HELT? Blir en smulig vanskelig for meg :S

Hos meg er de stadig fra hverandre. Når mor er ut på tur står hun igjen sammen med de andre ute i innheiningen. Og omvendt.

juliekj
08-11-2007, 22:34
Må man skille de HELT? Blir en smulig vanskelig for meg :S

Hos meg er de stadig fra hverandre. Når mor er ut på tur står hun igjen sammen med de andre ute i innheiningen. Og omvendt.

jeg foretrekker det ja.
Har vært borti åringer (og 2åringer :rolleyes: ) som fortsatt har gått sammen med mora, og de har generelt vært mer "bortskjemte" og vanskelige å ha med å gjøre enn de som har blitt avvent i løpet av vinteren som føll.

Og dette har vært forskjellige oppdrettere og forskjellige hopper.

Lucinda
08-11-2007, 23:53
Nei har ikkje skilt heilt frå enda. Men snart er det ingen bønn da eg skal flytte og tar med hoppa mens føllet skal stå ho ei venninne av meg. Så no blir det nok snart fråskilling uansett. Følet er over 6 mnd no og klarer seg godt på egenhånd men dei står greit i lag også.

Inspirador
09-11-2007, 00:07
Indoctro er født 14 mai, og har begynt å stå for seg selv i egen boks nå, men går ute med moren på dagtid. Han er veldig selvstendig, og overflyttingen har gått uten en lyd.
Vi har også et annet føll her, som er litt eldre men han velger vi å vente litt med, for han er av en helt annen type, og veldig avhengig av moren. Normalt skiller vi inne først, ved en 5-6 måneders alder, og lar de gå ute sammen en god stund til. Begge mødrene er drektig igjen, så det vil ikke bli noe problem i forhold til at føllene er hingster.

Indoctro lever i en familie med delt foreldrerett, så nå har han flyttet inn til pappa (Inspirador) i egen hybel, vi er jo tross alt i 2007! :D
Sammen med pappa for første gang:
http://home.online.no/~hhaugsru/inspirador--indoctro.jpg

Lopke
09-11-2007, 01:21
oi spennende.. OT altså, men hvor mange mini inspiradorer er det??

juliekj
09-11-2007, 09:17
Indoctro lever i en familie med delt foreldrerett, så nå har han flyttet inn til pappa (Inspirador) i egen hybel, vi er jo tross alt i 2007! :D
Sammen med pappa for første gang:
http://home.online.no/~hhaugsru/inspirador--indoctro.jpg

Å, så søt!
Er alltid så herlig å se hvordan hingstene tar seg av de små.

Gleder meg til sommer'n, da skal hoppa på nabogården gå sammen med "kjærsten sin" igjen, og denne gangen er han faktisk far og ikke bare stefar :D

Team Nini
09-11-2007, 09:26
Eg ventar føl i midten av juni neste år, kan eg då ha ridetimar en gong iblant når skulen begynner att i august? Følet står i boksen, mens mora et utafor stallen på ridetime?

lillekira
09-11-2007, 11:31
*Sukk*

Den som hadde hatt penger til å kjøpe seg en liten "Indoctro"
Han er bare helt nydelig,Hilde:)
Skal du beholde ham selv eller er det han du skal selge?

Inspirador
09-11-2007, 18:46
oi spennende.. OT altså, men hvor mange mini inspiradorer er det??

5 stykker har blitt født, 2 hopper og 3 hingster. Alle født brune, men i allefall to av dem blir skimmel. :)

Inspirador
09-11-2007, 18:49
*Sukk*

Den som hadde hatt penger til å kjøpe seg en liten "Indoctro"
Han er bare helt nydelig,Hilde:)
Skal du beholde ham selv eller er det han du skal selge?

Hadde absolutt ikke tenkt å selge, men er litt i siget nå, så jeg får se hva som skjer ;)
Forresten så har vel "lille" Indoctro nesten vokst over "smertegrensen" din allerde, du som trives best med ponnier :p

Mandarinhest
09-11-2007, 18:53
jeg foretrekker det ja.
Har vært borti åringer (og 2åringer :rolleyes: ) som fortsatt har gått sammen med mora, og de har generelt vært mer "bortskjemte" og vanskelige å ha med å gjøre enn de som har blitt avvent i løpet av vinteren som føll.

Og dette har vært forskjellige oppdrettere og forskjellige hopper.
Hmm. Jeg har jo alle mine på utegang. Og får problem med helt skille. Isåfall må det være 2 innheininger. Synd jeg ikke er hjemme å kan styre med dette hver dag.

LisaFi
09-11-2007, 18:53
Er Indoctro ren PRE?

Inspirador
09-11-2007, 18:55
Er Indoctro ren PRE?

Nope...
Han har en KWPN hoppe som mor.

LisaFi
09-11-2007, 18:57
Flott liten hestesak ser det ut til å være i alle fall. Hvor stor regner du med at han blir?

Inspirador
09-11-2007, 19:00
Regner med rundt 1.70, men er ikke så lett å si. Han er på høyde med store ridehestføll nå, så liten blir han ikke.

Marte+Quicky
09-11-2007, 22:09
Vi har skilt av endel av følla allerede.
Har noen igjen, de står inne på dagtid mens mødrene er ute, og så setter vi hoppene inn om natta.

HanneBF
11-11-2007, 22:53
det plejer og ske sådan mellem 6-7mnd'r...

(jeg kommer alligevel ikke til og ha' noget problem med at skille milles føl fra hende, tror nok hun kan finde ud af det selv, når hun bliver træt af den...:P hun er drægtig, men hader føl...:S )

lillekira
11-11-2007, 23:28
Hadde absolutt ikke tenkt å selge, men er litt i siget nå, så jeg får se hva som skjer ;)
Forresten så har vel "lille" Indoctro nesten vokst over "smertegrensen" din allerde, du som trives best med ponnier :p

Hehe,ponni du liksom:p
Og du har helt rett ja.Han vil bli altfor stor for min del ja,det er ingen tvil.
Men han er bare såååå nydelig denne lille "tappen" hos deg,selvom han ikke er så liten lenger;)

lukka, solfari og greta
13-11-2007, 22:33
Ljúfur er fortsatt med mamma, han er 6 mnd om to dager. men pga at han skal inn til vet høyskolen, blir mamma med han inn, så han slipper å få to vonde ting på en gang, så da skilles han heller fra mamma når sår og alt har grodd :) Han er vandt til å stå igjen på beitet mens mamma er på tur. Lukka har vel vært fra han i over 3 timer, uten noe problem ;)

Shadowfax
13-11-2007, 23:42
Ofeigur er 11 mnd og går fortsatt med mamma han :rolleyes:

Mamma venter på ledig boks.. Når den er klar er det ingen nåde!

Må bare si det. Er ei gammel hoppe på 22-23 år her som er skikkelig melkestasjon for alle de andre følla. Står stadig andre føll og drikker. Ikke bare føll heller, har observert både 1 og 2 åringer også :lol:
*Du er for snill, Vaka*