PDA

Se full versjon : Ridehest- avlsmål?

LisaFi
08-09-2007, 19:12
Ok, sikkert bare å slå opp i vedtektene og avlsmålene til NV, men jeg poster her alikevel jeg.

Håper dere har nyeste "ridehesten" - for her kommer det endel referanser.

I ett innlegg/ leserbrev blir det kommentert at "trenger vi ikke ridehester mellom 150 og 160 lenger?" - med henvisning til ikke typegodkjenning av flink hoppe som har vært bra i sporten, på grunnlag av for liten størrelse.
Argumenter om mange små kvinnemennesker- som det jo er flest av i sporten i Norge i alle fall, som er "overhestet" - digre hester de bare såvidt hanskes med nevnes. Hva mener dere?
Skal NV avles BARE med breeders-formål - hva med Norges Rideskoler? Hvilke størrelser og typer er det man trenger? Tanker?

I tillegg ber jeg dere titte litt på reportasjen fra VM for unghester i Verden.

Der er det endel fotografier av hestene, og JA jeg vet det er ungehester, og JA jeg vet at de skal ris i en annen form enn ferdige GP hester - MEN:

I mine øyne er MANGE av disse hestene usannsynlig lange i ryggen for å være avlet som ridehester. Ja, det gir god plass til "flyvende, showy" gangarter, men jeg synes alle de hestene vi ser nogenlunde fra siden, ser VEL nedoverbakke ut, og med en bakpart som henger litt "etter".
Ok, det KAN være fordi de er unghester, men er denne lange, litt veike (in my opinion) lenderyggen virkelig ønskelig for ridehest? JEG mener det ser ut som om mange av dem "skyter lenderyggen" sin unna rytteren?

Jeg trodde at den optimale ridehesten var så KVADRATISK som mulig, dvs like "lang som høy" ? Lenger ut i bladet kommer en artikkel om halvparader (god, forøvrig..) - der er et bilde av en såklart eldre og mer ridd hest; men jeg synes den illustrerer mine tanker om en kvadratisk ridehest mye bedre.

Hva mener dere?

smulemor
08-09-2007, 19:37
oh, tråd for meg :D

helt ærlig, jeg synes NV avlen er på trynet og det har jeg også dratt opp i en tidligere tråd.
de avler kun på STOOORE og til tider heite hester (generalisering men alikevel), eksteriøret ser til tider mildt sagt merkelig ut og som du sier, fullt brukbare gode hester som er under 160 er ikke "brukbare" i følge avlsfolket.

for meg så virker det som at alle avler på muligheten for å få frem den neste superstjernen men ingen tenker over at få hester får muligheten til dette rett og slett fordi det ikke finnes mange nok ryttere i de høye klassene vs antallet hester.

og hva sitter vi da igjen med ? jo... et lass med hester som er avlet for store ting men som ikke får ut potensialet sitt og på den andre siden sitter det et lass med hobbyryttere som ønsker seg en brukbar hobbyhest men som enten ikke ønsker å betale gull og grønne skoger eller som ikke takler temperamentet som ofte følger retningen som ridehestavlen har tatt.

jepp, jeg er frustert over dette...

anettex
08-09-2007, 19:38
Jeg synes det er dumt om vi bare skal avle store ridehester.
Dette både pga det du nevner med at ikke alle damer her til lands er like store, men også fordi våre juniorryttere burde ha tilgang på godt hestemateriell etter fylte 16 år.
Ser på rideskolen her at alt for mange jenter som er ferdig med ponnialderen kjøper alt for store hester.
De sliter med å klare å ri hesten ordentlig i både sprang og dressur.

Nå kan man jo selvfølgelig velge andre raser om man ikke er av de største.
Men hvorfor skal man egentlig måtte det da?

Lopke
08-09-2007, 19:39
helt enig... og skulle jeg avlet meg en slik type ridehest ville jeg derfor valgt hester med iberiske linjer som PRE, Lusitano og Frederiksborger..

