PDA

Se full versjon : Hvor stram gjord (maratonsele)

Ragnhild
06-09-2007, 16:45
Veit ikke om det heter gjord en gang jeg, men jeg tenker på den dingsen under magen på hesten. Hvor stram skal den være? Det er egentlig to gjorder der som ligger oppå hverandre. Strammer jeg den ytterste for mye blir den innerste krøllete, så jeg har kommet fram til at den ytterste ikke skal være så stram. Men den innerste. Hvor stram skal den være? Jeg mistenker jeg må fram med hulltanga en gang til, for slik min er nå er den ikke stram i det heletatt. Så, skal den være like stram som en salgjord, eller er det noen huskeregel på det?

Er ikke barebare å være ny i dette, men jeg synes jeg har skjønt mye selv også da (med litt hjelp fra stallvenninner som har like lite peil, og som alle veit: Lite peiling + lite peiling + to kreative hoder = godt resultat) :)

Ingvild
06-09-2007, 16:55
Eg strammar den underste like stramt som salgjorda, den øverste skal ikkje vere stram, men henge ganske laust..

Ragnhild
06-09-2007, 17:12
Det var det jeg og tenkte.. Isåfall må nok hulltang fram igjen..

Marianne
06-09-2007, 17:13
Gjorten på en sele trenger ikke å være like stram som salgjorden.
Er nok å bare stramme den sånn at den ligger intill magen, men trenger ikke stramme så mye!

Harneshaug
06-09-2007, 17:18
Skal ikke hesten trekke på brystet da? Da skal vel ikke gjorten være så stram, den er jo for stabiliteten... Trodde jeg...
Har i alle fall aldri latt Emma trekke på "magen".

Marianne
06-09-2007, 17:21
Stemmer at hesten trekker på brystet!
Når jeg legger på en sele så strammer ikke jeg den mye. Bare strammer til litt når jeg tar på gjorten og that's it.

Og på arbeids-seler skal jo ikke gjorten være stram i det hele tatt. Der skal den nærmest henge under magen på hesten.

Harneshaug
06-09-2007, 17:25
Ja ikke sant! Da var jeg ikke helt ute å padla likevel :lol:

Natalie_s
06-09-2007, 17:28
Den skal ikke være like stram som salgjorden nei, men heller ikke like løs som på arbeidsselen (er to gjorder på min arb.sele da, den som går fra saletten er stram (som på maratonselen), den andre er løs). Innvikla dette;)

Ragnhild
06-09-2007, 17:34
Litt sånn midt i mellom da. Det er jo bare den vogna henger på.. Har ikke "ramla av" enda så.. Tror uansett jeg skal hulle litt til, men takktakk for svar! :)

Ingvild
06-09-2007, 17:35
Den må jo vere såpass stram at høvra ikkje sklir ;)

anitab
06-09-2007, 18:47
Den må vere så stram at den held på plass saletten, dette spesielt viss du kjører med rockard der draga ikkje er bevegelige i forhold til hjula på vogna. Eg strammar mi som ei salgjord, kanskje litt mindre. Den ytterste er for å halde stabilitet i forhold til vognfesta ettersom eg har forstått det. Den er i grunnen ganske laus, men ikkje så laus at eg kan rigle vogna for mykje att og fram, om du forstår.

Tone
07-09-2007, 22:28
OT: Jeg strammer ikke travsela noe stramt heller selv om jeg kjører med roadcard! Er jo brystet som skal dra og man får en helt annen pust på hesten hvis gjorden ikke er så stram!