PDA

Se full versjon : God idé, ikke fullt så god....

Chevaleresse
06-09-2007, 08:16
Legger tråden her jeg, da det handler om trykk og ettergift.

Har hengt opp tjoringsringer i løsdriftsstallen til å binde hestene i når de får kraftfor. For å unngå hester som setter bein over tau, så har jeg laget tau med spiltklosser som skal brukes når destår slik. Veldig lurt syntes jeg! Det syntes ikke stakkars Boz. Første gangen jeg bandt han der, ble han stående med et noe fortvilet uttrykk med nesen så nærme ringen som han kom.... For det var jo noe som trakk i han! Og uansett hvor nærme han gikk,så gav det ikke ettergift.

Så nå er spiltklossprosjektet avsluttet for Boz sin del, og lurer på om det kan være lurt å kutte ut i forhold til de andre hestene også... For jeg vil jo at de skal gi etter for så lite trykk som mulig. Noen som har noen tanker?

Mvh Torill

EliFi
06-09-2007, 09:03
Hehe, stakkar Boz, følte seg fanget han da?! ;)

Vel, tror du ikke hesten kjenner forskjell på det å stå bundet, kontra det å ha bitt i munnen,- altså bevegelsen fra fingrene dine og sånt, det er jo inget "statisk" trykk fra hendene dine, de vil hele tiden gi og ta?!

Kanskje det bare ville vært en tilvenningsperiode med "ny type" binding?! Det er selvfølgelig ikke bra dersom klossen er så tung at hesten må "streve" for å holde hodet oppe, men tror du ikke hesten venner seg til det?! På samme måte som de venner seg til sal, hodelag osv?! (selv om det ikke helt kan sammenlignes) Kanskje du kunne prøvd med en lettere kloss? Egentlig så aner jeg ikke altså, men prøvde å reflektere litt her nå :D

EliFi
06-09-2007, 09:09
Du, så ikke hvilket forum du hadde postet innlegget på før nå jeg. Jeg har ikke erfaring med NH, så bare drit i svaret mitt :)

*Fjern*

Chevaleresse
06-09-2007, 09:12
Neida EliFi, svaret ditt var godt det! Skal teste å bytte ut gummiklossene med treklosser jeg. Men da blir de vel spist opp etterhvert...

Hestene mine er noen resere på å spise tofir plank, så med treklosser blir det vel å bytte ut med jevne mellomrom...

Mvh Torill

Lopke
06-09-2007, 09:13
Dette er ikke noe problem.. Tviler på at hester som er oppstallet på spilt (som alltid er bundet) er mindre følsomme for en rytters instrukser. De kan og bør helt klart skille mellom ridning og dine signaler og konstante berøringer fra en grime, et dekken eller noe annet.

Ellers ville hester ha veldig vanskelig å skille mellom et sjenkeltrykk og kløing*/kos for eksempel..

Chevaleresse
06-09-2007, 09:18
Tanken var i forhold til å følge trykk i grimen og gi etter for det presset, ikke generelt press. Uansett vil jeg ikke tvinge Boz til å gå imot klossen når han så tydelig viste hva han syntes om det... Og han er ikke en hest som tuller beina sine over tauet heller. Veeldig forsiktig av seg slik... Med Hjalmar går det greit med kloss, men han er litt into pressure enda. Milagro testes i kveld...

Skal ta et par bilder jeg...

EliFi
06-09-2007, 09:18
Neida EliFi, svaret ditt var godt det! Skal teste å bytte ut gummiklossene med treklosser jeg. Men da blir de vel spist opp etterhvert...

Hestene mine er noen resere på å spise tofir plank, så med treklosser blir det vel å bytte ut med jevne mellomrom...

Mvh Torill

Haha, måtte le "resere på å spise tofir plank" - ser for meg hester som står og gnafler plank hele dagen jeg nå :D

Chevaleresse
06-09-2007, 09:24
De gjør det:D eller hele natta da. Måtte gi dem et par planker slik at de ikke skulle gå løs på innredning som vi ikke har malt enda. Plankene er det ikke mye igjen av! Skal ta bilde av dem også jeg:D

Mvh Torill

LisaFi
06-09-2007, 10:03
*hihi*

Hva med å binde i halsring da? Da får de trykket på et annen måte enn det de er vant til gjennom arbeidet? Lettere å skille?