Ang høyden så er det nok desverre sånn at flere og flere ønsker seg noe over 155.. men synes så klart ikke man skal utelukke en god hoppe kun pga størrelse?? Så lenge den er "hest" så..

smulemor
08-09-2007, 19:40
155 er jo knøttlite i NV sammenheng... der strebes det jo etter å få frem hester på godt over 170 virker det som :rolleyes:

Reaper
08-09-2007, 19:41
Jeg lagde en noe lignende tråd for en stund tilbake.

Og jeg er helt enig med deg ang bygningen på den moderne ridehesten.

Legger ved en link,tilfelle du skulle være intr i å lese noen av svarene jeg fikk, siden "spørsmålene" dreier seg om noe av det samme:)

http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=15800&highlight=ridehester

smulemor
08-09-2007, 19:46
og her er tråden (http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=8071&highlight=ridehest+avl)jeg startet om noe lignende...

LisaFi
08-09-2007, 19:51
Ja, mye av samme tema der, Reaper!

For min del tenkte jeg over dette i dag igjen når jeg leste bladet, altså...

Noen her som er "innenfor" i NV som vet om dette i det hele tatt diskuteres der?

Hvorfor TROR jeg at en optimal ridehest er kvadratisk hvis det de som avler lager; og ønsker å lage - er mer avlange hester? Er ikke svak lenderygg en eksteriørmessig svakhet på hesten lenger???

Hanna
08-09-2007, 22:32
liker ikke alt for store hester jeg. synes de blir så innmari tunge å ri, selv om de har fremdrift. synes 155-160 er en veldig passe høyde for min del! ^^
derfor er det synd med alle disse store hestene.

er det ikke lettere at bena ryker også, med så "mye hest" som lander?

Reaper
14-09-2007, 17:44
Synes det er synd at dette ikke ble til en skikkelig debatt..
Var veldig klar for denne debatten nå egentlig!! Og det er jo noe som er virkelig aktuellt nå for tiden!

Ragnhild
14-09-2007, 20:23
Hm.. Venninna mi har akkurat kjøpt seg en NV ridehest. Åring. Han er vel rundt 160 nå tenker jeg.

Hanna
15-09-2007, 00:20
nå har jeg lest artikkelen på ridehesten, og er fortsatt enig med Lisa...
ja til små kvadratiske hester!

LisaFi
15-09-2007, 00:25
Nå mener jeg ikke å henge ut noen, men spesielt en grå, norskridd unghest avbildet i bladet fikk meg til å lage denne tråden. VELDIG lang, og VELDIG nedoverbakke.

Finnes det NV -avlere på FH som kan forklare oss litt om avlsmål?

Ann Lajla
15-09-2007, 11:24
Har avla fram ein NV sjølv, og eg kjem nok ikkje te å gjere det fleire gongar, ikkje med den merra eg har ivertfall. Er einig i det med høgda, og mi merr er 153 (litt lav ja, men avkommet blir 160-165 med ein stor hingst). Stilte åringen i god tru på unghestsjå (åringsklassa), og den var så utypisk av rase som det gjekk and. Grunnen: faren til mora ville dei ikkje ha meir i avlen.

Forstår ikkje heilt kva dei søkjer når dei avlar innen NV. MANGE unghestar eg har sett i det siste har sett danske ut (typisk DV), ser ut som fullblodsar/travarar, osv. Trudde dei skulle sjå NORSKE ut, og at NV skulle vere NORSK varmblods. Trudde verkeleg ikkje at ALT som blei fødd i Noreg kunne bli NV.

Ikkje heilt rett svar i denne tråden, men eg blir utruleg irritert...

Wienna
15-09-2007, 13:06
Ridehest er ingen rase, det dreier seg om avlsforbund. Selvsagt blir hestene "like" når man benytter eksakt samme linjer i avlen. Alt etter godkjente foreldredyr blir NV. Kort oppsummert: vesteuropeisk forbund med noen unntak.

Skal vi kun bruke norskfødte hester får vi en latterlig liten avl, og vi hadde aldri kommet fremover på den måten vi er i ferd med å gjøre. NV er ikke noe gammelt og stort forbund, og det har skjedd enormt mye på noen få år. Vi har også en veldig liten avl i Norge. Det totale antallet fødte føll her er tilsvarende hva en god hingst får i f.eks. Sverige.