Chevaleresse
06-09-2007, 14:42
Mhm skal prøve med halsring ja. Har noe liggende igjen etter kyrne, og hvis det funker, kan jeg kjøpe noen bedre til hestene.

Mvh Torill

Hanna
06-09-2007, 23:27
hadde akkurat tenkt til å foreslå halsring jeg også :)

skjønner helt klart problemstillingen og det samme har slått meg ang. børsting og klapp. i den "idéelle verden" burde jo hestene vike for trykket fra børsten, hvis man tenker på den måten? så er spørsmålet om de må lære å skille mellom disse tingene...

Chevaleresse
09-09-2007, 19:32
Beveger oss vel litt utenfor temaet her da men tenkte å gi en oppdatering....

Halsring funket ikke, da hestene må helt ned til golvet med hodet for å spise, og dermed snur halsringen seg. Men vil sikkert funke når vi får opp krybber!

Her er et bilde av Boz som sitter skikkelig fast:

http://i77.photobucket.com/albums/j49/TorillogBoz/Stallen/Stalloghest057.jpg

Her er bevis på at jeg har tre stk "flisespikkere". Demontering av tofir er en kjekk hobby!

http://i77.photobucket.com/albums/j49/TorillogBoz/Stallen/Stalloghest053.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j49/TorillogBoz/Stallen/Stalloghest036.jpg

Mvh Torill

Lopke
09-09-2007, 19:44
men kan kan da ikke bevege seg et skritt tilbake eller to da?? eller hva mener du med fast?

insolita
09-09-2007, 19:47
Hehe, han så ikke mye fornøyd ut der nei. Han må være veldig sensitiv som synes den klossen blir for tung. Tauet er vel kanskje også litt tungt men. vil ikke dette problemet løse seg om du skrur opp krybber? Da kan du jo strengt tatt droppe hele løsningen og bare ha vanlig (kort) tau? De står vel neppe der i en evighet uansett?

Chevaleresse
09-09-2007, 21:29
Han kan fint flytte seg et par meter ja, men Boz er så sensitiv for trykk i grimen, at for han så føles det som han sitter helt fast når klossen drar i tauet hele tiden...

Problemet blir borte om vi får opp krybber ja, men nå er det ikke sikkert det er så lurt å skru det opp heller, da Hjalmar vil finne ut at disse er fine å klø halen på, og 600 kg dølahest som setter seg på krybben tror jeg ikke det finnes noen krybbe som kan motstå....

Har satt en karabinkrok i begge ender på tauet til Boz, så nå er det ikke noe problem for han. Måtte bare ta et bilde for å vise hvordan han så ut;)

Mvh Torill

Lopke
09-09-2007, 21:47
oi han var sensitiv for trykk ja.. tipper lopke ikke hadde merket den engang om det stod mat foran henne..

SOL P.R.E.
08-10-2007, 21:33
Men blir ikke dette problemet løst hvis du bare forlenger tauet litt?
Slik at klossen er i bakken (altså han kjenner ingen ting) når han står nærme veggen, men når han rygger løfter han klossen og kjenner press i grimen?

Jeg er ikke særlig rutinert ang spiltau, men har aldri forstått det slik at tauet skal være så kort så klossen henger i luften selv når hesten står på plass? Det er jo ingen fare å ha litt lengre tau?

Om grunnen til at du har så kort tau, er at han ikke skal kunne bevege seg mer bakover, eller til siden, så hadde jeg heller bindt han opp vanlig, evt med en gummidel som er elastisk.

Chevaleresse
09-10-2007, 22:36
Har ordnet seg nå. byttet ut klossen med en krok i andre enden. Tau med kloss skal ikke være noe særlig lenger fordi hensikten med klossene er at de skal holde tauet passe strammet hele tiden slik at det ikke blir hengende. Dette for at hesten ikke så lett skal få beinet over tauet når de står i spilt.

Mvh Torill