NV har et avlsmål de jobber etter, i korte trekk en internasjonal sportshest. Man ønsker ikke kolosser i avlen, målet er hester mellom 160 og 170 cm. Ikke for tunge, ikke for lette. Men en moderne type hest med gode bevegelser. Eksteriør teller 40 % - bruksegenskaper 60 %. Avl er alltid en sjansespill. Du kan krysse to superindivider og få en knapt middelmådig hest.

Hva slags hest man ønsker varierer etter egne forutsetninger og krav. Jeg vil ikke ha noen liten kvadratisk hest.

I NV, som andre forbund (men der merker man det ikke i så stor grad siden avlen er så mye større) er det mange hoppeeiere som vil ha et føll for enhver pris. Derfor tar de med seg sin hoppe, som er vakrest i verden i eiers øyne, til nærmeste hingst. De fleste er ikke så heldige at den perfekte partneren står tilgjengelig 10 minutter unna. Hvor stor er sjansen for at det er en god match?

Skal man avle NV er ikke kunnskap om linjer å forakte.

Har ikke lest artikkelen dere refererer til, men skal sørge for å få gjort det i løpet av helgen.

Ann Lajla
15-09-2007, 16:28
Nei, veit det ikkje er ei rase, men dei burde no vel ha eit slags mål? Synast at enten er det NV eller så er det DV, osv. Men men, det er jo berre mi meinig...

Inspirador
15-09-2007, 19:04
Avl av ridehester har et felles mål rundt om i de forskjellige avlsforbundene i Europa, og det er ikke at de ser norske, tyske eller danske ut. Idealet rent eksteriørt har forandret seg, og vil helt sikkert fortsette å forandre seg, etter som tiden går, men hovedmålet er den samme; - å lage gode brukshester. Hva som er den ideelle typen forandres litt i forhold til ”mote”, men de skal være funksjonelle i bruk, enten det går mot dressur, sprang eller feltritt. Det avlerne må ta hensyn til, er hva kjøperen vil ha, og lage hester så nært opp mot idealmålet som mulig for å få solgt til en akseptabel pris. Avl av hest i Norge er dyrt!

Bedømmingssystemet av hopper og hingster vil alltid ha den menneskelige faktoren, og være preget av personlig smak og ”synsing” til dommeren. Jeg har stilt ut mange hester, - både unghester, hopper og hingster, og det vil være løgn å påstå at jeg bestandig har vært enig, men for oss har det også vært litt uvesentlig. For uansett, det beste svaret om man har lykkes som oppdretter, får man når hestene begynner å konkurrere, for i bunn og i grunn er det bruksegenskapene som er avgjørende. For meg hjelper det ikke å ha et glansbilde av en hest, som svever rundt med supre bevegelser når de er løse, om de ikke kan være ridbare. Ridbarhet er også noe som tydelig er arvbart, og man finner linjer som er både i den ene og andre retningen. Mye av godt avlsarbeid finnes i kunnskap om linjer og hva disse står for, slik at man hele tiden kan bruke hingster som oppveier hoppas svakheter.

Jeg har ikke lest artikkelen det refereres til her, men for meg finnes det altfor mange lange, fortunge ridehester, med stor skyvekraft i bevegelsene. Disse kan nok sikkert se flotte ut løse, og i lav form, men de er ofte et herk å ri og samle. Høyden har ikke så mye å si om hesten er ”lett” å ri, men konstruksjonen. Min ene hest er over en 170, og veldig kraftig, men lettridd som noen. Han er kort i ryggen, beveger seg oppover og har naturlig bæring på bakbeina. En annen hest vi har, er eksakt samme høyde, men skyver i stede for å bære i bevegelsene, han er litt lengre i ryggen. Han er vinner av kvalitetsbedømmelsen både sprang og dressur i Norge, og var finalist i begge grener i Sverige, og betegnes vel som gangartssterk. Jeg er allikevel ikke tvil om hvem av de som er best ridehest. Den siste er rett og slett for tungridd for å være ideell, og tross gode gangarter, må man slite for å få han opp i klassene der større samling kreves. Jeg synes dommerne ser for lite etter funksjonalitet i bevegelsesmønstret, og lar seg blende av store bevegelser.